zenesz_logo.png



Ha az ember egy valóban egyedi hangszert szeretne, melynek minden paramétere a saját igényeire van szabva, akkor azt bizony csak egy hangszerkészítő mester tudja megfelelően elkészíteni.

Az egy személy által, nagy gonddal készített hangszereknek valóban olyan lelke van, mely sorozatgyártás során aligha „kerülne bele a fába”. Szerencsére kishazánkban is több olyan kiváló hangszerkészítő munkálkodik, akiknek a munkája a legmagasabb kategóriába sorolható. Nemrégiben beszélgettem egyikükkel, a „Peter Crow Design” hangszerek atyjával, Váradi Péterrel.

 

198598654 4314058095306045 műhely total

 

Hogyan kezdődött nálad a hangszerkészítés? Milyen inspirációk értek, melyek erre a pályára terelték az utadat? 

Régebben zenéltem és vágytam egy jobb hangszerre. Nagyon tetszettek az Artinger és PRS gitárok, de akkoriban ezek az elérhetetlen kategóriát képviselték számomra, ezért gondoltam egy nagyot és azt mondtam: „majd megépítem magamnak”. A szomszédomban lakott akkoriban egy asztalos, aki a kezdeti lépésekben nagyon sokat segített, de mivel semmi közöm nem volt a hangszerépítéshez, elsőre kudarcba fulladt a nagy terv. Pár évig jegeltem is ezt a dolgot, majd főiskolán újra előkerült a CAD/CAM rendszerekből írt diplomamunkám kapcsán a gitárok tervezése és gyártása. Ekkor már éreztem, hogy komolyabb segítség szükséges a hangszerkészítéshez.

Kitől/kiktől tanultad anno a mesterséget? Hogyan „képezted” magadat?

Egyik barátom révén megismertem Nemessányi Lászlót, az alapokat neki köszönhetem. Akiket még mindenképpen meg kell említenem: Prehoda Zsolt, Viszkeleti Sándor és Gáspár Péter. Tőlük nagyon sokat tanultam erről a mesterségről.

 1A4460F3 0ED5 4953 800x

 

Elmesélnéd, hogy hogyan kezdesz hozzá egy gitár készítéséhez, mely fő fázisokból áll a folyamat?

Ha teljesen nulláról kell megépíteni egy gitárt, akkor mindenképpen sokat beszélgetek a megrendelővel, ennek folyamán kezd körvonalazódni, hogy mi is az ő elképzelése. Ezután leülök a gép elé és elkezdem tervezni a gitárt, ha a megrendelő lefixálja a terveket, utána jöhet az alkatrészek, anyagok beszerezése. A nagyolásokat CNC-vel csinálom, majd a befejezés kézzel folytatódik. Ha a gitár összeállt, jöhet a fényezés, összeszerelés, tesztelés majd a legvégén az átadás.

 

IMG 3267 gitártest 550x

 

Melyik munkafázis a kedvenced, melyiket tartod a legérdekesebbnek?

Nagyon jó látni, amikor a számítógépen megtervezett dolgokat a CNC kimarja és a tervek testet öltenek a valóságban. A másik örömteli fázis pedig a végén következik be, amikor látom a megrendelő zenészen, hogy mennyire örül az új hangszerének. Valójában a hangszerkészítés minden fázisát, a teljes folyamatot szeretem. Ha egy kevésbé kedvencet kellene kiemelni, akkor az a lakkozás lenne. Nagyon időigényes, kényes fázis, melynek során sok mindenre kell figyelni.

 IMG 4442 bundozó 800x

 

Melyek a kedvenc márkáid, illetve kedvenc gitár típusod?

Több márkát is meg kell említenem: PRS, Artinger, Nik Hubert, Schroeder Guitar, Jens Ritter. Az ő munkájukat követem és nem titok, de ezekből merítek is néha. Néhány kedvenc modellem az Artinger Semi-Hollow, PRS Custom 24, PRS Santana modell.

Ha most készítenél magadnak egy hangszert teljesen öncélúan (vagyis semmiféle kiállításon való bemutatás, vagy későbbi eladás nem befolyásolná a tervet), melyet csak és kizárólag a te igényeid határoznák meg, akkor az a gitár milyen lenne?

Pont most kezdtem el egy új modellt tervezni, melyben vegyítem a fent említett márkáktól kapott inspirációimat. Ez az új modell magába foglalja mindazokat a stílusjegyeket, melyeket jelen pillanatban ideálisnak tartok egy gitárban. Az alábbi képen látható is az új modell jelenlegi sziluettje:

 

gitárterv 1250x

Klikk a képre!

 

Ha valaki hangszerkészítésre adná a fejét, akkor mit tanácsolnál neki? Milyen fő elveket tartasz a legfontosabbnak ezzel a szakmával kapcsolatban?

Talán a legfontosabb dolog, hogy nagy alázat kell a szakma iránt és nagyon fontos az elhivatottság is. Ha nincs meg az alkotás iránti késztetés, akkor felesleges csinálni. Ezek mellett szerintem fontos a nyitottság is az új dolgok iránt. Például a modern szerszámok és gépek használata új perspektívát nyit, melynek köszönhetően jobb és precízebb munkát lehet végezni. Szerintem napjainkban egy hangszerkészítőnek mindenféleképpen nyitottnak kell lenni ezekre a technikai újdonságokra.

 

IMG 4443 nyakak 800x

 

Előfordult olyan eset, hogy a megrendelő teljesen elégedett volt egy elkészült hangszerrel, de te azért nem 100%-osan?

Szerintem az összes hangszerész, minden munkájának befejezésekor úgy van vele, hogy még tudott volna valamit hozzátenni, tudott volna finomítani rajta, de egyszer be kell fejezni. Így, mondhatni szinte minden esetben van egyfajta minimális elégedetlenség részemről.

Ha jól tudom, vannak saját tervezésű formáid, Peter Crow Design Standard modellek. Mennyire vagy nyitott arra, ha valaki egy teljesen új dologgal áll elő? Tradicionális típusokat, formavilágokat is vállalsz? (Tele, Strato, stb.)?

Ha van kapacitás és látok benne fantáziát, akkor szívesen csinálok teljesen új dolgot. Néha szoktam akár másolatokat is készíteni, de nem ez az utam. Az új dolgok kitalálása és megfejtése jelenti számomra az előrelépést.

 

IMG 7023 lakkozás 550x

 

A jövőt tekintve mik a terveid? Szükségét érzed-e további műhelybővítésnek, várhatóak-e új PCD formák, konstrukciós megoldások?

Pár éve építettem magamnak egy nagyobb műhelyt, melyet azóta sikerült ismét kinőnöm. Most megint azon gondolkodom, hogy hogyan lehetne tovább lépni. Tehát terveim között szerepel egy nagyobb műhelybe való költözés. Régi vágyam továbbá egy 4-5 fős műhely kialakítása. A hangszereimmel szeretnék a külföldi piacra is belépni, ennek érdekében igyekszem a nagyobb nemzetközi hangszerkiállításokon részt venni. Szóval röviden összefoglalva: keresem a lehetőségeket…

Köszönöm a válaszokat! Kívánom, hogy teljesüljenek a terveid és minél több magyar és külföldi zenész használja majd a hangszereidet!