zenesz_logo.png



A ZENÉSZ megújult oldala jelenleg teszt üzemmódban működik.
Zenei hírek
Bizonyára már sokan értesültetek a hírről, miszerint plágium miatt kizárták a Dal döntőjéből Petruskát. Anélkül, hogy pro vagy kontra állást foglalnánk az ügyben, közzétesszük a kizárást eredményező szakmai álláspontot és még egy szakvéleményt. Ezek érdekes módon, nagyjából ellentmondanak egymásnak.

 

Petr 700x.jpg

 

 

Plágium miatt kizárták a Dal döntőjéből Petruskát, mivel szakértői indoklás szerint a zenész Help Me Out of Here című dala sok tekintetben megegyezik a Vampire Weekend – 2006-ban alakult amerikai indie rock zenekar – White Sky című számával. Petruska tudomásul vette kizárását, de vitatkozik az ítélettel.


Az nem derült ki, hogy a plágium gyanúja kiben és mikor fogalmazódott meg, és a műsor készítőinek hogyan jutott tudomására, csak annyit tudunk, hogy az MTVA felkérte a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektor helyettesét, Fekete Gyulát, hogy adjon szakvéleményt.

 

Fekete Gyula szakvéleménye


„A két dal hangneme, tempója, hangszerelése, harmónia struktúrája, jellemző basszusmenete, dallamkezelése megegyező, ugyanaz. A Vampire Weekend dalnak a nagyon karakterisztikus refrénje is visszaköszön a Petruska dalban, amitől az egész Help Me Out of Here dal karaktere és hangulata megegyezik a White Sky-éval. Tudva, hogy sok sláger ugyanabból a limitált eszköztárból építkezik, sok szám hasonlít egymásra, mégis, esetünkben a Petruska dal fent említett paraméterei túl nagy számban megegyeznek a Vampire Weekend dallal, ezért a Help Me Out of Here című dal plágiumnak minősíthető."

 

Ezután Petruskát rövid úton kizárták a versenyből. Az előadó az alábbi közleményt tette közzé Facebook oldalán.

 

 

Petruska_credit_LĂĄng_Peter_WEB-700x.jpg

 

Fotó: Láng Péter

 

 

 

KÖZLEMÉNY  


Szombat este egy kedves barátom meglepetés születésnapi bulijának emelkedett pillanatában csapott villámként az MTVA híre. Döbbent telefonváltások következtek a többi versenyzővel, a tévé műsor záró perceiben egy döntőnyi muzsikusra sikerült ráijeszteni. Miért most került ez elő? Nem vizsgálnak át alaposan mindent már a beválogatások alkalmával, jó füllel és szoftverrel? - tettük fel egymás között a kérdéseket.

 

Aztán jött a hétfő reggel. A műsorpróbán már zenélésre készen, bedrótozva álltunk a színpadon, amikor a stáb félrehívott, hogy szeretnének velem beszélni. Megosztották velem az előző nap befutott szakértői véleményt, ami szinte sokkolt. Mivel a dalom a popzenében használt 3 legalapvetőbb dúr hármashangzatra épül, és a blues zenékre is jellemző shuffle ritmusban van, ha valaki minden áron találni akar valamit, könnyen fog. Ez azonban nem jelent automatikusan plágiumot. A szakértői véleményt elolvastam, a műsorkészítők döntését tisztelettel tudomásul vettem. Mindezzel együtt vitatkozom az ítélettel. Nem kívánom visszaküzdeni magam A Dal 2019 mezőnyébe, azonban nem hagy nyugodni, hogy dalszerzőként egy ilyen méltatlan helyzetbe kerültem.

Ha forrásokat keresünk, a Help Me Out of Here-t Zimbabwe és Malawi tradicionális tánczenéinek hangulata inspirálta, és nem árulok el nagy titkot, hogy távolról sem én vagyok az egyetlen, aki innen merít. Az, hogy hasonló forrásból esetlegesen hasonló érzetű nyugati popdal születik, nem precedens nélküli, és olykor tudat alatt is létrejöhet egy szerencsétlen együttállás, bár le kell szögeznem, a szakértői véleménnyel a hangulati hasonlóság elismerése mellett továbbra sem értek egyet.

