zenesz_logo.png




– NEUMANN BALÁZS – A Yamaha kísérőautomatikás zászlóshajója, a Genos megjelenése óta 6 év telt el, így a Genos2 debütálását komoly várakozás előzte meg.

Nem csupán a rendezvényeken muzsikáló zenészek, de a stúdiókban dolgozó muzsikusok, producerek is nagy izgalommal várták az egyik legnagyobb hangszergyártó új instrumentumát, a Genos2-t. Mikroszkópom alatt most tehát egy olyan hangszer áll, aminek az elődje is a hangszergyártási technológia csúcsát érintette, de a számítástechnikában 6 év nagyon nagy idő, lássuk hát, mit tudott még fejleszteni a japán cég!

 

Genos2 o 0001 top 1300x

 

A külső

Első ránézésre nem sokban más az új hangszer, mint az elődje. Szemből csak annyi tűnik fel, hogy a kijelző picit meg van döntve, s a kezelőfelületen van néhány új gomb. Bekapcsolás után viszont teljesen új a látvány, a kijelző fényereje ugyanis pontosan kétszer olyan erős, mint az előd modellé volt, ráadásul változtatható annak fényereje a külső, környezeti fénytől függően. Gyakran, a rendezvényeken muzsikáló zenészek szabadtéren muzsikálnak, tűző napsütésben, és a kijelzőn megjelenő fontos információk gyengébben észlelhetőek, ha „hét ágra süt a nap”. Ezt orvosolandó, a cég nem csupán megerősítette a fényerőt, hanem brightness controllable funkcióval látta el. Így, ha egy halványabb fénykörnyezetben, például egy stúdióban használjuk a hangszert, több opciónk is van arra, hogy ott pedig ne „süsse ki a szemünk”. További előny, hogy a kijelző felülete tükröződésmentes réteggel lett ellátva.

 

Display 768x

 

A második, LED kijelzőt light-dark móddal ruházták fel, ahol 4 opció közül választhatjuk ki, hogy az aktuális környezetben melyik a legkényelmesebb a szemünknek. Korábban, a Tyros 3 zöld-narancs kezelőgombjait azért változtatták a Tyros 4-ben kék-narancsra, mert a vásárlók nagy százaléka jelezte, hogy színtévesztők, s nekik néha igen nehéz megkülönböztetni a gombok funkcióját a számukra hasonló színek miatt. Most a cég újra fejlesztett, hiszen már lehetőségünk van a kezelőgombok fényerejét is változtatni.

 

Genos2 p 0002 resize

 

A LED-es kijelzőket pedig úgy alakították ki, hogy azonnal láthassuk, és változtathassuk az aktuális értéket, 360 fokban forgatható tekerőpotival, és a slider pozíciójától függetlenül, az aktuális értéken induló „csúszópotikkal”, azaz az érték mindaddig ugyanaz, amíg a slider el nem éri az aktuális értéket. Természetesen az orgona hangszíneknél („Organ flutes”) a regisztrációs érték azonnal változik. 

 

Genos2 p Chord Looper 1267x

 

A változtatható funkciójú, úgynevezett Assignable & Live Controll gomboknál is megjelentek a LED-ek, és a 2 új baloldali gombbal immáron 9 gomb jelenik meg a kezelőfelületen. A Genos2 Joystick-je csatlakozott a live controllerek családjához, így a kijelzőn is megjelennek a Joystick beállításainak lehetőségei. Az eddigi Chord Looper funkció pedig dedikált gombokat kapott, közel a stílusvezérlő gombokhoz, ezzel megkönnyítve annak real-time használatát.

 

 Genos2 z 0004 side 1286x

 

A hangszínek

Az AWM sample technológia nem újdonság, bár a Yamaha legnagyobb koncertzongoráját, a CFX-et újra mintavételezték a Genos2-ben, még szofisztikáltabb, még erősebb, a dinamikai kontraszt egyedülálló, és rengeteg új zongora- és pianínó hangszínt hallhatunk az új instrumentumban. Az AEM (Articulation Elements Modelling) hihetetlen realizmussal és árnyalattal reprodukálja a hangszerek hangjait. Az FM hanggenerátor pedig egy teljesen új szintre, a szintetizátorok kategóriájába emeli az új Genos-t.

