Az Ibanez az EHB1005F-AOM, SRC6MS-BLL és SRAS7-CBS modelljei talán a legizgalmasabb új 2023-as basszusgitárok.
Az Ibanez 2023-ban több új basszusgitárt is bemutatott, mi most ezekből a Bass Workshop széria új, egyedi és modern modelljeit vesszük szemügyre, melyeknél leginkább tetten érhető a gyártó innovációs törekvése.
EHB1005F-AOM
Már 2022-ben is új modellekkel bővült az Ibanez EHB – Ergonomic Headless Bass – vagyis ergonomikus fejnélküli basszus sorozata. Ez az újszerű testformával rendelkező család idén az EHB1005F-AOM modellel lett gazdagabb. Ameddig a tavalyi EHB gitárok változó menzúrájú basszusok voltak, a sorozat idei újdonsága egy öthúros fretless modell, ami ráadásul az első bund nélküli EHB basszus.
Az Ibanez ezúttal a jól bevált részben üreges amerikai hársfa test mellett döntött, amihez grafit rudakkal megerősített öt részből álló égetett juhar / dió nyak csatlakozik csavarozott illesztéssel. A fretless fogólap Richlite-ból készült, ami egy kivételesen tartós kopás- és nedvességálló kompozit anyag, és kiválóan alkalmas ébenfa és más keményfa összetevők helyettesítésére. A fogólap rádiusza 500 mm, a hangszer skálahossza 864 mm, a nyak szélessége a felső nyeregnél 45 mm.
A gitáron két passzív Bartolini BH2 pickup dolgozik, ezek a hangszedők feszes mélyeket és ütős közepeket szállítanak, és jól reagálnak a játék dinamikájára. A kéttekercses, hosszú fém pólussal szerelt pickupok megnövelt mágneses mezővel rendelkeznek, ennek szerepe van abban, hogy a hangszedők minden húr rezgésére egyformán pontosan reagálnak.
A két Bartolini pickup-hoz egy bypass kapcsolóval szerelt háromsávos Vari-Mid EQ tartozik. A magas és mély frekvenciák vágását/emelését ugyanazon dupla potival végezhetjük, míg a középszabályzónál a dupla potméter alsó tekerőjével állíthatjuk be azt a középtartományt, amit a poti felső részével emelni/vágni tudunk. A Balance gombbal a két hangszedő arányát keverhetjük, míg az EQ Bypass kapcsolóval kikapcsolhatjuk az aktív elektronikát, ekkor a Treble gomb egyszerű hangszínszabályzóként funkcionál. Lássuk be, hogy mindez meglehetősen komoly hangszínezési lehetőségeket ad a kezünkbe!
Az MR5HS húrlábat kifejezetten az EHB basszusokhoz fejlesztették. A húrláb minden egyes darabját külön-külön, masszívan a testhez erősítették a maximális rezonancia átvitel miatt. A húrlábnyergek egyenként állíthatók húrtávolság szempontjából is, +/-1,5mm értékek között, vagyis minden gitáros ízlésének és játékstílusának megfelelően szabályozhatja ezt is. Olyan további extrákat is kapunk, mint a fogólap oldalán elhelyezett lumineszcens pozíciójelölők, a Schaller S-Lock hevedertartók és a záras Neutrik Lock jack aljzat, ami megakadályozza, hogy a gitárkábel véletlenül kicsússzon.
Az EHB1005F-AOM megjelenését nemcsak a fej nélküli kivitel és a különleges testforma teszi izgalmassá, hanem a kékszínű fretless Richlite fogólap és az új Arctic Ocean Matte finish tökéletes harmóniája.
Az EHB1005F-AOM már elérhető, ajánlott kiskereskedelmi ára 489 000 forint.
SRC6MS-BLL
Az Ibanez Bass Workshop sorozat kiváló lehetőség a gyártó számára, hogy különleges, egyedi tervezési koncepciókat megvalósítson. 2023-ban egy hathúros multi menzúrás basszus, az SRC6MS Multi-Scale Crossover Bass is a Bass Workshop sorozatban jelent meg. Ez a hangszer nem egy hagyományos hathúros basszusgitár, mert plusz két húr a G húr fölé került, így a gyári hangolás 1E,2B,3G,4D,5A,6E, vagyis megegyezik egy hagyományos hathúros gitáréval, csak éppen egy oktávval mélyebben.
