zenesz_logo.png



– BORBÉLY TAMÁS – Lari Basilio, a virtuóz gitáros európai Guitar Clinic turnéja során Budapestre is ellátogatott, ahogyan erről már korábban beszámoltunk.

Az Ibanez Magyarország biztosított számomra egy rövid interjúnyi időt, így még a workshop előtt alkalmam volt Larival személyesen beszélgetni a backstage-ben.

 LB5498 T L 750x

 

Hogyan kezdődött számodra a zenélés, milyen korai inspirációk hatottak rád?

Négyévesen kezdtem el zenélni, akkor még orgonán. Először nyolcévesen került gitár a kezembe édesapám által. Ő gitározott a családban, ő tanította meg nekem az első akkordokat, egyértelműen ő volt nekem az első számú inspiráció.

Mi volt a gyakorlási szokásod, milyen metódus szerint építetted fel a hangszeres tudásodat, illetve magadat, abban az időszakban, amikor már elhagytad a kezdeti éveket, de még nem találtad meg teljesen a saját hangodat, még nem váltál teljesen azzá, aki ma vagy?

Számomra a gyakorlásnál mindig is az volt a cél, hogy örömmel csináljam, hogy örömet okozzon. Mindig is saját ötletek kibontása, a saját utam keresése volt a legnagyobb móka, legyen szó technikáról, dallamvilágról, vagy zenei nyelvezetről. Természetesen, amikor tanárokhoz jártam, akkor mindig teljesíteni kellett az adott feladatot. Nagy tanulság volt számomra az korszak, amikor jazzt tanultam még otthon Sao Pauloban. Én alapvetően a rock irányából jöttem, a kezdetekben azt hallgattam, csak ilyesmit játszottam. A zene megközelítése egy teljesen másik oldalról, illetve a mélyebb elméleti tudás nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy jobban összeálljon a kép, hogy megtaláljam a saját hangomat.

LB5730 Laney 750x

 

Ha jól tudom 5 éve élsz Los Angeles-ben. Mi sarkalt erre a döntésre, hogy Brazíliából az USA-ba költözz?

Így van, pont idén öt éve, hogy LA-be költöztem. A döntést egyértelműen a zenei karrierem egy tágabb platformra való kiterjesztése, illetve az arra való törekvés vezérelte. Az ilyesfajta instrumentális, gitárcentrikus zenének, melyet én is csinálok egyértelműen az Amerikai Egyesült Államok a hazája, illetve a mai napig ez a fő színtere.

A legtöbb fórumon, illetve interjúban hangsúlyozod, hogy a zeneszerzés az egyik legfontosabb dolog a számodra. Hogyan zajlik nálad ez a folyamat? Elsőre a dallam születik meg, vagy először inkább a hangulatnak megfelelő harmóniaváz, esetleg rögtön hallod az egész kompozíciót egyben? El tudnád mesélni esetleg egy konkrét dalod születésének történetét, mondjuk az új lemezedről?

A legkülönbözőbb módon születhetnek dalok nálam. Mindig egy kicsit másként. Igazság szerint az általad felsorolt összes verzió előfordult már. Ha egy példát kell elővennem, akkor hadd meséljem el, hogyan történt mindez az Alive and Living című szerzeményem esetében. A dal elején hallható, tiszta hangszínnel játszott gitártéma indított el mindent, ami pedig egy éppen újonnan kezembe került delay pedállal való játszadozás eredménye. A dal innentől kezdve egy napon belül elnyerte a végleges formáját. Egy másik szerzemény esetében a nyitó téma ugyanúgy egyben megszületett, de a folytatás egyszerűen nem akart jönni, több mint egy hónap telt el mire dal lett belőle. Ebből is látszik, hogy nagyon különböző lehet egy-egy eset.

 LB5675 750x

 

Ha már dalaidról esett szó, akkor beszéljünk egy kicsit a hangszerelésről. A szerzemények hangszerelését teljes egészében te csinálod, vagy bevonod az aktuális zenésztársakat is, esetleg producerrel közösen dolgoztok e téren?

A stúdióba lepés előtt én teljes egészében megcsinálom a demóverziókat, magam játszom fel mindent, leprogramozom a dobot stb. Ezekkel a skiccekkel az a célom, hogy a kereteket megadjam, de azokon belül szabad mozgásteret kapnak a többiek. Általában mindenről részletes tervem van a végső hangszerelést illetően, de a stúdióban nem minden apróságot árulok el azonnal a többieknek, ugyanis kíváncsi vagyok az ő megoldásaikra. Előfordul, hogy az ő ötletük jobban tetszik, mint az én eredeti tervem és ilyenkor természetesen „megveszem” az ő verziójukat. Kifejezetten szeretem, amikor a többiek személyisége is hallható a dalok hangszerelésén keresztül.

Hogyan, illetve hol szeretsz inkább zenélni, koncerten élőben, vagy a stúdióban?

Mivel ez a két színtér nagyon különböző, ezért nem is igazán tudok dönteni: mindkettőt ugyanúgy imádom. Ha azonban mindenképpen egyet ki kell választanom, akkor az élőben való muzsikálást egy nagyon picivel előrébb helyezném… talán a pillanat megismételhetetlensége miatt.

 

LB5535 git 750x

 

Az Ibanez tavaly jelentette meg a te saját, signature gitárodat. Mesélnél erről a kooperációról?

Az Ibanez márka mára már történelem, több példaképem neve is egybefonódik vele  – például Andy Timmons-é, vagy Joe Satriani-é, – éppen ezért nagyon nagy megtiszteltetés volt számomra, amikor a cég megkeresett azzal az ötlettel, hogy készítene nekem egy signature hangszert. A hangszer tervezésének folyamatába 100%-osan bevontak, minden részletébe beleszólhattam, amiért nagyon hálás vagyok. Teljesen zökkenőmentes volt a közös munka, ugyanis az egyeztetések után már az első prototípusnál eltaláltak mindent, amire vágytam.

A modell neve Ibanez LB1. Az 1-es számból kiindulva felmerül a kérdés: a jövőbeli tervek között esetleg szerepel egy kettesszámú modell?

Igen, lehetséges… Tervben van egy-két nagyon minimális változtatás, illetve a jövőben más színekben is gyártják majd a gitárt.

 

LB5549 750x

 

Zenei pályafutásod során megbántál-e bármit? Ha visszamehetnél az életedben bárhová, akkor csinálnál-e bármit másként, változtatnál-e valamely múltbéli döntéseden?

Nem igazán. Semmilyen nagy dolgot nem bántam meg. Úgy gondolom, hogy minden akkor és úgy történt velem, ahogyan éppen kellett. Nagyon hálás vagyok ezért. Ha valamin változtatnék így utólag, illetve az akkori önmagamnak tanácsolhatnék, akkor az annyi lenne, hogy talán egy picivel korábban költözzön az USA-ba.

Köszönöm az interjút!

 


Fotók: Sós Gábor / https://www.facebook.com/sosdesign.hu
Az interjú először a Zenész Magazin 2022. októberi számában jelent meg.