zenesz_logo.png




Minden jazz- fúziós- világ- és komolyzene kedvelőnek ajánljuk az alábbi Tigran Hamasyan feldolgozást, de komolyan…

Dalma: „2021-ben ismerkedtem meg Tigran Hamasyan művészetével, elkezdtem lefülelni egyik dalát, az Entertein me-t, igencsak nagy hatást tett rám. Ezen a felfedezésen felbuzdulva kitettem egy rövid videót a social media felületekre. Másnap kaptam egy üzenetet Anga Kis Mikitől, a Subscribe basszusgitárosától, akivel pont előtte néhány hónappal ismerkedtünk össze, miszerint a Road zenekar dobosával, Tóth Tomival pont ebből a dalból szeretnének csinálni egy feldolgozást és zongoristát keresnek a projekthez. El sem akartam hinni, hogy ennyire klassz dolog történik velem, a véletlenek láncolata volt. 2022-ben meg is jelent az Entertain me a saját verziónkban:

 

 

Ezt követően keresett meg Szendőfi Balázs basszusgitáros és nem mellesleg természetfilm készítő, akivel személyesen akkor még nem ismertük egymást, hogy látta a videót, tetszett neki, benne lennék-e egy feldolgozásban. Nagyon örültem neki. Zenéket mutattunk egymásnak, hogy körvonalazódjon minkettőnk zenei ízlése, végül szintén egy Tigran Hamasyan dalra esett a választás, a To Negate-re, ami megint csak a Mockroot című albumon található. Hamar bevillant, hogy Fekecs Ákos dobolása és Lantos Zoli hegedűjátéka tenné teljessé ezt a covert. Mindkettőjüket már több éve ismerem, számomra meghatározó zenei impulzusokat kaptam/kapok tőlük. Minden tekintetben egy nagyon pozitív munkafolyamat jött létre. Célunk semmiképp sem a reprodukció volt, inkább az átdolgozásra, újra gondolásra törekedtünk, így helyet kaptak többek között hangszeres szólók, szintik, illetve plusz szólamok is.”

Zoli: „Tigran teljesen egyedi zenei jelenség a jazz világában – úgy értelmezi saját tradícióját, hogy az valahol megmarad emelkedett templomi szertartásnak, ugyanakkor a mai jazz formanyelvébe emeli, a saját módján, hihetetlenül komplex aszimmetrikus groovjaival, eredeti modális skáláival. A To Negate esetében is együtt van a himnikus kántálás és a szinte prog rockos ritmizálás. Tigran (akit Abu Dhabiban ismertem meg személyesen, már a reptéri taxiban – ő Dhafer Youseffel játszott, én Trilok Gurtuval azon a fesztiválon) valahogy felváltva és egyszerre (is) tud lenni jereváni ortodox pap és kütyüzős brooklyni fenegyerek. Dalma úgy nyúlt hozzá ehhez a csodás darabhoz, mintha a dobozból kibontana egy belső univerzumot, a spirálgalaxis csápjait, és előhívná, beszínezné a rejtett ritmikus elemeket, ráhangszerelve az éteri dallamokra. Nagyon szeretem amúgy is ezt a fajta bonyolult egyszerűséget, izgalmas kihívás... köszönöm, hogy a része lehettem!”

 

To Negate 2 750x

 

Balázs: „Zenészi pályám kezdete óta egyik kedvenc együttesem az Esbjörn Svensson Trio. Már náluk felfigyeltem arra a kontemplatív, poliritmikákkal játszadozó, ugyanakkor dallamos és történetmesélős, már-már impresszionista hangvételre, ami olyankor jön létre, ha az afroamerikai jazz szabadsága találkozik egy érett, európai, komolyzenei gyökerekből táplálkozó közeggel. Később Tigrannál ugyanezt fedeztem fel, csak déliesebb-keletiesebb merészséggel és saját népzenei dallamvilágával vegyítve. Azt szoktam mondani, hogy számomra a legérdekesebb zene az, amelynek szép a teteje és ronda az alja. Tigran éppen ilyen, az éteri dallamok alatt fifikás poliritmikus kíséretek dörögnek. Ez a zene áthidalja a régóta mélyülő szakadékot a fúziós jazz és a progresszív rock között. Kifejezett öröm, amikor egy klasszikus képzettségű zongorista, mint Dalma, a jazznek ezzel a fiatal és invenciózus ágával kezd foglalkozni, nem kímélve magát (főleg a bal kezét).

Mikor megláttam Dalma előző Tigran-feldolgozását a YouTube-on (Entertain me), rögtön írtam neki, hogy én is feldolgoznék vele egy másik Tigran-dalt. A To Negate-et ő választotta. Úgy éreztem, hogy leginkább fretless basszusgitárral érdemes hozzátennem magam. Az éneket hegedűre cseréltük, Lantos Zoltánt kérve fel, akinek játékát már szinte gyerekkorom óta csodálattal hallgattam László Attila lemezein. Dobosnak pedig Fekecs Ákost hívtuk, ami sorsszerű találkozásnak bizonyult, mert őt a Tigran-próbánkon hallottam először handpan-en játszani, s ezután kértem fel, hogy legyen szerző- és előadótársam legújabb természetfilmem, a Hegyizene aláfestő muzsikájában.”

 

 

Ákos: „Tigran Hamasyan művészetével először 2012-ben találkoztam. Lenyűgöző volt hallani, hogy mennyire egyéni hangzásvilágot hozott létre. Őszintén szólva én egészen addig nem igazán szerettem a népzenei dolgokat, pedig próbálták velem megszerettetni. Rengeteg új ritmikai megoldást kínált, amikről addig nem is hallottam. Nagyon inspirált a játéka és a gondolkodása. Írtam neki dalt is (Tigranito) tisztelgésem jeléül, és hogy megköszönjem, amit Tőle »kaptam«. Később leveleztünk is egy rövid ideig. Kétszer volt szerencsém hallani/látni élőben. Szuper dolog volt részesének lenni ennek az átdolgozásnak ezekkel a nagyszerű emberekkel, akik nem mellesleg képzett, profi zenészek is. Köszönöm szépen! Illetve úgy érzem, hogy szerencsére sok plusz színt is hozzá tudtunk varázsolni a dalhoz. Én vállaltam a keverést és editálást, ami nem volt egyszerű feladat, de mindig tanul az ember. Jó szórakozást a videóhoz!”

Felszegi Dalma - keyboard
Facebook
Instagram

Lantos Zoltán - violin

Facebook

Szendőfi Balázs - bass
YouTube

Fekecs Ákos - drum
Facebook
YouTube


Editing-mixing: Fekecs Ákos
Master: Pálfi Balázs
Producer: Felszegi Dalma
Videó: Szendőfi Balázs, Fekecs Bence