A Fulltone PlimSoul az egyetlen overdrive pedál, amelyik Soft és Hard clippinget kínál, független beállítási lehetőségekkel.
A közelmúltban teszteltük az amerikai Fullton cég talán legismertebb Obsessive Compulsive Drive, vagyis az OCD pedáljának a friss, V2-es kiadását. A cég még az új OCD előtt néhány évvel kiadta a második legismertebb overdrive-jának, a Plimsoul-nak az MK II-es verzióját. Szerencsére volt alkalmunk „élőben” kipróbálni ezt a pedált is.
Szolgáltatások
A Plimsoul MK II egy igazi unikumnak nevezhető a drive pedálok palettáján, ugyanis két, egymástól teljesen független potméterrel rendelkezik, melyekkel külön tudjuk állítani a soft clip és a hard clip jellegű torzítást. Ez a „clipping” téma önmagában megérdemelne több oldalnyi fejtegetést, de nagyon röviden, leegyszerűsítve annyit mindenképpen meg kell említeni, hogy a soft-clip általában a kisebb torzítású, overdrive pedáloknál fordul elő (pl.: Tube Screamer, Zendrive, Boss OD-1, stb.), a hard-clip pedig a nagyobb torzítást produkáló egyedeknél (pl.: Boss DS-1, Rat).
A pedálon a hangerőn és a két torzításért felelős potméteren kívül található még egy Treble poti is, mellyel a magas tartományokat állíthatjuk be az ízlésünkre. A mélyeket is kontrollálhatjuk, de erre a célra egy háromállású kapcsoló áll a rendelkezésünkre, nem pedig potméter. A három állás elnevezése eléggé beszédes: Min, Half, Max. A középső, Half állás vehető középértéknek, melyhez képest a Min kissé vékonyítja az alját, feszesebbé teszi a hangképet, a Max pedig vaskosabbá, testesebbé varázsolja azt. Ez a három fix beállítás eléggé jól meg van választva, nem éreztem hiányát a folytonos átmenetet képező potméternek. A mélytartományok kezelése meglehetősen fontos egy széles spektrumú drive pedálnál, ugyanis könnyen az értelmezhetőség rovására mehet a túlzott „brummogás”. Ezzel a háromállású kapcsolóval egy pillanat alatt megválaszthatjuk a szituációhoz megfelelő mély karaktert, attól függően, hogy nagyobb, vagy kisebb ládát használunk, milyen a tér, stb. Les Paul-nál lehet, hogy feszesíteni kell a képleten, míg egy Strat lehet, hogy vastagítást igényel. A kapcsoló ilyen szempontból is előny a potméterhez képest: hangszercserénél csak egy mozdulat és máris válthatunk a két pontos beállítás között, nincs szó „nagyjából megközelítő” tekergetésről.
A hard-clip áramkör esetében, ennél az MK II-es változatnál két germániumdiódát használ a gyártó a korábbi, első kiadású Plimsoul-lal ellentétben, ahol LED dióda dolgozott a hard-clip szekcióban. A bemeneti impedanciát megnövelték 500k-ról 700k-ra, annak érdekében, hogy a pedál még jobban reagáljon a gitár hangerő potméterére. A be- és kimeneti jack-aljzatokat, valamit az áramellátásért felelős aljzatot a pedál hátoldalán helyezték el, ezáltal egy pedálboardban szorosabban beilleszthető egy adott sorba.
Hang
A Plimsoul MK II alapvető karakterét tekintve megállapítható, hogy egy Marshall-jellegű torzításról beszélünk. A két különböző clip-potméterrel nagyon sok árnyalat elérhető egészen a low-gain-től kezdve a hi-gain elejéig, mid-gain tetejéig. Minden esetben jelen van a Marshall-féle vaskos, harapós karakter. Sok overdrive, illetve torzító pedálnál olvasható, hallható tesztekben, különböző leírásokban, hogy „erősítő-jellegű” (amp-like) torzítással rendelkezik. Ez a divatos kifejezés már-már elcsépeltnek mondható, de a Plimsoul MK II esetében muszáj használni, mert nagyon igaz rá. Játékérzet tekintetében ez az egyik leginkább erősítő-jellegű pedál, amivel valaha találkoztam. A hangindítás, a dinamika az egész hozzányúlás olyan, mintha egy csöves erősítőből jönne a torzítás. A két clip-potméterrel képezhető átmenetek nagyon sok lehetőséget adnak, mind a torzítás szövetének variálása, mind a játékérzet változtatása szempontjából. A tisztább, csilingelőbb soundtól kezdve, a gyors, ütős, harapós hangon át, a vaskosabb, szaturáltabb éneklésig minden kitekerhető belőle. A gitár hangerő potméterével pedig nagyon jól lehet játszani: nagyon széles korlátok között lehet szelídíteni, majd „visszavadítani” a hangot.
Összefoglalás, ajánlás
A Fulltone Plimsoul MK II egy nagyon jól kivitelezett „amp-like” overdrive/distortion pedál, mely a soft- és a hard-clipping keverésének lehetőségével igazán egyedinek mondható. EQ tekintetében a magasakat tradicionális potméterrel, míg a mélyeket egy háromállású kapcsolóval állíthatjuk. Aki egy nagyon dinamikus, sokszínű drive pedált keres, melynél az overdrive és a distortion jellemvonásokat keverni lehet és alapvetően szereti a Marshall-féle világot, az mindenképpen próbálja ki a Fulltone Plimsoul MK II-es pedált!
Technikai adatok
Tesztpéldány: Mezzoforte Hangszeráruház
Ár: 113.900 Ft
Overdrive/distortion effekt
Kezelőfelület: hangerő, soft clip, hard clip, treble (magas) potméterek, háromállású basszus-kapcsoló
Bemenet: 6,3” jack
Kimenet: 6,3” jack
Áramigény: 9-18 V, belső negatív polaritás (hálózati adapter nem tartozék)
True Bypass
Méretek: 74 x 121 mm
További információk: Fulltone


