ZenészmagazinVissza a jövőbe – Roland TR-8S dobgép teszt

Zenészmagazin | 2018. Október 19., Péntek 10:00

Azt hiszem vita nélkül el lehet mondani, hogy a Roland dobgépeknek nagyon meghatározó szerepük volt az elektronikus zene létrejöttében és hangzásuk a mai napig fellelhető ezen stílusokban.

 

 

tr-8s-lf_700x.jpg

 

Elsősorban a TR-808 és TR-909 voltak ezek a típusok, de kisebb mértékben a TR-707, TR-727 és a TR-606 is. A 808 és 909 modellek megtalálhatók ma is sok elektronikus zenész eszköztárában és a használható példányok nagyon komoly összegekért cserélnek gazdát, mivel az eredeti modellek gyártása nagyon hamar, 1983-ban illetve 1984-ben befejeződött. Néhány gyártó az igényekhez igazodva létrehozott klón példányokat, de pár évvel ezelőtt maga a Roland cég is felélesztette a sorozatot virtuális analóg technikát alkalmazó modellel. (Az eredeti 808 teljesen analóg modell volt a 909 a cinekre már használt mintákat.) Az említett modell a Roland TR-8 volt az AIRA sorozatban körülbelül négy évvel ezelőtt, de nem sokkal utána a kisméretű butik sorozatban is megjelent a TR-08 és TR-09. A most tesztelt TR-8S a TR-8 újragondolt továbbfejlesztése, amit idén márciusban jelentettek be és mostanra már kapható a boltokban, bár a nagy érdeklődés és hosszú előrendelési listák miatt nem könnyű hozzájutni egy példányhoz.

 

A leglényegesebb változást az elődhöz képest a névben megjelenő S betűből is ki lehet következtetni, ez a minta lejátszás azaz Sampling lehetősége. Míg az eredeti TR-8 teljes egészében a Roland Analogue Circuit Behaviour (ACB) technológiára épült, amely az originál áramkörök és komponensek viselkedését modellezte, addig az új modellben beépített mintákat is találunk, illetve lehetőség van saját minták használatára is. Az ACB dob kittek ugyanúgy megmaradtak, sőt a TR-8-hoz külön megvehető bővítések most mind benne vannak, tehát a 707, 727 és 606 készletek hangjai is. A TR-8S 11 hangszere közül bármelyiknél kiválaszthatjuk, hogy ACB emulációt vagy mintát használunk, így a gyári dob készletek közül is sok hibrid készletet találunk. Összesen 300 preset minta van a dobgépben, de saját mintákat is importálhatunk SD kártyáról WAV, illetve AIFF formátumban. Felbontástól függően monóban maximum 180 másodperc lehet egy minta, és 600 másodperc az összes feltölthető hely. Ez mai mértékekkel nem annyira sok, de dob, perka és effekt hangokra, vagy akár rövidebb ének és rap részek bejátszásához bőven elég lehet.

 

 

tr-8s-c_700x.jpg

Nagyításhoz klikk a képre!

 

A változásoknak csak egy eleme a sampling megjelenése, kezelő felületben, kimenetek terén és még sok más területen hasonlóan komoly változások történtek. Míg a TR-8 esetében összesen négy kimeneten jelenhettek meg a dobhangok most a készülék hátulján helyet kapott a sztereón kívül hat független kimenet. Ráadásul ezeken, a menüből választhatóan vagy önálló hangszert vagy egy hangszernek a trigger jelét küldhetjük. A TR-8S effekt része is nagyon sokat fejlődött. Minden egyes hangszerre a dobcuccon belül kiválaszthatunk egy inzert effektet és ennek valamelyik fontos paramétere az kezelőfelületen új potméter sorként megjelenő Control potméterekkel valós időben állítható. A közösen alkalmazható Reverb és Delay effekteken kívül a Master szekció is kapott effektet. Ezeknek is van valós időben használható potméterük, és ez annak fényében, hogy lett egy Motion Record funkció, még érdekesebb lehetőségeket nyit meg. A Motion Record azt jelenti, hogy minden egyes patternhez felvehetünk controller mozgásokat is, azaz mondjuk a szűréseket, hangolásokat és hasonlókat.

 

Mivel annak idején használtam Roland dobgépeket, így pár perc után teljesen otthon éreztem magam a kezelőfelületen. Az egyik dolog, ami a régi modellekhez képest elsőre hiányzott, az a patternek összefűzésének a lehetősége, az úgynevezett Song Mode. De rá kellett jönnöm, hogy ez egy elsősorban élőzésre kitalált eszköz, és minden ennek szellemében lett kialakítva. A teljes számszerkezet egyébként majdnem hogy kialakítható, ugyanis minden patternnek itt már nyolc variánsa van (a TR-8-nál csak kettő volt) és ezeket össze is lehet fűzni egyszerre megnyomva a gombokat. Két variáns kinevezhető Fill patternnek és az Auto Fill In részben beállíthatjuk, hogy hány ütemenként történjen díszítés, manuálisan is elindíthatunk díszítést, illetve automatikusan előállított random variációt is használhatunk díszítésnek.

