ZenészmagazinYamaha TransAcoustic LL-TA BS - teszt

Zenészmagazin | 2017. Április 19., Szerda 09:00

Nem hittem volna, hogy valaha erősítés nélkül tudjuk majd effektezni az akusztikus hangszerek hangját. A technika azonban manapság olyan szintekre érkezett, ahol bármi lehetséges.

L-TA_z_0001_700.jpg

 

 

 

Anyagok, összerakás


Az Eldorádó Hangszerkereskedésnek köszönhetően volt alkalmam megismerkedni a Yamaha egyik új generációs akusztikus gitárjával a TransAcoustic szériából, egészen pontosan a Yamaha LL-TA BS TransAcoustic gitárral. A hangszer már első ránézésre is szemet gyönyörködtető. A magasfényű, brown sunburst színű fedlapjával már azelőtt megalapozta a barátságunkat, mielőtt egyáltalán a kezembe vettem volna. Az illesztések, ragasztások, mindenhol makulátlan minőségűek, bár nem is vár mást az ember egy ilyen felsőkategóriás hangszertől. A matt fényezésű nyak rendkívül stabil, köszönhetően a mahagóniból, illetve rózsafából álló, összesen öt darabból ragasztott konstrukciónak. A bundok végei megfelelő módon csiszoltak, így abszolút kényelmes rajta a játék.  

 

 

 

L-TA_z_0003_700.jpg

 

 

 

 

Tömör fenyő fedlapja a Yamaha által már korábban is alkalmazott A.R.E (Acoustic Resonance Enhancement) technológiával kezelt. Ennek a folyamatnak köszönhetően olyan kedvező tulajdonságokkal ruházzák fel az új faanyagot, mintha már évek óta egy bejátszott hangszer része lenne. Lényegében a gitár fedlapja így egy mesterségesen beérlelt, minőségi hangszerfából készül. Az elektronika a megszokott 9V-os helyett 2db AA-s elemmel működik. Az elemtartó így karcsúbb, mint az átlag, minimális méretű a testen lévő kivágás, mely a gitár fenekénél, a jack-aljzatnál található. Elegáns módon, könnyen nyitható.

 

 

Kényelmes játszhatóság, hang


A gitár hangját tekintve nagyon kiegyenlített, kristálytiszta. Jól artikulált mélyek, csilingelő magasak jellemzik. A zenei stílusok széles spektrumában jól alkalmazható. Játszhatóság tekintetében abszolút kényelmes. Jómagam viszonylag keveset használok akusztikus gitárt, inkább az elektromos hangszerekhez szoktam, azok minden kényelmével együtt, éppen ezért törvényszerű, hogy szinte minden akusztikus gitárt elsőre kényelmetlennek érzek. Ebben az esetben viszont már az első kézbevételkor otthonos érzésem volt. A hangszer már gyárilag nagyon kedvező húrnyomással van beállítva, csörgés-zörgés mentesen. A gitár hangját a felsőbb fekvésekben is ugyanolyan hangerő jellemzi, mint lent, tehát hangkitartás szempontból is nagyon jól kiegyenlített. Hangerő tekintetében a viszonylag nagy testnek köszönhetően már akusztikusan, natúrban is nagyon nagyot szól.

 

 

 

L-TA_p_0004_700.jpg

 

 

A megfejtés: a rezonátor

 

 

 

Beépített effektek, térélmény valós akusztikus módon  


Az eddigiek alapján egy kiváló akusztikus gitárt ismertem meg, de a különlegességére még csak most derült fény. Ugyanis a gitárban található elektronika tartalmaz egy reverb- és egy kórus effektet. Önmagában még ez sem lenne korszakalkotó, hiszen találkozhattunk már on-board effektekkel elektro-akusztikus gitároknál, de olyannal még nem, amelyhez nem kell erősítés. A SYSTEM70 TransAcoustic™ elektronika technológiájának lényege, hogy a testen belül, a hangszer hátlapjára rögzített rezonátor (actuator) a húrok rezgésére reagálva effektezett hangot ad ki, erősítésnek, hangszórónak magát a hangszertestet használva. Így az effektezett hangot a gitár hanglyukán keresztül hallhatjuk. Nagyon érdekes élmény! Először meglepődtem, amikor megszólalt a térbe helyezett hang a gitár testéből, de nagyon könnyen meg lehet szokni ezt a kényelmet, rövid játék után már az tűnt furcsának, ha kikapcsoltam és „csak” a száraz hangot hallottam.

