zenesz_logo.png



A hazai zenei élet egyik legképzettebb női hangja, húsz éven át készült az előadói pályára, mindig közel volt a műfajhoz, talán nincs is olyan ismert énekes, akinek a lemezein nem működött közre.

A nagy áttörés 2010-2011-re tehető és ma már 2024-et írunk. Hogyan látod az akkori és a mostani Wolf Katit?

2010-ben volt az X-faktor, amiben megismert a közönség és utána közvetlenül az Eurovíziós Dalfesztivál, ahova felnőtt előadói életem első slágerét vittem, mert ugye a Vukon azért addigra már túl voltam. Elég hosszú idő után kerültem igazán a nagyközönség elé, már anyukaként két kisgyerekkel, miközben 20 éve már mindenféle színpadon álltam, de ismeretlen énekesként. Nagy lendülettel mentem az X-Faktorba, de ebben azért benne volt az is, hogy 36 évesen mit keresek én a popszakmában, esetleg hazaküldenek. De hál’ istennek annyira nyitott volt a csatorna, sőt, ez volt az én „backstage sztorim”, hogy már anyuka vagyok, kialakult élettel, és így is el lehet kezdeni egy új pályát. Nekem az X-Faktor és az Eurovízió egy robbanásszerű, hatalmas katarzis volt. Együtt éltünk, együtt lélegeztünk az egész X faktor stábbal, figyeltek, vigyáztak ránk, együtt ötleteltünk, szuper volt ott lenni velük. Az Eurovíziós verseny ezután olyan volt, mint a tejszínhabra a csokiszórás. Nagyon boldog voltam ettől az egésztől, de ma már bizonyos dolgokat másképp csinálnék. A legnagyobb hibámnak azt tartom, hogy elkezdtem zenekar nélkül fellépni. Zenei alap és CD, pendrive, arra ráénekeltem és mentünk fellépni. Nagyon élveztem a sikert, a rengeteg munkát – de ezt ma már nem így csinálnám.

 

WOLF KATI 20230921 Nandor Lang LR52186 v2 FULL 750x

 

Ezt nagyon meg tudom érteni, de ezt nem ingyen kaptad. Ezért te nagyon megdolgoztál...

Előtte rengeteget dolgoztam, megtanultam mindent, amit lehetett, mentem az apámmal (Wolf Péter zeneszerző) dolgozni, rengeteg stúdiómunkát csináltam. Mellette tanultam meg, hogyan kell dolgozni egy stúdióban, közben felléptem, zenekarokkal énekeltem, rengeteg gyakorlati dolgot tanultam. Emlékszem, az X-Faktor alatt mondogattam magamnak, hogy nem fogok sírni azon sem, ha kiesnék a műsorból. És bár minden percét megéltem ennek a helyzetnek, bennem egészen mások voltak a belső támpontok, mert amikor már két gyereked van, sokkal, de sokkal erősebb vagy, fel vagy készítve helyzetekre.

Miket és hol tanultál, amíg odaértél, hogy X-Faktor és Eurovíziós fesztivál résztvevő legyél?

Zenészcsaládba születtem. Ötévesen kb. tudtam, hogy én színpadon akarok működni, – és akkor jött a zeneiskola, tánciskola, a konzervatórium, majd elvégeztem a Zeneakadémia tanárképzőjét, miközben a szakmának a tisztelete mindig is előtérben volt. De közben dolgoztam rengeteg nagyszerű csapattal, az apuval stúdiómunkákban, a te lemezeden is vokáloztam...

 

 

Én érzek a fejlődésedben egyfajta „okos” vonulatot. Itt vannak például a mozdulataid… Nagyon kifejező, dekoratív ez az egész. Az X-Faktortól elindult valami, teltek az évek, most itt vagy rövid frizurával, és a zenédben is sok minden változik, ami tetten érhető a készülő új lemezeden is.

