– NÉMETH TAMÁS – A Tama Iron Cobra 600 Duo Glide legizgalmasabb jellemzője az a mechanika, ami lehetővé teszi, hogy könnyen válthassunk a Rolling és a Power Glide áttétel között.
A Tama Iron Cobra elnevezés minden dobosnak ismerősen cseng, ebben biztos vagyok. A brand 2004-es megjelenése óta olyan hírnévre tett szert, hogy egy „Vas Kígyó” használata sokak szemében irigylésre méltó privilégiumnak számított és számít még ma is. A pedál kiváló működésén kívül (a leggyorsabb, legfinomabb működésű, és ezek mellett még más dicsérő jelzőkkel illették-illetik) a tartóssága volt az, ami a legendás hardver termékek közé emelte. Háromféle verzió létezett belőle: Rolling Glide, Power Glide, Flexi Glide.
A Rolling és a Power duplaláncos áttételű, míg a Flexi kevláros volt. A két duplaláncos verzió között a láncvezető formája is különbözött. A Rolling verziónál ez teljesen kerek, ezáltal az áttétel egyenletes erőátvitelt biztosít az ütés-mozdulat teljes idejére, míg a Power kicsit „le van csapva”, ezáltal meggyorsítva az ütőfej útját a végén, ami még plusz erőt, gyorsaságot kölcsönöz az ütésnek. A Flexi Glide verzió pedig talán a leglágyabb érzetű volt a három közül.
Annak ellenére, hogy ez a három különböző pedál olyan versenytársakat kapott, mint például a Pearl Eliminator, ahol egy pedál megkapta a különböző láncvezetőket, amiket cserélgetni lehetett a felhasználó igényei szerint, vagy a Mapex Falcon, ahol ezek mellett még az ütőfej cserélhető súlyokat kapott, amivel még lehetett állítani az érzeten, mégis az Iron Cobra pedálok a letörő csatos műanyag tokjukkal sokak álom-pedáljává váltak. (Persze van, akinél a Pearl, vagy épp a Mapex – vagy akár a DW hasonló kategóriájú termékeit ki ne hagyjam – lett az álom-pedál, mindenkinek a maga ízlése szerint…)
Aztán 2012-ben gondolt egy nagyot és merészet a Tama. Nemcsak a 900-as felső szegmens pedáljait hívta innentől Iron Cobra néven, hanem egy egész sorozatot kezdett így nevezni. Az eddig használ általános terminus technicus elavulttá vált, mely szerint „az Iron Cobra, az a felsőkategóriás pedál”. Ettől kezdve a belépő szintű 200-as és a középkategóriában versenyző 600-as pedált is Iron Cobrának hívták. Emellett a hosszúpedálos (long board) Speed Cobra pedálok is nem csak egy típust kezdtek jelenteni. Megjelent 2014-ben a 910-es mellett a 310-es olcsóbb Speed Cobra is. Ezek fölé érkezett 2019-ben a direct drive-os Dyna-Sync pedál, amiről írtam is akkortájt a lap hasábjain.
Az Iron Cobra pedáloknál, a 900-as szériánál megmaradt a választási lehetőség (vagy mondhatjuk, hogy választási kényszer), hogy Rolling vagy Power Glide pedált vásárolunk, a Flexi szériával le is álltak 2015-ben. A 200-as széria a belépő szinten Power Glide láncvezetőt kapott. A 600-as széria viszont érdekes megoldással érkezett: kapott egy úgynevezett Duo Glide láncvezetőt. Ez azt jelenti, hogy a műanyag láncvezetőt nagyon egyszerűen átfordítva váltani tudunk a Rolling és a Power Glide áttétel között, igényeink szerint. Tehát nem kell másik pedált vennünk, hanem egy pedállal megkapjuk mindkét lehetőséget. És ami véleményem szerint a legnagyszerűbb dolog ebben, hogy mindez már a középszegmensben is elérhető és nem csak fent a csúcson, a drága pedálok szintjén. Ami még nagyszerűbb, hogy olyan „finomságokról” sem kell feltétlenül lemondanunk, mint például a Cobra Coil rugó. A pedál talpa ugyanis pont az, mint a 900-as szériáé, csak gyárilag nem jár hozzá az extra rugó, viszont plusz alkatrészként megvehető, felszerelhető, ha valakinek szüksége van rá.
