zenesz_logo.png



– BORBÉLY TAMÁS – Pár nappal a nagy sikerű MÜPA-s koncertjük után volt szerencsém interjút készíteni Tátrai Tibusszal, és Szebényi Danival, a godfater. zenekar két zenészével.

Ennek a blues-rock szupergroupnak a létrejötte talán az idei év legnagyobb durranása volt. Ez a zenekar egy generációkon átívelő csapat, melynek ifjú, és örökifjú tagjai az alábbi „feketeöves” zenészek: Tátrai Tibor, Borlai Gergő, Szebényi Dániel, Gotthárd Mihály (Mike) és Kéri Samu.

Tibusz otthonában találkoztunk, ahol vendégszeretetét élvezve, saját készítésű, kiváló gyümölcssalátája fogyasztása közben, közvetlen, baráti hangulatban készült ez az interjú.

 

Tibusz 750x

 

Először is hadd kérdezzem meg, hogy kinek az ötlete volt a zenekar életre hívása, hogyan is jöttetek össze ilyen formában?

Szebényi Dani: Többféle őstörténete létezik a zenekarnak, mivel ugye a legtöbben már ezer éve ismerjük egymást, különböző formációkban, sokféle verzióban játszottunk már együtt, így mondhatni, hogy természetes úton kelt életre a zenekar.

Tátrai Tibor: Én azért hozzátenném, hogy volt a dolognak egy szomorú történeti időszerűsége. Mikor meghalt Szappanos Gyuri, nagyon nagy űr keletkezett bennünk. Ezen valahogyan tovább kellett lépnünk és ez volt a természetes közeg, mellyel sikerült. Tehát Szapi halála, illetve a Boom-Boom zenekar megszűnése benne volt a godfater. megszületésében. Nem kizárólagos oka volt, de mindenféleképpen erős hatással volt a létrejöttére.

 

 

Volt-e olyan konkrét pont, amikor megtörtént az első szikra, amikor tudtátok, hogy „igen, ebből zenekar lesz”?

Tibusz: Az első materiális történelmi pillanat az volt, amikor egyszer felmentem a Danihoz kávézni, kezembe vettem a gitárt, eljátszottam egy dalkezdeményt, ránéztem, kezdtem volna elölről, amikor azt mondta, hogy „várj, már megvan rá az ének”.

Dani: Annyit mondott Tibusz, hogy „figyelj, van egy szép balladám”. Mondtam neki, hogy „játszd el, úgyis szeretek balladákat énekelni”. Ebből lett a Búcsúkeringő.

Tibusz: Ott helyben készen is lett a dal. Abban a pillanatban eldőlt, hogy itt lesz valami. Az pedig már nyilvánvaló volt, hogy zenekar is lesz, mert valakivel ugye el kell játszani.

 

Borlai 2 750x

 

Honnan jött a zenekar nevének ötlete?

Dani: Tavaly év végén a Várkertbazárban ültünk, ekkor még nem is voltunk zenekar, de már a kapuban volt a dolog. Tibusz viccből Papp Gyuszinak azt mondta, hogy legyen a zenekar neve: Keresztapa és Társai Bt. Ez aztán fokozatosan rövidült és így lett a végén nemes egyszerűséggel: godfater.

 

Samu 750x

 

Samu hogyan került a közétek? A zenekar többi tagjánál viszonylag tisztán le lehet követni, hogy ki, kivel, mikor és hol játszott együtt korábban, de Samu talán kevésbé volt eddig a hazai könnyűzene „térképén” …

Dani: Ismertük egymást látásból, egy körben mozogtunk, kerülgettük egymást korábban is, továbbá Samu ugye Szapi tanítványa volt. Igazából Tibusz ötlete volt Samu bevonása, ő hívta el, mi pedig rögtön rábólintottunk.

Tibusz: Én amúgy meg voltam győződve róla, hogy ti jobban ismeritek. Amikor először elhoztam Samut és ti bemutatkoztatok egymásnak, akkor kifeküdtem (nagy nevetés). Ez egy bájos momentum volt, három perc alatt olyan dolog tört ki, hogy csak na. Egy pillanat alatt bekerült a bandába, ahogy mindenki más, és számomra ez egy nagyon nagy öröm.

