zenesz_logo.png



– BORBÉLY TAMÁS – Erősítőbe épített Helix-esszencia – avagy egyszerűen kezelhető megoldás Helix minőségű effektekkel egy elegáns kombóban.

A Line 6 bár főleg az effektjeiről, illetve multieffektjeiről ismert, azért az évek során már kihozott néhány erősítő szériát is, gondoljunk csak a Spider, Flextone, vagy a Vetta erősítőkre. A cég idén egy új, háromtagú családot mutatott be Catalyst néven. Ezek az erősítők a Line 6 Helix multieffektek algoritmusainak egy részét használják, vagyis jó néhány Helix effektet integráltak a kombókba. Jelen tesztünkben a középső, 12”-os hangszóróval szerelt, 100 W-os verziót vesszük közelebbről szemügyre.

Catalyst 100 top 1300x

Kezelőfelület, szolgáltatások

A Catalyst 100 kezelőfelülete egy klasszikus, analóg erősítőjére emlékeztet. A gitár bemenet mellett található egy hatállású választógomb, mellyel az erősítő modell (előfok) típusát választhatjuk meg. Ugyanezzel Selector gombbal választhatunk az egyes effektblokkok hat típusa, illetve a Reverb hat típusa közül is, ha előtte röviden nyomva tartjuk az Effekt vagy a Reverb potméterek feletti apró gombot. Kapunk egy a Gain, illetve Boost potméter is, majd következik az EQ szekció, mely Bass, Mid, Treble és Presence szabályzókkal rendelkezik. Az EQ után kapott helyet az adott csatorna hangerő szabályzója, az effekthez, illetve a reverbhez tartozó potméter, végül pedig a Master hangerő zárja a sort.

Az Effekt és Reverb blokkok kezeléséhez külön gomb is tartozik, illetve itt található egy Tap Tempo kapcsoló is. Ez utóbbi három szabályzóhoz LED-ek is társulnak, melyek a beépített hangoló bekapcsolásakor annak kijelzőjeként funkcionálnak. Az erősítőt zajzárral is ellátták, amit a Boost gombot nyomva tartva, a Boost potméterrel aktiválhatunk.

Catalyst 100 right dealer 700x

 

Az erősítőhöz opcionálisan megvásárolható a Line 6 LFS2 lábkapcsoló, amivel a két csatorna között váltogathatunk, illetve az aktuális effektet, a boostot, vagy a reverbet (vagy ezek közül egyidejűleg akár kettőt is) ki- és bekapcsolhatunk. Az erősítő lehetőséget ad egy-egy beállítás (preset) elmentésére és előhívására, amit a bemenet feletti „Ch A”, illetve „Ch B” gombokkal végezhetünk el. A mellettük lévő Manual gomb megnyomásával mindig az adott potméterállást kapjuk, vagyis ekkor manuális módban vagyunk.

A Catalyst USB-n keresztül számítógéphez kapcsolható és interfészként is használható felvételekhez, továbbá egy ingyenes szerkesztő szoftver segítségével mélyebb paraméterezési lehetőségeket érhetünk el mind az előfokok, mind az effektek terén. A kombó MIDI bemenete közvetlenül a fent említett USB mellett kapott helyet.

Catalyst 100 back 1300x

 

Az erősítő hátsó paneljén elhelyezett kapcsolóval megválaszthatjuk a végfok kimeneti teljesítményét, egy mozdulattal válthatunk a 0,5 W, az 50 W és a 100 W-os teljes teljesítmény opciók közül, illetve Mute állásban akár némíthatjuk is a hangszórót. A fejhallgató kimenetet használva automatikusan némul az erősítő hangszórója.

Szintén a hátoldalon találhatók az effekt loophoz tartozó Send és Return ki- és bemenet, melyek közül a Return bemenethez egy kapcsoló is tartozik, ezzel az erősítő egy végfokkal rendelkező ládává alakítható, ha esetleg minden effektet és előfokot egy külső multiból szeretnénk hozni. A hátsó panel utolsó eleme egy XLR DI kimenet, amit hangszóró szimulációval is elláttak. Ezzel mikrofon nélkül, egyszerűen adható ki jel a PA, vagy egy külső interfész felé.

