zenesz_logo.png



– BORBÉLY TAMÁS – Az Új gitáros 2022 Tehetségkutatóról korábban már írtunk, most a kivételesen magas színvonalú verseny győztesével, Jurisits Tamással beszélgettem.

Mely gitárosok, illetve zenészek voltak a legnagyobb hatással rád életed során? Kikkel kezdődött a zene iránti vonzalom anno? Jelenleg milyen előadókat hallgatsz, mely dalszerzők munkái mozgatnak meg, illetve inspirálnak a legjobban?

Életem első emléke, amikor apukám berakott a lejátszóba egy DVD-t és elindult Van Halen-től a Jump videóklipje. Azt hiszem, hogy gyermekkorom legmeghatározóbb gitárosa Eddie Van Halen volt, még most is kint van egy plakát róla a szobám falán. Számomra ez egy vissza-visszatérő banda, melyben az a jó, hogy a fejlődésem folyamán, mindig egy újabb zenei rétegét fedezem fel a dalaiknak.

Egyébként otthon szinte mindig szólt valami zene. Főként külföldi és magyar rock klasszikusok (pl. Whitesnake, Deep Purple, Van Halen, LGT, Hobo Blues Band), de erősen jelen volt egy jazzesebb vonal is (Pat Metheny, Mike Stern, Dave Weckl, Sting, Richard Bona). Szerintem nagyjából ez alapozhatta meg a zene iránti vonzalmamat. Később, tini koromban, mikor már gitároztam, felfedeztem olyan előadókat is, mint Greg Howe, Guthrie Govan, Joe Pass, Scott Henderson, szóval egyre inkább elkezdett kitárulni a világ előttem. Jelenleg mindenevőnek tartom magamat, a „Spotify kedvelt dalok” listámban ott van a Dirty Loops, Oz Noy, Ida Nielsen, éppúgy, mint Ganxsta Zolee, a Hiperkarma vagy a Jonas Brothers is.

Rengeteg inspiráló előadót mondhatnék, jelenleg talán a legmeghatározóbb (nem csak zenei szempontból): Jacob Collier. De ha már az inspirációnál tartunk, fontos azt is megemlítenem, hogy édesapám és nagybátyám szintén zenélnek, tulajdonképpen miattuk határoztam el azt, hogy elkezdek gitározni, miután végighallgattam egy közös koncertjüket.

 

JT 7500x

 

Az Új Gitáros 2022 verseny megnyerése mivel járt, milyen változásokat hozott az életedbe?

Bár az instrumentális zenét illetően előtte is voltak bizonyos ambícióim, de az első ilyen dalt az Új Gitáros apropóján írtam. Valójában az történt, hogy meghallgattam a 2018-as verseny nyertes produkcióját, abból kiragadtam egy részletet, ami engem megfogott, és ezt használtam a saját nótám építőkövének. Szerintem ez egy teljesen valid és konstruktív módszer. Ha most visszahallgatom, már nem tudom megmondani, hogy melyik részlet volt az.

A tárgyi nyereményeken kívül egy kis „önbizalom boost”-ot mindenképpen adott a szakmai elismerés, de legjelentősebbnek azt érzem, hogy lemezszerződést kötöttünk a Hear Hungary-vel, amihez persze szükség volt arra az elhatározásra, hogy megírok egy albumnyi anyagot.

Komolyabban elkezdtem foglalkozni dalszerzéssel, ráadásul a nóták nem egyszerűek, úgyhogy rengeteg munka van velük. Ha ezt a versenyre visszavezetem, azt mondhatom, hogy egy nagyon komoly löketet adott.

 

PAAA4673 750x

 

Ha jól tudom, régóta foglalkozol dalszerzéssel. Kizárólag „saját célból” születnek, tisztán önmegvalósítási indíttatásból, vagy másnak is írsz, kvázi munkaként is űzöd az efféle alkotást? Ha igen, akkor mondanál pár példát arra, hogy kiknek írtál eddig?

17 éves korom körül volt az első komolyabbnak tűnő zenekarom, gyakorlatilag először itt vetettem bele magamat a zeneszerzésbe. Fontos állomás az életemben a Gitármánia Tábor, az előbb említett zenekarom is itt jött létre, a tábor végén pedig megválasztottak a tábor legjobb dalszerzőjének, és egy akusztikus gitárral ajándékoztak meg.

Nagyon jóleső elismerés volt ez, aminek a hatására el is döntöttem, hogy a zenével akarok foglalkozni, és jelentkezem a Kőbányai Zenei Stúdióba. Ezután sok formáció tagjaként voltam szerző vagy társszerző (pl.: Luscinia, SoulCake, M6 Country Band), de a munkaként űzés egyelőre gyerekcipőben jár, bár szeretném ebbe is jobban belevetni magamat. Filip Gyurit említhetném, aki ilyesmi feladatra kért fel engem, nála általában egy szöveget vagy dalkezdeményt kapok, és ezt kell változtatnom, továbbfűznöm, míg dal nem lesz belőle.

 

PAAA4676 750x

 

Mi az eszköztárad, mivel dolgozol – milyen gitár, effektek, erősítő stb.? Élőben, illetve stúdióban van-e különbség a setup-ban?

