ZenészmagazinLine 6 HX Stomp – a Helix arzenálja egy apró pedálban

Zenészmagazin | 2019. Január 15., Kedd 12:00

- BORBÉLY TAMÁS -

A közelmúltban elég sokat foglalkoztunk a Line 6 különféle multieffektjeivel, ami annak köszönhető, hogy a gyártó a felhasználói igényekhez igazodva, meglehetősen gyakran mutat be új modelleket.

 

line6 hx stomp 700x.jpg

 

 

A Helix család legkisebb tagja


A Line 6 cég a Helix Floor, illetve Helix Rack effektjeivel vitathatatlanul belépett a csúcsminőségű multieffekt gyártók közé. A zászlóshajók megalkotása után nagyon okos üzletpolitikát folyatva és a felhasználók egy szélesebb rétegét kielégítve a Line 6 egymás után dobta piacra a különböző termékeit. Elsőre a Helix LT-t, mely méretben és szolgáltatásban a leginkább hasonlít a nagy Helix Floor-ra. Ezt követte a HX Effects, mely kifejezetten az erősítőt használó gitárosok számára készült, ugyanis nem rendelkezik erősítő, illetve hangfal szimulációval, viszont ezen kívül minden effektet tartalmaz, mely megtalálható a Helix Floorban is. 

 

2018. október elején jelent meg a legfrissebb, és fizikailag is legkisebb Helix családtag, a HX Stomp. Ez a picúr rendelkezik mindazzal a tudással, mint a legnagyobb Helix testvér, minden effekt, minden erősítő-, és láda szimuláció megtalálható benne.

 

 

 

HX Stomp 700x.jpg

 

 

Kezelőfelület, használati módok


A HX Stomp fizikai méretében a Helix Floor-hoz képest jóval kisebb, így a ki-, és bemenetek terén érzékelhető a legszembetűnőbb korlátozás. A HX Stomp három lábkapcsolóval rendelkezik, de opcionálisan bővíthető még két külső kapcsolóval, ugyanis az egység rendelkezik egy expression/foot switch bemenettel. Ez egy sztereó jack bemenet, így a megfelelő kábellel, akár két expression pedál, vagy két lábkapcsoló, vagy akár mindkét fajtából egy-egy köthető a Stomphoz. Ezen lábkapcsolókhoz tetszés szerint hozzárendelhetjük a legtöbb olyan funkciót, melyek a beépített lábkapcsolókra is kioszthatunk.

 

A lábkapcsolók funkcionalitását tekintve az egység alapvetően négy módban működik.

 

1. Stomp mód: ekkor a lábkapcsolókra az effektláncunk egyes elemeinek ki-, és bekapcsolását adhatjuk meg funkcióként, mintha csak analóg kispedáljaink lennének. Ha a fent említett módon két lábkapcsolóval bővítjük lehetőségeinket, akkor akár öt pedált is irányíthatunk közvetlenül egy adott láncban (egy preseten belül). Fontos megemlíteni, hogy egy kapcsolóra egyszerre több pedál ki-, és bekapcsolását is megadhatjuk. Ez sok esetben nagyon praktikus lehet, például ha egy gombot használnánk szóló kiemelésre, akkor hozzárendelhetünk egy drive pedált, és egy delay-t egyszerre, vagy akár több effektet is a láncból (amennyire csak szükségünk van az adott feladat végrehajtásához).

 

2. Scroll mód (Preset up/down): ebben az esetben a két lábkapcsolónk közül az első kettővel a presetek között navigálhatunk fel és le, értelemszerűen egy kapcsolással mindig eggyel léphetünk arrébb. Ez akkor jöhet jól, ha teljesen más soundok között viszonylag gyorsan kell váltanunk. Ez esetben a harmadik lábkapcsoló a Tap Tempo kapcsolónk, illetve azt nyomva tartva előhívhatjuk a hangoló funkciót. Itt kell megemlíteni, hogy a HX Stomp hangolója kifejezetten pontos, és jól használható hangoló (ez sajnos sok multinál nem mondható el).