Az eredeti SRC6 Crossover modellt 2014-ben mutatták be, így a 2023-as SRC6MS Multi-Scale Crossover basszust tekinthetjük ezen modell változó menzúrás reinkarnációjának. Az SRC6MS testének anyagát okume fa adja, ami fényes, tömör hangzású hangszerfa. A testhez a hathúros basszus kivitelhez képest meglehetősen vékony, öt részből álló jatoba / diófa nyak csatlakozik csavaros illesztéssel. A 28,5” és 30” között változó menzúra – a mély húroknál hosszabb, a magasaknál rövidebb – optimális skálahosszt, ezáltal optimális feszességet, rezonanciát és konzisztens hangzást eredményez minden egyes húrnál. Az látható, hogy ez a skálahossz rövidebb, mint egy átalagos basszusgitáré, emiatt és a keskenyebb nyak miatt a hangszer könnyen használható bariton gitárként is. A hangszedőket a változó skálahosszhoz igazodva ferdén helyezték el. A rózsafa fogólapra 24 médium nikkel ezüst érintő került, a fogólap rádiusza 400 mm, a nyak szélessége a felső nyeregnél mindössze 42 mm.
A crossover basszust két passzív Bartolini BH2 hangszedővel látták el, ezekről a különleges humbuckerekről már tettünk említést az előző Bass Workshop modellnél. A két pickupot egy meglehetősen sokoldalú hangzást kínáló háromsávos EQ-val kezelhetjük, melynél egy háromállású kapcsolóval megválaszthatjuk, hogy a közepeket 250Hz, 450Hz vagy 700Hz-nél vágjuk/emeljük. Kapunk még egy Volume és egy Balance potit, valamint egy EQ Bypass kapcsolót, amivel az EQ-t kiiktathatjuk. Ebben az esetben a Treble poti passzív hangszínszabályzóként funkcionál.
Meg kell említenünk az okosan kitalált Mono-Rail húrlábat, ami tulajdonképpen hat, egymástól független húrláb a testhez erősítve, így a húrok egymást nem zavarva, áthallás nélkül optimálisan vihetik át rezgést a testre. A szerelvények Cosmo Black színűek, így az öntött Ibanez hangolókulcsok is. Az Ibanez SRC6MS-BLL enyhén fényes Balck Stain Burst színben már elérhető a hazai hangszerboltokban, javasolt kiskereskedelmi ára 318 000 forint.
SRAS7-CBS (Ashula)
A Bass Workshop idei újdonságai közül a legizgalmasabb talán ez a héthúros hibrid modell. Azért nevezhetjük hibridnek, mert fogólapja részben bundos – G-D-A-E húrok, részben fretless – G-D-A húrok – így egy hangszerben tulajdonképpen kettőt kapunk. A bundos és fretless rész külön húrlábbal, illetve külön hangszedőkkel rendelkezik, az utóbbi piezo rendszerrel. A fogólap bundozott része (22 érintő) indiai rózsafából, míg a fretless rész bubingából készült. Habár ez a basszus már korábban szerepelt az Ibanez kínálatában, 2017-től 2020-ig, most mégis újdonságnak számít hiszen három év után tért vissza.
Az okume testre csomós nyárfa és kőris top került, a testhez hét részből álló juhar / dió / bubinga nyak csatlakozik. Érdekes, hogy ameddig a bundozott fogólap rádiusza 950 mm és 22 érintőnek ad helyet, addig a fretless fogólap lapos, és a fogólap oldalán elhelyezett pozíciójelölők 24 fekvést jeleznek.
Az SRAS7-CBS basszust két pickup-rendszerrel szerelték fel. A fretless részhez az Ibanez AeroSilk piezo rendszerét kapjuk, ami egy elektromos bőgőhöz közelálló hangzást szállít. Ezt a piezzo rendszert az egyedi kialakítású műanyag nyergekkel, kifejezetten az akusztikus basszus/bőgő hangzáshoz fejlesztették. A bundozott basszusgitár részhez pedig két passzív SRAS Super J mágneses hangszedő tartozik.
A mágneses pickupokat 2 sávos EQ-val (Treble, Bass) egy Volume és egy Balance gombbal kezelhetjük. A piezo hangszedőkhöz egy hangerő, egy hangszín poti tartozik, de a hangszer hátoldalán lévő panelen található trimmer potikkal a gain-t is állíthatjuk. Végül egy háromállású kapcsolóval (Magnetic, Mix, Piezzo) választhatunk, a mágneses, a piezzo és a kevert hangzás között.
Az SRAS7-CBS basszust MR5 (Fretted) és AeroSilk MR5 (Fretless) húrlábbal látták el. A Mono-Rail 5 esetében – ahogyan azt már említettük – a húrláb minden egyes darabja külön-külön lett a testhez erősítve az optimális rezonancia átvitel érdekében. Az AeroSilk MR5-re is igaz ez, annyi csupán az eltérés, hogy itt speciálisan kialakított húrlábnyergekre volt szükség, melyek a piezo hangszedőkkel együtt dolgozva „akusztikusabb” hangzást eredményeznek. A kényelmes és precíz hangolást az öntött Ibanez GB7 hangolókulcsok garantálják.
Az SRAS7-CBS (Ashula) Cosmic Blue Starburst színben már kapható, javasolt hazai kiskereskedelmi ára 620 000 forint.
Az Ibanez gitárok hazai és európai forgalmazója a Meinl Distribution.