Dani: Így létre is jött egy család, mert ez az öt ember valóban olyan viszonyban van egymással, mintha egy konkrét családot alkotna.

Tibusz: Gergő, mint az édesapja, úgy humorizál basszusgitáros kollégájával. Nagyon aranyosak. Ha már korról beszélünk, akkor olyan ez a zenekar, mintha itt mindenki a fiam lenne, Samu pedig az unokám. Hallom, ahogyan Gergő szédíti Samut… mint ahogyan a fiam beszél az unokámmal. Nagyon szép ez!

 

meghajlás 750

 

Lengyel Johanna és Zabos Regina által alkotott vokál szekció bevonása már a kezdetektől tervben volt?

Dani: Igen, mivel voltak dalok, melyek eleve úgy voltak megírva, viszont a srácok közül senki sem vokálozik. Szerencse is, hogy így alakult, mivel a hölgyek jelenléte, a női energia a színpadon nagyon sokat hozzátesz ehhez az ősrobbanáshoz. Nagyon szépen oda tudják tenni a finomságokat, egyszerűen elengedhetetlen a női énekhang. Olyan kölcsönös energiaáramlások alakulnak így ki a színpadon, melyek egy kizárólag férfiakból álló kompániában esélytelen, hogy megtörténjenek.

 Mike 750x

 

A lemez hanganyaga egy az egyben a YouTube csatornátokon eddig közölt „live session” videók hanganyaga, vagy teljesen külön egy stúdióban vettétek fel az „album verziókat”?

Dani: Amikor összeállt a zenekar, akkor nagyon sokat agyaltunk a saját dalokon… melyik számít annak, melyik nem, melyeket vegyük fel… mi legyen, hogy legyen…? Elkezdtünk demókat felvenni otthon, illetve stúdióban is, de amikor összeálltunk az első koncertre való próbán, akkor éreztük, hogy sokkal-sokkal jobban működik élőben, együtt a dolog. Egyszerűen húzzuk egymást előre és olyan energiák szabadulnak fel, melyek csak így jöhetnek létre. Ezért úgy döntöttünk, hogy jobban járunk, ha egyben vesszük fel a lemezt, tehát a lemezanyag egy az egyben a videók alatt hallható zene. Az egészet másfél óra alatt vettük fel a Mátrában, Parádon, július 21-én. Minden dalt egyszer játszottunk el, nem történt utólagos javítás, sem rájátszás, a dalok között öt perc szünetet tartottunk. Ennél valósabb felvétel szerintem nem létezik.

 

Tibusz Szebényi 750x

 

A lemez címe „0”, azaz nulla. Mit is jelent ez?

Dani: Meg lehet ezt magyarázni azzal a koncepcióval, hogy a nulla, amolyan kezdés előtti állapot, egyfajta nulladik kilométerkő. A számok sem az egynél kezdődnek, hanem a nullánál. Ezzel mi is azt jelezzük, hogy az elején vagyunk a történetnek, egyúttal előre is vetítjük, hogy sok minden jön majd még a jövőben.

A lemez utómunkáit, vagyis a keverést és a masteringet teljes egészében magatok csináltátok (Dani és Gergő) külső hangmérnök bevonása nélkül?

Tibusz: Figyelj, ezek felmentek a hegyre és két nap alatt tolták össze véglegesre, olyan eredménnyel, hogy nem tudom elképzelni, hogy bárhogyan is jobb tudott volna lenni ennél. Mindig mindent hallok, és mindig mindent pont annyira, amennyire kell. Úgy tömörít, úgy fog össze, ahogy kell. Muzsikál a keverés is.

Dani: Nekem erről az a véleményem, hogy az egyik legszerencsésebb dolog az életben, ha megtalálod azt a hangmérnököt, aki meg tudja úgy valósítani a dolgokat, ahogyan te azt a fejedben hallod. Ez nagyon ritka, ugyanis, hogy neked mi az ideális, mi a jó, azt te tudod a legjobban. Hogyha valamilyen szinten van affinitása az embernek, hogy keverjen, hogy ezt maga megcsinálja, akkor mindig az lesz a legjobb, ha magának meg is csinálja. Vagy pedig szoros viszonyt kell kialakítani egy olyan hangmérnökkel, aki erre fogékony, aki megfelelő mélységben ismeri az ember ízlésvilágát.