Szerencsére a tárházam folyamatosan bővül, de az első, és egyben kedvenc, illetve legtöbbet használt gitárom egy japán Charvel San Dimas modell, melyet valószínűleg soha nem is fogok eladni, annyira hozzám nőtt már. Ez 14 éves korom óta van nálam és már sok mindenen ment keresztül, de egyre jobban szól. A már korábban említett nyeremény, a Cort akusztikus gitárom is fontos számomra, azon szoktam dalokat írni.

Ezeken kívül van egy 335-ös forma Cort elektromos gitárom, melyet Tornóczky Feritől vettem. A nagy „jazz standard gyúrásokat” ezen szoktam elkövetni. Megfordult nálam több hangszer is az elmúlt években, de ami még fontos az egy Fender James Burton signature Telecaster, az apukámmal és nagybátyámmal közös M6 Country Band megjelent albumát ezzel vettem fel. Az erősítőkről, analóg pedálokról már logisztikai okokból teljesen leszoktam, egy Fractal AX-8-at hordok magammal mindenhova, és ebből csavarom ki, amit tudok.

 

 

A saját kvarteteden kívül hol, milyen formációkban lehet még látni, hallani téged?

Említettem már egy párat, aminek tagja vagyok, vagy voltam, de a karrierem ezen része szerencsére a múlt évben nagyon gyors fejlődésnek indult. Év végén csináltam egy összesítést, hogy milyen projektekben játszottam, végül húsz fölötti szám jött ki.

Persze ezeknek jelentős része csak alkalmi produkció volt, vagy akár beugrás, illetve duók, triók, akusztikus projektek. Jelenleg Rácz Gergő zenekarában, és az Oliver From Earth nevű csapatban vagyok állandó gitáros.

 

A saját zenekarodat mikor hívtad életre, honnan ismertétek egymást a többiekkel? Velük kizárólag a te dalaidat csináljátok meg, vagy a többiek is adott esetben „bedobnak” egy-egy általuk írt szerzeményt?

Alapvetően mindenkivel ismertük egymást többé-kevésbé. Drózdik Sanyival, a billentyűssel Kőbányán találkoztam, illetve a Lusciniában is zenéltünk együtt. Péter Tomi, a basszerman eredetileg pécsi, mint én, és többször kerültünk már korábban egy színpadra. Koncsecskó Petit, a dobost a Gitármánia táborból ismertem látásból. Múlt tavasszal úgy alakult, hogy mindannyian egy projektbe kerültünk sessionként és nagyon hatékonyan tudtunk együtt haladni, a technikai tudásuk is magasnak bizonyult, nekem meg ekkoriban jött a Hear Hungary-s lehetőség, így a helyzet adta magát.

Most, hogy az albumon dolgozunk, egyelőre csak az én szerzeményeimmel foglalkozunk, de felmerült már, hogy többükben is lenne affinitás dalokat hozni, úgyhogy remélhetőleg e tekintetben is fejlődni fog a zenekar.

 

 

Mi a terved, mik a terveid rövid- és hosszútávon a jövőre nézve?

Jelenleg a legnagyobb hangsúlyt a lemezre fektetem, szeretném a legjobbat kihozni belőle, ez vonatkozik a gitározásra, improvizációkra, az együtt játékra, a hangzásra, sound-ra. Nálam a dalszerzés legtöbbször úgy néz ki, hogy együtt történik a hangszereléssel, így ez a legmelósabb része a dolognak. Rengeteg időt töltök azzal, hogy kitaláljam, ki, mit, milyen hangszínen játsszon pontosan az adott részeknél. Ezután jön az, hogy lekottázom a szólamokat a zenekarnak, kigyakorlom, majd összepróbáljuk. Az ősszel megjelent Supersize-os live sessionnel ellentétben most próbálok több teret adni minden hangszernek, azt szeretném, ha inkább együttjátszásról szólna a dolog, nem csak a gitározásról.

A mostani állás szerint 11 nóta lesz az albumon, melyek közül egyre meghívtam Dombai Csillát énekelni. Vele már sokat zenéltünk együtt, egy több hónapos hajós szerződést is végignyomtunk, így jól ismerem a zenei világát és próbáltam őrá szabni a dalt. A demóval már megvagyok, úgyhogy elöljáróban annyit elmondhatok, hogy lesz egy kis R’n’B beütése, de hozni fogja a többi szám jazz-rock világát is.  Miután ő nem lesz itthon a májusra tervezett lemezfelvételkor, valószínűleg még most télen kell stúdióba vonulnunk ezzel a dallal.

Ha a hang meglesz, szeretnék képanyagot is forgatni pár dalhoz, és a nyár folyamán kiadni ezeket, az albummal együtt. Ugyanígy, a koncertezést is mielőbb el szeretném kezdeni a saját formációmmal, nem csak az országhatárokon belül. Hosszabb távon jó lenne a nemzetközi piacon is megjelenni, amihez az első lépés szerintem az lenne, hogy a környező fővárosokban is bemutatkozzunk.

Azt tapasztaltam, hogy akkor érzem magam elememben, ha nem vagyok helyhez kötve. Ahhoz, hogy így tudjak élni, el kell kezdenem megpróbálni bekerülni a külföldi keringésbe is, így a külföldi tanulmányok megkezdése szintén a terveim között van.

Köszönöm az interjút és további sok sikert kívánok a zenei és alkotói pályád során!

https://www.facebook.com/tomi.jurisits

Az interjú először a Zenész Magazin 2023. februári számában volt olvasható.