zenesz_logo.png



Szeretnénk bemutatni több olyan, főként instrumentális zenei projektet, amelyek két magyar zenész nevéhez fűződnek, és a YouTube-on és más zenemegosztó oldalakon külföldön szép sikereket értek el.

KG_2 700x.jpg

 

 

A projektek mögött két magyar zenész neve rejlik, akik saját stúdiójukban dolgozva hozták létre ezeket az albumokat. Kettejük közül Károlyi Gábor mesélt arról, hogyan jöttek létre ezek az alkotások, így elsősorban az ő segítségével és szavaival igyekszünk megvilágítani azt, hogy hogyan lehetséges az, hogy idehaza feltehetően kevesek hallottak róluk, mégis komoly népszerűségnek örvendenek az internet adta lehetőségek világában.


 

A kezdet


„25 éves IT-s srác vagyok, de kiskorom óta zenerajongó. 2000-es évek elejétől heavy zenén nőttem fel, meg nu-metalon. Pár példa: Linkin Park, Limp Bizkit, Tool és sok-sok underground metalcore” – meséli Gábor. „A középiskolában fantasztikus zenészekkel hozott össze a sors, akikkel sokáig Esti Kornél-szerű alternatív rockot játszottunk. Én basszusgitáron játszottam, de jött az érettségi és a szokásos bandán belüli összezördülések, végül úgy döntöttem, hogy befejezem a zenekarban zenélést, veszek egy hangkártyát, és otthon fogok zenéket csinálni.”

 

 

 


Silent Island


„Ekkoriban már nagyon meghatározta a zenei világomat az instrumentális post-rock. Belefutottam a Black Hill nevezetű instrumentális zenébe, és több nap hallgatás után olvastam róla, hogy magyar, ráadásul Győrből, ami annyira nincs is messze Veszprémtől. Dobtam is egy üzit, hogy hatalmas gratula a zenéhez, csak így tovább. Visszaírt Csarnogurszky István, hogy ő egyedül futtatja ezt a projektet is, meg sok mást is, és látja a profilképemen, hogy basszusgitározom.

 

 

 


Feldobta az ötletet, hogy épp egy teljes post-rock projekten dolgozik, de nincs jó basszusgitáros, ha van kedvem, akkor küld számokat, és játsszam fel rá a basszust. Annyira egy hullámhosszon voltunk, hogy még aznap bevett a projektbe, és így született a Silent Island 2016-ban. Semmit nem értettem a stúdió technikához, csakis YouTube videókból okosodtam. Mivel nagyon érdekelt a dolog, elég hamar bele is jöttem.”

 

https://silentisland.bandcamp.com/music

 

 

 

 

 

Ephilexia


„Egy bő évnyi közös munka után István vett rá arra, hogy csináljak saját projektet, mert szerinte sok lehetőség van bennem, próbáljam meg. Ettől féltem kicsit, mert basszusgitárosként nem volt szólógitárom, se semmim, amivel tudnék zenét írni. Végül próbaképp egy régi akusztikus gitárral megalkottam az Ephilexia projektet, melyben csak az akusztikus gitár, gépi nagybőgő, zongora és néhol basszusgitár szólt eleinte. Később vettem egy elektromos gitárt, és két év alatt megtanultam ezen is játszani, ami persze nem volt annyira nehéz, hiszen ekkor már majdnem 10 éve basszusgitároztam.

 

 

 

 

Nagyon érdekelt a math-rock, tehát szó szerint matek rock, ahol jellegzetes a fényes gitárhang, furfangos ritmika, esetleg nem szabályszerű szerkezet, így az Ephilexiát teljes mértékben átállítottam erre a stílusra. Ehhez már elég jól kell tudni gitározni, így megszenvedtem vele, de nagyon motivált arra, hogy jobb gitáros is lehessek a basszusgitározás mellett.”

 

https://ephilexia.bandcamp.com/music

 

 

 

 

This Wind Brought Fire


„Az eddig felsoroltak mellett idén tavasszal létrehoztam a második önálló projektemet, ami viszont megmaradt klasszikus post-rocknak, ez a This Wind Brought Fire, ahol már azt éreztem, hogy na igen, ez az a szint, amit hajtottam. Saját magam írom a zenét, felgitározom, programozom a dobot, majd jön a basszus, és végül a mix/master részét is én csinálom. Nagyon megkedveltük az online zenélést, és nagyon hajtjuk a minőséget, azt pedig stúdió zenészként lehet maximalizálni. Szerencsére külföldön underground szinten nagy a fanbase, sosem gondoltam volna, hogy egyszer ilyen szintre juthatok. Csodálatos érzés, amikor a zenémet élvezik, mondjuk egy eldugott brazil falucskában, és ezt közlik is velem egy aranyos üzenetben.”

 

 

 

 

Realm of Wolves


„Később Csarnogurszky Istvánnal létrehoztunk egy black metal formációt is Realm of Wolves néven, ahol már egy hörgős barátunk, Kapiller Ferenc is beszállt a projektbe.”

 

https://realmofwolves.bandcamp.com/music

 

 


Stvannyr

 

„A Realm of Wolves projektből sok felvett zene megmaradt, így Istvánnal side-projektként kiadtunk instrumentális black metal verziókat is Stvannyr néven.”


https://stvannyr.bandcamp.com/music

 

 

 

 

 

A végén essen szó a Black Hill & Silent Island Tales of the Night Forest c. albumáról, ami Csarnogurszky István one man projektje, ezt a zenét hallva csatlakozott hozzá történetünk mesélője, Károlyi Gábor. Ennek az albumnak van a legnagyobb hallgatottsága a YouTube-on, bár igaz, hogy két és fél éve került fel, de a több mint 2,5 milliós lejátszás koncert nélkül, azért figyelemreméltó.

 

https://blackhill1.bandcamp.com/music


Két kérdés, két válasz

 

Hogyan lehetséges élő fellépés nélkül fenntartani ezeket a projekteket?


Szerintem minden zene elképzelhető fellépés nélkül, de magasan az instrumentális zene van előnyben e téren, mert nem szükséges hozzá a tombolás, a tömeg, a buli hangulat, hogy maximálisan élvezhető lehessen. Hiszen az instrumentális zene (főleg a melankóliával fűszerezett post-rock zenék) kedvelői imádják a saját, magányos elfoglaltságaikat fűszerezni ezekkel a zenékkel. Esti séta a városban, elmélkedés az ágyban elalvás előtt, utazás hosszú órákon át, ez mind a saját tapasztalatom is, amikor is csak ezeket a stílusokat szeretem hallgatni.

 

Anyagilag a netes népszerűség milyen szinten jövedelmező?


Mivel hobbizenélésnek tartom a mai napig, ezért semmilyen szinten nem tekintettem célnak a pénzkeresést. Viszont a kis táborunk lehetővé tette, hogy belevágjak új projektekbe, és a hangszereket is megfelelően tudjam karbantartani, ami relatíve drága dolog. Sikerült hozzájutnom régi álomhangszerekhez is, amiket természetesen arra használok, hogy a lehető legjobb minőségben adhassam vissza az örömömet a hallgatóságnak zene formájában. Több hangszer, több hangzás, más jellegű motivációk. Nagyjából ezen a szinten tartok most. A fennmaradó összegből én is támogatom a kedvenc zenészeimet, nem kevés tehetség érdemelne meg nagyobb figyelmet.