zenesz_logo.png



- BORBÉLY TAMÁS - A Boss még áprilisban mutatta be a Katana sorozat első basszuskombóit, mi a kisebbik Katana 110 modellt kaptuk meg tesztelésre.

A gitárerősítők piacán a Boss Katana már jó néhány éve az egyik legnépszerűbb kombó. Nem csoda, hiszen a Katana sorozat viszonylag olcsón kínál rengeteg szolgáltatással felszerelt, kompakt, de ugyanakkor meglehetősen nagyhangú erősítőket a gitárosoknak. Idén ennek mintájára a Boss előrukkolt két Katana Bass basszuskombóval. Jelen tesztünkben az egy hangszórós, 60 W-os Katana Bass 110-es kombót vesszük közelebbről szemügyre.

ktn bass gal 5 900x

Szolgáltatások

A Katana Bass 110 külső megjelenésében abszolút követi a gitárerősítő Katana szériájánál megszokott design-t. Ugyanaz a fekete bőrözés, a hangszóró előtti védőszövet, a logó elhelyezése stb. Méretében, és a kezelőpanel szolgáltatásaiban természetesen eltér, hiszen egy másik hangszer erősítője, de külső alapján egyértelműen látható a rokonság.

A kezelőpanel nagyon logikusan, átláthatóan épül fel, balról jobbra haladva a különböző szolgáltatások nagyjából a jelút mentén haladnak. Nézzük is sorra, hogy mit is kínál ez az erősítő.

A bemenet mellett közvetlenül található az Input EFX szekció, vagyis az előfok előtt elhelyezkedő effektek. Itt konkrétan két effekt található: Kompresszor és Drive. Ezeket egy-egy potméterrel tudjuk aktiválni, illetve növelni, vagy csökkenteni az intenzitásukat. Mindegyikükhöz tartozik egy-egy kis LED-es gomb, melyek mutatják a bekapcsolt állapotot, illetve, utalnak arra, hogy mely kompresszor, vagy drive effekt van éppen bekapcsolva, ugyanis három presetet, vagyis három különböző fajta pedál modellt el tudunk menteni, melyek között a gomb megnyomásával tudunk válogatni. Zöld, sárga és piros színnel világíthat ez a választó gomb, ezzel jelezvén, hogy épp mely modell van beállítva.

ktn bass gal 110 1100x

Fontos már az elején megemlítenünk, hogy az erősítőn belül a Boss Tone Studio szerkesztő szoftverrel nagyon mélyen bele tudunk nyúlni az effektekbe, illetve szabadon meg is választhatjuk, hogy mely modellek legyenek lementve a zöld, sárga, illetve a piros csatornákra. A panelen jobbra haladva a következő szekció az Amp, vagyis az előfok. Itt megválaszthatjuk az alapvető karakterisztikát három verzióból: Vintage (mélyközép-, közép-dús hang), Flat (a legkevésbé nyúl bele a hangképbe, eléggé transzparens), Modern (mély- és magas emeléssel rendelkező verzió). Ezen kívül a bemeneti jelszintet (adott esetben az előfokból származó torzítás mértékét), illetve az előfok hangerejét állíthatjuk itt be. Itt található még a Pad kapcsoló, mely hasznos lehet aktív, vagy nagy jelű hangszerek esetén, hogy megfelelő bemeneti jelszintet biztosítsunk. Ezen kívül a Shape gomb háromféle hangszín presetet biztosít melyeknél szintén zöld, sárga, piros színek jelzik az egyes verziókat.

A következő funkció egy nagyon hasznos szolgáltatás, mely igen ritkán fordul elő basszuserősítőknél, én bevallom eddig csak előfok pedálokon találkoztam ezzel a fajta Blend lehetőséggel. Itt ugyanis egy Dry Level potméterrel tudjuk hozzáadni az adott kikevert hanghoz a száraz, effekt- és EQ-mentes basszusgitár hangunkat. Nem is feltétlenül igaz, hogy teljesen EQ-mentes, ugyanis itt is található egy zöld-sárga-piros csatornaválasztó gomb mellyel bizonyos EQ verziók közül választhatunk: ha különböző mértékű mély- vagy magas emeléssel szeretnénk a száraz hangot betekerni a teljes hangképbe. Ez a funkció torzító használatánál életmentő lehet, mert ugye minden valamirevaló basszus-torzító párhuzamos torzítást biztosít a konkrétság és az eredeti funkció megőrzése végett.

