Beszélgetés a Yamaha Fejlesztési Osztályának szakembereivel a Steinberg és a Yamaha által közösen fejlesztett UR interfész sorozat modelljeiről.
UR28M
A Steinberg UR sorozatának modelljei már szinte szabványnak tekinthetők az USB csatlakozású audió interfészek között. A világ eladási statisztikáit vezető, rendkívül kedvező ár/érték arányú audió interfészek legfontosabb jellemzői a 24-bites felbontás 192 kHz mintavételi frekvencia mellett, a kiváló minőségű D-PRE mikrofon előfok, és a beépített DSP keverő/effektek, amit “dspMixFx”-nek neveztek el.
Az UR sorozat hat modellből áll, beleértve a közelmúltban bemutatott 4 analóg bemenettel és 2 analóg kimenettel rendelkező UR242-t.
Az ICON – egy japán, zenével és zenekészítő eszközökkel foglalkozó blog – megkereste a Yamaha PA Fejlesztési Osztályát, és három munkatársukat kérdezte az UR sorozat koncepciójáról, sikerének titkáról és arról, hogy az UR sorozat tervezésekor milyen fő szempontok játszottak szerepet. Az alábbiakban ezt az interjút adjuk közre.
— Mi volt a Steinberg UR sorozatának fejlesztési koncepciója?
Akabane: Az UR sorozatú audió interfészek tervezésekor három fő szempont játszott szerepet. Az első szempont a megbízhatóság volt. Az audió interfész nem csupán egy kiegészítő eleme a DAW központú rendszernek, hanem az egész rendszer alapját képezi a számítógéppel együtt. A munka során ez az eszköz folyamatosan bekapcsolt állapotban van. Ha ez a létfontosságú összetevő megbízhatatlan, az alkotó nem tud a zeneszerzésre koncentrálni. Ezért elsődleges szempont volt, hogy egy rendkívül megbízható audió interfészt fejlesszünk ki.
A második szempont a kiváló hangminőség volt. Manapság számítógéppel már annyit dolgozhatunk a hangon, amennyit csak szeretnénk, ezért ügyeltünk arra, hogy a hang tisztán, korrekció nélkül kerüljön felvételre és visszajátszásra. A célunk egy olyan audió interfész kifejlesztése volt, mely az eredeti hangzást élethűen adja vissza, és az ének, valamint a hangszerek hangjának a lényegét tudja megragadni.
A harmadik szempontként a megfizethetőséget említeném. Abban semmi rendkívüli nincs, ha a kiváló minőséget magas áron kapjuk. Mi azonban olyan minőségi terméket szerettünk volna készíteni, amely egyben megfizethető is. Ha nem annyira fontos a minőség, akkor könnyű a termék árából lefaragni. Az ilyen termék azonban nem biztos, hogy elnyeri a vásárlók tetszését és hamar megszűnhet az érdeklődés iránta.
UR824
Éppen ezért úgy határoztunk, hogy néhány alapvetően fontos jellemzőt, melyekre vásárlóink számítanak, mindenképpen megtartunk. Ilyen pl. a 192 kHz-ces mintavételezés és a beépített DSP, ezeket azonban elérhető áron kínáljuk.
Összefoglalva: megbízhatóság, kiváló minőségű hang, elérhető ár. Ezek voltak a kulcsszavak az UR sorozat fejlesztésénél. Nem extrákkal felruházott, inkább egyszerű, de megbízható terméket akartunk létrehozni.
— Az UR sorozat modelljei USB-vel csatlakoznak a számítógéphez. A korábbi MR sorozatuk modelljeinél FireWire csatlakozást alkalmaztak. Más a koncepció a két sorozat esetében?
Akabane: Nem, maga az alapkoncepció az MR sorozat óta nem változott. A fő különbség az MR és az UR sorozat között az, hogy a FireWire-t lecseréltünk USB-re. Az MR sorozatnál azonban akkora hangsúlyt kapott a DSP, hogy kevesebb figyelem jutott a többi tulajdonságra. Akkor elmulasztottuk kiemelni a termék megbízhatóságát és hangminőségét. Bár az MR sorozat modelljei általános célú audió interfésznek készültek, ezt nem hangsúlyoztuk eléggé, ezért sokan azt gondolhatták, hogy ezek az eszközök csak a Cubase szoftverhez használhatók. Ezekből a hibákból tanulva úgy döntöttünk, hogy az UR sorozatnál kiemeljük az interfész megbízhatóságát, kiváló hangminőségét, illetve azt is, hogy nem csak Steinberg szoftverekkel, hanem bármilyen DAW rendszerrel kompatibilisek.
