zenesz_logo.png



Egy cseh hangszerkereskedő cég nemrég kipróbálta, hogy milyen feltételekkel, tudná légi úton kézbesíteni ügyfeleinek rendeléseit.

A Prágában lévő telephelyükön szimulálták a drónnal történő hangszer-küldést, egyben tesztelve ezzel a hangszer kézhezvételét is. Az új metódus kapcsán elsősorban a gyorsaságról, a hatékonyságról, valamint a lehető legkisebb környezetterhelésről és károsanyag-kibocsátásról van szó. A Covid-19 járványhoz kötődő, globális helyzet szintén alátámasztja az alternatív kézbesítési lehetőségek keresését. Hogy a küldeményeket végül így fogják-e kézbesíteni a jövőben az, a jogi szabályozás alakulásától függ.

 

Kytary3 800x

 

„Eddig a hasonló tesztek inkább csak PR-fogások voltak. Miután néhány egyesült államokbeli vagy európai vállalat különleges tanúsítványt szerzett, könnyű csomagok 25 km-es körön belüli, drónnal történő, kísérleti kézbesítésére, a helyzet kezd változni. Szeretnénk készen állni arra, ha majd az EU-ban hasonló szituáció áll elő. Egy olyan nagyságú cégnél, mint a miénk, egy ilyen módszer bevezetése több évig is eltarthat, ezért kezdünk már most kísérletezni. Szeretnénk azt vizsgálni, hogy milyen drónokat kellene beszereznünk, illetve hány pilótát kellene foglalkoztatnunk. Álombeli célunk, hogy a jövőben naponta több tucat, két kilogrammig terjedő súlyú kiscsomagot tudjunk kiküldeni” – mondja Filip Černý, a Kytary.hu marketing igazgatója.

Elmondása szerint, a módszer előnye, hogy a hangszerkereskedő cégnek az árut nem kell először az elosztó központba szállítania, ahonnan az ügyfelekhez repül, hanem minden egy fedél alatt történhetne. Egy megrendelés feldolgozása és a drón felbocsátása körülbelül 10–12 percet venne igénybe. Erre a célra, a Kytary.hu egy speciálisan átalakított, nagy hasznos terhelésű drónt tesztelt, amely az ukulele-küldeményt repítette, és lehetővé tette, annak, a vásárló előtt történő kioldását és átadását. „Egy olyan tesztrepülésről volt szó, melynek végrehajtását a jelenleg érvényes jogszabályi lehetőségekhez kellett igazítanunk. Szerencsére minden tökéletesen sikerült. A drón üzemeltetés új, összeurópai szabályzata már fokozatosan, gyakorlati bevezetésre kerül, és közeledik az az idő, amikor az ilyen áruszállítási módok használhatók lesznek” – mondta Štěpán Matěna, drónpilóta.

 


A tanulmányok szerint, a drón üzemeltetés kevesebb kibocsátással is jár, és a terítés költségei is alacsonyabbak lehetnek, mint például a klasszikus városi élelmiszer-terítés költségei. A Kytary.hu által használt drón jelenleg 2,5 kiló teherbírású, ami húrok, dobverők, hangolók vagy akár kisebb hangszerek – például ukulele, kalimba vagy klarinét – szállítására ideális. Hogy az áruszállító drón próbarepülése valósággá válik-e, a jogszabályok alakulásától függ. Ez ügyben jelentős változást a drónok közös légtérbe történő integrálása, valamint közlekedés-minőségi és -biztonsági tanúsítása hozhatna.