Nem mintha ágálnék a kíséretautomatikás hangszerek ellen, de a Casio céget annak idején más oldaláról ismertem meg. A WK-7500 már ízig – vérig SZINTETIZÁTOR. Nagy öröm ez sokunk számára, akik e cég kezdeti legendáit is figyelemmel követték: SK-1 (sampler), AZ-1 (gyomor-mesterbillentyuzet), vagy a CZ-1000, a teljesség igénye nélkül... a Casio klasszikus korából.
A címben szereplô „hajszál” szubjektív dolog: apróságok, melyek engem a kíséretautomatikás szintikre emlékeztetnek: hangszórók, a billentyuk fölé rajzolt ikonok és az osztott kijelzô. Szeretném ismét leszögezni, hogy a WK-7500-ban az automatika csak hab a tortán, számos funkcióval is rendelkezik, melyek a szintetizátorok kategóriájába sorolják ôt. Azt hiszem, a hangszer nekem nem tetszô dolgait ezzel ki is merítettem, nézzünk bele, mit is tud a WK-7500.
A külsô: fekete, matt borítás, a kijelzô környékén szálkás, ami nagyon tetszetôs. Rengeteg gomb és kezelôszerv, hatalmas kijelzô. Az utóbbi egyébként pont az osztottsága miatt tunik kisebbnek, rugalmasabb elosztás jobb lett volna... A gombok elrendezésébôl kitunik, mire is szánták a hangszert, elég rápillantani a hangszín és az automatika kezelésére szolgáló gombok számarányára: kb. 2:1-hez. Bizonyosan nem véletlenül.
Jól mutatja a számadat a hangszer fő irányvonalát. A WK-7500 76 billentyus, kistestvére a CTK-7000 abban különbözik tôle, hogy 61 billentyuvel szerelik.
A kezelés: rengeteg gomb, tekerô, poti és fader áll rendelkezésünkre. Remek ötlet a hangszer bal oldalán elhelyezett 9 faderbôl álló csoport. Elsôsorban a beépített „Drawbar” orgonahangok regisztereinek vezérlôi, de számos egyéb funkciót is el tudnak látni: hangerô, hangszín kiválasztás, effekt vezérlés, stb. Hajlító kar és modulációs gomb remek segédeszköz a szólisztikus hangszíneknél. A Pitch bender rugója nekem egy kicsit kemény volt, de meg lehet szokni. Tetszett, hogy függôleges a kerék, mivel én is ehhez szoktam hozzá.
Már említettem a kijelzôt, melyen minden fontos információ megtalálható, nagyban hozzájárul a hangszer könnyebb kezeléséhez. A számtalan gomb miatt elôször elvész az ember, ugyanakkor gyorsan bele lehet jönni és akkor hamar rájövünk, hogy jól ki van találva és kézenfekvô a muködésük. Nekem a mentés volt kicsit nehézkes, mivel két különbözô szekció gombjait is használni kellett. Dedikált potméter használható a bejövô mikrofon hangerejének szabályozására.
Színpadi felhasználásnál nagyon jól jönnek a regisztrációk, melyekre az összes beállítást és hangszínt elmenthetjük és elôhívhatjuk. 16 Bank, mindegyikben 6 hely. A regisztrációk közti váltásoknál nem szakad meg a hang, így folyamatos játékra van lehetôségünk.
A Sound: két oldalt helyezkedik el a 2 utas bass reflex hangszórórendszer, melynek teljesítménye 2 x 7 Watt, alap esetben ezeken keresztül távozik a jól megszintetizált hang. Ok fülhallgató bedug, effektek kikapcsolva: kiegyenlített, homogén a hangja. A hangkészlet egyébként egy jól felturbózott General Midi 2. „Drawbar” orgonahangok: ez igen. Nagyon könnyen kezelhetôk a regiszterek és egyéb beállítások a dedikált 9 tolópoti és a gombok segítségével.