— Az UR sorozatot Steinberg márkanévvel értékesítik. Az egész fejlesztést a Yamaha végezte?
Akabane: A Steinberg céggel együtt végeztük a tervezést, a szoftverfejlesztést és a termék tesztelését is. A hardver tervezése, dizájnja és a gyártás teljes mértékben a mi feladatunk volt.
— Mondana pár szót az UR sorozat modelljeiről?
Akabane: A sorozat első két modellje az UR824 és az UR28M 2011-ben jelent meg. Az UR824 19 inches rackbe szerelhető, 8 analóg I/O csatornával és 16 ADAT optikai I/O csatornával, vagyis összesen 24 I/O csatornával rendelkező interfész. Az AD/DA konvertere támogatja a 24-bit/192 kHz formátumot. A nyolc D-PRE osztályú, kiváló minőségű mikrofon előerősítő az UR sorozat egyik legvonzóbb jellemzője. A DSP funkció, melyet mi dspMixFx-nek nevezünk, majdnem 0 késéssel történő monitorozást tesz lehetővé.
Az UR28M desktop kivitelű audió interfész. 4 analóg bemeneti csatornával, 6 analóg kimenettel és 2 S/PDIF digitális I/O csatornával rendelkezik. Az eszközbe két D-PRE mikrofon előerősítőt építettünk, kiemelendő tulajdonsága a monitorozás sokrétű szabályozhatósága. Ehhez az interfészhez három hangfalrendszer csatlakoztatható és önálló monitor vezérlőként is használható.
UR22
— Úgy tűnik, hogy az UR22 megjelenésével mindenki felfigyelt az UR sorozatra…
Akabane: Igen, ez így van. A 2013 februárjában kihozott UR22 kompakt, USB-vel csatlakoztatható, 2 analóg I/O és 2 D-PRE mikrofon előerősítővel felszerelt interfész.
Az első két termék, az UR824 és az UR28M is kedvező fogadtatásra talált, azonban az UR22 a megjelenése után azonnal a vásárlók kedvence lett és azóta is nagy a kereslet iránta az egész világon.
Tavaly került piacra az UR44, amely az UR22 kicsivel nagyobb változata, 4 analóg bemenettel, 6 analóg kimenettel, illetve 4 D-PRE mikrofon előfokkal rendelkezik. Ezt a terméket azoknak készítettük, akik egy kompakt audió interfészt szeretnének, de az UR22-t túl kicsinek ítélik meg. Ez az eszköz rendelkezik azzal a dspMixFx DSP funkcióval is, mely az UR22 modellben még nem volt elérhető.
UR44
Az UR12, mely szintén tavaly került a piacra, az UR22 egyszerűsített változata, 2 analóg I/O csatornával és egy D-PRE mikrofon előfokkal. Napjainkban növekszik azon zenészek száma, akik csak éneket és gitárt szeretnének felvenni. Az UR12 nekik kíván megfelelni. Loopback funkciójának köszönhetően a produkció hangját akár élőben közvetíthetjük az interneten.
UR12
— És most itt van az UR sorozat legújabb, hatodik tagja, az UR242. Tudna valamit mesélni erről a termékről is?
Akabane: Vásárlóinkat meghallgatva tudtuk meg, hogy sokan csak 2 kimenetet szeretnének, viszont bemenetből 4 darabra lenne szükségük. Ezen az igények a kielégítésére alkottuk meg az UR242-t. Az interfészen 2 analóg kimenet és 4 analóg bemenet van, melyből kettő D-PRE mikrofon előfokkal rendelkezik. Ez a termék tudásában az UR22 és az UR44 között van.