Persze a 900-as lábgép a fejlesztett – nem olyan könnyen törő csattal szerelt – műanyag tokkal, alapfelszereltségben járó Cobra Coil rúgóval, Power Strike Cobra beater ütőfejjel érkezik. Talán autós hasonlattal élve a 600-as pedál a hibrid, de fapados, míg a 900-as a full extrázott szívó benzines, örökéletű változat.
Itt érkeztem el a mostani tesztalanyunkhoz, az idén limitált szériában kiadott Iron Cobra 600 Duo Glide GOLD Limited Edition pedálhoz. Ez tulajdonképpen némi külső tuningon átesett 600-as pedál. A Meinl-Tama nem kispályázott, elküldte a szimpla- és a dupla pedál változatot is a tesztelésre. Már a dobozon is látszik, hogy nem hétköznapi terméket rejt a csomagolás. Ahogy kinyílt a doboz, egy matt arany színű pedál kerül elő, és az első „Te jó ég!” érzés után azért látszik, igényesen kivitelezett festés ez. A tartósságáról sajnos nem tudok nyilatkozni, ezt majd az idő eldönti, de azért az az érzésem, ez nem az a pedál, amit majd a mindennapi gyakorlásra, turnézásra, ütni-vágni vásárol az ember, bár a technika nyilván adott és alkalmas is erre. Gyűjtőknek tuti kötelező darab, valamint a szintén idén kijött limitált Starclassic Walnut/Birch Gloss Natural Tamo Ash (GTM) arany hardveres dobszetthez kiválóan mutatna. Ékszer kategória.
Na, de nézzük a mechanikát, hiszen a lábgépet használatra szánják!
Az alapvetően a HP600D (Iron Cobra 600) pedálra épülő konstrukció talán legfontosabb eleme itt is a Duo Glide láncvezető, amivel könnyen válthatunk a Rolling és a Power Glide változatok között. (Emiatt írtam fentebb, hogy a 600-as a hibrid motoros változat). Egy csavar az egész, és máris egy más viselkedésű pedált kapunk. Akinek van lehetősége, érdemes kipróbálni. A Rolling Glide egyenletes erővel vezeti a fejet végig, a Power pedig olyasmi (nekem), hogy a pedál útja végén kicsit könnyebb lesz, ezáltal erőteljesebben csapódik be a fej. Egy mozdulattal állítható a pedál és a fej dőlésszöge, így könnyen a nekünk legkényelmesebb pozícióba helyezhető, valamint a rugó feszessége is egyszerű módon változtatható, ami tartja is a beállítást, ahogy ezt el is várjuk egy ilyen Tama pedáltól.
Speedo Ring gyűrűvel történik a rugó és a szerkezet összekapcsolása, ami tartósabbá és még lágyabb mozgásúvá teszi a lábgépet. A korábban csak a 900-as szériánál használt technika már a 600-as szériánál is alaptartozék. Ami a cseppet feltűnő színen kívül rögtön szembeötlő, mint különbség a HP600D lábgéphez képest, hogy a két oldalú ütőfej (DS30) helyett, ami az alap 600-as pedál tartozéka, itt a Power Strike Cobra Beater (CB900PS) fejet kapjuk a lábgéphez. Ezzel egy határozottabb megütés hangot sikerül produkálnia a pedálnak.
Gyakorlatban egy könnyen beállítható, lágy mozgású lábgép született, ami emellett még a lábdob dinamikus megszólaltatására is képes. Némi rugófeszesség állítás után nagyon jó volt használni. A duplázó pedál is hamar „lábra állt”, a két pedál szinkronba hozása sem jelentett kihívást. Az a különbség, ami korábban jelen volt egy felsőkategóriás és egy alsóbb kategóriás pedál között, ma már nem annyira tetten érhető. Egyáltalán nincs „nem prémium” érzete az eszköznek. Nyilván a 900-as pedál extrái egy finomabb hangoláshoz jól jöhetnek, de aki kisebb költségvetésből gazdálkodik, az teljes elégedettséggel tudja használni a 600-as széria pedáljait. Jelen tesztalanyunk tekintetében pedig egy olyan mutatós darabbal gazdagíthatjuk a felszerelésünket, ami tetszik, vagy nem, igencsak vonzza a tekinteteket.
Tájékoztató árak:
TAMA Iron Cobra 600 Series Gold szimpla pedál: 50 000 Ft.
TAMA Iron Cobra 600 Series Gold dupla pedál: 126 000 Ft.
A TAMA termékek hazai és európai forgalmazója a Meinl Distribution.