zenesz_logo.png



Wooo! Letisztult dizájn… Komor, fekete felület, erőt sugároz. Nagy, színes kijelző, feliratok, tudást sugároz. Tolópotik, gombok, „tekerők”, csak, amennyi feltétlenül szükséges, könnyű kezelhetőséget, felhasználóbarát belsőt sugároz.

Nagyon vártuk az XF-et, megjött. Vajon tud-e fejlszteni, újat mutatni a Yamaha a Motif XS után? Hallgassák meg ezt a hangszert, kiderül!

 

Yamaha Motif  TELJES 600x200.jpg

 

 

Azonnal szembetűnik a nagy, színes kijelző, a sok poti. Minden állítható real time-ban? Úgy tűnik, igen. A 128 új hangszínnel és 8 új dob szettel immáron 1353(!)-ra bővült Voice módban a szokásos EQ vágási pontok mellett a burkológörbe adatait azonnal állíthatjuk, a kijelzőn real time látjuk a változást. A hangszínek összetevői is láthatóak, állíthatóak. Minden itt zajlik „az orrunk előtt”. Effektek, arpeggiator beállítás, transzponálás, tempo. Minden, real time.

 

Egy hangszer esetében a könnyű kezelhetőség, a felhasználóbarát kialakítás alapvető tulajdonság, de itt az XF-nél ez természetes és megszokott a Motif család 10 éves fejlődése során. A hangzás, amit viszont hallunk, minden eddigit felülmúl. A Motif XF mintáinak nagysága ugyanis több mint kétszeresére nőtt, azaz az előző modell, az XS esetében még 355 MB, az XF-nél 741 MB ROM-ra bővült. Ne képzeljék el, hallgassák meg! Mindenki azt gondolta, az előző modellnél kifut a Motif fejlesztés. Nem így lett. Valahogy mindig meglepnek a mérnökök, fejlesztenek, többet adnak azzal, hogy még részletesebben mintavételeznek.

 

MOTIF_13_enlarge 600x350.jpg

 

Igazán színes az új hangszín-paletta. A két Yamaha zongora (CF3 és S6) újramintavételezett hangjai nagyon meggyőzőek. Az XF8-as keyboard-jával a klasszikus- és jazz-zongoristák könnyen megszokhatják, megszerethetik ezt az igazi koncertzongora hangzást.

 

Az újdonságok közzött ott vannak a nagyon hatásos és hagyománytisztelő effektekkel felruházott vintage keyboard hangszínek és a modern szinti hangok is.

 

A gitár hangszínek, és a hozzájuk tartozó effektbeállítások hasznos tanulmány lehet a kezdő gitárosok számára. Itt minden gitár hangszín fellelhető, a hozzá tartozó leggyakrabban használt - és legjobban szóló - effektekkel. A Yamaha saját fejlesztésű effektjei - VCM (Virtual Circuitry Modeling) - teszik eredetivé a vintage sound-okat. Basszusgitárok, szinti-basszusok: itt már csak a sok dead note és slide hiányzott, amit a felső lágéban most megtalálhatunk. A klasszikus zenei hangszerösszeállítások nagyon élethűek és igényes arányokkal vannak beállítva, a különböző etnhic hangszínek pedig majdnem elhitették velem, hogy értek a keleti zenéhez is. A „User” hangszíneknél is rengeteg új minta van. A „Nu Orchestra Kit”-tel könnyedén, és élethűen játszhatunk váltott kezes timpanit. A vonós, baszus, gitár, fúvós, pad, lead és dob hangszínek részletesen mintavételezett és az utómunkában kidolgozott jelenlétén nem lepődünk meg, mióta a klasszikus Motif-ot először meghallottuk. Itt sincs ez másképp, de annyi professzionális hangszín lett, amit csak győzzünk meghallgatni! A rendszerezésben itt is segít a „category search”.

 

Yamaha XF Motif kézzel.jpg

 

A fejlesztés persze itt nem áll meg. Performance módban is új hangszí-összeállítások hallhatók (leginkább játszhatók). Négy bankban 128 új összeállítás található, hallani kell! A tökéletesen „leszedett” eredeti, ismert dalok groovejai mellett majdnem minden user hangszínösszeállítás arpeggiatorral „felszerelt” kísérettel szólal meg. A split point változó, (tessék saját beállítást „gyártani”) de mindig indokolt. A már megszokott, nagyon hasznos „Master” módban – ahol szintén van 32 újdonság -  a koncertre lehet szép sorjában összeállítani a hangszíneket.