Az UR242 a tápfeszültséget nem USB-ről kapja, mint az UR22, viszont rendelkezik a dspMixFx DSP funkcióval és iPad-ről is használható. Szeretném még megemlíteni a -26 dB PAD funkciót is. Ez a funkció lehetővé teszi érzékeny mikrofonok alkalmazását is. Mivel a PAD funkció nem található meg az UR44 modellen, vásárlóink egy része lehet, hogy pont a PAD funkció miatt választja az UR242-t.
Azoknak, akik 4 mikrofonnal szeretnének felvételt készíteni, vagy több kimenetre van szükségük, az UR44 a legjobb választás. Azok számára, akiknek elég a két mikrofon, de szeretnének érzékeny mikrofonokat használni, az UR242 interfészt tudjuk ajánlani.
UR242
— Vagyis azt akarja mondani, hogy termékenként a specifikációkban kisebb eltérések találhatók és ez nem csak a ki- és bemenetek számában nyilvánulhat meg?
Akabane: Igen, pontosan erről van szó. A D-PRE mikrofon előfok minden modellben megtalálható. Az I/O specifikációk vonatkozásában csak az UR28M használja a 24-bit/96 kHz felbontást, a többi interfész 24-bit/192 kHz-cen működik. A dspMixFx DSP funkció az összes modellben jelen van, kivéve az USB buszról táplált UR12 és UR22 modelleket.
Loopback funkciót és iPad csatlakoztathatóságot mindegyik modell kínál, kivéve az UR22-t. Az UR22 modellt a két D-PRE mikrofon előfok, a MIDI ki- és bemenet valamint az USB-n keresztül történő tápellátás teszi vonzóvá. Úgy vélem, hogy mindezeket a jellemzőket rendívül jó áron tudjuk ajánlani.
— Tehát az UR sorozat a három, már említett koncepcióra épül: megbízható működés, kiváló hang és rendívül jó ár-érték arány. Először beszéljünk a megbízhatóságról. Minek köszönhető, az UR sorozat modelljeinek rendkívüli megbízhatósága?
Akabane: Az audió interfész megbízható működéséhez két alapvető dolog szükséges: a lehető legjobb hardver (USB vezérlő) és a lehető legjobb szoftver (driver, meghajtó program).
Az UR sorozat a Yamaha saját, szabadalmazott USB vezérlő chipjét használja. A legtöbb audió interfész gyártó általános célra készült USB vezérlőket használ, viszont más gyártó chipjének használata korlátozza a belső struktúra teljes megismerését, ezért a megbízható működéshez kevésbé lehetséges a rendszer finomhangolása. A chipek kedvező áron történő beszerzése jó dolog, azonban mivel termékeink tömeggyártásban készülnek, más cég chipjétől való függés gyengítené az ellátási láncunkat.
A fenti szempontok figyelembevételével arra az álláspontra jutottunk, hogy saját magunknak kell kifejlesztenünk egy USB vezérlőt, még akkor is, ha ez kihívással jár. Ebből született a Yamaha saját chipje - az SSP2 - mely tartalmazza az USB vezérlőt, a DSP-t, és az egész chipet vezérlő CPU-t.
Külön fejlesztő csapatok készítették el a Mac és a Windows drivereket, végül a Yamaha és a Steinberg a terméket alaposan letesztelte. Így folyamatosan javítottunk driver teljesítményén és most már biztosak lehetünk abban, hogy megbízhatóság tekintetében verhetetlenek vagyunk.
Egy hardver, melynek működését teljes egészében ismerjük, egy saját fejlesztésű, kiváló szoftver és szoros együttműködés a Steinberg céggel, az ASIO driver szabványának megalkotójával. Ez a három dolog teszi az UR sorozatot annyira megbízhatóvá.
— Az SSP2 chipet külön az UR sorozat számára fejlesztették ki?
Akabane: Igen. A korábbi MR sorozat szintén saját chipet használt, de azt a DSP-re hegyeztük ki, a FireWire vezérlőhöz pedig általános chipet használtunk. Az SSP2 abban is eltér a korábbi chiptől, hogy nem csak a dspMixFx-et működtető DSP-vel, hanem egy USB vezérlővel és egy CPU-val is rendelkezik. Az SSP2-t az UR sorozathoz fejlesztettük ki, de mivel annyira jól sikerült, most már ezt a chipet használjuk a Yamaha audiovizuális termékekben és a THR gitárerősítő sorozatokban is.
