zenesz_logo.png



– KERES TIBOR – Szendőfi Péter azon dobosok közé tartozik, akik nemcsak hangszerükön nyújtanak kiemelkedő teljesítményt, hanem folyamatosan kísérletezve több formációban is újat tudnak alkotni. Kivételes hangszertudása mellett a zenéhez való viszonya, ami leginkább megfogott.

A mostani beszélgetésünk apropója, hogy júniusban Artisjus-díjat kaptál. Ez már a harmadik Artisjus-díjad, ráadásul ezt nem, mint előadó, hanem mint az év könnyűzeneszerzője kaptad. Egy bizonyos műre kaptad, vagy pályafutásod számos lemezének szerzői munkásságára?

Természetes, hogy egy ilyen szerzői díjat nem egyetlen év, hanem hosszú évek folyamatos alkotói munkájának szakmai elismeréseként adják. Azonban az is igaz, hogy a tavalyi évben két olyan zeneszerzői-hangszerelői alkotásom is született, melyek eddigi szerzői pályafutásom kiemelkedő pontjai. Az egyik a tavaly 30 éves születésnapját ünneplő Fusio Group zenekarom jubileumi albumának megírása és hangszerelése. A másik pedig egy nyolc darabból álló komplett big band album, melyet a Fekete-Kovács Kornél vezette Modern Art Orchestra közreműködésével rögzítettünk 2022 szeptemberében. Itt mind a nyolc szerzemény saját szám és saját hangszerelés is, ami nem kis munka, hiszen egy 20 tagú zenekarról van szó.

 

DSC01346 750x

 

Melyik Artisjus-díjnak örültél jobban, a 2020-as előadói díjnak vagy az idei zeneszerzői díjnak?

Természetesen mindkét díj rendkívül megtisztelő, elsősorban azért, mert az Artisjus-díjnál egy szakmai bizottság dönt a díjazottak felől. Sokféle díj létezik Magyarországon, de ezek közül csak nagyon kevés az olyan, amely kifejezetten egy magas szintű szakmai kuratórium által odaítélt díj. Mindenesetre nagyon jó érzéssel tölt el, hogy ez alkalommal szerzői tevékenységeimet díjazták, mert a pályám kezdete óta foglalkozom zeneszerzéssel, illetve 1994 óta hivatalosan is jelennek meg szerzeményeim. Nagyon jó érzés, hogy ezekre felfigyelve ítélték nekem idén ezt a díjat.

 

IMG 2375 750x

 

Hogyan van időd több zenekar és az oktatás mellett egy 8 kompozíciót tartalmazó, big bandre írt albumot megírni, meghangszerelni és felvenni?

Ha létezhet olyan, hogy a Covid-időszaknak van pozitív hatása, akkor talán az annak számít, hogy az embernek egyszer csak sokkal több ideje jutott saját magára és olyan dolgokra fókuszálni, amikre legtöbbször nem marad idő. Nekünk, aktív zenészeknek nagy átfordulás volt az az időszak, hiszen sem a koncertezés, sem pedig a személyes oktatás nem volt lehetséges. Viszont épp a pandémia időszakát megelőző néhány hónapban kezdtem el dolgozni ezen a big band albumon. És persze nem a pandémia miatt kezdtem bele, azonban ennek okán sokkal több időm volt a számok megírásával, hangszerelésével foglalkozni, hiszen mindenki otthon ült, ahogy én is. Komponálni nem lehet vezényszóra. Szükség van az ihletre, a bennük megszülető pillanatnyi ötletre. Ez persze olyankor is meg tud történni, ha az ember aktív időszakban van, koncertezik, kurzusokat tart. Nekem prioritás volt ennek az albumnak az elkészítése, és a komponálási folyamat második stádiuma már az ismét aktív időszakban zajlott. De mindig volt erre félretett időm.

