zenesz_logo.png



A ZENÉSZ megújult oldala jelenleg teszt üzemmódban működik.
fejlec_graf_zenesz.svg
Zenei hírek
Találkozásunk előtt éppen Izraelből érkezett haza a zenekar, ahol a Channel1 meghívásának tett eleget. Valójában ezért kaptuk a meghívást, ami az MTVA közreműködésével valósult meg, mert a zenekar négy vallás harmonikus együttlétét valósítja meg.

LotfiBegi perzsa-muzulmán, Pál Gábor a billentyűs zsidó, Walkó Csaba az énekes evangélikus, én pedig katolikus vallású vagyok – kezdi a beszélgetést Sándor Attila. Érdekelte őket a közös munkánk, és erről is faggattak bennünket a kint készített interjúk során a zenélés mellett.

 

sandorattila.jpg

 

Az Eurovíziós fesztivál-szereplésünket egy nagyszerű promóciós turné- sorozat előzte meg, hét országban jártunk, ahol népszerűsítettük a zenénket, és persze magunkat is, hozzáteszem mindenhol nagy sikerrel. A sorozat csúcsa, nem véletlenül Izraelhez kötődött, ahol arról beszélhettünk, amiről a versenydalunk szólt, és ennek a jelentőségét mindannyian átéreztük.

 

Kivételes lehetőségekhez jutottatok az Eurovíziós szereplés kapcsán, és valóban nagyon szerencsés a zenekar emberi sokszínűsége, ami a zenéteket is különlegessé teszi, de most beszéljünk a kezdetekről. Hogyan lett ilyen amilyennek megismertük - a CompactDisco?

 

Valóban, mind a négyen külön zenei világból érkeztünk, és a magánéletünkben is teljesen mások vagyunk. Talán  ezért is működik ilyen jól a dolog. A történetünkhöz tartozik, hogy a CompactDisconak volt egy előd zenekara, amit Brownfield – nek hívtak, Walkó Csaba-Pál Gábor-Sándor Attila-Dési Tamás és Barabás Lőrinc felállásban  játszottunk.

 

Mindenki ismeretlen volt, magyarul énekeltünk, megjelent egy lemezünk is, de nem sok vizet kavart, úgyhogy szép lassan vége lett a Brownfieldnek, és mi pedig egy évig nem is találkoztunk. Akkor éppen indult egy Megasztár, és mi rávettük a Csabát, hogy nevezzen be, csakhogy történjen valami. Csaba annak rendje és módja szerint a vigaszágon kiesett.

 

Az egész sztori arra volt jó, hogy a produkciót látta a Begi, akivel nemsokára készítettek egy közös remixet, aminek jó tapasztalatait akkor parkoló pályára tették egy későbbi folytatás reményében. Nemsokára bekerült a képbe Pál Gábor, és megszületett az „I’m in love”, amit a kezdeti kudarc után az MR2 Petőfi felkarolt és játszani kezdett. A dal annyira sikeres lett, hogy nemsokára bekerültünk az Akusztik c. műsorba, ahol minden élőben és akusztikus hangszereken szólt. Ide pedig kellett egy baszszusgitáros.

 

Így kerültem vissza én is a csapatba, hiszen akkor már 11 éve együtt zenéltünk. Minden rezdülésüket ismertem. A lényeg az, hogy annyira jó lett a hangzás egy basszusgitárral megtoldva, hogy megpecsételődött a sorsom.

 

Turnéztunk kisebb nagyobb sikerrel, de csak a YouTube-on tudtuk lemérni mennyire érdekli a közönséget. Ma már tudjuk, hiszen az I’m in love már bőven túl van az 1 millió letöltésen.

 

IMG_0182.jpg


Mégis hogyan született a CompactDisco név?

 

Volt benne tudatosság, de valójában viccelődtünk. Arra gondoltunk, hogy a zenénk a 80-as évek szinti-pop zenéjéből fogunk kiindulni, és ebben a korban élte aranykorát a CD, vagyis a CompactDisc... Így lett a zenekarunk neve CompactDisco!

 

Kié a zenei dominancia a zenekarban?

