Jon Gomm játékstílusa rendkívül egyedi, éppen ezért nem mindennapi hangszerre van szüksége, hogy maximálisan vissza tudja adni játékának minden fontos részletét.
Jon rengeteget kísérletezett, korábban saját maga módosította hangszereit, aztán pár éve az Ibanez készített neki egy saját gitárt. Idén a cég kihozta a legújabb Jon Gomm modellt, a JGM-11-et. Ezt a hangszert a művész meg is szólaltatta novemberben a Mezzoforte Hangszeráruházban tartott workshopja alkalmával. A későbbiekben alkalmam volt tesztelni egy új példányt, ebben a tesztben ezt a hangszert mutatom be részletesebben.
Konstrukció, anyagok
Jon Gomm stílusát illetően egyszer azt nyilatkozta, hogy ő egy perkusszív fingerstyle akusztikus gitáros. Ehhez a játékmódhoz pedig elengedhetetlen egy sokkal szélesebb spektrumot lefedő hangszer. Mivel szükség van a robosztus, már-már zongora-szerű mélyekre, így a test eléggé méretes, aszimmetrikus jumbo alakú, illetve a menzúra is hosszabb az átlagosnál, egészen pontosan 655mm-es, vagyis 25,75”-os. A gitár testének kiképzése cutaway-jellegű, ez a kialakítás nem csupán a felsőbb bundok elérését szolgálja, hanem úgy van kialakítva, hogy ez a káva felület egy plusz hangot adjon a „dobszetthez”, vagyis megütésekor egy (a testen sehol máshol nem tapasztalható) perkusszív hangot, koppanást adjon.
A fedlap thermo-aged technológiával kezelt tömör fenyő. Ennek az eljárásnak köszönhetően a fa egyfajta mesterséges öregítésen esik át, így már a nulladik kilométernél is jóval érettebb hanggal rendelkezik. A káva és a hátlap tömör, afrikai mahagóniból készült ellentétben az előző JGM modellel, ahol pau ferro fa volt az anyaguk. Jon elmondása szerint ennél az új GJM-11-es modellnél egy kicsivel másabb, tradicionálisabb dolgot szeretett volna, illetve a melegebb tónusa miatt esett a választása a mahagónira.
Az aszimmetrikus húrláb, a fogólap és a test széleit szegélyező binding mind macassar ébenből készült. A húrlábnál a húrok átmenő befűzéssel helyezhetők fel (mint bizonyos fix hidas elektromos gitárok esetében), nem tüskékkel vannak rögzítve, mint a legtöbb akusztikus gitáron. A nyak mahagóniból és juharból áll, és eléggé masszív, strapabíró módon lett összeállítva. Maga a nyakprofil is egy viszonylag emberesebb változat, de ezzel együtt megfelelően kényelmes. A bundok rozsdamentes acélból, készültek és jumbo méretűek nagy szélességgel és magassággal. Ezek a könnyebb játszhatóságot, a tiszta, erőteljesebb megszólalást segítik elő. Nagyon jól jönnek a tapping technikánál, melyet Jon rengetegszer használ, jobb és balkézzel is egyaránt.
A fogólapot egy „passionflower”, vagyis golgotavirág berakás díszít ezzel utalva a művész leghíresebb dalára. Ez az esztétikai elem egyébként Jon egyik saját rajzán alapul. A virág szárai a fogólapon túl nyúlnak és a hanglyukat fonják körbe egy aszimmetrikus kettős gyűrűvel. Nagyon izgalmas módon kapcsolódik össze a fogólap és a test díszítése, végül egy elválaszthatatlan egészet alkotva.
A hangolókulcsok Gotoh márkájúak, kivéve a két legmagasabb húr esetében, melyekről egy-egy speciális Bill Keith bendzsó-hangoló gondoskodik. Ezekkel a kulcsokkal meghatározható két tetszőleges pont a végállásaik között, melyeket egy-egy szorítócsavar meghúzásával fixálhatunk. Mivel Jon a dallamjátéknál sokszor a kulcsok hangolásával változtatja a hangokat, így egy pillanat alatt tud váltani két előre meghatározott hang között, nem kell intonációval megkeresni a célhangokat, mint egy normál hangolóval kellene. Játékának szerves része az állandóan változó hangolás, ugyanis nem csak dalonként, hanem egy adott zenei mondaton belül is többször hangolja át a gitár bizonyos húrjait.
A hangszer gyárilag D, A, G, D, G, C hangolásban érkezik, melynél az alsó D húr a basszusgitárral egy lágéban van. A gyári hangolás szinte lényegtelen Jon esetében, mondhatni egy pillanatnyi állapot, mert egyfolytában változtatja. Gyárilag 12-56-os húrkészlettel érkezik a gitár, viszont Jon a bevezetően említett magyarországi workshopja alkalmával elárulta, hogy ő 14-68-as készletet használ rajta. Ezeket a bitang vastag húrokat eléggé mélyre hangolja (legalábbis a mély oldalon), ezért a húrnyomás mégis nagyon baráti, sőt a hosszú menzúra azért kell, hogy kiegyenlítse a feszítőerőt, mert a lehangolás miatt túl lazák lennének a húrok.
