zenesz_logo.png



– BORBÉLY TAMÁS – Andy Timmons ATZ10P signature modellje a kedvezőbb árú Prestige sorozatba tartozik. Ha valaki szereti az Andy-féle soundot akkor annak ez a hangszer maga a telitalálat.

A világhírű gitáros, Andy Timmons már több mint három évtizede letette a voksát az Ibanez gitárok mellett. 1991-ben szerződött le a céggel, első signature Ibanez gitárja a legendás AT100-as modell prototípusa 1994. február 14-én készült el, melyet nagy szeretettel a mai napig is használ.

Néhány éve, az Ibanez „AZ” szériájának születése óta megjelentek az „ATZ” gitárok, melyek az eredeti AT100-as modellt (mely alapvetően egy RG-alapú gitár) helyezték át az „AZ” gitárok világába. Jelen tesztünkben az Ibanez ATZ10P STM modellt vesszük közelebbről szemügyre.

 

ATZ10P STM 1P 01 A 1300x

 

Összerakás, kényelem, esztétika

Még a hangszer kézbevétele előtt, ránézésre is egy nagyon érdekes konstrukciót láthatunk, ugyanis a színvilág, a hangszedők egyértelműen Andy Timmons eredeti AT100-as modelljét idézik, de a formavilág az „RG” helyett abszolút az „AZ” trendet követi. A fej- és testforma, erőteljesebb vintage érzetet kelt, a gitár jóval barátságosabb, lekerekítettebb kontúrokkal rendelkezik, mint egyes elődjei. Nyaka, illetve annak fogólapja is roasted maple, vagyis égetett juhar. Ennek a speciális hőkezelésen átesett nyaknak a használata nem túlzás, ha azt mondjuk, hogy manapság már trendnek mondható. Az Ibanez az „AZ” szériás gitárjain előszeretettel használja, nem is csoda, hiszen rengeteg jó tulajdonsággal bír: jobban ellenáll a hőmérsékleti ingadozásoknak, a nedvességnek, illetve stabilabb, mint egy átlagos (hőkezelésmentes) juhar nyak. A nyak illesztését az Ibanez által fejlesztett, úgynevezett „all-access” kapcsolattal oldottál meg, melynek köszönhetően nagyon kényelmesen elérhetők a legfelsőbb fekvések is, továbbá a kapcsolódási csomópont is ergonomikusan lekerekített.

ATZ10P STM 1P 01 rear 1300x

 

A nyakprofil „ATZ” névre hallgat, mely nyilván Andy ízlését tükrözi, ez alapvetően egy „D”-jellegű profil. Strat-szerű hangszerek között nem a legvékonyabb fajta, de nagyon kényelmes. Az acél jumbo hangszedők szélei szépen eldolgozottak, fel sem merül, hogy a fogólap szélén végighaladva bántanák az ember kezét. Mind a nyak, mind pedig a test matt fényű, szatén-szerű finish-el rendelkezik, mely nagyon jól csúszik, gyors „közlekedésre” ad lehetőséget játék közben, illetve kissé modern megjelenést kölcsönöz a testnek. Színe a jól megszokott sunburst, mely már az AT100 idején az egyetlen signature színné vált. A gitár topján és hátoldalán egyaránt látszik az égerfa gyönyörű erezete.

Tremolója egy vintage jellegű Wilkinson WV6-SB típusú modell, melynél a tremolókar nem menetes, hanem a gumigyűrűs foglalatú. A feszességét egy kis imbuszkulccsal tudjuk beállítani, így nagyon könnyedén elérhető, hogy a tremolókart abszolút holtjátékmentesen tudjuk használni. A Gotoh MG-T típusú satus hangolókulcsokkal együttműködve egy megfelelően stabil rendszert alkotnak. Játék során nem igazán tapasztaltam hangolódást, még vadabb tremolózás után sem.

feat ATZ10P pu

 

Hang

Az Ibanez ATZ10P STM egy modern, HSS hangszedő-kiosztású Strato-jellegű gitár. A HSS csak névlegesen, illetve méretre igaz, ugyanis a nyaki és középső pozícióban single méretű humbuckerek tartózkodnak, nevezetesen egy-egy DiMarzio Cruiser. Így valójában, ha szigorúan a tekercseléseket nézzük, akkor egy HHH kiosztással van dolgunk. A Cruiser hangszedők a DiMarzio legnépszerűbb single-humbucker hangszedői közé tartoznak. Középdúsabbak, izmosabban szólnak egy valós single-coil szedőnél, és természetesen teljesen zajtalanok. Nem is olyan fényesek, a vintage csilingelés nem jellemző rájuk. Valamivel a jelük is valamivel nagyobb szimpla tekercselésű társaiknál, illetve rendelkeznek egyfajta „jótékony” kompresszióval is. Nagyon tisztán, érthetően szólnak. Tökéletes társak egy közepes jelű hídi humbucker mellett, olyan hangszedő mellet, mint például a DiMarzio AT1, mely Andy Timmons signature hídi pickupja. Természetesen ebben a gitárban is egy ilyen dolgozik hátul. Az AT1 egy közepes jelű, nagyon tiszta karakterű humbucker, mely az átlagnál melegebb tónussal és szignifikánsabb mélytartománnyal rendelkezik.

