zenesz_logo.png




– BORBÉLY TAMÁS – 2023-ban nagy siker volt az IK Multimedia ToneX Pedal erősítőmodellező, most megjelent a kis testvér.

Az IK Multimedia népszerű AmpliTube termékei sokáig csak szoftveres felületen léteztek, pluginek formájában voltak elérhetőek egészen az X-Gear pedálsorozat megjelenéséig, mely egy Distortion, egy Reverb, egy Delay és egy Modulation pedált tartalmazott. Tavaly a cég piacra dobta az első erősítőmodellező, illetve profilozó eszközét ToneX Pedal néven, néhány hete pedig napvilágot látott ennek a kis testvére, melyet ToneX One névre kereszteltek. Jelen tesztünkben őt vesszük jobban szemügyre.

 

IK Multimedia AmpliTube Tonex One effekt pedal 52352A

Szolgáltatások

A ToneX One esetében teljesen hitelesen használhatjuk a „kis testvér” kifejezést, mivel a fizikai méreteket és a kezelőfelület egyes változásit leszámítva abszolút megegyezik a korábban megjelent ToneX Pedal-lal. Míg a ToneX Pedal-ban egyszerre 150 preset tárolható, addig a ToneX One egységen „csupán” 20 sound lehet jelen egyidejűleg.

Akárcsak a ToneX Pedal, úgy a ToneX One is kizárólag az erősítőmodellezésre, illetve profilozásra „szakosodott”, de tartalmaz néhány effektet, melyek az analóg világban is szorosabban az erősítőhöz kapcsolódnak (kompresszor, reverb, zajzár). Ez az eszköz az erősítőmodellezést a profilozás irányából közelíti meg, tehát alapvető működési elvét tekintve a Kemper-hez, illetve a Neural DSP Quad Cortex-hez hasonlítható a legjobban. Szolgáltatásokban nyilván elmarad az említett társak mögött, mivel azok az erősítő profilok mellett tartalmaznak egy eléggé komoly effekt parkot is, azonban az erősítő profilokban abszolút mellettük van ez a kis jószág.

 

IK Multimedia AmpliTube Tonex One effekt pedal 52352B

A ToneX One pedálra rátölthetjük akár saját erősítőnk profilját is, melynek elkészítéséhez egy másik eszközre, a ToneX Capture-re van szükség. Azonban a ToneX One önmagában is teljesen jól használható, illetve óriási adatbank található az interneten, mely több tízezer erősítő profilt tartalmaz. Ez az internetes felhőként működő felület (ToneNet) egy folyamatosan növekvő adatbank, melynek tartalmát a felhasználók és az erre szakosodott stúdiók bővítik világszerte. Bárki feltöltheti saját profilját, vagy letöltheti a már fent lévő soundok valamelyikét. Így a ToneX Capture-re csak annak van szüksége pluszban, aki saját maga is szeretne profilozni.

A ToneX One mérete hihetetlenül kicsi. Az IK Multimedia-nak sikerült az AmpliTube szoftver, illetve a Tonex Pedal óriási tudását egy akkora kaszniba sűríteni, mint egy mini hangoló pedál. Súlya csupán 160 gramm!

A pedál egy lábkapcsolóval rendelkezik, mely lehetővé tesz egy csatornaváltást, vagyis egy A/B módot, vagyis két teljesen különböző presetet tárolhatunk „A”, illetve „B” helyen. Az eszközt egy másik, úgynevezett Stomp módban is használhatjuk, amikor egy preset él, és azt kapcsolhatjuk ki- és be a lábkapcsolóval. Ez praktikusan a pedál profilok használatánál életszerű, ugyanis a ToneX One nemcsak erősítő- és láda-modellezésre, illetve profilozásra alkalmas, hanem pedáléra is. Fontos megemlíteni, hogy itt szigorúan drive-jellegű pedálok jöhetnek szóba. Delay, modulációs effektek stb. profilozására működési elvénél fogva nem képes az eszköz, viszont fuzz, distortion, overdrive és boost pedálok karakterét megdöbbentően jól modellezi, illetve profilozza.

