zenesz_logo.png



A TD-3 a legelérhetőbb árú, legegyszerűbb, ezáltal a legkönnyebben kezelhető Roland elektromos dob. Külső megjelenése rögtön elárulja, hogy egy felső tam, oldal tam, lábcin, plusz kettő cintányéros felszerelést alkottak a tervezők.

 

 

 

TD_3.jpg

 

 

 

A kerek, gumiborítású PD-8-as ütőfelületek szolgálnak pergőként, tamoknak és lábcinnek. A PD-8-as két érzékelős ütőfelület, ami azt jelenti, hogy megfelelő kábellel használva külön hangmintát szólaltathatunk meg a pad közepét, illetve peremét (káváját) megütve. A TD-3-as hangmodul viszont a tamok és a lábdob esetében nem támogatja ezt a funkciót.

 

A CY-8-as típusjelű műanyag cintányérok a játékos felőli oldalon szintén rugalmas gumiborítást kaptak és kissé billegő mozgásuk teljesen realisztikus, az akusztikus cinekével megegyező. Itt is működik a dual trigger mód és természetesen a „choke” funkció is. (Ez az, amikor lefogásra elnémul a cintányér.)

 

A KD-8-as lábdob érzékelő vertikális felépítésű (a korábbi KD-7-est egy speciálisan meghajlított ütőszárral kellett használni, így az nem előre, hanem lefele dolgozott.) Előnye, hogy márkától, típustól függetlenül bármilyen lábgéppel használhatjuk, akár duplázóval is. Ennek ellenére a KD-8 nem nagy helyigényű, hiszen szállításkor a kitámasztó lábat behajthatjuk.

 

Az FD-8-as lábcin-fontroll pedál gyors és fokozatmentes szabályzást tesz lehetővé a nyitott és zárt lábcin hangok között.

 

Az MDS-3-as állványzat („karám”) nem tartozéka az alapfelszerelésnek, így aki hagyományos háromlábú állványokra szeretné rögzíteni a pad-eket (pl. akusztikus dob kiegészítőjeként), annak nem szükséges megvennie. Egyébként egy kis súlyú állvány ez, amelynek a szárai könnyen behajthatók, így jól szállítható. Ez a megállapítás a felszerelés egészéről elmondható.

 

 

TD-3_3.jpg

 

 

 

A TD-3 dobmodul

 

Csatlakozók: trigger bemeneti csatlakozók (9 db – a dobpad-ek, illetve akusztikus dobtriggerek csatlakoztatásához), lábcin kontroll pedál csatlakozó, mix in bemenet (külső hangforrás, pl. CD-játszó jelének fogadására). Az innen érkező hangot és a dob hangját együtt halljuk a kimeneten vagy a fejhallgatóban, így kiváló segédeszköz zenével együtt gyakorláshoz. Kimeneti csatlakozók: left, right és fejhallgató kimenet. MIDI in/out csatlakozók: a külső eszközökkel (pl. szintetizátor, hangmodul, sampler, számítógép) történő MIDI kommunikációhoz.

 

A modul összesen 114 dob és ütőhangszer hanggal rendelkezik, amelyek 32 felülírható patch-be rendezhetők. Az ezek közötti könnyebb keresgélést könnyíti meg a Phrase Preview funkció. A hangszíneket összesen 15 ambience effekttel helyezhetjük térbe, amelyek többsége dinamikát is emel. A kezelőfelület nagyon egyszerű, (felhasználóbarát) és a világító gomboknak, illetve a 3 karakteres, 7 szegmenses kijelzőnek köszönhetően nagyon informatív.

 

Van természetesen metronóm, amelynek hangját magunk választhatjuk meg a lehetséges 10 sound közül. Beépített szekvenszer nincs a modulban, benne van azonban az úgynevezett Rhythm Coach szekció. Ez valójában a gyakorlást elősegítő „korrepetitor” üzemmódok elnevezése. Dobskála; tempótartás a kijelzőn ábrázolva; tempótartás kétütemenként elhalkuló, majd visszatérő metronóm mellett; folyamatosan gyorsuló metronómjel a gyorsaság és kitartás (állóképesség) fejlesztéséhez.

 

Ahogy a modulon található trigger bemenetek számából is látható, van még lehetőség egy további tam és még egy cintányér későbbi használatához. Érdemes a jelenlegi pergőpad-et felenni tamként, pergőnek pedig egy hálóbőrös ütőfelületet választani, természetesen két érzékelőst, hogy a fektetett verős és a rim shot ütések is megszólaljanak.

 

 

TD-3_2.jpg

 

 

 

Néhány dolog, amit fontosnak tartok hangsúlyozni:

 

Ajánlható a felszerelés kezdő dobosoknak, hiszen egy komplett gumilapos gyakorló szerelés és egy komoly digitális metronóm sem kerül kevés pénzbe, és akkor az még nem is szól…

De jól használhatják profik is otthoni „néma” vagy fejhallgatós gyakorlásra, a jó minőségű hangoknak köszönhetően demo felvételekre, és nem utolsósorban kis helyen, halk körülmények között vendéglátózásra. Jól használható akusztikus dob kiegészítéseként, ha egy műsorban csak néhányszor van szükség pl. elektromos hangzásokra, vagy percussion hangszerek hangjaira stb.

 

A Rhythm Coach egyedülálló Roland funkció, amely a doboktatás területén nagyon jól alkalmazható. Külföldi dobiskolákban már jellemzően használnak elektromos dobokat, épp az ilyen hasznos funkciók miatt. (Pl. csoportos foglalkozások fejhallgatóval.)

 

Nagy előnye a Roland elektromos doboknak, hogy felépítésük teljesen moduláris, tehát bármelyik ütőfelület (gumi vagy hálóbőrös) használható bármelyik dobmodullal, így mindenki az elvárásainak és a pénztárcájának leginkább megfelelő felszerelést állíthatja össze, nem feltétlenül kell a gyári összeállításokhoz ragaszkodnia.