zenesz_logo.png



- SZEKERES ZOLTÁN - A Tech21 Fly Rig 5 Richie Kotzen modellből önálló életre kelt OMG overdrive pedál tesztje

Történt, hogy a Tech21 és Richie Kotzen a sikeres együttműködés reményében összeálltak, és ennek eredményeképpen egy átalakított Hot Rod Plexi pedál jelent meg Richie előtt a színpadon, ekkor úgy tűnt, hogy egy signature overdrive pedál lesz belőle. Aztán kiadták a Tech21 FlyRig 5 pedál újragondolt verzióját, az RK5-öt.

Az eredeti FlyRig 5-ben a Tech21-nek sikerült egymás mellé raknia egy SansAmp erősítő szimulátort, egy zengetőt, egy delay-t, egy erőteljes boostert, és egy Hot Rod Plexi overdrive-ot. A FlyRig RK5-ben az overdrive szekciót Richie Kotzen szájíze szerint újrahangolták, majd 2014 decemberében az overdrive rész OMG néven megjelent önálló pedálként.

Jó ideje keresgéltem már az ideális hujjogtató egységet a felszerelésemhez, ami egy Fendersztrató, egy ’77-es Marshall SuperBass és egy Randall 2 hangszórós láda. A régi, 3 kapcsolós Carl Martin Plexitone dübögős volt, kissé kevés középpel, és olykor még a kapcsolói is rosszalkodtak. De legalább dögösen szólt. Utána jött egy OkkoDiabloGain+ overdrive pedál, ami egy remek, stabil termék, nagyon szép, nemes hanggal. Csakhogy én nem kifejezetten nemes overdrive hangot kerestem. És még sorolhatnám, mennyi pedálhoz volt szerencsém. Amikor láttam, hogy megjelent önálló pedálként az OMG, biztosan tudtam, hogy itt a megoldás. Úgy akarok szólni, mint Richie Kotzen? Nem. Úgy játszom, mint Richie Kotzen? Pláne nem. Pusztán azt gondoltam végig, hogy egy olyan gitáros vett részt a fejlesztésében, aki több évtizedes munkássággal és színpadi tapasztalattal rendelkezik, régi idők rockzenéin nőtt fel, vagyis biztos van fogalma a sound-vadászatról. És nem mellesleg szereti a Fender és Marshall márkák termékeit.

Megérkezett a pedál, kezdődött a kóstolgatás. A szokásos hangerő-hangszín-gain potik mellett egy ’girth’ névre hallgató szabályzó is található a pedálon. Ez a ’girth’ poti a középtartományokat hivatott babrálni. Nincs olyan overdrive vagy torzító pedál, ami minden erősítőn egyformán jól szól. Sőt, van, hogy egy méregdrága pedál egy méregdrága erősítővel kifejezetten rosszul szól. Egyik gyártó se hibázott, pusztán az eszközeik nem szeretik egymást. Megesik. Mivel Richie elég sok helyen szokott járni turnéi során, nyilván szüksége volt egy pedálra, amit a legkülönbözőbb erősítőkhöz hozzá tud idomítani. Rendszerint a középtartomány szokott a sarkalatos pont lenni az ilyen idomítások során. Lefelé tekerve a ’girth’ potit a közepek fogynak, viszont élesedik a hang, mintha több presence-t kapna, viszont halkul! Felfelé tekerve, a hang testesedik, és ugye hangosabb is lesz a pedál. Mivel a középtartományból több, vagy kevesebb lesz, a hang karaktere is jelentősen változik, így a torzítás szövete is teljesen más egyes beállításoknál. Ugye a ’girth’ poti lefelé tekerésére halkul a pedál, de ez ne jelentsen problémát, mert van hangerő tartalék, csak kell egy kicsit lökni a ’volume’ potin.

 

13_FLYRIG_FRONT_700.jpg

 

2014 január - Tech21 Fly Rig 5

 

 2763936_jav_700.jpg

 2014 november - Tech21 Fly Rig 5 Richie Kotzen

 

Persze el lehet veszni a 4 poti adta lehetőségek között, de érdemes foglalkozni a dologgal, mert ha kiismeri az ember a rendszert, akkor könnyen meg lehet találni az ideális beállításokat más-más erősítőket használva. És ugye van egy ’booster’, ami az overdrive rész előtt van, tehát ’gain-boost’ funkciót lát el. Külön lábkapcsolója van, az overdrive és boost funkciókat külön-külön is lehet használni! Újabb lehetőség a hangszín variálást illetően.