Jelenleg le vagyok sokkolva, szomorú vagyok, és korántsem a műsorban való szereplésem elvesztése miatt. Átgondoltan igyekszem építeni a szakmai életem, folyamatosan arra törekszem, hogy a dalaim mondjanak valamit, össze tudjunk általuk kapcsolódni, és nem mellesleg folyamatosan olyan zenei kifejezőeszközökkel kísérletezem, amivel talán színfolt lehetek az ország popkulturális palettáján. Nincs könnyű dolgom magammal, amikor hosszan ülök egy-egy dallam, vagy szöveg fölött, de mindig azt igazolja vissza élet – gondoljunk csak a Dalos zsűri szép szavaira is –, hogy megéri ez a befektetés. Egy kicsit az ebbe vetett erőm tört meg, remélem, csak időlegesen.

Nos, ha nem Dal, akkor új lemez, új koncertek várnak, ebből igyekszem töltekezni (és most átnéztem minden számomat, hogy ne érje szó a ház elejét).

 

Petruska András

 

 

 

Victor_MĂĄtĂŠ_700x.jpg

 

 

Szakvélemény Victor Máté, Erkel Ferenc-díjas zenész, zeneszerző, az Artisjus Szerzői Jogvédő Iroda korábbi elnökének tollából


Bár nem kísértem figyelemmel A Dal 2019 eseményeit, a Lángoló gitárok cikke felkeltette érdeklődésemet. Megvallom, személyes oka is volt ennek, hiszen Petruska András pályáját évek óta rokonszenvvel követem, s a cikkben olvasható szakvélemény elég felszínesnek hatott ahhoz, hogy ne érezzek kényszert magam is utána járni ennek a plágiumnak. Ezt olvastam a szakvéleményben:

 

"A két dal hangneme, tempója, hangszerelése, harmónia struktúrája, jellemző basszusmenete, dallamkezelése megegyező, ugyanaz. A Vampire Weekend dalnak a nagyon karakterisztikus refrénje is visszaköszön a Petruska dalban, amitől az egész Help Me Out of Here dal karaktere és hangulata megegyezik a White Sky-éval. Tudva, hogy sok sláger ugyanabból a limitált eszköztárból építkezik, sok szám hasonlít egymásra, mégis, esetünkben a Petruska dal fent említett paraméterei túl nagy számban megegyeznek a Vampire Weekend dallal, ezért a Help Me Out of Here című dal plágiumnak minősíthető."

 

A szakvélemény bizonyos paraméterek felsorolásával indul, amelyekről egy csokorba foglalva megállapítja az egyezőséget. Kezdi a hangnemmel (A-dúr), majd folytatja a tempóval. Azon kissé elmosolyodtam, hogy a hangnem és tempó egyezését egyáltalán szóba hozza. Ezeknek a plágiumhoz semmi köze. Különösen a pop- és tánczene vidékén. Ilyen egyezés ezerszámra van. De – ha már Zeneakadémia – a klasszikus zeneirodalom is tele van azonos tempójú menüettel, azonos hangnemben. Tehát ezt kár is vizsgálni. (Lopni egyébként lehet akár transzponálva is! Vagy más tempóban!)

 

A hangszerelés karaktere valóban nagyon hasonló. De csak a karaktere! A legfeltűnőbb hasonlóság, hogy mindkét dalnak jellegzetes hangszerelési eszköze a bevezetőben bemutatott, majd az ének alatt folytatólagosan zakatoló triolás gitár-figuráció kíséret. Ez a hangszerelési megoldás önmagában nem különleges, nem tekinthető egyedi szerzői leleménynek. Bárki, bárhol alkalmazhatja. Esetünkben viszont – amikor plágiumot bizonyítunk – azon már el kellene időzni kissé, hogy e kísérő figurációkat összehasonlítva, találunk-e azonosságot? Hát azon túl, hogy triolás mozgásban vannak és gitár játssza őket, teljesen más a belső elrendezésük. Más a belső ritmusuk, máshogy helyezkednek el bennük a ki-kihagyások, vagyis szünetek. (Például a Vampire Weekend gitárosa szünettel kezd minden figurát, Petruska hangsúlyra indít.) De ami a legfontosabb: nagyon különböző hangokkal operál a két dal gitár kísérete. A Vampire Weekend minden adott harmóniára két-két hang váltakozását használja, Petruska teljes harmóniai bontásokat játszik. Le kellett volna írni egymás fölé a kettőt, és hamar kiderült volna, hogy egyáltalán nem egyeznek.