 

 

Az 1960-as években a kaliforniai Stanford Egyetemen John Chowning kifejlesztette az FM-szintézist, egy olyan módszert, amellyel FM-et használnak az analóg szintézistől eltérő hangok generálására. A Yamaha mérnökei ellátogattak Stanfordba, és engedélyezték az FM-technológiát egyéves próbaidőre, majd az első FM monofonikus szintetizátor prototípusa gyártására 1973-ban került sor. A Yamaha cég ekkor kapott kizárólagos jogokat az FM szintézis technológiára, majd 1983-ban a Yamaha bemutatta a DX7-est, amely a minden idők legnagyobb számban eladott szintetizátorává vált. Amíg a MiniMoog 11 év alatt 12.000 példányban kelt el, a DX7-es hangszerből 3 év alatt 200.000 darabot vásároltak a muzsikusok, s máig meghatározza a kortárs popzene, de a soul, funk, R&B vagy éppen a fusion stílusokat, hiszen a hangszínei az adott stílus legfőbb karakterisztikájává váltak. Ezt a technológiát – amely eddig csupán a Montage szériában volt jelen – emelte be most a japán cég a kísérőautomatikás zászlóshajóba. Az új, 128 FM hangszín olyan mértékben dinamikus, hogy a pianissimo játéktól a fortissimo dinamikáig az adott DX hangszínek fényességét, teltségét, „dögét” egy mondatban sem lehet említeni az eddigi AWM hangszínek dinamika tartományával.

A Rhodes-ok és Electric Piano hangszínek „zörejei”, ahogy a kalapács a hangvillákat üti meg, szintén a Montage-ból kerültek be a Genos új modelljébe.

 Genos2 z 0006 rear 1300x

 

Az új Genos-ban 339 új hangszínt, és 17 vadiúj dob és SFX készletet találunk, így 1710-ről 2066-ra nőtt a hangszínek száma. Az FM miatt a polifónia 128-ról összesen 384-re emelkedett, (a preset AWM hangszínekkel az expansion- és az FM hangszínekkel együtt), ami szintén egyedülálló. A Super Articulation Voices, azaz a különböző játékmódokra különböző mintákat indító hangszínek száma 437-re nőtt, azaz 47-tel több, mint az elődmodellben, a még részletesebb Super Articulation 2 hangszínekből pedig 106-ot hallhatunk, azaz 31-gyel többet, mint a Genos első verziójában.

A Seattle Symphonic Orchestra segítségével szemplingelt szimfonikus zenekari hangszerek (vonósok, fúvósok, ütősök) hangszíneit is csupán a Montage tartalmazta eddig, de a Genos2-be való beillesztéssel a Yamaha hatalmasat ugrott az úgynevezett Free play stílusok és az Orchestral Sound-ok tekintetében.

 

 

A stílusbank

Azt gondolnám, hogy az az 550 stílus, amit az elődmodell tartalmazott, (a bővítőcsomagokon kívül) maximálisan elegendő ahhoz, hogy tulajdonképpen bármilyen koncerten, rendezvényen, stúdiókörülmények között, alapok „gyártásánál”, vagy éppen filmzenei munkák alkalmával elegendő legyen. A Yamaha cég viszont sokkal nagyobb léptékben gondolkodik. A hangszert feltöltötték az FM hangszínek garmadájával, így a hangszerhez dukál a ’80-as évek pop stílusainak, s a modern popzene FM szintézist használó zenéinek stíluskíséretei is. A Genos2 nem csupán Whitney Houston, a Wham, vagy az A-ha norvég csapat stílusát tárja elénk, de Justin Timberlake, vagy éppen a kanadai The Weeknd énekes mai muzsikáinak megszólaltatására is tökéletes hangszer.