 feat ATZ10P bridge

 

A fent említett hangszedők standard módon vannak bekötve, az ötállású pickup-választóval az öt jól megszokott Strat állást kapjuk. Annyival van megfűszerezve a dolog, hogy egy mikrokapcsoló segítségével a hídi humbuckert megfelezhetjük. Így összesen hét különböző hangszedő-állást kaphatunk. Ez a gitár is rendelkezik treble-bleed kondenzátorral, akárcsak a régi AT100-as, melynek köszönhetően a hangerő potméter alacsonyabb állásainál sem tűnnek el a magasak, hanem kis hangerőn is töretlenül, tompítatlanul jelen vannak, ezáltal kompromisszummentesen, zenei módon használható a hangerő potméter.

feat ATZ10P machinehead

 

Amikor elmentem a gitárt tesztelni, magammal vittem egy pedált a saját gyűjteményemből, nevezetesen a „JHS @” (vagyis „JHS AT”) torzítót, mely Andy Timmons saját signature distortion pedálja. A tesztelés során rendelkezésemre bocsájtott kombó nagyon távol állt az Andy által használt Mesa/Boogie erősítőktől, de ez egy jó terepet biztosított egy másfajta vizsgálatra: amint bekapcsoltam a JHS pedált a gitár úgy megtáltosodott, hogy majdnem hanyatt estem. Sok hangszerrel, sok erősítőn használtam már ezt a pedált, tehát a tévedés kizárva. Egyszerűen úgy dolgozik együtt ezzel a gitárral, hogy azonnal előjön Andy Timmons-féle sound. Nem véletlen, hogy mindenhol azt nyilatkozza, hogy a saját hangszerével és ezzel a JHS torzítóval bárhol, bármilyen erősítőből ki tudja hozni a saját soundját. Gyönyörűen elkezdett énekelni a hangszer. Nyaki állásban szép kerek, széles hangokat produkált, hídnál pedig megjött a végtelenségig tartó sustain, és az a melegséggel átszőtt harapás, amit már megannyi Timmons lemezen hallhattunk. Az AT1-es pickup magasabb gain állásban is kiválóan értelmezhető hangokat produkál.

Nagyon inspiráló volt a játék, főleg a gitár és a pedál találkozásánál, szabályosan nehezemre esett letenni a hangszert.

ATZ 02 500x


Összefoglalás, ajánlás

Az Ibanez ATZ10P STM nagyon élethűen adja vissza az Andy Timmons-i világot.  Mivel ő az Ibanez Premium sorozatának tagja, ezért elérhetőbb áron hozzá lehet jutni, mint a Prestige sorozat modelljeihez. Ha valaki szereti az Andy Timmons-féle soundot, illetve szimpatikusnak tartja az Ibanez „AZ” típusú hangszerek formavilágát, akkor annak ez a hangszer maga a telitalálat. Azoknak is érdemes vetni rá egy pillantást, akik nyitottak a modernebb, dögösebb Strato irányokra, mert bizony nekik is egy nagyon jó választás lehet. Bluesra, rockra, fúziós zenékre, és még rengeteg egyéb stílusra lehet az Ibanez ATZ10P egy kiváló célszerszám.

Ezúton is köszönjük a Gitárcentrum Hangszerboltnak, hogy tesztelés céljából rendelkezésünkre bocsájtották a helyszínt és ezt a gitárt!

Technikai adatok

Forgalmazza: Meinl Distribution
Ár: 539.900 Ft

Test: éger 
Nyak: égetett juhar
Nyakprofil: ATZ
Test-nyak kapcsolat: csavarozott
Menzúra: 648 mm/25,5”
Rádiusz: 305 mm
Felsőnyereg szélesség: 40,5 mm
Felsőnyereg: Graphtech
Fogólap: égetett juhar
Bundok: 22 db jumbo, rozsdamentes acél
Hangszedők: nyak és közép: DiMarzio The Cruiser, híd: DiMarzio AT-1
Elektronika: 5-állású pickup kapcsoló, 1 hangerő, 2 hangszínszabályzó
Szín: Sunburst Matte
Finish: matt
Hangoló: Gotoh MG-T satus kulcsok
Híd: Wilkinson WV6-SB tremoló
Tartozék: puhatok
Gyártás helye: Indonézia