zenesz_logo.png



„Szeretnék fejlődni, itt hagyni lábnyomokat a következő tehetséges generációnak. Nem csak a hangszeremmel, átfogóan, az élettel kapcsolatban.”

Mi történik Temesi Bercivel, amikor basszusgitár kerül a kezébe?

Minden nap van a kezemben, így az életem, a napom része. Van, hogy a stúdióban, van, hogy a koncerteken, de olyan is akad, hogy az ágyban fogom a kezemben, kikapcsolódom. Minden szituációban jó érzés fog el, de különböző energiákat élek meg vele. Teljesen más, amikor alkotási fázisban lemezt írok, és megint más, amikor kikapcsolási céllal veszem kézbe. Más, amikor a közönség szemébe nézve kommunikálok a hangszerem által. Leírhatatlan érzés, amikor összeolvadok, egyesülök a hangszerrel lélekben és fizikailag is. A zene szolgálata a legfontosabb érzelem számomra.

38mPr8iU 750x

 

Milyen gitárral kezdtél, és milyeneken dolgozol most?

Az első hangszerem egy Musima volt. Mai szemmel egy igazi 80-as évekbeli borzalom, de tökéletes volt ahhoz, hogy a rabjává váljak a basszusgitárnak. Ezt követte egy Yamaha, egy Fender, aztán Veszprém környékén élve, a Papkeszin élő Kovács Sándor barátom készített egyedi hangszereket nekem. Az első igazán komoly basszusgitárok a 2000-es évek elején kerültek hozzám, Alembic, F Bass, 70-es évekbeli Fenderek, Pedulla. Jelenleg 24 hangszer van a stúdiómban, mindegyik más célt szolgál. Nem gyűjtőként tartogatom őket, nem is befektetési céllal. A hangszerek lelkülete, hangszín különbségei miatt tartok különböző hangszedő pozíciókkal, hardverekkel szerelt, eltérő fákból, eltérő menzúrákkal épített darabokat. Hangszerelés függő, hogy melyiket használom. Produceri munkák során a zenét szolgálva használom azt a bizonyos zenei eszközt, ami éppen a legmegfelelőbben támasztja meg a dalt. Akad Ritter, Pedulla, Roscoe, MTD, F Clef, BassMods, Elrick, Blasius, Fodera, Ken Smith, de Fender is. Sok ezek közül álom hangszer volt számomra mindig is. Ha egyet kellene kiemelnem, amivel mindent meg tudnék oldani, akkor a saját modellemet mondanám, amit Mihályi Balázs hangszerkészítő mester, Blasius néven készített az ötleteim alapján egyedileg a kezemre. Sok éve dolgozunk együtt hangszereken, fákat, hangszedőket, elektronikákat, ellenállásokat, húrokat, hardware-ket, lakkozási technikákat tesztelgetünk hétről-hétre.

Egyre magasabbra kerül ez a közös léc, világviszonylatban is elismerik ezeket a hangszereket… Nagyon örülök, hogy Kanadától Ausztráliáig, Amerikától Pécsig, mindenhonnan érkezik megrendelés. Szépen épül a brand, nem üzleti érdektől vezérelve.

Maradjunk a technikánál, milyen erősítőt, effekteket használsz?

Van a stúdióban több erősítő, hozzájuk való hangfalpár. Aguilar, EBS, Ampeg, SWR, SansAmp, Eden, de a színpadokon magyar erősítővel és hangfallal dolgozom. Fülöp Róbert által készített Brick (Prolude) erősítőt, KO hangfalakat használok. A többi erősítőt specifikusan azért tartom, hogyha összejön egy dédelgetett álmom, speciálisan basszus orientáltan egy stúdió építésén dolgozom éppen, akkor lehessen teszteket készíteni, és többféle ízlést kiszolgálva dolgozni stúdió körülmények között. Nagyon szeretem a Prolude és Garry Lightgear erősítőket, kiváló márkák, bármikor az amerikai cuccok mellé tehetőek. A szupportjuk összehasonlíthatatlan más márkákéval. Effekteket időszakosan használok, mindig az analóg dolgokban hittem. A saját anyagaim koncerten való bemutatása közben, illetve Tornóczky Ferivel alapított új rock formációnk megszólalásához használok egy BOSS GT 1000 CORE pedált, amiből kifejezetten csak egy Reverbet alkalmazok a hathúros basszusgitárom szólisztikus, vagy téma játszós pillanataiban, egy Chorust bizonyos esetekben, illetve sűrűbben egy Octavert. Van még egy Darkglass Vintage torzítóm, amit az előbb említett effekttől külön használok. Ha tradicionálisabb zenét játszanék, biztosan egy öreg csöves fej saját torzítóját használnám, mert az verhetetlen. Amiatt szép ez az egész, hogy mindig a hangszereléstől, a zenétől, az ízléstől függ, hogy mit követel meg a produkció.

