Red One House zenekar különleges zeneszerszámokat bemutató sorozata a #HANGSZERMUSTRA.
A kéthetente megjelenő #HANGSZERMUSTRA videóblog sorozatban érdekes, ritka hangszerekkel ismerkedhetünk meg a világ különböző tájairól, melyeket jeles hazai zenészek közreműködésével mutatunk be. A rövid blogokból megismerhető a hangszerek története, hogyan készítették őket, és milyen hangjuk van.
A #HANGSZERMUSTRA EXTRA mai adásában BARCZA ZSOLT a vendégünk a Csík zenekarból, akivel utánajártunk, hogy milyen innováció által lett az arábiai négyszögletű kanun-ból a mai trapéz alakú, babákkal és hangtompító pedállal ellátott CIMBALOM.
HANGSZERMUSTRA EXTRA E43 – CIMBALOM
„A népvándorlás során került a hangszer Európába, addig végig csak keleten volt megtalálható. Hozzánk nagy valószínűséggel a vándor cigányzenészek hozhatták be. Azt biztosan tudjuk, hogy az 1500-as évek közepén említik meg először leírva a cimbalom nevét. Valószínűleg, akkor már nagyon népszerű lehetett, mert amikor II. Mátyást megkoronázták 1608-ban, akkor egy kilencéves kisfiú játszott rajta. Ha már egy gyerek is használta a hangszert, akkor az egy kiemelt, fontos dolog volt, hogy a hagyomány menjen apáról-fiúra. Én azt hiszem azzal, hogy a cimbalom már akkor ilyen népszerű volt, elindult egy olyan folyamat, aminek az lett a vége, hogy 1861-ben Erkel Ferenc belekomponálta a cimbalmot a Bánk Bánba. Ez egy döntő pillanat volt a hangszer történetében, mert itt eldőlt, hogy a cimbalom alkalmas lesz arra, hogy zenekarban játsszon” – mesélt hangszeréről Barcza Zsolt Kossuth-díjas zenész.
Ha tetszenek a különleges hangszerek, érdemes feliratkozni a Red One House zenekar YouTube csatornájára, mert az érdekes hangszerek tárháza folyamatosan bővül.