 

A szakvélemény állítása, mi szerint a "harmónia struktúrája" is megegyező, nekem kissé ködös. Világosabb volna, ha nem a harmónia struktúrája, hanem a konkrét harmóniasor lenne beazonosítva. A struktúra ugyanis mindenkié. Plagizálni csak a konkrét akkordmenetet lehet.

 

A Vampire Weekend dala lényegében az 1. fok - 4. fok - 5. fok harmóniasort alkalmazza mindvégig. Mégpedig úgy, hogy a kétütemnyi harmónia-körökben az első ütem első felében az 1. fok, második felében a 4. fok szól. A második ütem pedig végig az 5. foké. És ettől soha a dal során nem tér el. Ez a három akkord amúgy minden összhangzattan könyv első leckéje. Abszolút közkincs, amit nem lehet plagizálni.

 

Ezzel szemben Petruska kétütemnyi harmónia-köreiben az első ütem végig az 1. foké, a 4. fok csak a második ütem első felében érkezik el, majd utána Petruska - akkordfordítás segítségével - visszafordul és rövid 1. és 2. fokokkal gyorsan visszaereszkedik az 1. fokra. Az 5. fok Petruska verzéiben elő sem fordul. Refrénjében is csak a negyedik és nyolcadik ütemben találkozhatunk ezzel az akkorddal, illetve a "bridge"-nek nevezett rész utolsó két ütemében. Tehát az alkalmazott harmóniák nem egyeznek és nem azonosak!

 

Ebből következően természetesen a basszusmenet sem hasonló. Az, hogy az 1. fok után a következő hang 4. fok, az talán még nem tekinthető lopásnak. Főleg, hogy onnan már Petruska az ellenkező irányba lép. Tehát az, hogy a "jellemző basszusmenet" egyezik és azonos, tényszerűen nem igaz.

 

A "dallamkezelés" kifejezés megint csak tudóskodó ködösítés. Nincs semmi konkrét tartalma. Talán dallamvezetésre gondolt a szakértő. Akárhogy is, esetünkben a kérdés, hogy egy dallam azonos hangok azonos irányú mozgásából áll-e, vagy sem. Ezt kellene megállapítani. Nos, a két verzét egymás fölé helyezve két ponton fedeztem fel némi fedést. A 3. és 7. ütem második felében mindkét dalban előfordul egy ereszkedő skálatöredék (szolmizálva: fá-mi-re-do). Ennyi. Egyébként az A-dúr skála hangkészletét halljuk, mindkét dalban nyolcados lüktetésben, de meglehetősen eltérő elrendezésben.

 

Ami az egyetlen – számomra is – kétséges rész, az a refrén első üteme. A Vampire Weekend dallama itt – negyed szünet után – egy két hangból álló motívummal indít, minek nincs szövege, csak valami Ah! vagy Uh! Tulajdonképpen egy kurjantás. Ezt az énekes – továbbra is szöveg nélkül – triolás melizmatikus kanyarokkal vezeti vissza az alaphangra. Ez hangzik el négyszer (csak a "kurjantás" már nem ismétlődik). Petruska is szöveg nélkül indítja a refrént. (Nála is Uh!) De ő egy oktáv lépéssel ugrik fel ugyanarra a két hangra, majd onnan szinkópált tartott hangokkal lépked le az alsó kvinthangra. És erre szöveges sorral válaszol. Ha egymás fölé írom a két refrént, valóban a legkarakteresebb két hang, épp a refrén indító motívuma fedi egymást. A többi már nem. De ez az egyetlen pillanat felkeltheti bennünk az egyezés érzését. Erre írhatta a szakértő, hogy a Vampire Weekend dal refrénje visszaköszön a Petruska dalban.

 

Hogy a paraméterek "túl nagy számban" megegyeznének, egyáltalán nem igaz! A karakter és hangulat valóban hasonló, de a felhasznált zenei eszközök túl nagy számban térnek el egymástól ahhoz, hogy meggyőződéssel állítsam: nincs szó plágiumról.

 

Victor Máté
2019. február 20.

 

 

 

 

 

 

A magunk részéről csak annyit kívánunk hozzátenni, hogy nagyra értékeljük Victor Máté alapos elemzését, és hogy vette a fáradságot, hogy ilyen mélységekig összehasonlítsa a két dalt. Petruskának pedig további sikereket kívánunk!