A Blend után jön az Equalizer részleg, mely mély, mély-közép, magas-közép, és magas hangszínezési lehetőségeket biztosít. A két közép tartományhoz szintén tartozik egy-egy háromszínű csatornaválasztó gomb, melyekkel az egyes tartományok között választhatunk, hogy hol is dolgozzanak a potméterek. Ezáltal nagyon rugalmas hangszínezési terepet biztosít az erősítő. Ezután következnek az előfok utáni (post) effektek egy-egy potméterrel, és természetesen egy-egy háromszínű kapcsolóval, mellyel különböző effekt verziók közül válogathatunk. Végezetül a Master szekciónál található a kimenő (fő) hangerő potméter és a magassugárzó kapcsolója, ugyanis a kombót egy kapcsolható tweeterrel is felszerelték. Egy háromállású választókapcsolóval Standby állapotba kacsolhatjuk az erősítőt (vagyis némíthatjuk a hangszórót amellett, hogy vonalban továbbra is leadja a jelet), illetve választhatunk az 1 W-os (halk üzemmód), és maximális teljesítmény leadása között.

ktn bass gal 3 1100x

 

Itt a Master részleg felett található a Tone Setting rovat, mely néhány gomb segítségével biztosítja, hogy 2 x 3, azaz összesen 6 helyre elmenthessünk egy-egy teljes beállítást, vagyis presetet, melyeket egy pillanat alatt előhívhatunk.

Az erősítő hátulján kapott helyet a D.I. kimenet, mely háromféle módon is használható (pre, post, direct – nyilván ezzel tudjuk beállítani, hogy a láncból honnan adjuk le a hangot). Itt helyezkednek el az effekthurokhoz tartozó send/return ki- és bemenetek, lábkapcsoló- és expression pedál bementek, fejhallgató kimenet, Power Amp In bemenet (ha csak végfokként, és hangszóróként szeretné valaki használni az eszközt) és végül egy 3,6-os, AUX In bemenet a külső hangforrás által biztosított zenékhez, alapokhoz.

kATANA 110 800x


Hang

Először is le kell szögezni, hogy az erősítő bár sok területen digitális modellezést tartalmaz, de AB osztályú (analóg) végfokkal rendelkezik, tehát jóval hangosabb annál, mint amit egy átlagos 60 W-os kombónál megszokhattunk. Adott esetben még nagyobb klubokban is megállja a helyét. Az erősítő alapvetően egy erőteljes, meglepően vastag hanggal rendelkezik, megint csak meghazudtolva a viszonylag kis méretét.

A tapasztalat szerint a Blend funkció nem csak torzított tiszta hangszínnél lehet hasznos: a kompresszor mellett ezzel gyakorlatilag visszatekerhetünk valamennyit az eredeti (zabolázatlan) dinamikából, így egy nagyon jó párhuzamos kompressziót érhetünk el. A gyárilag beállított háromféle kompresszor önmagában is teljesen jól használható, de a fent említett szoftverrel mélységében is belenyúlhatunk, hogy teljesen személyre szabjuk azokat.

A Drive szekció modelljei egyenesen elképesztőek. Az enyhébb, vintage overdrive hangtól a distortion-on át a fuzz-os durvulásig mindenféle kategória le van fedve, és meglehetősen jó minőségben.

A lánc végén lévő FX1, FX2 post effekteknél szintén elég magasra tették a lécet. Nagyon szép Chorus, Delay, illetve egyéb modulációs és téreffektek mellett teljesen jól használható Octaver, Bass-synth, és egyéb filterek állnak a rendelkezésünkre. A jó minőségű effektek armadája már önmagában is jelentős összeget tenne ki, ha darabonként vásárolná meg az ember. Erre a kombóra nyugodt szívvel tekinthetünk úgy, mint egy beépített, integrált multieffekttel rendelkező egység. A Boss neve pedig az effektek és multieffektek téren már régóta garancia, illetve egy megkerülhetetlen alap standard.

Boss Katana 110 Bass basszusgitarkombo 550x

 

Összefoglalás, ajánlás

A Boss Katana 110 egy kompakt, mégis meglepően hangos, és vaskos hanggal rendelkező basszus kombó, mely rengeteg olyan extra szolgáltatással bír, melyek önmagukban is megérnék az erősítő teljes árát. Ez a kombó tökéletes megoldás lehet azoknak, akik egy effektboard-ot is szeretnének integrálni az erősítőbe, ugyanis számos jó minőségű, jól paraméterezhető beépített effekttel rendelkezik, melyeket akár színpadon is könnyen elérhetünk az opcionálisan megvásárolható GA-FC lábkapcsolóval. A sok effekt miatt a kísérletező kedvű basszusgitárosok számára nagy-nagy inspirációként és kísérleti terepként szolgálhat anélkül, hogy irreális összegeket költenének egy-egy effektpedál cserére. Aki nem „effektezős” típus, csupán egy jó erősítőt szeretne használni egy darab egyszerű kompresszorral, annak is megér egy próbát, mert a nyers hangja is meggyőző.