 

Temesi Berci 1 750x

 

Nemrégiben került sor Symphosium 40 koncertedre a BDZ-vel. Hogy érezted magad az este során? Milyen visszajelzéseket kaptál azóta a koncert kapcsán?

Még mindig emésztem, csodálatos hangulat volt. Szimfonikus felállásban, közel 50 zenésszel a színpadon állni hatalmas ajándék. Két évet vártunk, hogy be tudjuk mutatni a Fonogram-díjat nyert Symphosium 40 dupla szimfonikus lemezt, amelyen a Dohnányi Zenekar karmesterével, Werner Gáborral, valamint szerző- és hangszerelő társammal Bubenyák Zolival dolgoztunk. A napokban kaptam meg a 96 sávon rögzített, 10 kamerával megörökített anyagot. Jó érzés kintről is látni utólag, hogy akkor, ott mi is történt, a színpadról mindig máshogy látjuk a történéseket. Pont olyan volt, amilyennek szerettem volna, hogy legyen. Baráti, emberi, fesztelen, mégis komoly szakmai estét tudhatunk magunk mögött. A visszajelzések nagyon pozitívak, és emiatt tervezem is, hogy országos turné keretében bemutatom ezt a felállást több nagyvárosban, nem csak Budapesten. A koncert után napokig telefonálgattunk még Szolnoki Petivel, Kálmán Tomival, Nagy Laci Gitanoval, Bencsik Tamarával, Vavra Bencével, Csányi Pistivel. Hatalmas adrenalin bomba volt. Jó emberek egymással viccelődve töltötték az időt a színfalak mögött, és a színpadon csodát műveltek.

Jelennek majd meg videós felvételek, részletek erről az estéről?

Pont ezeket az anyagokat vágom, Bubenyák Zoli keveri a már említett 96 audió sávot, hogy bemutathassuk klip formájában a YouTube csatornámon, és minden olyan szervezőhöz eljuthasson, akikkel szeretnék együttműködni a szimfonikus koncert megvalósításán vidéken. Továbbá olyan embereknek is szeretném megmutatni, akik sajnos nem tudtak eljönni a koncertre.

 

 

Time Is Not a Magazine címmel jelent meg az ötödik lemezed tavaly év végén. Ismét összetett munka áll mögötted.

Ezen a lemezen közel ötvenen dolgoztunk. Függetlenül attól, hogy mindenki kiemelkedő jazz, pop, rock, alter, funk, vagy éppen fesztivál zenekaros vonalon mozog, brutális összetartásnak köszönhető ez a hanganyag. 12 új dal szerepel rajta, 12 igazán kiemelkedő dobosra írva, hangszerelve. Minden dalban más dobol, az egyéniségüknek megfelelő hangszerelések hallhatók a lemezen. Minden szólistát úgy választottam a dobos kollégákhoz, hogy azok korábban véletlenül sem tudtak egy színpadon, de talán még a backstage-ben sem találkozni egymással. Így Ferenczi Gyuri, Sena, Csányi Zoli, Dajka Krisztián, Pálinkás Gergő egy dalban ritkán hallható együtt, kivéve ezen a lemezen. Mind a 12 dalhoz készült képanyag, ennek köszönhetően egy éven keresztül, havonta egy videóklippel jelentkezem a YouTube csatornámon.          

Ha valaki egyetlen dallal kezdi el a munkásságoddal való megismerkedést, melyik legyen az?

Amire nagyon büszke vagyok, az a ’77-es Jazz Bass című dalom. 12 kiemelkedő basszusgitáros játszik a dalban, olyanok is, akik már nincsenek közöttünk. Hatalmas emlék számomra Póka Egon, Szappanos Gyuri játéka a dalban.  Nagyon hiányoznak. Természetesen minden basszusgitárosnak hálás vagyok, hogy részt vett ebben a generációkat bemutató misszió dalban. Ha nem basszusgitáros szempontból közelítem meg, akkor a Vavra Bencével készült Summer Vibe című dalom az, ami kortalan, olyan a kisugárzása, amilyen valójában én magam vagyok.