— Hihetetlen, hogy külön csapatok dolgoztak a Mac és Windows driverek fejlesztésén!
Akabane: A driver különösen fontos tényező, döntő szerepe van az audió interfész megbízhatóságában. Bármilyen kiváló teljesítményű lehet a „vas”, jó minőségű driver hiányában az audió interfész sohasem lesz igazán jó.
Például, szerintem az ASIO driver puffer méretét mindenki szereti kis értékre állítani. Azonban ilyenkor előfordulhat, hogy jellegzetes click zaj hallható még akkor is, ha a CPU-ban még vannak tartalékok. Ez az operációs rendszer működése miatt van. Vagyis nekünk nem csak az ASIO puffer optimalizálásán kellett dolgoznunk, hanem az ezzel összefüggésbe hozható már összetevőkön is. Ennek az lett az eredménye, hogy maximális CPU kihasználtság esetén, kis puffer méret mellett is sikerült fenntartani a megbízhatóságot.
Koga: Olvastam olyan felhasználói véleményeket, melyek szerint az UR sorozat még kis puffer méret választáskor is nagyszerűen működik. Ennek is megvan a magyarázata. Tulajdonképpen, az UR sorozat még kissé lassú számítógépen, alacsony puffer méret beállításkor is megállja a helyét (nevet).
— Megkérdeztük SUI-t (japán zeneszerző/hangszerelő/sound creator), aki UR28M-t használ, és ő is azt nyilatkozta, hogy az UR sorozat nagy terhelés alatt is gyönyörűen helytáll.
Akabane: Ráadásul, mivel a Steinberg az ASIO szabvány szülőatyja, óriási előny, hogy közösen dolgozhatunk velük. Például amikor az új driver szintű technológiát, az ASIO Guard-ot építették be a Cubase 7 szoftverbe. Amikor ez történt, lehetőségünk volt, hogy gyorsan úgy állítsuk be a drivert, hogy az új formátum alatt megbízhatóan működjön. Szerintem óriási előnyt jelent, hogy a Steinberggel közösen tudunk dolgozni.
— Akkor most a második fő szempontról, a hangminőségről szeretnénk hallani. Mi volt az oka a D-PRE mikrofon előfok elkészítésének?
Koga: A Yamaha a termékei fejlesztésekor az eredeti hang tökéletes reprodukálását tűzte ki célul. Úgy gondoltuk, hogy egy olyan zenekészítő eszköznek, mint az audió interfész, olyan mikrofon előfokkal kell rendelkeznie, mely képes teljes mértékben visszaadni a dalok és a megszólaló hangszerek lényegét, valamint az előadók elképzeléseit. Ez volt a kiinduló pont.
Ezzel a szándékkal láttunk neki a munkának, melynek eredménye a "D-PRE" lett. A D-PRE első alkalommal egy digitális FireWire stúdió keverőbe, az n12/n8-ba lett beépítve. Ezután került az UR sorozatba. Mivel az előfokot stúdió használatra terveztük, már a fejlesztéskor gondoltunk arra a lehetőségre, hogy a következő generációs audió interfészekben is ezt alkalmazzuk.
— A Yamaha professzionális audió eszközöket is készít. A Yamaha profi termékeivel összehasonlítva milyen a D-PRE hangminősége?
Koga: Maga az alapelv - "az eredeti hang valósághű reprodukálása" - megegyezik. A "D-PRE" előfokokról elmondható, hogy megkíséreli az énekhang és a hangszerek hangját, kifejező képességét minden részletében visszaadni. Amikor új mikrofon előerősítő fejlesztésről beszélünk, sokan félreértik ezt, mert azt gondolják, hogy valamilyen speciális hangkarakterisztikát hozunk létre. Az igazság ennek éppen az ellenkezője. A D-PRE-nek egyetlen célja van, mégpedig "az eredeti hang valósághű reprodukálása".
Akabane: Olyan visszajelzéseket is kaptunk, hogy bár a D-PRE hangja túnusokban gazdag, vastag, de a frekvenciatartományban sehol nem avatkozik be, nem vág, vagy emel.
