zenesz_logo.png



- BORBÉLY TAMÁS - A HX Effects kiváló választás lehet olyan gitárosok számára, akik csúcsminőségű effektekre vágynak egy egyszerűen kezelhető multieffekt formájában, de nem használnak erősítő modellezést.

 

maxresdefault_700x.jpg

 


A Helix család áttekintése

A Line 6 néhány éve a Helix Floor multieffektjével, illetve annak rack-es változatával, a Helix Rackkel  belépett a csúcskategóriás multi-gyártók közé. Korábban is rengeteg modellezős terméket gyártottak, de a hangminőség bizony sok esetben vitatható volt. A Helix Floor (illetve Rack) viszont már egy kategóriába sorolható a Kemper, vagy a Fractal Audio termékeivel.

A zászlóshajó Floor után megjelent a Helix LT, mint egy csökkentett (light) változat. Lényegében csak a ki-, és bemenetek számában, lehetőségein történt némi szűkebbre szabás, a processzor és a hangminőségért felelős hardverek ugyanazok, mint a „nagy” változatban, mérete is hasonló, viszont az ára jóval kedvezőbb. Majd a Helix LT-hez képest körülbelül fele áron megjelent a HX Effects, mely minden effektet tartalmaz az eredeti Helix-ből, viszont erősítő-, és ládamodellezést egyáltalán nem – jelen tesztünkben a Helix család e tagját vesszük tüzetesebben szemügyre. Idén ősszel jelent meg a HX Stomp, ami tartalmaz mindent, amit a Helix, viszont mindössze három lábkapcsolóval rendelkezik. Ez a helytakarékos változat még olyannyira friss, hogy nem is kapható Európában.

 

Line6-HX-Effects-gitar-multieffekt 700x.jpg

 

Összerakás, kezelőfelület

A HX Effects egy meglehetősen masszívan összerakott, strapabíró fém házzal rendelkezik, semmi nyoma a Line 6 korábbi termékeire jellemező olcsó, műanyag burkolatoknak. A kapcsolók jól látható, színkódolt állapotjelző LED-eket kaptak, melyek felett kis digitális felírat sáv (scribble strip) található, mely jól szerkeszthető, feliratozható. Ez utóbbi két design elem már jól ismerhető a korszakalkotó Helix Floor idejéből. Magára az egész egységre jellemző a letisztult, minimalista formatervezés, és a funkcionalitás: kevés gomb, kevés kapcsoló, nagyon jól átlátható kezelőfelület. A lábkapcsolók érintés-érzékenyek, akárcsak a Helix család többi tagjánál, ezáltal a kézzel való érintés (nem benyomás, csak érintés) is külön funkcióval bír, így nagyon praktikussá válik a szerkesztés menete. Az effektek paraméterezésére természetesen szoftveres felület is használható, ha USB-n keresztül számítógéppel összekötve alkalmazzuk a Line 6 honlapjáról ingyenesen letölthető klienst.

Nagyon nagy előny azonban, hogy ellentétben más csúcskategóriás multieffektekkel a HX Effects-nél nagyon egyszerű a szoftvermentes, úgymond kézi szerkesztési mód is. Bátran kijelenthető, hogy akár kezelési útmutató nélkül is gyorsan elsajátíthatók a főbb funkciók, nagyon könnyen színpadképes soundok szerkeszthetők.

 

Line 6  HX Effects_700x.jpg

 

Effektek áttekintése, hangminőség

A HX Effects rendelkezik mindazon effektekkel, mint a „nagy” Helix Floor, egyedül annyi korlátozás jön be a képletbe, hogy míg a Helixen egyszerre több mint 30 effekt-blokk használható egyidejűleg, addig a HX Effects-en mindössze 9 ilyen blokk használható. Ez első hallásra nagy megszorításnak tűnik, de ha belegondolunk, akkor 9 effekt még egy meglehetősen extrém sound létrehozásához is elegendő. Nincsen ugyanis limitálva, hogy miből mennyit használhatunk. Ezt a kilenc helyet úgy is ki lehet használni, hogy egyszerre alkalmazunk például egy kompresszort, két torzítót, három EQ-t, és három delay-t, vagy csak delay-ből használunk 9 darabot, stb. tehát mindegy milyen blokkot használunk többször, a lényeg, hogy összesen nem haladhatjuk meg a 9 blokkot.

