zenesz_logo.png



A ProBass/TVX párosítás profi felhasználóknak ajánlott, a konfiguráció színpadon és stúdióban kitűnően használható.

 

 

 

ProBass 500_1.jpg

 

 

 

A csöves előfokkal és MOSFET végfokkal dolgozó (350 W/4 ohm, 500 W/2 ohm) ProBass külalakja szakított az utóbbi évek divatos retro stílusával, előlapja ügyesen kombinálja az ezüstös „space” és a matt „industrial” dizájnt. Az előlap felülete szépen megmunkált, az egyes hangszínegységeket íves hornyok keretezik, az eloxált gombok ízléses, finom kialakításúak, nagyon jó a fogásuk, csak szállításnál kell ügyelni rájuk, mivel eléggé kiállnak az előlapból. A Pro-Bass 500, ellentétben a többi Peavey fejjel csak rack-es kivitelben létezik, a rack szinte alapfeltétele a szállíthatóságnak, mivel a 2U magas erősítőt a 13 kg-os súlya miatt „csupaszon” nehéz mozgatni, nem beszélve a „veszélyeztetett” potméterekről.

 

Az előlap annak ellenére, hogy zsúfolva van potikkal (három sorban 15 db), valamint öt nyomógomb és négy apró LED is meglapul rajta, jól kezelhető és áttekinthető. A standard elrendezésű előlap bal oldalán található a bemenet, a hozzátartozó mute és pad nyomógombokkal. A pad -10 dB-lel csökkenti a bemeneti szintet (aktív, passzív hangszerek illesztése), a mute benyomásakor egy villogó LED figyelmeztet, hogy az erősítő némítva van.

 

A bejövő jel hangszínét (még az EQ-k előtt) két kapcsolóval alakíthatjuk, a hi boost-tal fényesebbé tehetjük (+8 dB/5,5 kHz-en), a low cut-tal pedig -3 dB-t vághatunk 125 Hz-en. A bemeneti szintet a pre gain potméterrel illeszthetjük az előerősítőhöz, az előerősítő kimenőjelét a post gain-nel szabályozhatjuk. Ezt a műveletet két LED segíti, a zöld „Signal” a bejövő jelről tájékoztat, ha „túllőjük” a bemeneti szintet vagy durva hangszínbeavatkozással megnöveljük az előerősítő jelét, akkor a piros „Clip” figyelmeztet. Az előerősítő hangjának „dúsítását” egy 12AX7 cső biztosítja, ez ellensúlyozza a végfok tranzisztorok „clear” hangját.

 

A shelving típusú hagyományos equalization egységben a low +/- 15 dB emelést/vágást végez 20 Hz-en, a high +/- 15 dB-t szabályoz 5-10 kHz-ig. A jel finomhangolását (a kontúrját) a contour potméterrel alakíthatjuk. A tradicionális hangszíneket három egységből álló parametrikus EQ követi, amely 40 Hz-től 8 kHz-ig terjedő tartományban dolgozik (Low Mid, Mid, High Mid). A mélyközép 40 Hz-400 Hz, a közép 150 Hz-1,5 kHz, a magasközép 800 Hz-8 kHz között szabályoz. A +12 dB emelést és -20 dB vágást végző potméterek beavatkozási görbéjét a Q (widenarrow) szabályzóval tágíthatjuk vagy szűkíthetjük.

 

A parametrikus egység frekvenciáinak kialakítása nagy körültekintésről árulkodik, mivel a mélytartományban azok a kritikus frekvenciák állíthatók, amelyek az öt- és hathúros hangszerek legfőbb jellemzői. (Alsó H=30,9 Hz, E=41,2 Hz, A=55,0 Hz, D=73,4 Hz, G=98,0 Hz). A parametrikus egységet a végerősítő hangerejét szabályozó volume potméter, illetve a túlvezérlés elleni védelmet biztosító DDT kapcsoló követi (a DDT beavatkozásáról a kapcsoló feletti LED tájékoztat).