 

TornóczkyFeri TemesiBerci 750x

 

Április végén Alsónémediben mutatkozott be egy friss formációd. Mesélj erről a felállásról!

Tornóczky Feri gitárművész nevéhez fűzhető a formáció ötlete. Sok éve, sok felállásban zenélünk együtt, mégis mindketten a blues, a rockzene gyökereiből táplálkozva szerettük meg a zenélést. Szerettünk volna egy olyan formációt, amiben triós hangszerelésben szólalnak meg energikus dalok, egy igazán jó énekes mellett. Fél éves próbaidőszakot magunk mögött hagyva, megalapítottuk a Tornóczky All Access csapatot. Gitárcentrikus rockzenét játszunk Zombori Attila (dob) és Nagy Ricsi (ének) társaságában. Április végén hang- és képanyagot rögzítettünk stúdióban, hogy bemutathassuk azt az irányt a közönségnek, amit képviselünk. A stúdióban vendégünk volt három ikonikus kiválóság Deák Bill Gyula, Tátrai Tibor és László Attila.

 

2022 04 23 19.35.10 750x

 

A 90,9 Jazzy egyik műsorában eredeti vinyl lemezek alapján ismertetitek meg a 70-80-as évek soul és funk zenéit a hallgatókkal. Miért fontos számodra ez a projekt? Melyek a kedvenc vinyl anyagaid?

15 éve működik a műsor Soul Session néven, Bogyó Tomi négy éve kért fel társműsorvezetőnek. Boldogan fogadtam el a meghívást, de nem gondoltam, hogy ilyen gyorsan eltelik ez a négy év. Ritka, sokszor meg nem jelent lemezekről játszunk dalokat. Tomi 6000 lemez büszke tulajdonosa. A műsornak köszönhetően ismertem meg olyan előadókat, mint Carl Anderson, Narada Michael Valden, Johnny Bristol, Gene Chandler, és még sok kiváló produkciót. Mondanom sem kell, hogy szinte az összes dalban olyan hírességek basszusgitároznak, mint Nathan East, Louis Johnson, Anthony Jackson, Marcus Miller, James Jammerson... Nincs mit hozzáfűzni többet. Imádom.

Te magad is szeretnéd kiadni a „Time Is Not a Magazine” anyagát vinyl-ként.

Szerencsés korosztály vagyunk mi. Még láttunk tárcsázós telefont működni, hallgattunk vinylről zenét, tekertük vissza ceruzával a kazettákat, foghattunk a kezünkben lemezborítókat. Tudtunk kötődni, rajongani a zenészekért, minden tagnak tudtuk a nevét. Mind az öt lemezemet megjelentettem CD-n, mert ebben szocializálódtam. Szeretem kézbe venni, kézbe adni mindenkinek a lemezeimet, szerencsére veszik is. Az LP-ket megszerettem a rádió műsorunknak köszönhetően, az ötödik lemez hanganyaga olyan jóra sikerült, hogy megérdemli, hogy sercegjen majd hamarosan a lemezjátszón is, ne csak az online térben lebutított mp3-ban, vagy egy 5000 forintos fülhallgató kis membránjain jusson el az igényes hallgatókhoz. Szeretnék igényes, felejthetetlen élményekkel az emberek elé állni.

Mi az, amit még sosem csináltál, de szeretnéd kipróbálni?

41 évesen a zene az életem, a nap 24 óráját ezzel töltöm. Most felvételizek felsőoktatási intézménybe, nyelvvizsgára készülök, és miután a zenei felsőoktatási céljaimat elértem, szeretnék szerzői jogi vonalon tovább tanulni. Mindig érdekelt a zenének ezen területe, tevékenykedem is több pozícióban a zeneiparon belül, a tanulás mindig fontos volt számomra. Szeretnék fejlődni, itt hagyni lábnyomokat a következő tehetséges generációnak. Nem csak a hangszeremmel, átfogóan, az élettel kapcsolatban.

https://www.facebook.com/bercitemesi

Az interjú először a Zenész Magazin 232., júniusi számában volt olvasható.