 

 

A koncertműsorban szereplő feldolgozás dalok mi alapján kerültek kiválasztásra?

Dani: Amikor elkezdtünk próbálni a bemutatkozó bulira, akkor összeírtunk egy lehetséges műsort és elkezdtük ízlelgetni. Tibusznak ugye nagyon fontos Hendrix, ezért játszunk kettőt is.

Tibusz: Igen, alapból merítettünk abból az időből, az én fiatalságomból, vagyis a hetvenes évek elejéről.

Dani: Gyakorlatilag mind olyan klasszikus, melyeket mi is szeretünk, ezeket megpróbáltuk a saját képünkre formálni, úgy, hogy valami újat is adjon a dolog, ne legyen elcsépelt. Így utólag úgy tűnik, hogy ezek a közönségnél is betaláltak. A jövőben azért nyilván minél több saját dalt szeretnénk a színpadra vinni.

 

trio 750 crop

 

A legelső, bemutatkozó koncertet hány próba előzte meg?

Tibusz: Három próbánk volt csak így öten. Az elsőn finoman, a második „már gyanús volt”, a harmadikon tiszta erőből játszottunk. Utána még tartottunk két próbát a vokalista hölgyekkel, ekkor már visszavettünk a gázból. Az első három próba volt feszültebb, olyan értelemben, hogy „mi is lesz itt”? Nem tudtuk előre, még sosem játszottunk így együtt, ezért finoman kezdtük el. A harmadiknál már megérkeztünk, elengedtük magunkat.

Volt-e eddig olyan felkérés, amelyet nem tudtatok vállalni a megrendelő valamilyen kívánalma, esetleg egyéb feltétel, vagy körülmény miatt?

Tibusz: Nem volt, de majd lesz (nevet). Az az igazság, hogy eleve nem hív meg az a megrendelő, aki a nagy hangerőtől fél, ez egyfajta természetes szelekció nincsen ezzel semmi baj.  

Dani: Azért persze nem úgy kell elképzelni, hogy ez a produkció olyan irgalmatlanul hangos. Hangosnak hangosak vagyunk, de értelmezhető módon, arányosan.

 

IMG tibusz Bácsfalvi Lilla

Fotó: Bácsfalvi Lilla

 

Milyen képetek van a fogadtatásról, mit szóltok a sikerhez? Úgy tudom sokakat megmozdítottatok azok közül is, akik eddig nem is voltak feltétlenül rajongói a műfajnak.

Tibusz: Szerencsére bejött. Nem gondoltuk volna, hogy így „behúzzák” a hallgatók. Nem volt osztott lap, de jól alakult, amiért persze nagyon hálásak vagyunk.

Dani: Reméljük, hogy még szélesebb körben el tud majd terjedni. Célunk is, hogy valamilyen szinten divat legyen, végül is ez egy kortalan zene.

 csoport 750x

 

Új lemez van-e már tervben?

Dani: Természetesen, már majdnem megvagyunk a következő lemez anyagával. Gergő egy ritka kreatív ember, szerencsére mostanában én is egy termékeny időszakomat élem, mindketten folyamatosan írunk zenéket. A többiek is egyfolytában agyalnak valamin. Ha erre a zenekara gondolok, akkor azonnal van ötletem, már hallom, hogy hogyan is szólna velük az adott ötlet. Nagyon ihletett korszakot élek meg a godfater.-rel, rettentően inspiráló számomra ez a közeg. Könnyű dolgom van, mert annyira meg vagyok töltve energiával általuk, hogy nekem csak „csatornáznom kell”, és kiírni magamból.

Tibusz: Nagyon nagy dolog ez a fajta áldott állapot, amikor olyan dolgok születnek, melyek soha máskor.

Nagyon köszönöm a beszélgetést!

Az interjú először a Zenész Magazin 2022. decemberi számában volt olvasható.
Az interjú végén az Akvárium koncert dátuma tévesen jelent meg.

A godfater. koncertjére az Akvárium Klubban 2023. február 16-án kerül sor.