 

Az erősítő hátulja is rendezett képet mutat. A 220 Voltos aljzat felet egy reset gomb található (ha az erősítővédelem kapcsolja le a fejet, ezzel visszaállíthatjuk az áramkört). A hangszórókimenet két jack és egy biztonságos Speakon aljzat. A pwr amp in bemenet lehetővé teszi, hogy egy másik előfokkal hajtsuk meg a Pro-Bass végerősítőjét, a preamp out-on pedig az előerősítő jelét csatlakoztathatjuk egy külső végfokba. A Pro-Bass-hoz a remote switch-en keresztül egy lábkapcsoló csatlakoztatható, amellyel némíthatjuk a fejet vagy a külső effektet. Az effekt fogadására az EFX loop jackaljzatok szolgálnak, hasznos az EFX mix poti, amellyel beállíthatjuk a száraz és effektezett jel arányát.

 

A line out egy alacsony impedanciájú (low Z), szimmetrikus XLR kimenet, a hozzátartozó pre/post EQ gombokkal kiválaszthatjuk, hogy a direkt vagy a hangszínek utáni jel kerüljön rá. Egy földhurok kapcsoló és a line out level szabályzó teszi teljessé a stúdszintű kimenetet. A tuner send hangoló kimenet és az aux input (ha az előlap input-ja aktív, akkor az blokkolja ezt a bemenetet) zárja a hátlapot. A hajlított acéllemezből készült házban az előlapra rögzített előfok-panelt egy alumínium válaszfal szeparálja a végerősítőtől. A végtranzisztorok hőelvezetése kétszeresen biztosított, egy robusztus bordás alumíniumprofilra vannak felerősítve, hűtésükről szabályozott sebességű ventilátor gondoskodik, ezenkívül rövidzár elleni védelmet is kaptak.

 

 

 

 

412 TVX_1.jpg

 

 

A ProBass 500 alá helyezett TVX 412 hangfal kivitelezésén is látszik a gyári alaposság. A tekintélyes súlyú (60 kg) láda gumitalpakkal és kivehető kerekekkel ellátott. Az alsó basszreflex nyíláson át jól látszik, hogy a láda belseje csillapítást biztosító poliészter vattával bélelt. A négy darab 12”-es kevlárral impregnált Sheffield hangszóró átvitele 30 Hz-től 15 kHz-ig terjed, a láda szinuszos 450 W/4 ohm teljesítményre képes (ez zenei 900 wattot jelent).

 

A magas hangról egy titánmembrános magassugárzó gondoskodik. A védőáramkörrel ellátott tweeter hangerejét a hátoldalon elhelyezett potméterrel folyamatosan szabályozhatjuk. A mély, robusztus kivitelű láda két vaskos fogantyúval rendelkezik, de a mozgatásához fel kel kötni az ember gatyaszárát. A 412 TVX láda méretei és a hozzáillesztett ProBass500 teljesítménye is sejtetik, hogy ez nem az a konfiguráció, amelyet hétvégi könnyed klubzenélésre szántak.

 

Az erősítőt bekapcsolva (késleltetett időkapcsolás) érthetővé válik a láda „túlméretezése” és vaskos kivitele. A négy darab 12”-es hangszóróval szerelt TX egészségesen kombinálja a 10”-es és a 15”-es hangszórók erényeit. A hangszórók hűen közvetítik a ProBass dinamizmusát és széles hangszínlehetőségeit. A 12”-os hangszórók nagy dinamikával „ütnek”, középtartományuk meg van támasztva kellő méllyel, amelyben a hangszórók átvitele mellett szerepe van a basszreflex nyílásnak és a láda mélységének is.

 

Az előfok contour gombjával jól szabályozhatjuk, hogy a lágyabb csöves vagy a keményebb tranzisztoros hangzás domináljon. A bright kapcsoló kellő fényt ad a hangnak, amelyet jól kiegészít a hagyományos és parametrikus hangegység. A ProBass nagy erénye a három parametrikus hangszín-beavatkozás, amely a frekvencia átfedések révén lehetővé teszi, hogy a kritikus mélytartományokat kellően kordában tartsuk.

 

A ProBass új fejlesztése jól orvosolja az öt- és hathúros hangszereknél jelentkező krónikus betegséget, a 30 Hz-től 500 Hz-ig terjedő tartományok tisztázását és erőteljes magszólalását. A használati utasítás praktikus hangszín beállításokkal segíti ezt a sebészeti műveletet.