Catalyst 100 top amps 600

 

Hangminőség

A Line 6 Catalyst 100 erősítő hatféle erősítőmodellt kínál. Jelen esetben a fizikai végfok, és a láda adottak, tehát az erősítőmodellek esetében gyakorlatilag előfokokról beszélhetünk. A Clean csatorna egy már-már tranzisztoros-jellegű kristálytiszta modell, melynél a Gain emelésével csupán plusz hangerőt kapunk, emiatt egy kicsit sem lehet „megröccenteni”. A Boutique, Chime, Crunch és Dynamic csatornák Gain fokozatukat tekintve eléggé tág határok között dolgoznak, ugyanis a torzítást illetően a tisztától a mid-gain-es crunch-ig el lehet velük jutni. Más-más karakterűek, de valahol ez a négy csatorna egy „témakört” jár körbe. A Hi-Gain csatorna erősítőmodellje pedig – ahogyan a neve is mutatja – a legharapósabb a kínálatból. Nincsen az a zenei stílus mely nagyobb torzítást kívánhatna annál, mint amivel ez a csatorna rendelkezik.  Minden egyes erősítőmodellhez külön saját Boost is tartozik, tehát ezzel tovább árnyalhatjuk az adott Gain fokozatokat.

Személy szerint nekem a Boutique csatorna tetszett a legjobban. Mind játékérzetre, mind pedig csak a hangot hallgatva szerintem ez a legmelegebb tónusú, leginkább csöves-jellegű erősítőmodell. Az erősítő hangja összességében fényesnek mondható, nekem majdnem minden erősítőmodellnél vágnom kellett a magasakat, de nyilván ez ízlés kérdése. A Treble potméter nagyon tág határok között dolgozik, így akár irreális módon el lehet tompítani, vagy akár „üvegvágó módon” ki lehet élesíteni a hangot.

 

Catalyst Beauty eff 600x

 

A Catalyst 100 erősítő esetében az effektek három kategóriába sorolhatók: Delay, Modulation, Pitch/Synth. Ezek közül egy időben egyféle effektet használhatunk, tehát döntenünk kell, hogy Delay, valamilyen moduláció, vagy például egy Pitch effekt szerepeljen az adott presetünkben. Minden kategória esetében hat különböző típusú effekt közül válogathatunk. Kiválasztásukhoz az erősítő tetején lévő kis útmutató nagyon egyértelmű segítséget nyújt.  Ehhez a három kategóriához még hozzájön a Reverb szekció, melyet azért említünk külön, mivel a kezelőfelületen az előbbiektől függetlenül, azokkal akár egy időben is használható, paraméterezhető.

Az effektek papírforma szerint hozzák a nevükhöz rendelt hatást, de a kezelőfelületen csak egy potméter és egy Tap Tempo kapcsoló tartozik hozzájuk, melyekkel azért meglehetősen korlátozottan lehet személyre szabni az adott effektet. Szoftveres úton, a Catalyst Edit programmal viszont már mélyebben bele tudunk nyúlni a soundok finomhangolásába. Nagyjából ugyanez mondható el a Reverb effekttel kapcsolatban is.

 

Catalyst 100 Venue Close TopDown 700x

 

Összefoglalás, ajánlás

A Line 6 Catalyst 100-as kombó egy viszonylag egyszerűen kezelhető megoldást kínál azoknak, akik nem kívánnak a multieffektek világának mélységeibe bonyolódni, viszont az alapvető effekteket Helix minőségben, az erősítőjüket pedig analóg mintára szeretnék használni. Fontos továbbá, hogy az erősítő egy azonnali, kompakt megszólalási lehetőséget ad bármilyen monitorozás, vagy FRFR hangfal nélkül. A Catalyst ilyen módon egy esszenciális kivonatot tartalmaz a Helix világból és klasszikus kombó formába önti azt. Tehát röviden úgy is fogalmazhatunk, hogy a Catalyst nem más, mint a Helix adta lehetőségek kivonata egy 100 W-os, kedvező ár-érték arányú kombóba építve. Ez a teljesítmény pedig már elég nagy ahhoz, hogy elegendő legyen akár koncerteken történő használatra is.

Az alábbi demó videóban bemutatom a Line 6 Catalyst Boutique, Clean, Crunch és Hi-Gain erősítő modelljeit különböző effektekkel. A videóban egy Yamaha RSP20 SWIFT BLUE gitárt használtam, amivel kapcsolatban hamarosan egy újabb teszttel jelentkezem.

 

 A Line 6 Catalyst kombókat a hazai Yamaha viszonteladóknál már meg lehet találni.