Az effektek

Hatalmas előrelépés az úgynevezett Ambient Drums technológia, az elődmodellben megtalálható „Revo Drums”-hoz képest. A Revo technológia megmaradt abban a 11 drum kittben, (eggyel nőtt a számuk), ahogy a Genos1-ben volt, viszont minden egyes stílus már az Ambient dobokat tartalmazza. Mit is jelent pontosan ez az új, egyedülálló technológia?  Amikor egy stílust hallgatunk, a hangmérnökök által előre, fixen mixelt hangképet hallunk a dobokra irányított közeli mikrofonok, a dobok feletti „overhead” mikrofonok, és a teremben, különböző helyeken elhelyezett térmikrofonokkal felvett mintákból. Ezek arányát ezidáig nem tudtuk változtatni, hiszen a hangmérnök „keverte” olyanná, ahogy azokat a cég által az adott stílushoz mérten a legautentikusabbnak gondolta.

A Genos2 viszont megadja a lehetőséget, hogy egy erre a funkcióra dedikált potméterrel, szabadon változtathassuk a közeli-, az overhead-, és a térmikrofonok arányát minden egyes, azaz 800 (!) stílus esetében. Az elődmodellben 550 fixre kevert stílus volt, és most 800 stílusban „morzsolgathatunk” kedvünkre. Bámulatos, és nagyon hasznos újítás.

 

 

A másik nagyon „látványos” újdonság a Style Dynamics Control. Korábban egy stílusban a hangszerek játékmódjának, ezáltal a dinamikának változásai a tempótól függtek, azaz minél gyorsabb volt az adott zenei jelenet, annál inkább lett dinamikus (dobok esetén például a pergőnél kávás megütés) a hangszerek játékmódja. Egy basszusgitár, vagy bőgő sound nem csupán hangosabb lett a tempó változtatásával, hanem élesebb, fényesebb, mintha a basszusgitáros, vagy gitáros a pickup-hoz közelebb pengetne. Ezt az opciót az új Genos elvetette, kaptunk cserébe viszont egy potmétert, ahol az egész zenekar dinamikáját magunk változtathatjuk akár real-time, akár előre, az általunk megtett változtatásokkal a regisztrációs memóriába elmentve.

 

 

A Yamaha jó néhány éve a Steinberg cég kizárólagos tulajdonosa, így kapjuk meg a Genos2-ben a Steinberg által fejlesztett Revelation Reverb effektek széles tárházát, amely eddig csak a DAW szoftverekben volt elérhető. A doboknál az insert effekteket bypass módra is állíthatjuk, illetve új Multiband Compressor-t kaptunk az insert effektek soraiban. A Master EQ a magas és mély tartományok vágását vagy emelését teszi lehetővé, a Genos2-ben nagy részletességgel, könnyen átlátható felületen dolgozhatunk a legjobb hangzás érdekében. A Preset EQ is 4 új beállítást tartalmaz, annak arányában, hogy milyen típusú hangfalakon hallgatjuk, különböző preseteket ajánl fel a hangszer.

 

 Content 14 Genos2 interface 700x

 

Egyéb újdonságok

A Genos2-t használhatjuk külső hangkártyaként, azaz nincs szükségünk külső interfészre, ha számítógépünkhöz szeretnénk csatlakoztatni. Az USB audio interface lehetőség teljesen új a kísérőautomatikás hangszerek világában.

Az új Genos-nak HDMI kimenete van, így megkímélhetjük magunkat attól, hogy valamilyen más gyártó által készített switchert vásároljunk, reménykedve, hogy működni fog. Immáron könnyedén „vetíthetjük” a szöveget az énekesnőnek, vagy az akkordokat, és a kottát a gitárosnak, ha tud kottát olvasni… Bluetooth funkcióval is ellátták a zászlóshajót, így könnyedén csatlakoztathatjuk telefonunkat vagy számítógépünket, tabletünket a hangszerhez, hogy az előadás alatti szünetekben szólhasson a zene.

A Genos2 a méretek csekély különbségének okán könnyedén passzol a Genos első verziójának puha- vagy keménytokjába, és csupán 1,2 kilogrammal nehezebb, mint az elődje. A hangzás, a funkciók, s a teljes összkép miatt viszont sokkal „súlyosabb” hangszer, igazi csúcsmodell!

 

Ezek is érdekelhetnek