Irány a próbaterem, irány a színpad. Két zenekarban játszom, a Kormoránban és az ÉdesMindEgyben. Az ÉdesMindEgy esetében azért volt érdekes a pedál kipróbálása, mert ez egy trió felállású banda. Ugye, ahogy teszt elején is írtam, gondoljuk át a tényeket. Richie Kotzen lényegében világéletében trió felállásban zenélt, Fender gitárokon és Marshall, vagy hasonszőrű, vintage jellegű erősítőkön. „Kézben a sound”, nyilván sose fog Richie Kotzen-ül szólni a cucc, mondjuk nem is ez volt a cél. Viszont végre egy olyan pedállal hujjogtattam meg az erősítőmet, amivel harapósan, dögösen, érthetően szólt, ott, ahol kell, és nem dübögött. Nagyon jól reagál a kézigáz technikára a pedál, azaz, ha a gitáron letekerek a hangerőből, akkor szépen tisztul a hang, nem töketlenedik el. Egy interjúból az derült ki, hogy Richie eleve szóló hangszínre lövi be a pedált, és a boost-ot további süvítésre veszi igénybe. Én kísérő, azaz ’crunch’ hangszínre használom a pedált, és a ’booster’-t szóló kiemelésre használom. Elég hangos, intenzív rock zenét játszunk az ÉdesMindEggyel, és az OMG sokat segít abban, hogy a gitár kiszóljon, amikor kell. Mondjuk az tény, hogy az öreg Marshallom se kifejezetten halk erősítő.

 

1600-OMGRK_detail3_600_jav.jpg

 

A Kormoránnál azért volt érdekes ez a pedál, mert hangszerelést tekintve összetettebb a helyzet, mondhatni elég szofisztikált megszólalásról van szó. Eleve nyolcan vagyunk, ami testvérek között is öttel több embert jelent, mint a trió esetében. A dob-gitár-basszusgitár mellett van a zenekarban két énekes, megszólalnak billentyűs hangszerek, hegedű és népi fafúvós hangszerek is. És mindezek tetejébe vokálozik mindenki, akinek módjában áll. És a Taft hatás még tart! Azaz a gitár kivehető, a visszajelzések alapján. Én alapvetően a nyers gitárhangokat szeretem, viszont a Kormoránnál vissza kell venni az OMG-n a gázból, de ugye ezt a pedált nem csak erősítőkhöz, hanem zenekarokhoz is hozzá lehet hangolni, hála a jó helyen dolgozó potmétereknek.

A zenekari érdekek miatt úgy adódott, hogy az erősítőmből két végfok csövet kivettem, ami azért némileg változtat a hangzáson, akárki akármit mond. Tehát a torzító és overdrive pedálok is másképp viselkednek. A korábbi pedálkáimmal egészen biztosan bajban lettem volna, viszont már megint hála a Tech21 csapatának és Richie Kotzen művész úrnak, a ’girth’ poti ebben az esetben is megoldást jelentett az ideális hangzás kikeverésében.

Összefoglalva: ez a pedál egyértelműen rock zenéhez lett kitalálva, ehhez semmi kétség nem férhet. Metal zenében nem vagyok otthon, így arról nem tudok nyilatkozni, viszont azt is biztosan állítom, hogy más műfajokban is helytállna az OMG, bárhol ahol torzítós vagy overdrive-os gitárhang kell, legyen szó fúziós jazzről, vagy bluesról.

 

Néhány adat:

100%-ban analóg áramkörök
Fém lábkapcsolók és jack aljzatok
6,3 mm-es nagyimpedanciájú bemenet
6,3 mm-es nagyimpedanciájú kimenet
Csendes működésű egyedi gyártású lábkapcsolók
9 voltos elemmel, vagy adapterrel üzemeltethető
Méretek: 9,5 x 12,1 x 5,1 cm 
Súly: 340 gr
Ár: 189 USD

Hazai és európai forgalmazó: SoundService