Érdekes, hogy a hangszer megosztja a polifóniát: alapvetôen 64 hangig polifón, ám ebbôl fenntart az orgonahangok számára 21-et. Ebbôl is kitunik, hogy a mérnökök nagy hangsúlyt fektettek erre a szekcióra. Az orgonák jól szólnak, jók a regiszterek, nekem furcsa volt, hogy a fadereket húzogatva nem maradt folyamatos a hang. A digitális kapcsolgatást idézte nekem, ahogy darabosan tudtam szabályozni a regiszterek hangerejét. Külön gomb van a leslie-szimulátor vezérlésére valamint a perkusszív hangok hozzáadására is (második és harmadik regiszter). Rengeteg népi jellegu, fôleg távol keleti hangszín is helyet kapott a WK-7500-ban. Ezek is kellemesen szólnak. A Rhodes nagyon dinamikus és fejlesztettek az akusztikus zongorahangon is, ám a mintavételek hiányát még mindig lehet hallani különösen a magasabb fekvésekben. Ugyanakkor a zongorahangok jobban tetszettek, mint a Casio által gyártott digitális zongorákban. Effektek: 10-féle zengetô, 5-féle kórus és DSP: minden egyéb effekt (leslie, phaser, wah-wah, stb). Rendkívül hasznos funkció, hogy az effektek beállításait átírhatjuk és elmenthetjük, ha késôbb ugyanazt a beállítást szeretnénk alkalmazni.
A kíséret automatika: jól megszokott funkció a Casio termékeiben. Rengeteg stílust használhatunk, mindegyikben van: variáció, bevezetés, lezárás. Ha azonban még ez sem elegendô, akkor teljesen saját stílusokat készíthetünk a Pattern szekvenszer segítségével, ahol minden szólamot mi játszunk fel, ezeket el is tárolhatjuk, amikben nekem egyedül a dobhangok nem tetszettek.
Egyéb hasznos funkciók, újítások: Pattern szekvenszer: saját patterneket (pár ütembôl álló komplett zenei kíséret) szerkeszthetünk, a legfontosabb zeneszerkesztésnél használt muveleteket (copy, paste, quantize, stb) elvégeztethetjük a hangszerrel. Gyorsan és könnyen kezelhetô, egyik lehetséges felhasználási területe a stíluskínálat kibôvítése, de számtalan egyéb dologra is használható.
Song szekvenszer: 16+1 MIDI sáv felvétele, szerkesztése, lejátszása. A 17-ik sávban tárolja a hangszer a tempót, az effektek beállításait, valamint a dinamikusan változtatható paramétereket.
Audio felvételi lehetôség:
A WK-7500 többfajta bemenettel rendelkezik: MIC bemenet: jack aljzat, dinamikus mikrofonok csatlakoztatására. INST bemenet: instrument érzékenységu jack aljzat, pl.: gitár csatlakoztatására. És hogy ezek mire használhatók? Rögzíthettük a hangszerbe beérkezô audio jeleket. De ugyanakkor felvehetjük a belsô szekvenszert, vagy a billentyuzeten játszott témákat is. Ehhez azonban szükség van SD memóriakártyára, a funkció csak a kártya megléte esetén használható. Az audio illesztés nagyban kibôvíti a hangszer felhasználási területeit: az elkészített zenei alapra rögzítünk éneket, elektronikus gitárt, baszszusgitárt, stb. A koncepció valószínuleg a hangszer kibôvítése volt.
Audio bemenet: sztereó kis jack aljzat, melybe például mp3 lejátszót, telefont, vagy bármilyen sztereó kis jack kimenetu hangot adó eszközt csatlakoztathatunk.
Arpeggiator és harmonizer: mindkét funkció remekül használható szóló játékunk dúsítására, színezésére.
Metronóm: hasznos segédeszköz, többféle ütemmutatót képes megszólaltatni, hangereje változtatható
SD kártya foglalat, USB csatlakozó: minden beállítás, hangszín, dalok, audió fájlok elmenthetôek az opcionális SD kártyára, melynek minimális mérete 2 GB, a maximális 32 GB lehet. Úgy gondolom ezek adatok tárolásánál viszonylag nehéz kifutni a rendelkezésre álló helybôl...
Az USB csatlakozóval számítógéphez köthetjük, kommunikálhatunk zeneszerkesztô szoftverünkkel. Mivel a WK-7500-ban nincs MIDI csatlakozó az USB csatlakozó hivatott a régi ötpólusú DIN-t helyettesíteni.
Végül felvonom a zárszót: A WK-7500-ért (76 billentyu) 154 990, míg a CTK-7000-ért (61 billentyu) 139 990 magyar forintot kell kicsengetnünk, amelyrôl úgy gondolom, hogy ennyi szolgáltatásért ez nem pénz. Figyelembe véve a hangszer színpadi használhatóságát, a számtalan jól használható funkciót, amelyek ebben az árkategóriában teljesen szokatlanok, nem mindennapi ajánlatnak tekinthetô ez az ár.
Remélem az ilyen hangszerek elôszelei a Casio újabb dicsôséges korszakának... melyre sokan már régóta várnak...
Forrás: Hangfoglalás Magazin