zenesz_logo.png



– LIPPÉNYI GÁBOR – Ezúttal két olyan előerősítő kerül terítékre, melyek egy 50-es évekbeli csöves stúdiómagnó előerősítőjére épülnek.

Az amerikai (Texas) Warm Audio cég több termékével is foglalkoztunk már a Zenész Magazin oldalain. A tesztelt mikrofonok, kompresszorok és más berendezések mind vintage, analóg eszközök újra gondolt változatai voltak, minőségi alkatrészekből megalkotva, de elérhető árkategóriában. Ez a WA-MPX és WA-2MPX mikrofon előerősítők esetében is így van, egy legendás, régi előerősítő volt a minta, még ha az nem is annyira közismert, mint más modellek.

Az 40-es évek végétől a 60-as évek elejéig, Amerikában a stúdiókban az Ampex cég professzionális magnetofonjai voltak a meghatározóak, amelyek csöves elektronikákat alkalmaztak. 1950-ben jelent meg a Model 300, majd 1953-ban a Model 350, végül 1958-ban a Model 351. A Warm Audio WA-MPX és WA-2MPX modellek ezen legutóbbi variánsra épülnek, ebben jelentek meg a 12AX7 és 12AT7 csövek és ez már belső tápegységet tartalmazott. A 60-as évektől a csöves magnetofonok fokozatosan kiszorultak a stúdiókból, tranzisztoros berendezéseket kezdtek el használni. A leselejtezett magnetofonokból kiszerelték az előerősítőket és egy nem túl egyszerű átépítés után néhány hangmérnök elkezdte ezeket használni. Ez a trend egészen napjainkig létezik és egész komoly összegekért cserélnek gazdát a még fellelhető példányok.

 

WA MPX Front 800x

Warm Audio WA-MPX

Az eredeti Ampex 351 egycsatornás előerősítő része négy egység magas volt. A Warm Audio WA-MPX egycsatornás és két egység magas, míg a WA-2MPX ugyanekkora méretben két csatornát tartalmaz. Így nyilvánvalóan külsőre nem ugyanaz, de az ezüst ház, a kapcsolók, a bakelit tekerőgombok nagyon hasonló érzetet keltenek. A kapcsolók lényegesen nagyobb számából már sejteni lehet, hogy az eredeti mintához képest itt sokkal több funkciót kaptak az előerősítők. A WA-MPX esetében lényegesen nagyobb a műszer és nagyobbak a tekerőgombok is, valamint ezektől balra helyezkedik el a hét módosító kapcsoló a fölöttük található LED-ekkel. A WA-2MPX az ugyanekkora területen nyilván sűrűbben elhelyezve tartalmazza a dupla mennyiségű kijelzőt és kezelőszervet, de ez sem kelt zsúfolt érzést. Itt a két kijelző középen van, a tekerőgombok csatornánként ezeknek a két oldalán, a 14 módosító kapcsoló pedig a Power kapcsoló két oldalán sorakozik fel. A két modell egyébként minden más tekintetben teljesen megegyező, tehát a WA-2MPX funkcionálisan teljesen megfelel két WA-MPX előerősítőnek.

 

WA 2MPX Front 800x

WA-2MPX

Egy előerősítő részhez tartozik egy bemenetet választó, kisebb tekerőgomb is, ezzel lehet mikrofon bemenet, vonal bemenet és hangszer bemenet között választani. A hangszer bemenet az előlapon található, a másik kettő a készülék hátoldalán, XLR és TSR jack formában egyaránt. A nagyobb tekerőgombok közül csatornánként a bal oldali a Preamplifier Gain, amellyel a bemeneti szintet módosíthatjuk, a jobb oldali pedig az Output Level, amely a kimeneti szint beállítására szolgál.

A csatornánkénti hét módosító kapcsoló közül az első a +48, ezzel fantom feszültséget adhatunk a mikrofonnak. Ezt követi a High Gain kapcsoló, amely a harmadik cső bekapcsolásával még 20 dB előerősítést tud adni az egyébként 70 dB-hez, így egészen kivételesnek mondható 90 dB előerősítést is elérhetünk, amellyel régi szalagmikrofonokat is kiszolgálhatunk. A következő a Polarity kapcsoló, ezzel megfordíthatjuk a mikrofon polaritását, ha több mikrofonnal dolgozunk. A Tone kapcsoló a bemeneti transzformátor konfigurációját módosítja. Alap helyzetben a WA-MPX csatorna impedanciája 600 Ohm, ezt változtathatjuk 150 Ohm-ra. Ez az érték javasolt a szalag mikrofonoknál és bizonyos dinamikus mikrofonoknál is, de a Warm Audio nem véletlenül alkalmazza a Tone (hangszín) elnevezést, ugyanis akármilyen mikrofonnál ez a kétféle érték más hangszínt eredményez. A következő két kapcsoló szűrő, a mélyet 80 Hz-nél vághatjuk, a magasat pedig 2 kHz-től. Az utolsó módosító kapcsoló a Tape Saturation. Ez egy teljesen analóg, önálló alkatrészekből megalkotott áramkört aktivál, ami szalag-szerű kompresszálást és telítettséget tud hozzáadni a csöves hangzáshoz.