 

 

L-TA_p_0001_700_crop.jpg

 

 

Kezelőszervek

 

 

Az effektek kezelése nagyon egyszerű. A gitár testen három potméter található, melyek közül az egyik a bekapcsoló gomb is egyben. Ezt körülbelül  egy másodpercig benyomva tartva aktiváljuk a rendszert. Ha kihangosítva használjuk a hangszert, akkor ez a kapcsoló a saját piezo-hangszedőjének a hangerő potmétere is egyben. Ezen kívül az egyik potméterrel a reverb, a másikkal a kórus szintjét szabályozhatjuk egymástól teljesen függetlenül. Használhatjuk a hangszert csak zengető, vagy csak kórus effekttel, illetve a kettő tetszés szerinti keverésével. Mindezt akusztikus módon! A kórus nagyon ízléses, még teljesen kitekert állapotban sem telepszik rá a natúr hangra, inkább csak megfelelő módon fűszerezi azt. A reverb potméter a nulla állástól a félig kitekert pontig „room” jellegű zengetést ad, a felétől a teljesen kitekert pozícióig pedig nagyobb terű „hall” reverbet produkál. A rendszer kezelése meglehetősen egyszerű, mégis nagyon sokféle kombinációt, árnyalatot kaphatunk, mellyel ízlésünk szerint színezhetjük gitárunk hangját.

 

 

 

L-TA_p_0006_700.jpg

 

 

Szellemes elemtartó megoldás

 

 

Mint köztudott, a piezo-hangszedős technológia – bármilyen jó minőségű is – nem képes teljes mértékben visszaadni a gitár valódi akusztikus hangját. A mikrofonozás pedig a legtöbbször körülményes, továbbá sok paramétertől függ, hogy valóban az élethű hangot kapjuk-e. Ez idáig az effektek használata akusztikus hangszerek esetében csak valamilyen külső rendszer, hangosítás útján valósulhatott meg. A TransAcoustic megoldása viszont pont ezért forradalmi újítás! Túl azon, hogy nem kell hangosítást használni, hogy effektet tegyünk a gitárhangra, különösen nagy érték, hogy a legtermészetesebb módon tehetjük mindezt, hiszen nem egy hangszedő, vagy mikrofon által vett hangra kerül rá az effekt, hanem a valós térben születő gitárhangra.

 

 

 

 

 

 

 

Összegzés, ajánlás


A TransAcoustic technológia új szintre emeli az akusztikus gitáron való játék élményét. A hangszeren való gyakorlás, komponálás jóval inspirálóbbá válik. Nagyon kényelmes, hogy a térélmény komfortját a hangszerbe integrálva mindenhová magával viheti az ember – legyen szó zenés, baráti összejövetelről, zenekari próbáról. Még akár kisebb, unplugged-jellegű klub koncertekre is mindenféle erősítés nélkül alkalmas. Nagyobb koncerteken, kihangosítva pedig a saját piezo-hangszedőjének köszönhetően ugyanazokat az effekteket élvezhetjük, mint otthoni gyakorlásnál, vagy próbán. Meggyőződésem, hogy hobbizenészeknek és profiknak egyaránt hasznos társa lehet ez a kiváló hangszer.

 

Technikai adatok:

  • Fedlap: tömör fenyő (A.R.E.)
  • Hátlap, káva: rózsafa
  • Kulcsok: Die-cast Gold (TM29G)
  • Szín: brown sunburst
  • Fogólap: ében
  • Nyak: mahagóni, rózsafa
  • Elektronika: System70 TransAcoustic ™+ Piezo rendszer


Ár: 321.900 Ft

Gyártó: Yamaha
Forgalmazza: Yamaha Music Europe GmbH

 

Borbély Tamás

 

Az írás a Zenész 2017/201. számában is megjelent.

Share |
top

A hozzászóláshoz kérjük jelentkezzen be, ha még nem regisztrált a regisztráció linken megteheti!

E-mail

Jelszó

Regisztráció | Elfelejtett jelszó

bottom
Impresszum
Betöltés: 0.118358 másodperc.