Ahogy a multieffektektől már évtizedek óta megszokhattuk, itt is rengeteg lehetőség közül válogathatunk. Sokáig azonban a mennyiség a minőség rovására ment. A digitális multieffektek színvonala pár éve érte el azt a szintet, amikor már valóban analóg hangminőségről beszélhetünk, vagy legalábbis olyannyira megközelítik azt, hogy már gyakorlatilag megkülönböztethetetlen. Amikor elkezdtem tesztelni az eszközt, szabályosan meglepődtem, hogy a benne található effektek minősége milyen magas színvonalú. Nagyon jól használható, természetes hangzású, blendelhető kompresszorok, gyönyörű sztereó modulációs- és téreffektek, ésszerűen paraméterezhető EQ-k, jellemzik az új pedált. A reverbeknél a klasszikus zengetések mellett már megtalálhatók a shimmer-jellegű, felharmonikus dús, modern terek. A delay-eknél gyönyörűek a swell-jellegű (behangosodó) effektek. Ez utóbbi két blokk effektjeit már mellé lehet tenni, a méltán híres Strymon által gyártott Big Sky reverb, és Timeline delay pedálok mellé, melyek a világ egyik legjobb reverb, illetve delay pedáljainak lettek kikiáltva.

Hangminőség terén egy blokkot említenék, mint gyengébb láncszemet, és az nem más, mint az overdrive/distortion blokk. Félreértés ne essék, egyáltalán nem rosszak a drive-effektek sem, fényévekre vannak a régebbi digitális multik overdrive-jaihoz képest, de a többi effektblokkal összehasonlítva itt nem olyan homogén módon kiemelkedő a színvonal. Vannak meglehetősen élethű, és jól használható drive effektek, de nem mind az. Nem mondhatnám, hogy minden egyes overdrive pedál-modell analóg élményt nyújt, míg például a korábban említett delay, vagy reverb blokkok esetében ez nem lehet kérdés.

Fontos megemlíteni, hogy ugyan a HX Effects nem rendelkezik láda modellekkel, de feltölthetőek rá külső IR-ek (Impulse Response). Ezek nem mások, mint a manapság népszerű konvolúciós technológiával készített bemikrofonozott láda-, vagy akusztikus gitártest modellek. Ez nagy lehetőség azoknak, akik például egy akusztikus gitár piezo hangszedőjét szeretnék „életre kelteni”. A Fishman cég által gyártott Aura 16 és Aura Spectrum pedálok ugyanilyen IR modelleket, „lenyomatokat” tartalmaznak különböző népszerű bemikrofonozott akusztikus gitárokról. A HX Effects-re feltöltött IR blendelhető, vagyis adott esetben finoman hozzáadható a mikrofonozott hangmodell a száraz piezo hanghoz. Ezen módszerrel megdöbbentően természetes, meleg akusztikus gitárhang érhető el.

 

 

rear_600x.jpg

 

Be- és kimenetek, felhasználási lehetőségek

Ahogy már a fenti családfa áttekintésben is említettük, a HX Effects egy olyan multieffekt, mely egyáltalán nem tartalmaz erősítő-, és láda-szimulációt, ezáltal nem használható önmagában (közvetlenül vonalba kötve) keverőbe, vagy hangkártyába csatlakoztatva. A HX Effects kifejezetten azon gitárosok számára készült, akik erősítőt használnak, de az effektek terén egy széles repertoárral bíró, minőségi multieffektet szeretnének használni. Okos húzás volt a Line 6 részéről, hogy megalkották csak az effekteket tartalmazó egységet, mivel így azok, akik nem használnak erősítőmodellezést nem kell, hogy kifizessék a számukra „felesleges” modellezős részeket, hanem megvásárolhatják a csak „hasznos” részeket tartalmazó kisebb, praktikusabb multieffektet.