Életem első zenekara – gimnazistaként – kicsit rockosabb volt. Nem rockzene, mert én nem énekelek igazi rockot, de keményebb, blues-rock, soul jellegű zenék, Aretha Franklin recsegős hangja mindig nagy hatással volt rám. Rengeteget hallgattam Streisandot, Whitney Houstont, de vagányabbra képzeltem magam, mint például Celine Dion. Az X-Faktorban nagyon nyitott voltam minden újításra. Már régen álltam a színpadon, de nem engedhettem meg magamnak drága ruhákat, feltűnő külsőt, sőt inkább visszafogottabb voltam. Az RTL-ben azt mondtam, hogy csináljatok velem, amit akartok, próbáljunk kis sok stílust, dalt, külsőt, koreográfiát, mindent, ami tudatos döntés volt. Amikor véget ért a műsor, megkeresett a Rakonczai Viktor-Rácz Gergő páros, akik kifejezetten nekem írták a Szerelem miért múlsz című dalt. Elmondták, hogy nézték a műsort, és tudták, hogy melyik lágéban szól legjobban a hangom, erre írt Geszti Péter szöveget. Az első dalom volt, és igazi sláger lett, ami meghatározta a következő éveimet. Hasonló zenékkel jöttünk ki utána, és a lemezen is ilyen jellegű dalok voltak.

 

wolfkatiborító 6 2 750x

 

Írt Viktor több dalt is neked?

Igen, de rajta kívül még sok zeneszerzővel, szövegíróval dolgoztam, majdnem mindenki ugyanazt a vonalat követte, összefonódott a nevem ezzel a zenei stílussal.

Egyre népszerűbb lettél, gyönyörű dalokat énekeltél, mégis mi volt a gond?

Az elmúlt években el kezdem érezni, hogy valami nem teljesen önazonos. Session zenészekkel dolgoztam, akik zseniálisak voltak, de gyakran cserélődtek. Volt egy olyan táblázatom, hogy alaptag, helyettes, helyettes helyettese, sőt a helyettes helyettesének a helyettese. Négyig mentünk el, de hát így nem lehet épülni. Miután elfogyasztottam egy csomó menedzsert és menedzsmentet, eljutottam arra a pontra, hogy azt mondjam elég volt.

Ezért ne hibáztasd magad, most inkább az a fontos, hogy kialakult benned egy határozott elképzelés és most van „a zenekar” ...

Igen, és ezek a fontos dolgok, mert én zenész környezetből jövök, de be kellet járni egy utat, amíg eljutottam oda, hogy kimondjam – ezt így nem csinálom tovább. Találtam végre egy menedzsert, akivel egy irányban gondolkodunk, ugyanazt képzeli, amit én, nem ijed meg a feladatoktól, sőt. Ez nem könnyű időszak, amikor lerakod a félplayback fellépéseket, és azt mondod, hogy nem vállalok ilyet, de van zenekaros, ötször annyiért. Nehéz, de megtaláltam azokat a zenészeket, aki mindig ott vannak velem a színpadon, együtt gondolkodunk, együtt készítettük az új lemezt, és minden más szinten van, mint amikor egyedül vagy, teljesen magadra hagyatva.

 

Wolf Kati Band hangszeres Lang Nándor. 750x

 

Beszéljünk egy kicsit a zenekarról, kiből áll a Wolf Kati Band?

Amikor találkoztunk Havarik Balázzsal, összeállítottuk a zenekart, amire mindig is vágytam, akikkel úgy érzem most, a hegyet is el tudnám hordani! Dandó Zolika gitár, Herr Attila basszusgitár, Nagy Zsolt Liszi keyboard, és Papp Csaba dobos... ők a Wolf Kati Band. Atis a basszusgitárosom életem első, szentendrei zenekarában basszusozott, aztán elvitt az élet minket ezerfelé, és most nagyon boldog vagyok, hogy újra együtt zenélünk, és csodás együtt megélni újra a koncerteket!

