zenesz_logo.png



– BORBÉLY TAMÁS – A Fender Japan gyakran áll elő érdekes és innovatív hangszerekkel, melyekkel a Fender kínálatát színesíti, ez esetben is ez történt.

Ha Fender Stratocaster gitárokról van szó, akkor az emberek nagy része talán a bluesra és az ahhoz közeli műfajokra asszociál. Rögtön eszünkbe jut Jimi Hendrix, Eric Clapton, Ritchie Blackmore, vagy Yngwie Malmsteen, akiknek a neve már hosszú évtizedek óta egybeforrt ezzel a hangszerrel. Bevillan a koptatólapra szerelt három szimpla hangszedő és a vintage tremoló rendszer. A Fender érthető módon mind a mai napig erősen ragaszkodik a klasszikus design-hoz a Stratocasterek terén, hiszen ez egy történelmi konstrukció, mely nagyban meghatározta az elektromos gitár, mint hangszer további fejlődését. Jelen tesztünkben viszont egy olyan modellt mutatunk be, mely több ponton elrugaszkodik a tradícióktól, illetve nem teljesen illeszkedik be a fent említett, klasszikus Startocaster típussablonba.

MIJ front 1300x cr

 

Összerakás, kényelem

A Fender Made in Japan Limited Stratocaster Floyd Rose Vintage White egy nagyon érdekes konstrukció, mely elsőre már-már képzavarnak is tűnhet, ugyanis a klasszikus Stratocaster forma, illetve a vajszínű, vintage white külső párosul egy elég szignifikáns kinézetű Floyd Rose tremoló rendszerrel, a hozzá tartozó satus felsőnyereggel, és egy fekete humbucker hídi hangszedővel. A későbbiekben kiderül, hogy hangzásban mindez nagyon jól megfér egymás mellett.

MIJ rear 1300x

A nyak modern „C” profilja megfelelően kényelmes, és szélsőségektől mentes: nem vékony, de nem is túl vaskos. Mondhatni egy univerzális középút. A gitár gyári beállítása szó szerint színpad kész: kényelmes húrnyomás, semmi zörgés. Amint kézbevettem úgy éreztem, hogy rögtön otthon is vagyok.

A Flyod Rose tremoló által ez a gitár jóval gazdagabb lehetőségekkel rendelkezik, mint egy átlagos társa. Már azzal is többet nyújt, hogy a kar nem betekerős, hanem egy menetes szorítóval fixálható a kívánt mértékben. Így nem lifeg, nem lötyög, illetve nincsen semmilyen holtjáték, ez véleményem szerint nagyon fontos a tremolóval végzett finom játékmódnál a precíz intonálás érdekében. Ez a rendszer a másik szélsőséget is kellően támogatja, ugyanis olyan amplitúdót biztosít a „karozásra”, melynek a közelébe sem érhetnénk egy vintage tremolóval. Amikor a gitárt teszteltem különös hangsúlyt fektettem a tremoló nyüvésére, de nagyon kiállta a próbát: felfelé, lefelé, extrém végletekbe húzva többszöri ismétlésre sem sikerült elhangolni egyetlen húrt sem. Olyannyira stabilan tartja a rendszer a hangolást, hogy a fogólapról nyugodtan le lehet ereszteni a húrokat (ahol már teljesen meghal a hang) és mégis: visszahúzás után mintha mi sem történne.

MIJ head 700x

Maga a test és a fej alakja, az egyéb hardverek és potméterek a jól megszokott „stratocaster recept” szerint kerültek kialakításra, tehát a márka rajongóinak nem kell megijedni, nem történt semmilyen blaszfémia, csupán ez a modell kapott egy kis „tuningot”.

MIJ PU 500x

Hang

A fentiekkel szinkronban a gitár hangja is egy hibrid világ, ugyanis nyaki-, nyak+közép- és középállásban (magyarán azon pozíciókban, ahol a single coil-ok dolgoznak) abszolút klasszikus strat-sounddal rendelkezik. A hangminőség pedig egyszerűen etalon. Minden megvan ezekben a Hybrid II Custom Voiced Single Coil hangszedőkben, amit várok egy Strato-tól. Nyaknál megfelelően öblös, testes, ugyanakkor csilingel, de pont úgy, ahogy kell. Nem bántóak a magas-közepek, mint sok más esetben. A nyak+közép állás szintén egy kardinális kérdés, ugyanis sok gitárnál túlságosan matt és fénytelen ez a pozíció, zenében teljesen elvész… Itt azonban más a helyzet. Gyönyörűen megvan benne az a fény, illetve részletgazdagság, mely zenei környezetben, zenekari kontextusban is tökéletesen szól.

Személy szerint én nem vagyok nagy rajongója a középső hangszedő önmagában való használatának, de ebben a hangszerben még ez a sound is tetszett. Híd+közép állásnál a gitár már elrugaszkodik a klasszikus hangzástól, mivel itt a nagyobb jelű humbucker „elhúzza” a hangzást a saját irányába, ennek eredményeképpen egy középdúsabb, erőszakosabb hangot kapunk. Híd-állásban pedig megérkezünk a „rock földjére”. Gyakorlatilag a durvább metalon kívül minden egyébhez elég erővel rendelkezik ez az állás, melyhez a híd-humbucker-féle harapás szükséges.

bridge 600x

 

Összefoglalás, ajánlás

A Fender Made in Japan Limited Stratocaster Floyd Rose Vintage White gyakorlatilag egy felturbózott Strat, mely túlmutat a típus tradicionális határain. A hídnál található Dragster BB Humbucker hangszedőnek és az atom biztos Floyd Rose tremoló rendszerének köszönhetően ez a hangszer egy jóval keményebb ligában is bőven megállja a helyét. Ugyanakkor magában hordozza az összes többi klasszikus Stratocaster jegyet, mind külcsínben, mind pedig hangzásban. Ez a gitár egy kiváló, japán minőségű Stratocaster, mely adott esetben jóval agresszívabban képes harapni és vonyítani, mint az átlag. Ha létezett volna ez a modell a hatvanas évek végén, akkor talán még maga Hendrix is ezt használta volna…

 

Technikai adatok

Tesztpéldány: Mezzoforte Hangszeráruház
Ár: 599.900 Ft
Nyak-test kapcsolat: csavarozott
Test: éger
Nyak: modern „C” profil, jávor
Fogólap: rózsafa (rádiusz: 10")
Menzúra: 648 mm (25.5")
Nyakszélesség a húrvezetőnél: 42 mm (1.65")
Nut kialakítása: satus
Érintők száma: 22
Hangszedők: Hybrid II Custom Voiced Single Coil Stratocaster (nyak), Hybrid II Custom Voiced Single Coil Stratocaster (közép), Dragster BB humbucker (híd)
Elektronika: 1 hangerő, hangszín (nyak), hangszín (közép/híd), 5-állású pickup váltó Szerelékek: nikkel/króm
Húrláb: Floyd Rose
Kulcsok: Vintage-Style
Szín: fehér (Vintage White)
Tartozék: puhatok