zenesz_logo.png



Nem mindennapi eseményre került sor 2013. november 19-én a budapesti Club 202 épületében. Itt zajlott a digitális keverőpultok csatája. Beszámoló egy résztvevő szemével.

 

 full_Yamaha_CL3_550.jpg

 

Nem mindennapi eseményre került sor 2013. november 19-én a budapesti Club 202 épületében. A hazai hangosító szakma számos képviselője jelen volt azon a digitális keverőpult összehasonlítási teszten, amelyhez hasonló még nem volt Magyarországon.

 

Az egész a Facebook-on kezdődött, ahol hangtechnikusok egy szűk csoportja elkezdte szervezni a rendezvényt. Már ebből a szempontból is unikumnak számít az esemény, hiszen nem egy cég szervezésében jött létre. Mint köztudott, az Interton nagy hangsúlyt fektet a szakmai jellegű rendezvényekre (pl. Interton Egyetem, QSC – Add a zenéd!), ezért nagyon örültünk ennek a kezdeményezésnek, hiszen az ehhez hasonló rendezvények a szakmai élet mozgatórugói.

 

Eljött a nagy nap, és azon a délelőttön rengeteg ismerős arc gyűlt össze a Club 202-ben. Rövid eszmecserék és „Rég láttalak Te is élsz még?” köszöntések után elindult a készülődés. Ekkor még senki nem sejthette, hányan lesznek majd kíváncsiak erre a különleges tesztre.

 

 

dmix700_n.jpg

 

 

 

Első lépésként a keverőpultok egy sorba lettek rendezve, csatornaszámuk szerint növekvő sorrendben. Ezután az összes keverő csatlakoztatva lett egy Yamaha PM3500 analóg pulthoz, amely a továbbiakban összegző pultként funkcionált. A tesztelésre szánt keverők egy splitteren keresztül kapták meg ugyanazt a jelet. A közös munka a technikusok között jó hangulatban és rendkívül szervezetten zajlott, így „Nagyképű technikus, ne hívd meg sörre!” matricát senkinek nem kellett a homlokára ragasztani. Megtörtént a szintezés, hogy minden keverő azonos szintű jelet adjon ki magából, kvázi ne legyen hangerőkülönbség a frontrendszeren, hiszen ez nehezítette volna a hallgatók dolgát. Ekkor már elkezdtek szállingózni az érdeklődők és a kezdésre hozzávetőlegesen egy kétszáz fős tömeg gyűlt össze!

 

 

dmix2_700.jpg

 

 

 

Nézzük röviden, milyen pultok versengtek, és kik prezentálták őket:

 

Allen&Heat GLD és QU-16 - Schleer Miklós

A&H QU16- Schleer Miklós

Avid S3L - Schleer Miklós

Behringer X32 - Somodi Ádám

DIGICo SD11 - Princz G. Gergő

Mackie DL1608 – Osztheimer Zoltán

Midas PRO1 – Csernus Tamás

PreSonus StudioLive 16.4.2 - Szilveszter TheArtist

Roland M-480 – Márkus Gergő

Roland M-200i – Takács lászló

Soundcraft Vi1 – Veres Sándor

Yamaha 01v96i - Kiss Péter

Yamaha CL3 – Fekete Gábor

 

 

A rendezvény elején röviden mindenki bemutatta az általa hozott pultot. Ezután jöhetett a szubjektív teszt. Több zenei stílust hallhattunk egy-egy keverőpulton keresztül megszólalni. Mindegyik keverő hajszálpontosan ugyanazt a zenei részletet kapta, így könnyítve a szakmai fülek dolgát. Nappal. Ám ennek köszönhetően aznap éjszaka technikusaink fülében ugyanaz az aláfestő zenei részlet duruzsolt mind szép álom, mind rémálom kategóriákban. Egyéb mellékhatást nem tapasztaltunk. A hallgatózás után jött az objektív teszt. Ebben a részben az órajel generátorokat és a rendszerek latency-jét mérték. A Yamaha CL3 ezen paraméterei (is) lenyűgözték a szakavatott érdeklődőket, akiknek a szünetekben volt lehetőségük közelebbről is megismerkedni a pultokkal és feltenni a kérdéseiket, melyek végre valóban szakmaiak voltak.

 

 

 

dmix_3.jpg

 

 

És bizony érdeklődőkben nem volt hiány, hiszen ritkán jön össze annyi szakmabeli egy helyen, ahányan részt vettek a digitális keverők tesztelésén. És ez azt jelenti, hogy van még remény! Ver még a szakma szíve, legalábbis egy szinusz jelet most biztosan felrajzolt az állapotjelző monitorra. Külön dicséret a szervezőknek, hogy olyan keverőpultokat állítottak csatasorba, amelyeket valóban rendszeresen használnak a technikusok hazánkban. Nagy öröm volt számunkra, hogy a Yamaha CL3-as keverőpult közkívánatra került be a sorba és a résztvevők egyik kedvence lett.

 

Bízunk benne, hogy folytatódik ez a kezdeményezés, hiszen az ilyen jellegű rendezvények rendkívül jót tesznek a hazai szakmai életnek, és előre viszik azt.

 

Forrás: Interton