Nagyon vártuk az XF-et, megjött. Vajon tud-e fejlszteni, újat mutatni a Yamaha a Motif XS után? Hallgassák meg ezt a hangszert, kiderül!
Azonnal szembetűnik a nagy, színes kijelző, a sok poti. Minden állítható real time-ban? Úgy tűnik, igen. A 128 új hangszínnel és 8 új dob szettel immáron 1353(!)-ra bővült Voice módban a szokásos EQ vágási pontok mellett a burkológörbe adatait azonnal állíthatjuk, a kijelzőn real time látjuk a változást. A hangszínek összetevői is láthatóak, állíthatóak. Minden itt zajlik „az orrunk előtt”. Effektek, arpeggiator beállítás, transzponálás, tempo. Minden, real time.
Egy hangszer esetében a könnyű kezelhetőség, a felhasználóbarát kialakítás alapvető tulajdonság, de itt az XF-nél ez természetes és megszokott a Motif család 10 éves fejlődése során. A hangzás, amit viszont hallunk, minden eddigit felülmúl. A Motif XF mintáinak nagysága ugyanis több mint kétszeresére nőtt, azaz az előző modell, az XS esetében még 355 MB, az XF-nél 741 MB ROM-ra bővült. Ne képzeljék el, hallgassák meg! Mindenki azt gondolta, az előző modellnél kifut a Motif fejlesztés. Nem így lett. Valahogy mindig meglepnek a mérnökök, fejlesztenek, többet adnak azzal, hogy még részletesebben mintavételeznek.
Igazán színes az új hangszín-paletta. A két Yamaha zongora (CF3 és S6) újramintavételezett hangjai nagyon meggyőzőek. Az XF8-as keyboard-jával a klasszikus- és jazz-zongoristák könnyen megszokhatják, megszerethetik ezt az igazi koncertzongora hangzást.
Az újdonságok közzött ott vannak a nagyon hatásos és hagyománytisztelő effektekkel felruházott vintage keyboard hangszínek és a modern szinti hangok is.
A gitár hangszínek, és a hozzájuk tartozó effektbeállítások hasznos tanulmány lehet a kezdő gitárosok számára. Itt minden gitár hangszín fellelhető, a hozzá tartozó leggyakrabban használt - és legjobban szóló - effektekkel. A Yamaha saját fejlesztésű effektjei - VCM (Virtual Circuitry Modeling) - teszik eredetivé a vintage sound-okat. Basszusgitárok, szinti-basszusok: itt már csak a sok dead note és slide hiányzott, amit a felső lágéban most megtalálhatunk. A klasszikus zenei hangszerösszeállítások nagyon élethűek és igényes arányokkal vannak beállítva, a különböző etnhic hangszínek pedig majdnem elhitették velem, hogy értek a keleti zenéhez is. A „User” hangszíneknél is rengeteg új minta van. A „Nu Orchestra Kit”-tel könnyedén, és élethűen játszhatunk váltott kezes timpanit. A vonós, baszus, gitár, fúvós, pad, lead és dob hangszínek részletesen mintavételezett és az utómunkában kidolgozott jelenlétén nem lepődünk meg, mióta a klasszikus Motif-ot először meghallottuk. Itt sincs ez másképp, de annyi professzionális hangszín lett, amit csak győzzünk meghallgatni! A rendszerezésben itt is segít a „category search”.
A fejlesztés persze itt nem áll meg. Performance módban is új hangszí-összeállítások hallhatók (leginkább játszhatók). Négy bankban 128 új összeállítás található, hallani kell! A tökéletesen „leszedett” eredeti, ismert dalok groovejai mellett majdnem minden user hangszínösszeállítás arpeggiatorral „felszerelt” kísérettel szólal meg. A split point változó, (tessék saját beállítást „gyártani”) de mindig indokolt. A már megszokott, nagyon hasznos „Master” módban – ahol szintén van 32 újdonság - a koncertre lehet szép sorjában összeállítani a hangszíneket.