WA MPX Inside1 800x

 

Mint a kibontott készüléket mutató fotón is látható, csatornánként három cső található, ebből kettő 12AX7 és egy 12AU7. Ezek mind prémium, válogatott csövek, mint ahogy a többi alkatrész is, például az eredeti specifikációk alapján legyártott Cinemag bemeneti és kimeneti transzformátorok, amelyek lényeges szerepet játszanak a végső hangzásban. Nincs egyetlen IC sem az áramkörökben és tényleg kézzel összeszerelt konstrukciót láthatunk.

A csöves berendezések általában magasabb zajszintet hoznak be. Azonban a WA-2MPX-et bekapcsolva azt tűnt fel elsőnek, hogy szinte egyáltalán nem zajosabb, mint a nálam megtalálható előerősítők, ez még a legnagyobb előerősítési szinteknél sem nagyon változott. Többfajta mikrofonnal is próbáltam és az nyilvánvalóvá vált, hogy szinte mindegyikhez jól be lehetett lőni és jót is tett a hangzásnak. Persze oda kell figyelni, mert el kezdhet torzítani is (ami persze bizonyos esetekben lehet jótékony hatású is), de megfelelően beállítva szép tiszta is tud lenni, épp csak finom színezéssel a csövektől.

WA MPX Back 800x

 

Talán az első igazán meggyőző élmény akkor volt, amikor az Electro-Voice RE-20 dinamikus mikrofonnal próbáltam. Ez az egyik sztenderd beszéd mikrofon rádiókban (és stúdióban sok más mindenre, például fúvós hangszerekre vagy dobokra is jól használható). Idáig ennek a hangzása úgy élt bennem, hogy jó, kiegyenlített, de azért egy kicsit fedett, általában hegyezni kell. A Warm Audio csöves előfokkal viszont valahogy teljesen kinyílt, a High Gain kapcsolót alkalmazva is be lehetett jól állítani, viszonylag messzebbről is vastag hangja lett. Hasonló élmény volt egy régi AKG 414 P48 esetében, ott is a megszokott neutrálisabb hangzáshoz képest egy kicsit izgalmasabb lett a hang. Kis membrános kondenzátor mikrofont használva, ha tiszta hangzást akartam, akkor talán nem volt akkora különbség, de minden esetre ott is volt valamennyi pozitív hozadéka a csöves előerősítésnek. Jól beállítva még nagy membrános, csöves mikrofonnal sem lett túl sok a színezés.

Egy csöves előerősítőt persze mikrofonon kívül másra is használhatunk. Egyrészt hangszereket, mondjuk basszusgitárt vagy szintetizátort is csatlakoztathatunk hozzá. Amennyiben az előlapi bemenetet használjuk, akkor az kikerüli a bemeneti transzformátort, a High Gain részen sem megy keresztül, de az előfok rész és a Tape Saturation, akkor is működik, így például nagyon kerek basszusgitár hangot lehet elérni vele. A vonal bemenet már keresztül megy a mikrofon előerősítő részen (csak épp leosztva kisebb szintre), így azon minden módosítás megjelenik. Így lehetőség van egy teljes keverést, vagy mondjuk egy dob csoportot keresztül engedni a WA-2MPX két csatornáján. Ez is nagyon tanulságos volt, a finom színezéstől a durvább torzításig sok minden előállítható. Megfelelően alkalmazva a Tape Saturation is használható, ezen mindenképp hallható egy kompresszálás és szintemelés, de nagyon jól elő tudott hozni színeket dobokból, hangszerekből. Persze ilyenkor van olyan, hogy jó lenne belenyúlni a kompresszálás szintjébe, gyorsaságába, de így is jó telített hangzást lehetett elérni.

 

WA MPX Stacked 800x

 

Összességében nagyon tetszett az új Warm Audio előerősítő, láttam és hallottam már előtte teszteket róla, de ott többnyire a színezésre és torzításokra koncentráltak, de viszonylag tiszta előerősítőként is kiváló. A teszt előtt nem gondoltam volna, hogy megfordulna valaha is a fejemben, hogy kellene egy full csöves előerősítő is a stúdióba, de ezt most már máshogy látom.

Nem túl sok teljesen csöves mikrofon előerősítő létezik manapság és ezek nagyobb része nem ennyire sokoldalú, mint a Warm Audio új MPX családja. Az a tény, hogy a mikrofon előerősítésen kívül más feladatokra is használható, csak még kedvezőbb színben tünteti fel az ebben a kategóriában amúgy is kedvezőnek mondható árakat. A Warm Audio hazai forgalmazója a Digital Pro, a WA-2MPX előerősítőt tőlük kaptuk a tesztelésre. A WA-MPX ára náluk jelenleg 322 453 forint, a WA-2MPX pedig 568 833 forint.

https://www.digitalprobt.hu/