A D-PRE előerősítővel felvett hangnak megvan a természetes nyersessége, van benne presence, térbelisége és polarizációja pontos, a frekvenciamenete lineáris, vagyis az eredeti hang kifejezőereje teljes egészében megmarad. Szerintünk ezért mondják, hogy a D-PRE hangja tónusokban gazdag, vastag.
— Az áramkör teljesen eltér a profi termékek mikrofon előfokjainak áramköreitől?
Akabane: A fejlesztő csapat teljesen más, de ugyanannál a fejlesztő részlegnél dolgoznak, így az áramkörrel kapcsolatos információkat is megosztják egymás között. Ezért a D-PRE és az UR sorozatban felhasznált más áramkörök mögött is a Yamaha sok-sok éves tapasztalata húzódik meg.
— Mondana egy kicsivel több részletet a D-PRE előfokról?
Koga: A D-PRE-ben az úgynevezett fordított Darlington áramkör található. A fordított Darlington nevet Dr. Sidney Darlingtonról kapta, aki egy áramkörnek, az úgynevezett Darlington kapcsolásnak a megalkotója.
A mikrofon előerősítő áramkramkörökben jellemzően csatornánként két tranzisztort terveznek, a fordított Darlington áramkörben azonban a bemeneten jelentkező torzítás lehető legalacsonyabb szintre csökkentése érdekében 4 tranzisztort használnak. A D-PRE a fordított Darlington áramkörre épül, a felhasználásra kerülő tranzisztorokat válogatjuk, gondosan beállítjuk a periféria áramkört, mindezt a tökéletes hangvisszaadás s érdekében.
Akabane: A "D" betű a D-PRE elnevezésből a fordított Darlingtonra utal.
— A bemeneti rész torzítás elnyomása mellett milyen más tulajdonságokat emelne ki?
Koga: Az a tulajdonság, hogy érzéketlen a torzításra, egyben azt is jelenti, hogy a nagy bemeneti szintváltozásokat is jól bírja. A D-PRE a magas frekvenciás tartományokat is szépen hozza, és kiváló fázis-karakterisztikával bír. Szerintem átgondolt terv alapján egy jól eltalált áramkör konfiguráció született.
Akabane: Egyik véleményben azt olvastam, hogy "felnyitottam, de az áramkör olyan sűrű volt, hogy nem találtam alkalmasnak módosításra." (nevet)
— A D-PRE tényleg nagyon népszerűnek tűnik.
Amikor interjút készítettünk agraph-fal (egy japán zenész), a következőt mondta: "Nincs szükségem az audió interfészre, megvehetem csak a D-PRE részt belőle?"
Akabane: Hahaha. Ez vicces. Jelenleg nem tervezzük a D-PRE külön értékesítését, de jó érzés tudni, hogy a profiknak is tetszik. Azok, akik elégedettek vele és sokat használják, azt nyilatkozták, hogy a hangzás tiszta és teljesen az eredeti hangot kapják vissza.
— A hangminőség szempontjából a D-PRE előfokon kívül milyen egyéb dolgokra figyeltek?
Koga: Egy másik, a mikrofon előfokhoz hasonlóan fontos összetevő az audió interfész monitorozási áramköre, ide tartozik a fejhallgató erősítő. A monitor áramkörnél a mikrofon előfokhoz hasonlóan az eredeti hang pontos visszaadása volt a cél. És ezt az eredményt nem a rendszer apróbb állítgatásával akartuk elérni. A monitor áramkört úgy terveztük, hogy a DA konverterről a tiszta jelet közvetlenül lehessen monitorozni. Ami a fejhallgató erősítőt illeti, más az USB portról táplált és más a külső tápellátást igénylő modellek fejhallgató erősítőjének kimeneti szintje. Azt biztosítottuk, hogy a fejhallgató erősítő hangerő szintje nagyobb legyen, mint a más gyártók által készített hasonló modelleké. Ugyanis gyakori panasz, hogy az interfész fejhallgató kimenete színpadi körülmények között nem eléggé hangos.
— És mi a helyzet az AD/DA konverterrel?