Kellett, hogy ez összeálljon, és ebben az interjúban nagyon szeretném kiemelni a menedzsert, Balázst, akin áll vagy bukik az, hogy az elképzeléseim megvalósuljanak, hogy segítse, és sikeresen átalakítsa Wolf Kati korábbi szakmai életét. Hosszú idő, rengeteg meló, pénz, energia, szóval mindig van valami, és ha ez nem sikerül – mert bukások is lehetnek – akkor újragondolja az egészet, szóval ez egy nehéz út.  

Az egész pálya nehéz, de egy ilyen gondolkodó társ – főleg napjainkban – elképesztően fontos ezen a pályán, és tegyük hozzá, hogy itthon, Magyarországon.

Én még abban a korban tanultam énekelni, amikor a zene arra volt jó, hogy kikapcsoljon. De most nem ez van! Most a zene a rideg valóságot adja ezerrel az arcunkba. Én szembe megyek ezzel és amikor ott vagyunk egy koncerten, akkor érzem, hogy a közönségben is felszabadul valami, ami kiszakít, elröpít, felemel...

 

WOLF KATI 20230921 Nandor Lang LR52325 FULL 550x

 

Neked a lírai és a kemény dalok is nagyon jól állnak. Van benned egy olyan erő, ami csak a fiúknak szokott lenni, ahogy odamozdulsz meg vissza, ezek nem csajos dolgok, és itt van például a Végtelen tánc című felvétel, ami nagyon jól szól, ebből kéne még legalább hat, mert az van benne, aminek benne kell lenni…

Azt egy kicsit ars poeticának szántuk. Az új lemezen én írtam a szövegeket. Ez az egyetlen olyan dal, amit nem tudtam egyedül megírni és Major Eszti segített. A dal arról szól, hogy változunk, öregszünk, változik minden az életedben, ez látszik kívül és belül, ami nem feltétlenül rossz, és hogy ezt normálisan megéld, ahhoz fel kell hagynunk egymás parttalan kritizálásával. Én igenis vállalom, hogy változnak a dolgok. A Végtelen tánc c. klipben lemostam a sminkemet, ami nagy levegővétel után történt, mert a kamera mindenedet látja… de akartunk egy rock nótát, ami ilyen „belemondós”, és ez olyan is lett. Nagyon kíváncsi voltam a visszajelzésekre, és nagy örömömre ezek szuperek, teljesen engem igazolnak...

Láttam az Akusztik koncertet, ami szerintem nagyon intim anyag lett, és jókat mondtál a dalok között! Hogyan érezted magad benne?

Az Akusztik kifejezetten a Petőfi tévének készült, át kellett gyúrnunk a teljes anyagot. Szokták tőlem kérdezni, hogy melyik vagyok igazán én, unplugged zenekaros, vagy amikor szimfonikus kísérettel énekelek, vagy egy poprockkoncerten, és erre nem tudok válaszolni, mert mindegyiket nagyon szeretem, és mindegyikben megtalálom magam.

 

 

Most beszéljünk a lemezről… Miért „Új utakon” a címe?

Nem kell nagyon fejtegetni, mert most új utakon járok, kész az album, havonta jövünk ki egy-egy új nótával, nyárra kint lesz a teljes anyag. Jön még egy flashdance-es, mai hangzású, de 80-as 90-es évekből épülő, nagyon gyors nóta és még egy Presser feldolgozás, a „Mint a filmeken”, Katona Klári rockos hangvételű dala, amit nagyon kedvelek, jön még Dandó Zolika két zseniális poprock dala.

A Végtelen tánc, és az Engem szeretni nehéz, ami egy duett Madarász Gáborral. Ez két ismert dal és...

Igen, de kint van már az Apám hitte feldolgozás is. Madi összefogta a lemezmunkálatokat és több dalt is írt nekem, ő a zenei producer, és Dandó Zolival vannak állandó kapcsolatban, aki a felvételek hangmérnöke. Nyárig, mire jön a szabadtéri koncertszezon, kint lesz az összes.