 

FG 750x

Fusio Group

Amikor utoljára beszélgettünk, úgy emlékszem, hogy három állandó zenekarnak voltál a tagja, motorja. Mesélnél arról, hogy ezek a formációk most hogyan működnek, és melyikkel dolgozol a legtöbbet?

Jelenleg mindhárom zenekar aktív. A Fusio Group zenekarral a tavaly megjelent jubileumi XXX című albumot mutatjuk be, számos fesztiválkoncertünk lesz még ebben az évben. A Loop Doctors formációval épp most van egy nyári koncertsorozat, majd ezt követően szeptemberben utazunk New Yorkba egy hétre, ahol 3-4 koncertünk lesz. Az E.K.Avenue szintén a tavaly októberben megjelent Risk Taker című új albumának lemezbemutató koncertjeit tartja.

Negyedik, és számomra nagyon sokat jelentő zenekar a Szendofi Peter Fusion Jam. Itt rendhagyó módon nem kizárólag saját számokat játszunk. A zenekar alapgondolata egyfajta hagyományteremtés, tisztelgés a fúziós jazz műfajának azon szignifikáns, a műfajt létrehozó előadói, zenekarai előtt, akik a hatvanas évek végétől egy új zenei irányzatot alkottak meg.

Kicsit saját arculatunkra formálva játsszuk a legkülönfélébb számokat ezektől az előadóktól.

Illetve egy ötödik, szintén igencsak fontos formáció az áRON feat. Szakonyi Milán & GnS Horns, ami egy kilenctagú nagyzenekar négy fúvóssal, két gitárral, ritmusszekcióval. Ez Romhányi Áron saját zenekara, ahol Áron saját számait és hangszereléseit adjuk elő. Ez egy meglehetősen egyéni formáció Magyarországon, hiszen ez a fajta, egyfelől az amerikai funk zene hagyományait ápoló, másrészről viszont nagyon is újító arculatú zenekar Áron nagyon egyéni zenei világát mutatja be. A formáció debütáló albuma hamarosan megjelenik.

 

 DSC2578 Edi EK Avenue 750x

E.K.Avenue

Várható a közeljövőben új dal, klip, esetleg lemez valamelyik formációval?

A Fusio Group egy háromrészes videósorozatra készül, melyet néhány héten belül elkezdünk rögzíteni. Ebből kettő stúdióban elkészülő videó lesz, ahol a hang és a kép egyszerre kerül felvételre, mindenféle utómunka nélkül. A harmadik azonban egy olyan „image clip” lesz, mely a zenekar életében eddig az első ilyen kezdeményezés. A klip a Trip to Cali című, az XXX albumon is hallható új számhoz készül. A szám eredetileg instrumentális, de néhány részre írtam angol szöveget, és a klipben a kiváló énekes, Kertész Erika lesz a különleges vendég. Izgalmas lesz ez, mert az elmúlt 30 évben ilyet még nem csináltunk… A Loop Doctors zenekar vadiúj albuma épp készülőben van, mely a tervek szerint november-december környékén fog megjelenni.

 

Loop Doctors 700x

 

A tanítás továbbra is ugyanolyan fontos szerepet játszik az életedben, mint korábban? Gondolok itt a Kodolányi János Egyetemre és a külföldi kurzusokra…

Igen, Magyarországon a Kodolányi János Egyetem Modern Zenei Tanszékén tanítok és már nyolcadik éve veszek részt a Snétberger Tehetség Központ programjában. Jelenleg is épp a nyári kurzus zajlik. Emelett 2014 óta vagyok a The Collective School of Music „Artist in Residence” oktatója New Yorkban.

Magyarországon és külföldön is rendszeresen tartok kurzusokat. Legutóbb áprilisban volt egy külföldi út New Yorkba, ahol két dobkurzust tartottam a Manhattan School of Music és a The Collective School of Music-ban.

