zenesz_logo.png



A Privia család két fő jellemzője közül az első az, hogy ezek kisebb, könnyebb, hordozható, színpadon is használható modellek, még ha némelyiket bútor jellegű állvánnyal együtt is meg lehet venni.

 

 

 

PX-310_1.jpg

 

A másik jellemzőjük az áruk, ami agresszívan alacsonyabb annál, amit eddig márkás digitális zongorától megszokhattunk.

 

A Privia PX-310 kiemelése a papírtokból nem okozott gondot, meglepően könnyűnek tűnt és megnézve a leírást, tényleg nem éri el a 12 kilogrammot a súlya. Ezt bátran merném beemelni fél kézzel is egy kocsi hátsó ülésére. A PX-310 külsőségben inkább a kísérőautomatikás Casio szintikre hasonlít az ezüstös műanyag kerettel és barnás díszítéssel, de az összhatás nem rossz.

 

Nekem a beépített hangszórókat díszítő ezüstös vászonborítás fura egy kicsit, valahogy a hatvanas évek amerikai hordozható rádióira emlékeztet. A hangszer mélysége elég kicsi, nem egészen 28 centi, a magassága is alig több mint 13 centi. A hossza ugye adódik a 88 billentyűből, de így is az egyik legkisebb méretű digitális zongora, amivel találkoztam.

 

 

PX-310_3.jpg

 

 

Egy digitális zongoránál nyilván két dolog a legfontosabb a zenész számára. Az egyik a hangja, a másik a billentése. Ami a fő zongora hangszínt illet, a PX-310 tényleg egész jó. A saját hangszóróval, és kierősítve egyaránt hiteles, kifejező zongorahangzást érzékeltem, legalább olyan jót vagy jobbat, mint érezhetően drágább digitális zongoráknál. Próbáltam megfejteni az okát, és az egyik a tényleg szépen felvett sztereó mintákban rejlik. Ugyanennek a zongorának variációként megtalálható a mono változata is, és annál már csökken az illúzió.

 

A másik tényező a jó zengető algoritmus, ami nem keni el, hanem szépen térbe teszi a hangot. A zongora hangszínen kívül, természetesen más hangszínek is találhatók a hangszerben. Összesen 12 fő hangszínt találunk, ezekhez ugyanennyi variáció is tartozik. Ezek mind közvetlenül elérhetők egy, vagy a variációk esetében két gombnyomással. Ezeknek a hangszíneknek a fele a zongorák, és elektromos zongorák kategóriájába tartozik.   

 

A PX-310 esetében a tipikusan digitális zongoráknál megszokott szolgáltatások mellett még sok egyébbel is találkozunk, többek között kísérőautomatika és szekvencer funkciókkal. Ezeket én inkább „bónusz” ajándékoknak tekintem, és ugye ajándék lónak… Ugyanis ezen funkciók kezeléséhez már nem elegendőek a digitális zongora kezelőszervei, így több esetben csak a Function gomb és egy zongorabillentyűzet együttes megnyomásával kapcsolhatunk ki és be dolgokat vagy állíthatunk paramétereket.

 

 

PX-310_4.jpg

 

 

A legperverzebbnek az egymás fölé felrakott két hangszín (Layer) arányának állítását találtam, ha elképzelem, hogy játék közben egy kicsit hangosnak hallom a zongora feletti vonós hangszínt és ilyenkor nyomva kell tartanom a function gombot és néhányszor megnyomnom a C7 hangot, akkor jót tudok mulatni. Persze, a Casio mentségére legyen mondva, a registration memory használatával 32 komplett beállítást arányokkal, kísérettel, tempóval meg sok egyébbel együtt elmenthetünk, és egy-két gombnyomással előhívhatunk.

 

Ezzel csak az az egy problémám volt, hogy mivel a registration az úgynevezett chord módot is elmenti, így nem olyan egyszerű visszatérni normál, teljesen klaviatúrát használó zongora hangszínbe, ha olyan registration mentést használtunk utoljára, amiben kíséret is volt a balkézen. Más digitális zongorákon találkoztam olyan gombbal, ami zongora állapotba hozta azonnal a hangszert. Ennek hiányában én biztos, hogy egy nyilvánvaló registration helyre (mondjuk rögtön az elsőre) elmenteném az alap zongora beállítást, hogy akármikor gyorsan visszataláljak.

 

Mindent egybevetve, a Privia PX-310 egy nagyon használható hangszer, gyakorláshoz, zeneszerzéshez, színpadi fellépéshez egyaránt. Ha azt nézzük, hogy egy használt pianínó milyen árban vehető meg manapság, annak hangolása, karbantartása mennyibe kerül, akkor érezhetjük meg, hogy a Privia sorozat miért jelenthet áttörést, mondjuk a zongoratanulásra megvehető hangszerek között.