zenesz_logo.png



Jelenlegi tesztalanyunk a Multimix 16 USB. Miért is nevezi a gyártó keverőjét Multimixnek kérdezhetnénk. Én erre azt válaszolom, hogy azért mert ez egy több funkciós, vagy inkább több területen felhasználható keverő.

16 USB_1.jpg

 

 

Vannak, akik élő fellépéseikhez rendszeresen a keverőt és a többi szükséges hangtechnikai berendezéseiket magukkal viszik, és magukat hangosítják. Vannak, akik kisméretű keverőt, szintetizátorokat és számítógépet használva otthon, kis házi stúdiókban zenéket szerkesztenek és komponálnak. A Multimix USB keverők mindezekre a célokra megfelelőek. Mindazzal a szolgáltatással rendelkezik ez a keverőcsalád, mely az élőhangosításhoz jól jön. Ilyenek például a mikrofonbemenetekhez tartozó mélyhang-vágó szűrő (HPF), vagy az egyszerű, könnyen beállítható beépített effekt processzor.

 

De keverőnk olyan szolgáltatásokkal is rendelkezik, melyeket ebben a kategóriában sok keverő nem tud. Ezek, pedig kifejezetten a házi stúdió környezetben való felhasználást erősítik. A típusjelben szereplő USB felirat is egy ilyen tulajdonságra, szolgáltatásra hívja fel a figyelmet. Mit is jelent ez? Keverőnkhöz egy CD-t is kapunk. Az ezen lévő programokat PC-re vagy Macintosh gépre installálva keverőnket számítógépünk külső hangkártyájaként tudjuk használni.

 

16 USB_2.jpg

 

 

Ekkor a keverő Main out/Tape out kimenetei egyenesen CD tulajdonságú, azaz 16 bit 44,1 kHz jelfolyamként érkeznek a számítógépbe, ahol valamilyen zeneszerkesztő audio szoftver segítségével felvételt készthetünk a keverőről. A számítógépről pedig a keverő tape in bal és jobb csatornájára érkezik az audio jel. Az sem probléma, ha a tape in bemenetre már adunk valamilyen külső forrásról, például egy CD játszóról hangot, mert a keverő felépítése lehetővé teszi ezek párhuzamos működését.

 

Másik ilyen házi stúdiós kimenet a koaxiális digitális kimenet, amelyről DAT, Mini Disc, vagy audio CD író segítségével tudunk felvételt készíteni. Ez élő fellépéskor is jól jöhet, és praktikus is, mert nem kell bajlódnunk felvevőnk beszintezésével. Ha már a keverőnket jól beállítottuk, a felvétellel sem lesz túlvezérlési problémánk.

 

A Multimix 16-os keverő nyolc mikrofon/vonal bemenettel és 4 sztereó vonalszintű bemenettel rendelkezik. A kis keverőkre jellemzően nincs padkapcsoló, hanem ha vonal szintű jelforrással rendelkezünk, azt jack bemenetre, míg a mikrofon szintű jelforrást az XLR bemenetre kell csatlakoztatni. A célzott felhasználási területhez ez így a legpraktikusabb, ne csoportkábelben gondolkodjunk. A mikrofonbemenetek rendelkeznek szintszabályzóval (gain) és 75 Hz-es felül áteresztő szűrővel is. Egy a hátlapra tett kapcsoló segítségével tudjuk a kondenzátor mikrofonok működtetéséhez szükséges fantom feszültséget kapcsolni ezen bemenetekre.

 

Minden csatornán háromsávos hangszínszabályzót találhatunk. Élő keveréshez időnként jól jönne a negyedik sáv. Van egy, a csatorna hangerőszabályzótól függetleníthető (pre/post) monitor, agy effekt út (Aux A) és egy hangerőszabályzótól függő (post) effekt út (AUX B). Ezek alatt találjuk a panoráma, illetve sztereó csatornákon a balansz szabályzót. A következő kapcsoló segítségével lehetőségünk nyílik az adott csatornába történő behallgatásra, valamint a korrekt szintezésre. A behallgatásra fejhallgatót, vagy a CTRL RM kimenetre kapcsolt stúdiómonitort használhatunk.

 

A hangerőszabályzó felett közvetlenül elhelyezett kapcsoló két funkciót is ellát. Benyomásával némítom vele az adott csatornát, ugyanakkor a jelet a fő kimenet helyett egy mellékvágányra, az Alt ¾ buszra vezetem. Itt eldönthetem, hogy felvételt készítek róla, vagy bekapcsolom a főkimenetbe.

 

A keverő számos ki- és bemenettel rendelkezik, melyeket mind a fedlapon helyeztek el. Ez praktikus élőben, de nem szép látvány a házi stúdióban. Csak az adapter és az USB csatlakozó van a hátlapon. Sajnos, a keverőnek nincs XLR csatlakozós kimenete. A belső effektprocesszoron egy forgó-nyomó kapcsoló és a pici kijelzőn megjelenő szám segítségével százféle beállítás (reverb, delay, flange, chorus stb.) közül válogathatunk. Kiválasztjuk a számunkra megfelelő effektet, majd a tekerőkapcsolót lenyomva aktivizáljuk. Az effekt hangerején kívül más paramétert nem változtathatunk, de ez nem is baj, bár egy a delay effekt tempóját meghatározó tap gomb jól jönne.    

 

Kíváncsi voltam, hogyan változtatja meg a keverő, a rajta áteresztett jel hangzását. A kísérlet során kész zenei anyagot hallgattam meg. A keverőn átvezetett jel hangja kicsit lágyabb, puhább lett, ami akár jó is lehet számunkra, de egy pici köd is felkerül a hangképre. Nem változik viszont a frekvencia balansz. A hangkép nem vékonyodik el, és nem válik erőszakossá. A keverőnek kicsi a zaja és jól kivezérelhető.

 

Azt figyeltem meg, hogy a hangerőszabályzók feliratozása nem túl pontos, mert ha egy bemenetet a kijelző szerint 0 dB-re állítok, majd feltolom szintén nullára a csatorna és főkimenet hangerőszabályzóit, akkor a kimeneten nullánál láthatóan nagyobb jel jelenik meg. Apróság, de a tolópotméterek érintési felülete lehetne kicsit mélyebb, mert így könnyen lecsúszik róla az ember ujja.

 

Alapjában véve egy, a szolgáltatásait és minőségé tekintve egységes és átgondolt felépítésű keverőt ismertem meg az Alesis Multimix 16 USB-ben, a többcélú mixer valóban számos felhasználói területen megállja a helyét.