A HX Effects ki-, és bemenetek terén minden szükséges feltétellel rendelkezik ahhoz, hogy flexibilis módon integrálni tudjuk egy nagyobb effekt-rendszerbe, vagy önmagában tudjuk használni egy erősítő kezelésére. Rendelkezik két kimenettel, melyekhez expression pedált, pedálokat csatlakoztathatunk, vagy az erősítőnk lábkapcsoló bemenetével összekötve csatornaváltáshoz is használhatjuk.

Ha nem minden effektet szeretnénk az erősítő elé kötni, mert annak több csatornáját is használjuk, a HX effects lehetőséget ad arra, hogy bizonyos effekteket az erősítő elé kössünk, bizonyos „torzítás utáni effekteket” (klasszikus módon a reverb, delay, stb.) pedig az erősítőnk effekt loopjába (az előfok és végfok közé).

 

 

line_6_hx_for_riffs 700x.jpg

 

Ha szeretnénk még külső pedált integrálni valahová a HX-en belül, ezt is megtehetjük, mivel az egység két független effekt looppal rendelkezik. Vagyis a fent említett, erősítővel összekötött „négykábeles metódus” mellett, még külső kedvenc analóg pedálunkat, pedáljainkat is bevonhatjuk a buliba, elhelyezhetjük őket bárhova az effektláncba. A HX Effects pedált szinte gitár rendszervezérlőnek is lehetne nevezni. Egy olyan speciális switchernek, melyben az effektek nagy része megtalálható, és csupán két külső kört (effekt loopot) tudunk hozzáadni. A koncepciót tekintve ilyen módon hasonlítható a Boss MS-3-hoz, bár hangminőségben nyilván felülmúlja azt.

 

rear midi 400x.jpg

 

A HX Effects rendelkezik MIDI be-, és kimenetekkel, vagyis képes a MIDI vezérlésre. Tehát a megfelelő erősítő, előfok, vagy egy másik effekt vezérelhető MIDI csatornán keresztül is, ugyanakkor a HX Effects képes MIDI parancsokat fogadni, tehát egy nagyobb egység részeként ő maga is vezérelhető MIDI parancsokkal.

A HX Effects alapvetően két módban működik: Stomp, és Preset módban. Stomp módban a rendelkezésre álló kilenc effektből hatot kihelyezhetünk az egyes pedáljainkra, és úgy kapcsolhatjuk őket ki-be, mintha csak egy klasszikus analóg mintájú kisvasút lenne előttünk. Preset módban pedig az egyes kapcsolókhoz külön-külön, egymástól teljesen eltérő effektláncokat, preseteket rendelhetünk. Ekkor a két balszélső kapcsolónk automatikusan bank up, bank down üzemmódra vált, vagyis ezekkel váltogathatunk a bankok között. Összesen 32 bank áll rendelkezésünkre, mindegyikben 4 preset tárolható, tehát összesen 128 presetet menthetünk el.

 

 

Összegzés, ajánlás

A HX Effects kiváló választás azon gitárosok számára, akik csúcsminőségű effektekre vágynak egy egyszerűen kezelhető multieffekt formájában, de nem használnak erősítő modellezést, hanem hangszerüket kizárólag gitárerősítő segítségével bírják éneklésre.

 

Technikai adatok:

Ár: a hivatalos Yamaha viszonteladóknál
Méret: 76 x 275 x 200 mm (magasság x szélesség x mélység)
Súly: 2,2 kg
Be- és kimenetek: Input sztereo jack bemenetek (left, right), MIDI In, MIDI Out/Thru, 2 db sztereó Fx loop (mono jack send, mono jack return), 2 db expression pedál bemenet, sztereo jack kimenetek (left, right), USB bemenet
Áramigény: 9V DC (gyári Line6 adapter tartozék)