 

 

tr-8s-rf_700x.jpg

 

 

A Step Recording bevitel mindenki számára ismerős lehet, aki valaha is találkozott régebbi dobgéppel. Az adott hangszert kiválasztva a 16 gombon látjuk, hogy mely helyeken szólal meg a hang és ki- és bekapcsolva módosíthatjuk a helyeket. Lehetőség van élőben is beütni hangszereket, ilyenkor Instrument módban az adott gomb az adott hangszert jelenti. Ezek a bevitelek egy dinamikát jelentenek, amelyeket az Accent illetve Weak Beats bevitellel módosíthatunk pozitív, illetve negatív irányba. A kezelőfelület jobb oldalán alul, viszont van egy Instrument Pad, amely dinamika érzékeny. Ezzel a kiválasztott hangszert dinamikával üthetjük fel. Nekem hiányzott ennél a résznél a taktjel használatának lehetősége, de megértem, hogy ezekben a stílusokban nagyon ritkán indul nulláról az ember, egy lábdob, vagy lábcin patternt lerakhatunk és akkor már ahhoz képest üthetjük be a dolgokat. Élőzésnél fontos lehet, hogy így valós időben hozhatunk létre variációkat, díszíthetünk patterneket. Mivel a patternekhez használhatunk Sub Step funkciót (a pattern legkisebb felbontásánál kisebb helyekre is rakhatunk be ütéseket) illetve a pattern hossz független lehet hangszerenként, így komolyan kitágíthatjuk a lehetőségeket ritmikailag.

 

A hangszer megjelenése is változott, letisztultabb lett a külső. Megszűnt a kicsit rikító zöld keret és a fader csúszkák megvilágítása is nagyon hasznos funkciókat kapott. Most már lehetőség van dobkészletek alapján is külön színnel ellátni egy adott hangszerhez való fadert, jelezve így, hogy például ott milyen effekt lett hozzárendelve inzert effektként, és akkor a hozzá tartozó Control potmétert tekergetve mire számíthatunk. Az új kezelőfelület teljesen lapos lett, ez nem biztos, hogy egyértelműen pozitív változás, az enyhén döntött felület bizonyos esetekben kezelhetőbb.

 

 

tr-8s-r_700.jpg

Nagyításhoz klikk a képre!

 

 

 

A TR-8S MIDI csatlakozókkal rendelkezik, így más eszközökkel – mint például a Roland ARIA sorozat TB-3 basszus szintetizátora – könnyen szinkronizálható. Az USB csatlakozás által számítógépes rendszerekkel, vagy olyan eszközökkel, amelyek szintén rendelkeznek USB MIDI lehetőséggel, szintén szinkronizálható. A sampling résznél már említett SD kártya a beállítások kimentésére és más eszközbe való átvitelére is használható. A TR-8S eszközhöz ebben a pillanatban nincs még számítógépes editor, de megjósolva a népszerűségét biztos vagyok benne, hogy azok a külső cégek, amelyek a TR-8-hoz fejlesztettek ilyet, hamarosan ehhez is megcsinálják.

 

Mindent összevetve, a Roland TR-8S az utóbbi évek legsikeresebb dobgépe lehet, és a mostanában más cégek által kihozott teljesen analóg modellek között is biztosan megállja a helyét. Nagyon jó a felhasználói felület, és bár a sok új funkció miatt több olyan rész van, ahol mélyebben bele lehet menni a menü rendszerbe, de összességében megmaradt az az intuitív, inspiráló valós idejű játék lehetőség, ami az elődöt is népszerűvé tette. Mivel az árkategória is az maradt, mint az eredeti modellnél, én csak bizalmat tudok szavazni az új modellnek és javasolni a kipróbálását, meghallgatását. A hangszert – melynek javasolt bruttó ára 240 810 Ft* – a Roland hazai képviseletének jóvoltából tesztelhettük, további információk náluk kaphatók.

 

 - Lippényi Gábor -

 

* A Zenész Magazin 210. számában az ár tévesen jelent meg, a helyes ár az itt közölt 240 810 forint.

Share |
top

A hozzászóláshoz kérjük jelentkezzen be, ha még nem regisztrált a regisztráció linken megteheti!

E-mail

Jelszó

Regisztráció | Elfelejtett jelszó

bottom
Impresszum
Betöltés: 0.117714 másodperc.