Koga: Az AD/DA konverter nagyon fontos a hangminőség szempontjából, ezért tervezéskor sokat foglalkoztunk vele. Mivel az audió interfész kicsi, az áramkört és a tápegységet is kisméretűre kellett tervezni. A méret meggátolt bennünket abban, hogy a profi audió termékeinkben használt AD/DA konverter áramkört építsük be, ezért az audió interfész teljesen új áramkört kapott. Itt ismét az eredeti hang élethű reprodukálása volt az alapelv.
Az USB buszról táplált termékek használata kényelmes ugyan, mert a számítógép biztosítja a tápellátást, de ilyenkor ügyelni kell a keletkező zaj kezeléssére is. Éppen ezért az UR22 és UR12 modelleknél nagyon ügyeltünk a zajszűrésre, vigyáztunk arra, hogy a számítógépből történő energiaellátás zaja se legyen kedvezőtlen hatással a belső áramkörre.
— A “dspMixFx” DSP mixer/effektek támogatják a legújabb zenei produkciós munkafolyamatokat is. Kérem, meséljen erről!
Esashi: Megvizsgáltuk, hogy a felhasználóknak milyen elvárásaik vannak az audió interfésszel kapcsolatban és igyekeztünk ezeket mind figyelembe venni. Ilyen például a közvetlen monitorozás, keverés, DSP alapú effektezés és a loopback funkció az internetes megosztáshoz. Csak azokat a tulajdonságokat építettük be, melyeket a felhasználók gyakran használnak, a ritkán használt dolgokat kihagytuk.
— A felhasználói vélemények szerint a dspMixFx DSP funkció különösen jól sikerült.
Esashi: Ez valóban így van. Úgy érezzük, hogy az audió interfész DSP szinten szinte tökéletes. Például, lehetséges csak a monitorozást effektezni és közben a hang effekt nélkül kerül rögzítésre. Életszerű példa egy gitár felvétele, a monitorozott hang erősítő szimulátort kap, közben a nyers hangot vesszük fel. Főleg a gitárosok életét könnyíti meg, akiknek amúgy sok problémájuk szokott lenni a latency-vel, ez a módszer azonban lehetővé teszi a késésmentes felvételt, és pluginek alkalmazásával korlátlanul lehet az anyagon utólag is dolgozni.
Vásárlóinktól azt halljuk, hogy gyakorlattá vált, hogy folyamatos felvétel közben sok apró részletből készül el a zene. A komponálás és a felvétel egyszerre történik.
Azonban ha ilyenkor az effektek és a hangszín beállítások is felvételre kerülnek, és később a felhasználó a hangszerelés miatt más hangszínt, effektet szeretne, akkor ezeket a kis részleteket újra fel kell venni. Azáltal, hogy az effektek csak a monitorban hallhatók, a felvett hang utólag tetszés szerint effektezhető, hangszínezhető, és ez jól illeszkedik a manapság megszokottá vált munkamódszerekhez.
Akabane: Az UR sorozat másik különlegessége a kiváló Cubase/Nuendo támogatottság.
Esashi: Az UR sorozat DSP funkciói a Cubase/Nuendo MixConsole felületéről vezérelhetőek. A Cubase/Nuendo és az UR sorozat monitor busza pontosan ugyanúgy van felépítve. Ennek eredménye, hogy amikor azt gondoljuk, hogy a Cubase szoftver keverőjével dolgozunk, valójában az UR sorozat DSP-jét vezéreljük. Ezért a Cubase/Nuendo felhasználók szinte észrevétlenül dolgozhatnak az UR sorozat DSP funkcióival.
Akabane: Természetesen más DAW felhasználók is profitálhatnak a dspMixFx-ből, pontosan ugyanazokat a DSP funkciókat használhatják.
— A dspMixFx iPad alkalmazásként is elérhető.
Akabane: Amikor az UR sorozat modelljeit olyan alkalmazással használjuk, mint például a Steinberg Cubasis, a belső DSP funkciók vezérlése a dspMixFx nélkül nem lehetséges. Ezért fejlesztettük ki ezt az alkalmazást. A dspMixFx iPad verziója ingyen letölthető az App Store oldalról.
Esashi: A dspMixFx-nek egy másik jó tulajdonsága, hogy a felhasználói felület pontosan ugyanolyan az UR sorozat összes modelljében. Ez azt jelenti, hogyha valaki egy újabb UR szériás modellt vásárol, akkor pontosan ugyanúgy kell majd kezelni, mint a korábbi modellt.