Renkívül hasznos a két változtatható funkció gomb. Csak egy példa: gitárnál előre beállítjuk a switch-et, slide-ot, vagy a flazsolett-et, és már csak egy kis hangszerismeret kell, hogy a felvételen senki ne tudja megkülönböztetni az általunk játszott gitárt a valóditól. (Bocsánat, és tisztelet a kevés jó sound-ú, ügyes kezű gitárosnak).
Azt gondoltam, hogy elég az az arpeggiator mennyiség, amit a Yamaha az XS-be pakolt. Valóban elég is, de az XF biztos, ami biztos tartalmaz 7881(!) arpeggiator pattern-t, amiből természetesen van néhány új (1248). Van sok, amelyet a dobok filljeihez, endingekhez használhatunk, és 1000 felett van az editálható arpeggiatorok száma is. Bámulatos!
A sequencer itt is, mint az elődöknél, rendkívül könnyedén kezelhető. Nincs semmilyen technikai megtanulandó, gondot okozó, vagy a munkában lelassító funkció, amit azonnal ne látnánk át. Egy, már ismert, régi könnyítés bár, mégis örömmel láttam, hogy a kijelző alatti funkciógombok egyikével „beadhatom” a tempót, azaz van „Tap tempo” funkció. Végre! A kísérőautómatikás hangszerek már évek óta tartalmazzák ezt a lehetőséget, jó ötlet volt ide is beépíteni. Mosolyogtam a szalagos feeling-en, ma már a retro a divat. Egy nagyon hasznos és új lehetőség, hogy „Song” és „Pattern” módban is editálhatók a dob sound-ok.
Széria a 128 MB belső memória a különböző saját adatok tárolására. Új viszont a kis piros, opcionális panel, a beszerelhető 2 GB-os flash memória. Egy mega 2 másodperc alatt. Woo. Emlékszem, amikor még SCSI winchesterről percekig töltögettem a Kurzweil-em, arra is emlékszem, hogy egy másik koncert csúszik, mert az Ensoniq-om fázik. Aztán ott volt az a pillanatnyi áramszünet, öszzeomlik a buli. Legalábbis a keyboard-osra várni kell, míg visszatölti a mintákat. Addig a basszus és a dob próbál egy közönség tapsoltató groove-ot összehozni. Hölgyeim és uraim, ezennel ennek vége! 2 gigányi minta állandóan ott van, legyen akár áramszünet is, vagy táncoló énekes, aki a buli hevében cipőjével rántja ki a tápkábelt… A flash memória beszerelése után mindez csak a múlt. Vagyis a jövő. Mármint a minta. Az állandóság, biztonság.
A minták tempóit – legyen az gyári, vagy általunk betöltött – real time lehet változtatni úgy, hogy nincs „zörgés”, időkitöltés miatt lévő zaj, vagy ismétlés. Az XF „felszeleteli” a sample-t, és a Transcribe programhoz hasonlóan „ragasztja’ össze. Ilyen funkciót keyboardban nem láttam ez előtt.
Ahogy már megszoktuk az új Yamaha hangszereknél, itt is a pedál ismeri a half damper funkciót, azaz rendkívüli érzékenységgel „várja” a nyomás mértékét. Az audio-digital input-on a mikrofonunkat, vagy akár a gitárunkat csatlakoztathatjuk, hogy a számos effektet kipróbálhassuk. Az új firewire kártya és az ethernet előnyeit nem kell bemutatni, természetesen a remote controll-on keresztül távirányíthatjuk az ajándékba kapott Cubase-ünket is.
Az ár, ahogy a legfelső kategóriás, professzionális Yamaha hangszereknél
megszoktuk magyarországi átlagfizetésekhez képest nem olcsó, de, ugyanúgy ahogy a Tyros 4-nél is kiderült, megéri.
Neumann Balázs