Hogyan jutottál az Apám hitte és a Mint a filmeken című dalok feldolgozásához? Ezek Presser szerzemények, de az Apám hitte egy speciális szöveg. Zoránnak írták! Ezt te választottad? Volt ennek valami oka, vagy belső gondolat?

Az Apám hitte c. dalt már régóta énekelem a zenekarral. A dal önmagában is nagyon sokat ad, de ha tudod a háttérsztorit, az mindig közelebb visz hozzá, őszintén szeretem, kimagasló pontja a koncertjeimnek.

 

 

A te esetedben mitől tudott személyessé válni ez a dal...?

Én soha semmit nem adok ki a magánéletemből a bulvár felé. Nem látsz a social médiában képet a gyerekeimről, amíg házasok voltunk nem láttál a férjemről sem, de a barátnőim sincsenek az én Facebookomon. A magánéletem a külvilág számára nulla. A koncerteken viszont szoktam mesélni. Ennél a dalnál volt egy ilyen élményem. A lányaim már nagyok, Lucám 14, Janka pedig 19 lesz nemsokára. Egy éve benyitottam Jankához, és valami hülyeséget akartam, hogy ha kimész vegyél sapkát, vagy valami hasonlót. Egyszer csak hirtelen kívülről láttam magunkat, ott ült a szobában egy tüneményes felnőtt nő, aki az én gyerekem, aki „pár pillantással” ezelőtt még csecsemő volt. Azon gondolkodtam, hogy ezek a gyerekek már készen vannak, mármint az én szempontomból, és bármit mondok, már felnőttek. Vajon mit tudtam anyaként átadni nekik?! Ezt el szoktam mondani az „Apám hitte” előtt, mert az arról szól, hogy az én szüleim még tudták, hogy mi a fontos, mik az értékek az életben, minek a mentén élünk, mihez tartsuk magunkat, és ezt én atombiztosan megkaptam tőlük. Vajon mit tudtam én átadni az én gyerekeimnek? Ezeket a gondolatokat szoktam a koncerteken elmondani és ez az, ami engem szorosan összeköt a dallal.  

 

 

Most a külföldről kérdeznék. Nyilván kompatibilis vagy mindenféle vonatkozásban, az Eurovízió is adott egy platformot… Mit gondolsz erről? Hogyan lehet ellensúlyozni azt, hogy itt van 96 ezer négyzetkilométer, ami egyszer csak kevés lesz?

Nem érzem kevésnek. Amikor 2011-ben kimentem az Eurovízióra, ott az én dalom, dacára annak, hogy nagyon rossz helyezést kapott, egy Eurovíziós himnusz lett. Az Eurovízió saját rajongói bázisa a fellegekbe emelte ezt a nótát, és ez tart azóta is. Március végén Madridban léptem fel ezzel a dallal és éves szinten két-három alkalommal kapok meghívásokat. Mellesleg abszolút itthon vagyok, nem is gondolkodom a „külföldben”.

2011-ben annyi díjat kaptál, hogy szinte hihetetlen, jöttek egymás után. Mit jelentenek ezek neked?

A díjak természetesen jól esnek az embernek, de az, hogy én mit gondolok a munkámról, illetve, a közönség, hogyan értékel, az sokkal fontosabb nekem. Tudod melyik díjra vagyok a legbüszkébb? Amit az önkéntes munkámért kaptam. Semmi köze nincs az énekléshez. Pro Voluntarius. Az önkéntességért adják. Ha erre a lemezemre nem kapok semmilyen díjat, akkor is tudni fogom, hogy ez a legjobb anyag, amit valaha kiadtam a kezemből és nekem ez bőven elég.

Mikor lehet majd kézbe venni a lemezt?

Jó kérdés, mert egyáltalán nem terveztük, hogy fizikai formában is megjelenjen. Ma már mindenki streamelt zenét hallgat. Aztán egyszer csak a Dandó Zoli azt mondta, hogy adjuk ki CD-n és bakeliten is. Hát majd meglátjuk...

Fotók: Láng Nándor