— Milyen koncepció volt az interfész külső megjelenése mögött?
Akabane: Olyan külsőt szerettünk volna, ami stúdió eszközre is emlékeztet, ugyanakkor az otthoni számítógépes környezetbe is illeszkedik. A dizájnt saját csapatunk tervezte, azonban ez team nemzetközinek mondható. Teljes állásban foglalkoztatunk európai és amerikai szakembereket. Első termékeink, az UR28M és az UR824 főleg német tervezők munkáját dicsérik. Ez a dizájn került tovább az UR22-be és későbbi termékeinkbe. Az UR sorozat formavilágát két szín – ezüst és fekete – valamint a fémből készült ház jellemzi.
A képen nem nagyon látszik, de sok munkánk volt az ezüst színű felületekkel. Nagyon részletes elképzelésünk volt az eszköz külső megjelenésének terén…
— Miből készült a külső burkolat?
Akabane: Acélból. Arra gondoltunk, hogy ilyen kompakt interfészt, mint amilyenek az UR sorozat modelljei, nem csak otthon, hanem élő koncerteken vagy stúdióban is használni fognak, így a házat igyekeztünk a lehető legmasszívabbra tervezni.
— Az acél ház van valamilyen hatással a hangminőségre?
Koga: Igen, kedvező hatással van rá. Az acél nagymértékben képes ellenállni a külső elektromágneses zajnak, és a földelés is biztonságosabb.
— Azt mondják, hogy az UR sorozat, az UR22 modellel az élen, nemzetközi szinten is nagyon népszerű. Mit gondol, mi az oka ennek a nagy népszerűségnek?
Akabane: Szerintem vásárlóink számára az volt a döntő szempont, hogy elvárásaiknak megfelelő audió interfészt készítettünk. Semmi felesleg, csak a lényeg került a sorozat modelljeibe. A termék stabilitásáról és megbízhatóságáról szóló hírek szinte szájról-szájra terjednek. Talán a sok munka meghozta az eredményt.
Koga: Abban biztosak vagyunk, hogy 192kHz-ces, beépített DSP-vel és ilyen kvalitású mikrofon előerősítővel rendelkező audió interfész ilyen kedvező áron nincs több a piacon. Az alacsony latency-ről és az erősítő szimulátorról már nem is beszélve. De a siker kulcsa a házon belül fejlesztett SSP2 chip volt.
Akabane: Arról se feledkezzünk meg, hogy az UR sorozathoz jár egy Cubase AI szoftver is. Vagyis ha az UR sorozatból vásárol, akkor kap hozzá egy komoly zeneszerkesztő szoftvert is.Egy UR12 vásárlása után már hozzá is kezdhet a komponáláshoz és mindezt mindössze körülbelül 10 000 japán yenért (kb. 22 800 forint). Olvastam olyan hozzászólásokat az interneten, hogy milyen nagyszerű korszakban élünk, hogy ez az egész mindössze 10 000 jenért már megvásárolható. Ezeknek a megjegyzéseknek nagyon örülünk.
— Sok felhasználó használja a Cubase programot?
Akabane: Nem, mindenféle DAW szoftvert használnak. Pro Tools-t, Logic-ot, Sonar-t, stb. Nem tűnik úgy, hogy egy bizonyos programot preferálnának. A legutóbbi piackutatás szerint csak nagyon kevesen használnak több, különféle zeneszerkesztő szoftvert. Például, Cubase-t és Pro Tools-t vagy Cubase-t és Ableton Live szoftvert.
Koga: Az UR sorozat részben azért annyira sikeres, mert a Pro Tools úgy döntött, támogatja a Core Audio/ASIO rendszert. Okként említhető a legtöbb modellen meglévő megbízható MIDI interfész is.
— Az UR242 nemrég jelent csak meg, milyen termékekre számíthatunk a jövőben?
Akabane: Erről most még nem mondhatok semmit, de nyilván már gondolkozunk a következő termékről.
— Köszönjük a beszélgetést!
A Steinberg UR sorozatának modelljei: klikk ide!
Magyarországi forgalmazó: Yamaha Magyarország