 

Renkívül hasznos a két változtatható funkció gomb. Csak egy példa: gitárnál előre beállítjuk a switch-et, slide-ot, vagy a flazsolett-et, és már csak egy kis hangszerismeret kell, hogy a felvételen senki ne tudja megkülönböztetni az általunk játszott gitárt a valóditól. (Bocsánat, és tisztelet a kevés jó sound-ú, ügyes kezű gitárosnak).

 

Azt gondoltam, hogy elég az az arpeggiator mennyiség, amit a Yamaha az XS-be pakolt. Valóban elég is, de az XF biztos, ami biztos tartalmaz 7881(!) arpeggiator pattern-t, amiből természetesen van néhány új (1248). Van sok, amelyet a dobok filljeihez, endingekhez használhatunk, és 1000 felett van az editálható arpeggiatorok száma is. Bámulatos!

 

 

JATSZIK.jpg

 

A sequencer itt is, mint az elődöknél, rendkívül könnyedén kezelhető. Nincs semmilyen technikai megtanulandó, gondot okozó, vagy a munkában lelassító funkció, amit azonnal ne látnánk át. Egy, már ismert, régi könnyítés bár, mégis örömmel láttam, hogy a kijelző alatti funkciógombok egyikével „beadhatom” a tempót, azaz van „Tap tempo” funkció. Végre! A kísérőautómatikás hangszerek már évek óta tartalmazzák ezt a lehetőséget, jó ötlet volt ide is beépíteni. Mosolyogtam a szalagos feeling-en, ma már a retro a divat. Egy nagyon hasznos és új lehetőség, hogy „Song” és „Pattern” módban is editálhatók a dob sound-ok.

 

Széria a 128 MB belső memória a különböző saját adatok tárolására. Új viszont a kis piros, opcionális panel, a beszerelhető 2 GB-os flash memória. Egy mega 2 másodperc alatt. Woo. Emlékszem, amikor még SCSI winchesterről percekig töltögettem a Kurzweil-em, arra is emlékszem, hogy egy másik koncert csúszik, mert az Ensoniq-om fázik. Aztán ott volt az a pillanatnyi áramszünet, öszzeomlik a buli. Legalábbis a keyboard-osra várni kell, míg visszatölti a mintákat. Addig a basszus és a dob próbál egy közönség tapsoltató groove-ot összehozni. Hölgyeim és uraim, ezennel ennek vége! 2 gigányi minta állandóan ott van, legyen akár áramszünet is, vagy táncoló énekes, aki a buli hevében cipőjével rántja ki a tápkábelt… A flash memória beszerelése után mindez csak a múlt. Vagyis a jövő. Mármint a minta. Az állandóság, biztonság.

 

yamaha-motif-xf8-600x300.jpg

 

A minták tempóit – legyen az gyári, vagy általunk betöltött – real time lehet változtatni úgy, hogy nincs „zörgés”, időkitöltés miatt lévő zaj, vagy ismétlés. Az XF „felszeleteli” a sample-t, és a Transcribe programhoz hasonlóan „ragasztja’ össze. Ilyen funkciót keyboardban nem láttam ez előtt.

 

Ahogy már megszoktuk az új Yamaha hangszereknél, itt is a pedál ismeri a half damper funkciót, azaz rendkívüli érzékenységgel „várja” a nyomás mértékét. Az audio-digital input-on a mikrofonunkat, vagy akár a gitárunkat csatlakoztathatjuk, hogy a számos effektet kipróbálhassuk. Az új firewire kártya és az ethernet előnyeit nem kell bemutatni, természetesen a remote controll-on keresztül távirányíthatjuk az ajándékba kapott Cubase-ünket is.

 

Az ár, ahogy a legfelső kategóriás, professzionális Yamaha hangszereknél

megszoktuk magyarországi átlagfizetésekhez képest nem olcsó, de, ugyanúgy ahogy a Tyros 4-nél is kiderült, megéri.

 

 

Neumann Balázs