zenesz_logo.png



A Panthera Custom 6 egy abszolút sokoldalú gitár, nagyon könnyű rajta játszani, igazi professzionális hangszer.

 

 

 

Custom 6_1.jpg

 

 

 

Formája tekintetében a Telecaster lehetett a kiindulási alap, de gömbölydedebb teste miatt a Les Paul is beugorhat emlékeinkbe. Különösen akkor fog ez megtörténni, ha a fa kombinációjára és a test keresztmetszetére is vetünk egy pillantást. A testet a Les Paul módjára mahagóni alsórésszel és domborúra kifaragott jávor tetőrésszel formálták meg. A testet szegélyező jávor csík nagyon feldobja a hangszert, mintegy kötelezően a felsőközép kategóriába sorolja, éreztetvén azt, hogy ez egy nagyon precíz és komoly hangszer, nem kevés kézi munkával. A Stratocasterből két jellemző vonás található, a 648 mm-es menzúra és a 3 hangszedős elrendezés. Az ovangkolból kifaragott nyakat csavarozással rögzítették. Rózsafa fogólapján nagyon szép berakás látható. A fejforma jellegzetes Framus dizájn, elegáns mini hangolókulcsokkal.  A húrláb fix megoldású Gibson rendszerű. Valóban érdekes ötvözetet mutat ez a gitár, és majd érdekes lesz hallani, hogy mindezen hatások miként jelennek meg a hangjában.

 

Mielőtt azonban a hangjára térnék, még ejtsünk pár szót az elektronikáról. Az említett három hangszedős megoldás itt olyan módon jelenik meg, hogy a nyak és húrláb felőli hangszedők dupla humbucker rendszerűek és középen kiegészült egy szimpla pickuppal is. Ez a kombináció sok esetben okoz fejtörést a szakembereknek, hiszen az osztások és ellenfázisú kapcsolások lehetőségeit úgy szeretnék kihasználni, hogy azt könnyen és áttekinthetően lehessen kezelni. Ennek egyik lehetséges módja az 5 állású pickup váltós megoldás, kiválasztva az 5 legfontosabb variációt lefedve a főbb szükséges hangszíneket. A Framus, igyekezvén kihasználni az összes lehetséges variációkat, kissé átrendezte a kezelőszerveket és újragondolta azok funkcióit. Ha ránézünk a gitárra, azonnal feltűnik a potméterek szokatlan elrendezése. Kettő a megszokott helyen van, egy pedig a gitár alsó szarvára került. A szokásos 3 állású pickupváltó itt két kapcsoló formájában jelenik meg a test felső részén. A master hangerő potméter nem éppen a leginkább kézre eső helyen van, ezt helyezték el az alsó szarvnál. A két hátsó potméter közül a közelebbi a középtartományt szabályozza egyszerű passzív kapcsolást alkalmazva. Valamikor a hetvenes évek elején készült hasonló középszabályzós áramkörrel gitár, ez volt a Gibson L6S. A háromállású pickupváltó a helyén van, azonban közvetlenül mellette találunk egy másik, ezúttal kétállású kapcsolót is. Kellett kis idő, mire rájöttem, hogy egyik állásában a hátsó pickupra kapcsol, és ez direktben meg a kimenetre, a hangerő potméter és minden más kikerülésével. Ez valójában egy „szóló” kapcsoló, egy hátránya van, hogyha valaki szeretné kihasználni a hangerő potméter funkcióját a húrláb hangszedőn, akkor ez itt nem működik. Ha átkapcsolunk a másik állásba, akkor immár működik a háromállású pickupváltó, a hangerő- és hangszín potméterek is, kínálva az összes lehetséges pickup variációt. Hogy még teljesebb legyen a dolog, a két hangszín potméter kihúzható tengelyű kivitele által további hangszíneket érhetünk el. A leghátsó hangszín poti kihúzva a húrláb humbuckert felezi le, a középszabályzó poti pedig a nyak felőlit. A háromállású kapcsoló feltevésem szerint valamiféle kombinációt hoz létre, mert egy kivételével mindegyik zajmentes hangzást produkál. Kissé bonyolult, de megtanulható.

 

 

 

Custom 6_2.jpg

 

Kezelés szempontjából nem túl kényelmes ez a megoldás, de meg kell mondjam, ritkán hallani ilyen érdekes hangszíneket elektromos gitáron. A hangszedők egyébként Framus Seymour Duncan feliratúak, mindez sejtet valamiféle együttműködést a két cég között, ez pedig véleményem szerint csak jót jelent a gitár hangját illetően.

 

Még két érdekesség: a fejnél a húrok egy grafit húrlábon fekszenek fel. A húrkulcsok tengelyére pedig egy szorítós, satus megoldást találtak ki, garantálva ezzel a lehetőleg legkisebb játék közbeni, húrnyújtás miatti elhangolódást.

 

Tiszta hangszínei nagyon különlegesek és melegek. A torzítós hangzás nagyon jó a húrláb pickupnál, kellemes középtartományával igen magvas, folyékony torzítást idézhetünk elő egy jó erősítőn, igen jó hangkitartás mellett.

 

Ennek a sokoldalú hangszernek az árában benne van egy szuperül elkészített, bélelt Warwick Premium Line puhatok is.