Hangszedők
Jon Gomm szó szerint a gitár minden porcikáját kihasználja zenélés közben. A gazdag felharmonikus hangokat, a gitártest ütésének dörgedelmes mélyeit és pregnáns koppanásait jól kihangosítható módon, szépen visszaadni rettentően nehéz feladat, de az Ibanez JGM-11 esetében egy három elemből álló rendszer kiválóan megoldja ezt a nem mindennapi kihívást.
A rendszer egyik része a hanglyukba helyezett mágneses hangszedő, mellyel egybe van építve egy belső kondenzátor mikrofon, ennek flexibilis szára irányítható. Ez a Fishman Rare Earth Mic Blend hangszedő, mely gyakorlatilag egy mágneses szedő és egy mikrofon együttese, ahol egy potméterrel a két forrást egymáshoz képest tetszőleges arányban keverhetjük. A hanglyukba nyúlva a játékos könnyen variálhatja, hogy hova, merre nézzen a mikrofon, ezáltal különböző soundokat érhet el. A harmadik hangszedő egy testszenzor, vagy más néven kontakt pickup (PowerTap), mely hátul, a híd környékén, a fedlap belső részén van elhelyezve. Ez a szedő a testhangokért, illetve a „szubos” mélyekért felelős. A rendszer három eleme kiválóan kiegészíti egymást, és végtelen számú lehetőséget nyújt a különböző hangzások terén. Ugyanakkor lehetőséget nyújt a gitáros számára, hogy szabályozza, a hangosításban a gitár egyes tulajdonságai mennyire legyenek jelen, mennyire legyenek szenzitívek a játékra. A rendszer különlegessége továbbá ezen hangszedők kivezetése, ugyanis a gitár két darab jack aljzattal rendelkezik, egy sztereó és egy monó verzióval.
Ha csupán egy monó kábelt csatlakoztatunk a hevedertartó végének megfelelő sztereó aljzatba, akkor mind a három hangszedő hangját itt tudjuk egyben levenni. Ha viszont ebbe az aljzatba egy sztereó Y kábelt, a mellette lévő monó aljzatba pedig egy monó kábelt kötünk, akkor a három hangszedő hangja teljesen függetlenül levehető, tehát egy keverő három különböző csatornájára kötve óriási szabadságot ad a végső sound létrehozásában. Ekkor a sztereó aljzaton jön a mágneses hangszedő és a mikrofon, a mono aljzaton pedig a kontakt pickup, vagyis a PowerTap hangszedő hangja.
Hang
A gitárnak gyönyörű, kiegyenlített hangja van. Elképesztően széles spektrumot ér át, rendesen megszólalnak rajta a zengő mélyek és a csilingelő magasak is. Egy „normál” gitárhoz képest sokkal-sokkal mélyebbre „ér el” és a hangszedő rendszerének köszönhetően ezt jól hangosítható módon át is tudja adni. A test különböző pontjaira mért ütések nagyon sokszínűek, a lábdobtól a pergőig minden funkció kijátszható rajta és mindez brutális dinamikával tud megszólalni. Az alternatív hangolás és a bendzsó-hangolók adta flexibilitás teljesen más tájakra tereli az embert a megszokott vidékekről. Nagyon inspiráló rajta a játék, melyet esetemben inkább csupán keresgélésnek, ismerkedésnek neveznék. Tesztelés alkalmával épphogy csak lehetőségem volt bekukucskálni egy keskenyre nyílt ajtón, mely azonban egy nagyon érdekes világot rejt maga mögött. (Viszont a már említett Jon Gomm workshop alkalmával élőben hallhattam, milyen mellbevágó módon szól ez a hangszer a mester kezében.)
Összefoglalás, ajánlás
Az Ibanez JGM-11 egy rendkívül speciális gitár, mely valójában egy adott stílusra alkalmas igazán, viszont arra ez az abszolút célhangszer. Természetesen mást, átlagosnak mondható dolgokat is lehet játszani rajta, de ekkor sok esetben az „ágyúval verébre” eset állhat elő. Ha valaki komolyan űzi a Jon Gomm-féle perkusszív fingerstyle világot, annak ez a tökéletes hangszer, nem is kérdés. Ha valaki pusztán kísérletező típus és megengedheti magának, akkor ez a hangszer óriási inspiráció lehet, ugyanis más dimenziókat nyit ki mind a dallamok, mind pedig a megszólalás terén.
Technikai adatok:
Ár: 1.521.000 Ft
Nyak test kapcsolat: ragasztott
Test: aszimmetrikus jumbo forma (cutaway)
Fedlap: tömör fenyő
Hát és oldal: tömör afrikai mahagóni
Nyak: afrikai mahagóni/jávor, 5 részből illesztve
Fogólap: ében
Menzúra: 655 mm (25.75")
Nyakszélesség a húrvezetőnél: 45 mm (1.8")
Szegélyezés: test
Hangszedő: Fishman Rare Earth Mic Blend Active Soundhole mikrofon és Tap hangszedők
Elektronika: Fishman PowerTap Earth Blend
Vezérlők: blend szabályzó (mikrofon-hangszedő arány), mély vágó kapcsoló
Húrláb: ében
Kulcsok: Gotoh Chrome SGS510Z
Szín: natúr
Tartozék: üvegszálas keménytok
Az Ibanez gitárok hazai és európai forgalmazója a Meinl Distribution.
Fotók: Ibanez és SosDesign.hu
A teszt a Zenész Magazin 2024. decemberi számában jelent meg először.