Zenész Magazin logó



Nem először találkozhat az olvasó Behringer keverőkkel a Zenész oldalain, de most először mutatunk be olyanokat, amelyek végfokot is tartalmaznak.

Mert mit használ szívesen az ember, ha kisebb hangosítást vállal, vagy épp a saját produkcióját hangosítja? Aktív hangfalat vagy keverőerősítőt, mert senki sem szívesen visz plusz terheket magával.

 

 

PMH 3000_2.jpg

 

 

 

Kezdjük a nagyobbik keverővel a 3000-el. Az első kérdés, amely felmerült bennem, miután kicsomagoltam és megláttam a keverőt, hogy vajon mekkora teljesítményű végfokot is rejt magában ez a nem túl nagy és nem is nehéz (csupán 9 kg) doboz. Az erősítők 2 x 400 W (4 ohm), 2 x 200 W (8 ohm), de hídba kapcsolva 1 x 800 W (8 ohm) teljesítményre képesek. Vigyázzunk, nehogy két hangfalat kössünk rá, mikor hídba kapcsoljuk, mert az már túlterhelés a végfoknak. Ezek a teljesítmények elegendőnek bizonyulnak sokféle hangosításhoz.

 

Megjelenését tekintve a keverő a Behringernél jelenleg aktuális ezüstszínű festést kapta. Ha minden bemenetet összeadok, akkor tizennyolc csatornásra jön ki a keverő. Ebből nyolc csatornára akár kondenzátor mikrofont is kapcsolhatok, de ezek vonal szintű bemenettel is rendelkeznek. A 9/10 és 11/12 sztereó csatornák már csak vonal szintű jelet tudnak fogadni, de még ezekhez is tartozik erősítés (gain) szabályzó. Ezen sztereó csatornák külön előnye az A/B kapcsoló, vagyis az A bemenetek RCA csatlakozót kaptak, így a CD-játszókat közvetlenül, mindenféle különleges kábel igénye nélkül csatlakoztathatjuk a bemenetekhez, de ha a B bemenetre váltunk, akkor jack csatlakozók segítségével a billentyűs hangszereinket tudjuk a sztereó csatornákon keresztül megszólaltatni. A 13/14 és 15/16 csatornák nem rendelkeznek A/B kapcsolóval, hangszínszabályzóval, effekt úttal és balansz szabályzóval sem, de a két monitorútba be tudjuk adni a rájuk kapcsolt hangszereket.

 

Az utolsó két csatorna kifejezetten CD-játszókhoz készült és csak a fő kimenetre lehet adni a jelét egy hangerőszabályzó segítségével. A keverőcsatornákon egyszerű, gyorsan beállítható háromsávos hangszínszabályzók vannak. A mikrofon bemenethez viszont mélyvágó kapcsolók is tartoznak. Ezek az ének sávja alatt hatékonyan csillapítják a pöfögő hangokat vagy a mikrofon kezeléséből adódó nemkívánatos mély dübörgéseket, zajokat. Ez mindenképp emeli produkciónk hangminőségét. A kimenetekbe és az első tizenkét csatornába be is hallgathatunk egy kapcsoló (AFL/PFL) segítségével, ekkor az adott jelszint a kijelzőn is megjelenik.

 

További szolgáltatás a hétsávos grafikus EQ, amelyet vagy a sztereó főkimenetre, vagy az 1-es monitorútra kapcsolhatunk. Az EQ-nál megtaláljuk a Behringernél rendszeresített FBQ kapcsolót is, amely egy gerjedési frekvenciát megmutató szolgáltatás. Megnyomva az FBQ kapcsolót az EQ szabályzóiba épített piros LED-ek a zene ütemére villogni kezdenek, vagyis a szabályzó sor átalakul analizátorrá. Ha azt tesszük, hogy finoman gerjesztjük monitorainkat, a gerjedő frekvenciát az a szabályzó, illetve felirata mutatja, melyen a legnagyobb fényerővel világít a LED.

 

Másik hasznos szolgáltatás a 98-féle programot tartalmazó effekt processzor. Ennek kimenetén megjelenő effektet, (chorus, reverb, delay, és a többi) akár a monitor utakba is be tudjuk adni. A program kiválasztása rendkívül egyszerűen és gyorsan egy tekerő/nyomó kapcsolóval, vagy akár lábkapcsolóval történhet. Van még egy másik effektünk is, ami XPQ névre hallgat és amolyan térhatás-növelőként működik. Jó lehetőség, hogy a sztereó belső erősítő egyik csatornáját az egyik monitor útra, míg másik csatornáját a főkimenetre használhatjuk. Nem csúfítja a keverő hátulját brutális hűtőborda, mert a végfok hűtéséről fordulatszám-szabályozott, halk ventilátorok gondoskodnak.

 

 

 

PMH 880S_2.jpg

 

 

A kisebbik keverő (PMH880S) szolgáltatásai különböznek a sorozat nagyobb tagjáétól. Kevesebb a bemenő csatornák száma és azokon nincsenek inzertek, nincs erősítés szabályzónk, viszont helyette egy Pad jelcsillapító kapcsolót kapunk. Nincs mélyvágó szűrő a mikrofonokhoz, de megmaradt a háromsávos hangszínszabályzónk. Van viszont két effekt processzorunk egyenként 98 programmal. Mindkét effekt jelét eljuttathatjuk a monitor útba is.

 

Van külön EQ az egyetlen monitor útra és egy másik a fő kimenetre. A végfok teljesítménye azonos a PMH3000-ével és itt is eldönthetjük, hogy milyen megosztásban kívánjuk a végfok csatornákat felhasználni. Mindkét keverő rendelkezik egy Voice Canceller névre hallgató kapcsolóval. Ezt benyomva a CD/Tape csatornán egy olyan áramkör aktivizálódik, amely a műsoranyagból az énekre jellemző frekvenciák jelét lehalkítja, így e funkció karaoke lehetőséget teremt számunkra.

 

 

A keverőerősítők kipróbálását azzal kezdtem, hogy megmértem, tudják-e teljesíteni az ígért 200 W-ot 8 ohmos terhelésen. Sajnos a PMH3000-es 112 wattjával, a PMH880S pedig 160 W-al némiképp alulmaradt. Ezen teljesítmények fölött már a limiter közbelépett, majd túlvezérlődött a keverő. Meghallgattam a keverőt CD-ről jó minőségű hangfalakon. A frekvencia balansz kiegyenlített, de inkább mélytónusú jelleget öltött. A hangzás dinamikus volt jó mélyekkel, bár azokat kicsit puhítja. A magasak néhol grízesek, de semmi bántó agresszivitás nincs benne. A zongorát is kellemesen tolmácsolta.

 

Fontosnak tartom, hogy érzékeny hangfalakkal használjuk, ha nagyobb hangerőre van szükségünk, esetleg a közönség számára külső erősítőt használjunk, a belső végfokot pedig monitorozásra kapcsoljuk át. A háromsávos hangszínszabályzó többnyire elegendő lehet, mert van még grafikus EQ is, de érdemes megkeresni a legjobb mikrofon-hangfal párosítást, amely ízlésünknek leginkább megfelel. A praktikusan elhelyezett fogófüleknek köszönhetően a keverőerősítők szállítása könnyű. A keverők főbb felhasználási területét főleg olyan helyeken látom, ahol diszkrét élőzenére van igény.