 

lifestyle 800x

 

Kezelőfelülete meglehetősen minimalista, de rendkívül okosan kialakított, így nagyon sok minden paraméterezhető a kevés potméterrel is. A kezelőfelület felső részén három mini potmétert helyeztek el, melyek elsődleges funkciójukat tekintve egy háromsávos EQ feladatát látják el (mély, közép, magas), alattuk egy normálméretű, kvázi „fő potméter” látja el a hangerő funkcióját. Az EQ vezérlők adott frekvenciákon dolgoznak, melyek szoftveres felületen testreszabhatók, ilyen módon nagy rugalmasságot adnak, viszont ehhez már számítógépes felület szükséges.

Az ALT gomb megnyomásával (mely egyben az állapotjelző LED) a potméterek másodlagos funkcióit érhetjük el. Ekkor a zajzár, kompresszor threshold és a reverb mix paraméterét tudjuk a kis potméterekkel kezelni, a fő forgatógombbal pedig a gaint állíthatjuk be. Az előbb említett három effekt mélyebben is paraméterezhető, de szintén csak szoftveres felületen keresztül. Instant elérési módban csak ezeket a legfontosabb paramétereket tudjuk szabályozni.

A lábkapcsoló, illetve az ALT gomb egyszerre való megnyomásával, illetve az ALT gomb hosszas nyomva tartásával a következő szolgáltatásokat tudjuk azonnal testreszabni: bemeneti jelszint megfelelő megválasztása, az „A” és „B” helyekre színkódok segítségével pillanatok alatt kiválaszthatjuk és elhelyezhetjük a kívánt két presetet az egységen tárolt húszból. Ugyancsak a húsz tárolt verzióból kiválaszthatjuk a Stomp mód egy presetjét. Lezárhatjuk a kezelőfelületet, vagyis színpadi körülmények között véletlen érintésre sem változik semmi. Elérhető egy master hangerő funkció, mely segítségével a teljes kimeneti jelet tudjuk beállítani. Ki tudjuk kapcsolni a ládaszimulációt, vagy az erősítőt, tehát a pedál presetjei pillanatok alatt, akár színpadon is átalakíthatók csak láda- vagy csak erősítő-szimulációvá. A lábkapcsolót hosszan nyomva tartva némítja a kimenő jelet és életbe lép a hangoló funkció.

 

tonexone mac screen 1200x


Fontos hangsúlyozni, hogy a fenti felsorolásban szereplő funkciók mindegyikét azonnal végrehajthatjuk közvetlenül a pedálon számítógép, illetve szoftveres felület nélkül, ami óriási dolog! A nagy testvér, ToneX Pedal-hoz képest az effektek további paraméterezéshez (kompresszor, zajzár, reverb mélyebb testre szabásához), illetve az EQ részletesebb változtatásához (frekvenciatartomány és „Q” megválasztásához, Depth, Presence beállításához) már szoftver szükséges, mely ingyenesen letölthető az IK Multimedia honlapjáról. Az előd, ToneX Pedal-hoz képest ez a leglényegesebb különbség, hogy míg ott minden paraméterhez azonnal, a „vason” keresztül is hozzá nyúlhatunk, addig itt bizonyos mélység felett már szoftver szükséges, viszont cserébe ToneX One sokkal-sokkal kisebb fizikai méretekkel rendelkezik.

Kimenetként egy 6,3-as jack aljzat szolgál, de ez valójában egy sztereó kimenet, mert egy Y-TRS jack használatával sztereóban vehetjük le róla a jelet, vagyis a reverb térben, sztereóban szólalhat meg. Természetesen a klasszikus monó jack-es felhasználás is lehetséges, ekkor a különbség csupán annyi, hogy a reverb monó marad.

Az eszközt USB-C portjával csatlakoztathatjuk számítógéphez, ebben az esetben nemcsak a soundokat szerkeszthetjük, hanem interfészként is használhatjuk a ToneX One-t. Ekkor nem is szükséges hozzá a külső 9 V-os adapter, ugyanis USB-n keresztül is megfelelő áramot kap a működéséhez.

 

Hangminőség

Hangminőséget tekintve – ahogyan azt már a fentiekben is említettem – egy az egyben megfelel a nagy testvér ToneX Pedal által szolgáltatott minőségnek. Szoftveres felületen a presetek, illetve profilok csereszabatosak, tehát egy ToneX Pedal preset mindenféle átalakítás, konvertálás nélkül azonnal rátölthető egy ToneX One egységre.

