– LIPPÉNYI GÁBOR – A Yamaha AvantGrand család új taggal bővült, az NU1XA a legkisebb modell a sorozatban.
A digitális zongorák felső kategóriáját jelentik a hibrid zongorák. Bár maga ez az elnevezés is egy kis magyarázatra szorul. Ugyanis néha a valóban húrral is rendelkező, de digitálisan is megszólaló hangszerekre is használják, ahol az egyébként teljesen funkcionális akusztikus zongoránál elemelhetjük a kalapácsokat a húroktól és a billentyűk alatt elhelyezkedő érzékelők szólaltatják meg a digitális hangmintákat. Manapság ezeket a hangszereket inkább a Silent Piano elnevezéssel különböztetik meg. Amit mostanában inkább hibrid zongorának nevezünk, ott az akusztikus zongorák teljes billentyű mechanikája lett párosítva a digitális rendszerrel. Azaz egy valódi hangversenyzongora vagy pianínó komplett kalapácsmechanikája van megalkotva (általában ugyanúgy fából) és az érzékelők ennek a mozgását közvetítik, így a játékos számára ugyanaz az élmény és a játék egészen finom dinamikai különbségeit is teljesen képes követni.
A Yamaha cég AvantGrand sorozata 2009-ben jelent meg, a csúcsmodell akkor az N3 volt, ez baby grand fazonú, hangversenyzongora mechanikát tartalmazó hangszer. Az első pianínó (upright) modell, az NU1 2013-ban mutatkozott be. Ez a csúcsmodellhez képest több kompromisszumot is tartalmazott, digitális téren is, így például ebben csak egy fő zongora mintakészlet volt és az érzékelők is csak a billentyűk alatt voltak. 2017-ben jelent meg ennek az újabb változata, az NU1X, amiben már több helyen is előrelépés történt, például már belekerült a második nagy mintakészlet is. 2023 őszén debütált a legújabb modell, az NU1XA, ami ismét továbblépett és leglényegesebb újdonságként kettős érzékelőket tartalmaz.
Az elején elmondottak alapján a mechanika és az érzékelők nagyon fontosak ennél a sorozatnál. A NU1XA modellben a gyártó a Yamaha Articulation Sensor System technológiáját alkalmazta, immár a kalapácsoknál is találunk érzékelőket. Ezek, és a billentyűk alatt elhelyezkedő szenzorok minden apró mozgást, gyorsulást nagyon nagy részletességgel tudnak lekövetni, így egy professzionális zongorista játéka is teljesen az akusztikus zongora viselkedésének megfelelően kerülhet közvetítésre.
Az NU1XA esetében az új érzékelők elektromágneses indukciós technológián alapulnak, az előd esetében ez optikai fényszálas technológia volt. A hangszer pedáljainak mechanizmusa is változott, az új GrandTouch pedálok a GP Response Damper technológiával párosítva ezen a területen is tökéletes illúziót teremtenek a játékosnak, finoman változó ellenállással, aszerint, hogy épp csak hozzáérünk a pedálhoz, elérve azt a pontot, ahol elkezd a pedál működni, illetve, hogy mennyire mélyen tartjuk lenyomva (természetesen tud félig vagy részlegesen lenyomott pedál állapotot is közvetíteni a digitális rendszer felé).
GrandTouch pedálok
A billentyűzeten és az egyéb mechanikai megoldásokon túl nyilván a legfontosabb egy digitális zongoránál a hangzás. Ez egyrészt az alkalmazott mintákon és más digitális megoldásokon, illetve a beépített hangrendszeren múlik. Az NU1XA esetében két nagy, világszerte elismert hangversenyzongora részletesen minta-vett hangkészlete áll rendelkezésre. Az egyik az anyacég Yamaha CFX zongorája, a másik a Bösendorfer Imperial. Ez két, karakterében lényegesen különböző hangszer, de mindkettő a maga nemében kiválónak mondható és együtt lefednek szinte minden lehetséges igényt klasszikus és mai zenék esetében is.
