zenesz_logo.png



Ha hangfelvétel, akkor mikrofon. Az első, kihagyhatatlan láncszem a stúdióban egy jó énekmikrofon, mely általában egy nagymembrános kondenzátor miki.

 

 

bpmtb95.jpg

 

 

 Mivel sok minden eldőlhet ezen a ponton, érdemes jól tájékozódni a nagy útvesztőben, mielőtt vásárlásba bocsátkoznánk. A következőkben bemutatásra kerülő B.P.M. TB-95 nagymembrános csöves berendezésre már előre felhívnám a figyelmet.

 

A doboz feltárása után a következő szettet találjuk benne: 1 db mikrofon, 1 db tápegység, 1 db speciális mikrofonkábel, 1 db mikrofonkosár. Fontos, ha mikrofont vásárolunk, mindig legyen hozzá „gyári” kosár hiszen a szigetelő szalagos felfüggesztés nem biztos, hogy kielégítő megoldást biztosít. A dobozban lévő speciális kábel köti össze a tápegységet a mikrofonnal. A mikrofon tápellátását nem a keverőpult fantomtápjáról kapja, hanem egy kis ezüstszínű kis dobozkából, amit kifejezetten hozzá terveztek. Na, de térjek már rá a lényegre, a mikrofonra.

 

Külső megjelenésére leginkább a Neumann klasszikus formájára emlékeztet, ezüst- vagy fémszínű 50x200 mm-es méretével igazán meggyőzően hat. Külső szemlélgetést tovább folytatva találunk rajta egy -10 dB-es osztót és egy karakterisztika-váltó kapcsolót. Az 1 inches nagymembrános TB-95 háromfajta (vese, nyolcas és kör) iránykarakterisztikával tudja a hangokat becserkészni. A külső után nézzük a fontosabb belső értékeket technikai adatok formájában. A frekvenciagörbéje 20-20 000 Hz között szinte teljesen egyenes, 10 000 Hz fölött kicsit emelkedik, ami hasznos lehet. A kimeneti impedancia 200 ohm, min. bemeneti impedancia pedig 200 ohm. A nagytorkú énekesek 138 dB hangnyomást fejthetnek ki a membránra „büntetés” (torzítás) nélkül.

 

 

NeumRahmenJ.jpg

 

 

Összehasonlításképpen egy általánosan elismert Neumann U87/A mikrofont használtam a teszthez. Természetesen énekfelvétellel kezdtem, ahol közeli éneklésnél a gyönyörű lágy mélyek tűntek fel először, azok az igazi levegőhangok is kézzelfoghatóvá, érthetővé lettek, persze éppen ezért az erős „P” és „B” hangokra vigyázni kell. A csöves erősítés miatt igen szép és dús felharmonikusokkal találkozhatunk, illetve a frekimenetnél már említett magasemelés ezt nagyon jól kihangsúlyozza. Az összehasonlítást nagyon jól bírta, sőt a csöves hangzása, kissé koszosabb hangja adott esetben érdekesebb is lehet a másik német testvér által már megszokott tiszta hangképnél. Persze ezt ízlése, és főként énekese válogatja.

 

A tesztidőszak alatt sikerült klasszikus hangszerek felvételénél is kipróbálnom, ezek cselló, hegedű, basszusklarinét, fagott és pikoló voltak. Ezeket a hangszereket nem tudtam „rávenni”, hogy tapadjanak a mikrofonra, így a nagyobb távolság miatt a mélyek is egy kicsit távolodtak, de hát ez így van rendjén. Mindazonáltal persze a dús felharmonikusok nem csak az énekhangnál, de az akusztikus hangszereknél is tiszta érthető hangokat produkáltak.

 

tb95.jpg

 

 

Összegzésképpen elmondható, hogy a B.P.M. TB-95-ös mikrofon stúdióba való, és mindenfajta akusztikus hangszerre, énekre bátran ajánlhatom. Árát tekintve jó vételnek tűnik, hiszen más, hasonló kaliberű csöves mikrofonok sokkal többe kerülnek.