Ami nagyon fontos, hogy a ToneX One a kiváló hangminőségen kívül a játékos számára is kielégítő játékérzetet biztosít. Abszolút jól reagál a kézből jövő finomságokra, nagyon inspiráló vele a játék, mert hihetetlenül élethű erősítő-érzettel rendelkezik. Több gitár jó néhány pickup-állásával kipróbáltam az eszközt és óriási különbségeket tapasztaltam, ami megint csak arra utal, hogy kiváló módon reagál és nagyon alázatosan kiszolgálja a zenészt. A rákötött hangszerre nem erőlteti rá magát, hanem hagyja, hogy a gitár „dolgozzon”.

 

pedalboard 1200x


A reverbek (Spring 1, Spring 2, Spring 3, Room, Plate) minősége kiváló, a kompresszor jó paraméterezhetősége miatt akár nagyon erős kompresszálásra is képes, de használható meglehetősen enyhe módon is, ha csak az erősítőmodell elejét szeretnénk picit „meglökni”, amolyan jótékony boost gyanánt. A kompresszor Pre illetve Post módban is használható, vagyis az erősítő elé és mögé is helyezhető. A Noise Gate (zajzár) szintén egy eléggé széles felhasználási spektrumon dolgozhat a játékos igényeihez mérten. A minimális alapzaj lecsípésétől kezdve az agresszív, metalban használatos hirtelen elvágásig minden kitekerhető belőle.

A ToneX One működését tekintve szem előtt kell tartani, hogy egy erősítő profilja egy adott beállításhoz tartozik, mivel egy pillanat lenyomata (ez minden profilozó eszközről elmondható). Megdöbbentő élethűséggel tartalmaz minden részletet egészen a játékérzet visszaadásáig, de minden egy statikus beállításra vonatkozik, hogy az eredeti erősítőn hogyan dolgozik az EQ, a gain tartomány, stb. azt honnan is tudhatná? Éppen ezért a ToneX One EQ szekciója eléggé szolidan dolgozik, nem vállal be nagy szélsőségeket, nyilván azért, hogy ne térjen el irreális módon a „tárgytól”, inkább csak lehetőséget ad, hogy az ember óvatosan személyre szabja az adott sound-ot. A kompresszorhoz hasonlóan az EQ is Pre és Post módban is használható. Post módban természetesen szignifikánsabb változtatások érhetők el, mint Pre módban.

 

Lifestyle 2 1200x

Összefoglalás, ajánlás

Annak idején a ToneX Pedal is nagyon jó élmény volt számomra, nem hittem volna, hogy mindazt a tudást valaha megkaphatom töredéke méretben, körülbelül fele áron! Bevallom eddig még nem találkoztam ilyen kedvező árfekvésben, egy ennyire élethű játékérzetet biztosító eszközzel, méghozzá ennyire mini méretben. Ha valaki a saját erősítőjének sound-ját szeretné „kompakt, digitális formában” magával vinni, pedálboardba integrálni, vagy a meglévő több tízezer profil közül szeretné használni az ízlésének megfelelőt, annak tökéletes megoldást jelent a ToneX One. Elképesztően kicsi mérete és sokszínű szolgáltatásai miatt én „A” tökéletes póteszköznek nevezném, de nem szeretném degradálni: hangminőségben abszolút a csúcsragadozók közé sorolható, így „fő-cuccként” is le lehet élni/játszani vele egy életet. Új eszközök megjelenésekor, nemzetközi reklámvideókban sokszor elhangzik a már-már elcsépelt „game changer” kifejezés. Nos, a ToneX One esetében ez valóban hitelesen használható.

 


Technikai adatok

Forgalmazza: Chromasound
Tájékoztató ár: 89 900 forint
Ultra alacsony zajszint, 24 bit / 192kHz konverter
Frekvenciatartomány: 5Hz – 24kHz
Dinamikatartomány: 124 dB
Kezelőfelület: hangerő/gain, bass/gate, mid/compressor, treble/reverb
Hangoló funkció: van
Interfész: USB-C kapcsolat, 24 bit / 44,1 kHz (USB-C kábel tartozék)
Bemenet: 6,3” monó jack (TS)
Kimenet: 6,3” sztereó jack (TRS)
Áramigény: 9V, 120 mA, belső negatív polaritás (adapter nem tartozék)
Méret: 94 x 48 x 53 mm
Súly: 0,16 kg

További részletek: IK Multimedia
A Tonex Has Landed videót Hájer Gergő készítette
Fotók: IK Multimedia