Ez a két zongora közvetlenül elérhető a hangszer nagyon elegáns, gomb nélküli érintőkijelzős kezelőfelületén, ami a billentyűzettől balra helyezkedik el. A hangzást a Yamaha rezonáns technológiája is segíti, a VRM (Virtual Resonance Modeling) a húrok rezonanciája mellett a zongora test, a hangszekrény, de még a damper pedál rezonanciáját is modellezi, így a komoly (2x 40W+45W) hangrendszerrel tényleg teljesen hiteles, a játékost körülvevő hangélményt képes megteremteni. Ha fejhallgatóval használjuk a hangszert (ami az egyik fontos érv a digitális zongorák mellett), akkor a fejhallgató minősége nyilván befolyásolja az élményt, de ezen a területen is segítenek a Yamaha megoldások és technológiák.
Nagyításhoz klikk a képre
A két fő zongorahangot binaurális technikával is rögzítették (az elődben csak a CFX mintákra volt ez igaz). Ez azt jelenti, hogy a játékos pozíciójából, műfejbe helyezett mikrofonokkal történik a rögzítés, így az akusztikai élmény olyan lesz, mintha tényleg egy hangversenyzongora előtt ülnénk. A fő zongoraminták mellett persze mások is integrálva lettek a hangszerbe, így például négy történelmi fortepiano modell az 1700-as és 1800-as évekből. Ezeken játszva, az adott időszakokban született klasszikus daraboknál megérezhetjük, hogy a híres szerzők (mint például Mozart, Beethoven vagy Chopin), milyen hangzásra és kifejezéstárra alkották meg a remekműveket. A zongorahangszíneken kívül más hangszínek is használhatók önállóan vagy hozzákeverve a zongora hangszínhez, összesen 28 preset hangszín található a hangszerben.
Az NU1XA külső megjelenése és kivitelezése tényleg nagyon elegáns és klasszikus. Kétféle színben, ragyogó fényes ébenfa és hasonlóan fényes fehér változatokban kapható. Az oldalsó ívelt, kecses lábak is egyfajta időtlen szépséget adnak a hangszernek, ami egyébként a legkisebb a sorozatból, így kisebb lakásban, vagy próbateremben sem tolakodó a jelenléte. A már említett oldalsó kijelző- és kezelőszerv rész, ha nincs használatban szinte láthatatlan (nem világít és nincsenek rajta gombok), így nem rontja el a klasszikus hatást.
A hangszer ezzel együtt fel lett ruházva sok mai képességgel. Az integrált Bluetooth lehetővé teszi például a Smart Pianist alkalmazás használatát mobileszközökről, a beállításokat például sokkal egyszerűbb ezen keresztül elvégezni. A Bluetooth audió segítségével a hangszer hangrendszerén megszólaltathatók alapok vagy más zenék, amikre zongorázhatunk. De elérhetjük számítógépes vagy mobil alkalmazások MIDI felületét is ezen a protokollon keresztül. Ezzel együtt normál MIDI csatlakozás is rendelkezésre áll, mint ahogy USB is használható erre a célra is, illetve az adatok kimentésére is. Magán a hangszeren is rögzíthetünk audiót 16 sávra, WAV formátumban – összesen 80 percet, 44.1 kHz/16 bit minőségben – és használhatunk integrált klasszikus és demó darabokat, valamint zongora ujjgyakorlatokat tanuláshoz.
A Yamaha AvantGrand család tehát új taggal bővült, és bár ez a legkisebb és a legolcsóbb ebben a sorozatban, de így is a felsőbb kategóriát jelenti ilyen szempontból is. Aki kompromisszummentes zongoramechanikára és hangzásra vágyik, annak érdemes lehet ezt is kipróbálni. Az NU1XA elérhető lesz a kereskedőknél, pontos megjelenésről, árakról a hazai hivatalos Yamaha viszonteladók tudnak majd információt szolgáltatni.