Nos, a Joemeek két modellje azt bizonyítja, hogy az ár-érték arány igen jó az európai tervezésű, ám kínai gyártású mikrofonoknál.
A Joemeek JM27 12 mm átmérőjű membránnal rendelkező, vese karakterisztikájú stúdió kondenzátor mikrofon aranyozott mylar membránja a polarizáló feszültséget 48 voltos fantom tápról kapja. A félvezetős (FET-es) erősítő érzékenysége 10 mV/Pa-40 +/- 2 dB (0 dB = 1 V/Pa 1000 Hz), ami felhasználói nyelvre lefordítva annyit jelent, hogy az átlagosnál kicsit alacsonyabb értékű. Ez a gyakorlatban annyit tesz, hogy egy kicsit zajosabb, de egyáltalán nem okoz problémát, ha közelebb helyezzük a hangforráshoz.
A JM27-est nemcsak a hangszín okán érdemes a szokásosnál közelebb helyezni, hanem ezzel a hangzás is markánsabb lesz. Ezt büntetlenül megtehetjük, mivel a JM27 nagy hangnyomást képes elviselni (130 dB) torzítás nélkül. Szükség is van erre, mivel a cég átlagos hangerejű hangszerek mellett dobokhoz, gitárerősítőkhöz is ajánlja.
A használat során különös figyelmet illik fordítani a mikrofon elhelyezésére, mivel a vese karakterisztika jellegzetessége, hogy a mikrofon tengelyétől elfordulva folyamatosan változik a hangszín. Ez egyben kiváló eszköz a hangmérnök számára: hangszínszabályzó alkalmazása nélkül tudja elérni a kívánt hangszínt. A JM27 vese karakterisztikájának nyitottsága az átlagonál nagyobb, ezért a direktebb hangzáshoz érdemes a szokásosnál közelebb vinni a mikrofont a hangforráshoz. A karakterisztika jellegét „körteszttel” ellenőrzöm: a hangforrást lassan körbe mozgatom a mikrofon körül, így pontos képet kapok az irányérzékenységről, valamint a hangszín változásáról a hangforrással szöget bezáró mikrofon különböző állásakor.
Mivel a hangszín átmenet a JM27 esetében nem igazán kiegyenlített, ezért különösen érdemes figyelni több mikrofonos felvételnél a 3:1 szabály betartására, vagyis hogy az egymás melletti mikrofonok távolsága legalább háromszorosa legyen a mikrofon és a hangforrás távolságának. A közelebb helyezett mikrofon révén megnövelt mélyek egyben ellensúlyozzák a levegős, ám néha érdesebb magas tartományt.
Ilyenkor igazi ütős hangszínt kapunk, amely a hangszert áthozza a legsűrűbb zenei alapon is, ráadásul a néhány dB-lel magasabb alapzaj így nem jelent problémát a felvétel során. Azonban figyelni kell a mikrofon elhelyezésére, mivel például a gitárnál a húrokhoz közel helyezve a húrzajokat túlhangsúlyozhatja. Míg a húzós hangszín előnyös egyedi hangszer mikrofonozáshoz, addig épp emiatt a JM27 nem előnyös kétmikrofonos sztereó felvételekhez, de a fejlesztőknek nyilván nem is volt céljuk, hogy ezen a téren is felvegyék a versenyt a nagyságrendekkel drágább kismembrános top-modellekkel.
A másik Joemeeek modellnél, a nagymembrános Joemeek JM47-nél a 24 mm átmérőjű, 3 mikron vastagságú arany bevonatú mylar membrán impedancia-illesztését FET áramkör végzi, a kimeneti csatolás transzformátoros. A vese karakterisztikájú mikrofon teste réz, a transzformátor miatt kettős árnyékolású. A mikrofon -10 dB-es előosztó kapcsolójával védekezhetünk az esetleges túlvezérlés ellen. Tartozék itt is a kengyel, továbbá egy pop-filter szivacs, a rugalmas felfüggesztésű kengyel opcionálisan megvásárolható.
A kismembrános Joemeek mikrofonhoz hasonlóan itt is kiegyenlítettebb a hangzás a közelebb helyezett mikrofonnál. Ez egyáltalán nem hátrány, mivel az ének felvételkor – amire a JM47-est elsősorban szánták – általában úgysem lehet a művészt távol tartani a mikrofontól. A JM47 hangjának jellegzetessége a hagyományos nagymembrános hangzás, annak ellenére, hogy hangjának simasága nem vetekszik a klasszikus énekmikrofonokkal, mivel távolítva a mikrofont a hangforrástól a középtartomány a mélyeknél és a magasaknál gyorsabban elvékonyodik.
Nemcsak a teres hangzás kiküszöböléséhez, de a közepek testessége érdekében is érdemes közel helyezni a JM47-et az énekeshez, de mivel ilyenkor a mélyek is erőteljesebbek, ezért különösen férfihang esetében figyeljünk a b, p betűkre, pop-filter mindenképpen javasolt a robbanékony mássalhangzók miatt.
Nos nem tudni, hogy véletlen-e a 47-es szám a mikrofon típusjelzésénél, de a Neumann hatvanas évekbeli klasszikusát, az U47-est a JM47 ugyan nem veri meg, de ha valaki kifejezetten énekhez keres mikrofont ebben az árkategóriában, az nyugodtan választhatja, nem fog csalódni. A másik Joemeek modell, a kismemrános JM27 a házi stúdióban az énekmikrofon kiegészítőjeként, szólóhangszerek felvételéhez szintén jó vétel.