zenesz_logo.png



– LIPPÉNYI GÁBOR – Az Austrian Audio egy tényleg fiatal cég, 2017-ben alakult. Ennek ellenére komoly hagyományokkal rendelkezik és ennek az ellentmondásnak története van.

Az közismert ausztriai AKG cég még 1994-ben a nemzetközi Harman csoport tulajdonába került, majd 2016-ban bejelentették, hogy a bécsi részlegeket bezárják és a központot Kaliforniába helyezik át, ami 2017-re meg is történt. 22 korábbi AKG alkalmazott alakította meg az Austrian Audio céget, az oldalukon büszkén hangoztatva, hogy összességében 350 év mérnöki tapasztalat állt így rendelkezésre. Ilyen előzmények után jelentek meg az első Austrian Audio termékek. Ezek stúdió mikrofonok és fejhallgatók voltak. A csúcsmodell OC818 elismerő kritikákat kapott mindenütt, a magas minőség mellett több technológiai újdonság is található ebben a mikrofonban, illetve a később megjelent változatokban.

Nagyjából egy éve jelentették be, hogy színpadi mikrofonokat fognak megjelentetni, egy dinamikus modell, az OD505 és egy kondenzátoros kézi mikrofon, az OC707 formájában. Azóta egyébként bejelentettek még két hangszer mikrofont is (OD5 és OC7) illetve egy olcsóbb dinamikus modellt is (OD303).

OD505 fr rear 350x

 

Mi most ezek közül az OD505 mikrofont kaptuk meg tesztelésre, ami a színpadi dinamikus mikrofonok között több érdekes megoldással is rendelkezik. A sorozat elnevezésében az O betű az Open Acoustic Technology rövidítése, ami az Austrian Audio által kizárólagosan alkalmazott technológia, és azt jelenti, hogy a mikrofon kapszula nem zárt fejben van, hanem nyitott a hátulja és ott egy passzív membrán is található. Az elnevezésben a D nyilván a mikrofon dinamikus voltára utal. A másik érdekesség az, hogy bár dinamikus mikrofon, de szükség van fantom feszültségre a működéséhez. Ezzel a feszültséggel működnek a mikrofonban található elektronikák, amelyekkel előerősítést, hangszín korrekciót, zaj csökkentő mechanizmust és más dolgokat tudnak működtetni. Szintén technikai újdonság a membrán előtt található kúp alakú 3D-s terelő háló, ami hatásos popfilter funkciót tölt be.

OD505 3D filter wh 350x


3D-s terelő háló, ami popfilter funkciót tölt be

 

Az OD505 papírdobozát kinyitva egy nagyon komoly, merev, szivacsozott tokot vehetünk ki. Ezt felnyitva láthatjuk a mikrofont és a kézzel állítható rögzítőcsavarral ellátott kengyelt. Mindennek meglehetősen masszív kinézete és fogása van. A mikrofon egyik jellegzetessége rögtön jól látható. Ez az a nyílás, amit a fej alatt figyelhetünk meg. A fejet három kar tartja, ezeknek a belső része és a nyílás alja élénkpiros színű.

A mikrofont először bekapcsolva azt tapasztaltam, hogy tényleg jó nagy jelet ad le, közel akkorát, mint egy komolyabb csöves kondenzátor mikrofon. A másik első tapasztalat az volt, hogy ez egy kész hang, igazán nem nyúlnék hozzá, van benne elég magas, hacsak nem megyek nagyon közel hozzá, akkor nem tolakodó a mély része, de azért van elég teste. Lehetőség van egyébként egy 120 Herz frekvenciánál működő mélyvágást alkalmazni, ezzel még inkább kész hangzást produkálhatunk például ismeretlen környezet és hangmérnök esetében.

 

OD505 teszt 700x

 

Lehetőségem volt négy másik kézi énekmikrofonnal összehasonlítgatni. Ezek között volt két Shure (SM58, Beta 58A), egy Neumann (KMS 105) és egy Beyerdynamic (M88TG). A Shure mikrofonok valamivel olcsóbb kategóriát képviselnek, a Beyer egy picivel drágább és a Neumann lényegesen drágább. Itt is az az eredmény jött ki, hogy az Austrian Audio mikrofon adja le a legnagyobb jelet, egy kicsit még többet, mint a Neumann. Ez mondjuk olyan szempontból előnyös tulajdonság, hogy hosszú kábelen vezetve sem lesz nagy a veszteség. Az aktív elektronika ráadásul tartalmaz egy olyan elektronikát, ami alkalmazkodik az előerősítés és kábel impedanciájához. A Shure mikrofonokhoz képest mindenképp színesebb, készebb hang volt, az már ízlés és énekhang kérdése, hogy ez minden esetben jó-e. Karakterben legközelebb a Beyerdynamic mikrofonhoz volt, annak talán kicsit több és melegebb mélye volt, de ez megint csak ízlés kérdése. A Neumann kiegyenlítettebb volt minden szempontból, de a több mint dupla ár miatt (meg hogy az kondenzátor mikrofon) ez nem igazán fair összehasonlítás. Érdekes lenne ilyen szempontból a Neumannt a már említett OC707 mikrofonnal futtatni egymás ellen.

Frequenzgraphen OD505 750x

 

Gerjedékenység szempontból elég jól teljesített az Austrian Audio mikrofon, a Neumann mikrofonhoz képest kicsivel kevésbé indult, nagyjából egy szinten volt a Beta 58A Shure modellel. Bár a dupla membrános megoldásnál a gerjedékenység kezelése mellett a kéz zajok kiküszöbölését is írja a cég, ilyen szempontból nem érzékeltem javulást, sőt talán ennél volt a hangszínben leginkább érzékelhető (persze ez a kihegyezett magasak miatt is lehetséges).

 

od505 diagr 700x

 

A specifikációkat átnézve igazán kiemelkedő adat az SPL hangnyomás, amit a mikrofon kezelni tud, ez 154 dB SPL. Ez akármilyen hangos hangszer közelében, vagy akármennyire közelről beleordítva is elegendő lehet a tiszta megszólaláshoz. Az érzékenység 4.4mV/Pa, az impedancia 275 Ohm, a karakterisztika szuperkardioid. Ezek is jó adatok és részben magyarázatot adnak a mikrofon viselkedésére. A magyarázat másik része a már említett fantom feszültségről működő elektronikában rejlik.

Az Austrian Audio OD505 mikrofont kipróbálva az az érzésem, hogy mindenképp egy jó lehetőség lehet azoknak, akik egy jól kezelhető, kész hangot akarnak változó külső körülmények között, mindezt reális áron megkaphatják. Érdemes lehet tehát erről is tudni és adott esetben kipróbálni valahol. Az új Austrian Audio mikrofonok egyébként kaphatók vezeték-nélküli rendszerekhez való szabványosított fej formájában (a kézi modellekkel szinte teljesen megegyező áron). Az OD505 mikrofont a Mezzoforte Hangszeráruháztól kaptuk tesztelésre, náluk a mikrofon jelenlegi bruttó ára 92 900 forint.    

 

 

Az Austrian Audio mikrofonok, fejhallgatók hazai forgalmazója a Chromasound.