 

Nagyon sok Brownfield szám lett újragondolva, ami azt jelenti, hogy mi nem tudunk és nem is akarunk elszakadni attól a kortól, amikor 18 évesek voltunk, és írtuk a dalainkat. Ezek a számok a Csabánál vannak, pontosabban a fejében, és ezek törnek fel nap, mint nap, és kerülnek napirendre. Egyébként Walkó Csaba jazz zongoristának képezte magát, amellett, hogy dobolt is. Szóval ebben az értelemben – hogy a kérdésre válaszoljak - ő a domináns. Tőle származnak az ötletek, amiket azután meghangszerelünk, ami egy nagyon izgalmas folyamat, és amiből mindenki kiveszi a saját részét. Különlegessége talán abban rejlik, hogy ez javarészben az internet segítségével zajlik, nem mindig ülünk egymás mellett a stúdióban. A dalok szövegét Pál Gábor írja, aki angol és spanyol fordító is egyben, ez számára nagyon testhez álló feladat, aminek megvan a sajátos menete és koreográfiája, amit ketten a Csabával visznek tökélyre minden dal esetében, ebbe nincs igazán beleszólásunk.

 

Milyen stúdióban dolgoztok?

 

A felvételeink javarésze otthon készül, és csak az utolsó fázisban vesszük igénybe a stúdiót az énekhanghoz és a dalok keveréséhez. Ez még azért alakul, amihez az is hozzátartozik, hogy nincsen kedvenc hangmérnökünk, még nem találtunk rá, ami persze baj is egyben…A„Sound Of OurHeart„ Szakos Krisztiánnal készült a Gattaca Stúdióban, aki Ákossal dolgozott nagyon sokáigés nagyon meg voltunk elégedve a munkájával, biztosan folytatódik a közös zenélés vele. Ami a stúdiókat illeti, az első lemezünk a Groove Jack, a második lemez felvételeit itthon készítettük, majd kiküldtük az anyagot Berlinbe, ahol a végső változat, a keverés és a master készült, amit Deutsch Gábor barátunk készített a saját stúdiójában. Ennyit a stúdiókról!

 

IMG_1273.jpg


Milyen márkájú hangszereken játszotok?

 

Kezdem a Begivel, aki egy laptop-ot, egy TC. electronic hangkártyát és egy Akai APC 40 es midi-vezérlőt használ, ami be van dugva egy négysávos Pioneer DJ keverőbe. Erről jön a dob, és az extra zenei sávok.

 

Gábor szintén egy Akai midivezérlőt használ,egy AKAI MPK 88 billentyűs, kalapácsmechanikás keyboardot, amiben nincsen hangszín, és ami szintén egy laptop-ba csatlakozik és egy Focusright hangkártyából táplálja a hangszíneket. Ami engem illet én - most és örökre, mint az importőr Musicminutes hangszerbolt  Sandbergendorsere– megkaptam életem hangszerét, egy Custom Shop hangszert,amit az igényeim szerint készítettek el,ami egy 5 húros Sandberg California TT5 basszusgitár, kiváló elektronikával. Fellépéseken ez egy

Line 6 FloorPOD-ba megy bele, ami erősítőt szimulál, kevés kompresszióval, ez bele megy egy DiBoxba, majd a kontrollból így kapom vissza a hangját. Ezzel most elárultam azt is, hogy nem használok erősítőt, mert hangban csak a hűtőszekrény méretűek lennének a megfelelők, viszont kicsi a buszunk.

 

Még a Csaba maradt ki a sorból, aki a Red Bull támogatását élvezi és kapott egy ShureSuper55 –ös mikrofont, ami retro formájú, és sokkal jobban szól, mint egy SM 58. A fülmonitorja egy Microsonic két utas típus, amit a saját fülére formáztak a tökéletes illeszkedés miatt.

 

Izrael_3.jpg


Most nagyon fut a szekér. Jut időtök arra gondolni, hogy mi lesz majd egy év múlva?

 

Ez jó kérdés. Mikor elindultunk elhatároztuk, hogy szeretnénk a CompactDisco-val külföldön érvényesülni. Ezért énekel a Csaba kizárólag angolul, mert ez a cél. Az Eurovíziós szereplés számunkra elsősorban egy lépcsőfok volt, aminek eredményeként eddig 16 országban írtunk alá lemezszerződést és változatlan az érdeklődés a zenénk iránt a fesztivál szereplésünk óta is. Ebben a folyamatban nagy szerep hárul kiadónkra a CLS Music –ra, aki minden segítséget megad nekünk és teljes zenei szabadságot biztosít a munkánkhoz. Ettől függetlenül a zenekarban mindenkinek megvan a saját feladata, Begi a Facebook-ot kezeli, Gábor fordít - organizál, én pedig grafikus vagyok, és az arculati dolgokkal foglalkozom, Csaba pedig az interjúkat kezeli, hiszen ő a frontember, a napi sajtóval pedig tartani kell a kapcsolatot. A Zenész magazin ez esetben természetesen kivételnek számít.

 

( -sr- )