 

Fusio Jam 750x

Szendofi Peter Fusion Jam


Nagyon tetszenek a közösségi médiában látható videóid, melyekben különböző izgalmas groove-okat mutatsz be vagy adott esetben elemzel. Ezeket videókat saját örömödre, tanításképpen készíted, vagy felkérnek rá?

Voltaképpen mindhárom! A tematikus videók elkészítése a Covid-időszak legelején kezdődött. Akkor arra gondoltam: én ehhez értek a legjobban, azzal tehetek a legtöbbet ebben a helyzetben, hogy megosztok hasznos gyakorlatokat, tapasztalatokat, tippeket, hogy amíg otthon kell ülni mindenkinek, jobb a zenével foglalkozni, mint negatív gondolatokba süllyedni.

És ezen felül persze meg szoktam osztani érdekes, spontán videókat is, amik a zenéhez, doboláshoz kapcsolódnak. Ugyanakkor rendszeresen kapok felkéréseket azoktól a külföldi hangszercégektől (Tama, Meinl, Remo, Vic Firth, ProLogix, Cympad, Roland) melyeknek nemzetközi endorsere vagyok, hogy készítsek videókat, bemutatandó egy-egy új hangszert, vagy épp egy, már a piacon jól ismert hangszer különböző tulajdonságait, kevésbé ismert lehetőségeit.

 

 DSC01205 500x

 

 Mesélnél valamit az év második felében várható koncertekről és fontosabb történésekről?

Az ősszel két saját album is megjelenik, mindkettő kizárólag saját zenét tartalmaz: a már említett Yellow Alert Big band album a Modern Art Orchestra és Szirtes Edina Mókus közreműködésével. Valamint a jelenleg készülő, szintén az ősszel megjelenő új Loop Doctors album. A koncertek tekintetében most a legizgalmasabb a szeptemberi Loop Doctors New York miniturné. Szeptember 18-án utazunk, és a koncertek mellett lesz egy hibrid kurzus is a The Collective-en, ami azt jelenti, hogy egy, minden hangszeres számára érdekes közös kurzust tartunk, ami betekintést nyújt abba, hogy hogyan rakunk össze egy-egy számot, hogyan kombináljuk az elektronikát az akusztikus hangszerekkel, és mik a legfőbb irányelvek a saját hangzás, saját szerzeményeink megalkotásában. Emellett továbbra is zajlanak a Fusio Group XXX jubileumi album hazai lemezbemutató koncertjei. A tavasszal, és nyáron is számos klubban és fesztiválon mutattuk be az albumot.

 

 

Egy ilyen sikeres, ismert és elismert dobos, mint te, milyen szakmai célokat tud kitűzni maga elé?

Hú, hát így, ahogy belegondolok, jelenleg több az a szakmai cél, mint amit ezen földi életemben meg tudnék valósítani. (Nevet) Szerintem az ismertség, elismertség csak egy következmény. Aki született zenész, az nem ezért csinálja azt, amit csinál. Jelenleg is, mint ahogy mondjuk 18 éves koromban, rengeteg javítanivalót, illetve új tanulnivalót találok a játékomban. És természetesen ez vonatkozik a zeneszerzésre, hangszerelésre is. Sok-sok olyan nagy kedvenc albumon van, amiről még csak ábrándozom, hogy: de jó lenne egyszer ilyet írni, hangszerelni… Szóval a szakmai célok és a fejlődés szerintem sosem áll meg, vagy állhat meg.

Nem véletlen, hogy azok a 80+ éves, hosszú évtizedek óta világsztároknak számító ikonikus, korszakalkotó, stílusteremtő figurái a zenének a mai napig tudnak újat mutatni, tudnak olyan frissen játszani és alkotni, mint fiatalkorukban. Biztos vagyok benne, hogy ez egy hasonló gondolkodásmód, filozófia következménye.

Köszönöm az interjút!

Az interjú először a Zenész Magazin 2023. augusztusi, 239. számában volt olvasható.