 

3. Preset mód: itt az egy bankhoz tartozó három presetünket érhetjük el közvetlenül. Ez akkor jön nagyon jól, ha fenti esethez hasonlóan szintén egymástól nagyon eltérő effektláncokat (preseteket) használunk, de nem a „szomszédok” között szeretnénk váltani, hanem három presetet közvetlenül válthatunk. Ekkor ugyanis a három lábkapcsolóra egy-egy preset van kiosztva. (Egy bank három presetet tartalmaz.) A bankok között pedig a lábkapcsolók együttes megnyomásával válthatunk (1+2: bank down, 2+3: bank up). Ha használunk két külső lábkapcsolót, akkor azokra kioszthatjuk az imént említett bank le, és fel funkciókat, így nem kell dupla kapcsolással váltani. Élőben így nagyon gyorssá, és könnyűvé válhat akár egy távolabbi preset elérése is.

 

4. Snapshot mód: ebben a módban egy effektlánc különböző „pillanatképeit” hívhatjuk elő. Úgy is mondhatjuk, hogy ez egyfajta „preset a presetben” mód. A lényege, hogy egy láncon belül annak variációit tárolhatjuk egy-egy snapshotban. A stomp módhoz képest (ahol szintén akár több effektet is kapcsolhatunk egy kapcsolóval) annyival több, hogy itt az egyes effektek paramétereit is változtatni tudjuk snapshotonként. Például ha a láncban egy delay blokkot használunk, de az egyik soundnál egy rövidebb idejű, rövid lecsengésű slap-back delay-t szeretnénk alkalmazni, a másiknál pedig egy hosszabb idejű, hosszú lecsengésűt, nagyobb mix-szel, akkor ezt a snapshot módban rendkívül egyszerűen beállíthatjuk és elmenthetjük. Ez akkor rendkívül praktikus, ha egy effektlánccal le tudjuk fedni az adott szituációhoz szükséges soundjainkat, csak az egyes (virtuális) pedáljainkon akarunk egy pillanat alatt beállítást váltani, illetve ki-, és bekapcsolni azokat.

 

A tényleges preset váltáshoz képest (scroll mód, preset mód) nagy előnye, hogy itt nincs késés. Preset váltáskor ugyanis egy nagyon minimális késés észlelhető, mely ugyan a másodperc tört része, de élő muzsikálás közben mégis zavaró lehet. A HX Stomp mentségére szóljon, hogy ez tapasztalható a többi csúcs multinál is (pl.: Fractal Audio), ugyanis ez a felső kategóriájú szimuláció már irdatlan nagy memóriát, kapacitást igényel, így az egyes láncok betöltése idő (ami milliszekundumban mérhető ugyan, de a zenész számára mégis csak érezhető).

 

Magára az egész egységre jellemző a letisztult, minimalista formatervezés, és a funkcionalitás: kevés gomb, kevés kapcsoló, nagyon jól átlátható kezelőfelület. A HX Stompban nagyon jól kategorizálva találhatóak az effektblokkok, gyorsan elérhetőek, pillanatok alatt cserélhetőek. Mivel a kijelzője eléggé kicsi, így ez egy meglehetősen fontos szempont. A lábkapcsolók a Helix-ekre jellemző, már megszokott, színkódolt ledekkel rendelkeznek. Az effektek paraméterezésére természetesen szoftveres felület is használható, ha USB-n keresztül számítógéppel összekötve alkalmazzuk a Line 6 honlapjáról ingyenesen letölthető klienst. Nagyon nagy előny azonban, hogy ellentétben más csúcskategóriás multieffektekkel a HX Stompnál nagyon egyszerű a szoftvermentes, úgymond kézi szerkesztési mód is. Bátran kijelenthető, hogy akár kezelési útmutató nélkül is gyorsan elsajátíthatók a főbb funkciók, így nagyon könnyen színpadképes soundok szerkeszthetők.

 

 

line6-hx-stomp 700x.jpg

 

 


Effektek áttekintése, hangminőség


A HX Stomp rendelkezik mindazon effektekkel, illetve erősítő, és láda szimulációkkal, mint a „nagy” Helix Floor. Szoftveresen ezek teljesen ugyanazok, tehát hangminőségben is ugyanazt kapjuk, mint az elődöknél, annyi korlátozás jön be a képletbe, hogy míg a Helixen egy effektláncban (presetben) egyszerre több mint 30 effekt-blokk használható egyidejűleg, a HX Effects-en 9, addig a HX Stompon mindössze 6 ilyen blokk használható. Első hallásra ez kevésnek tűnhet, de a fent említett négy használati móddal ez a 6 blokk/preset limit is elég jól, és sokféleképpen kihasználható. Mivel maga az egység a nagyobb verziókhoz képest elhanyagolható méretű, így nem is feltétlenül arra rendeltetett, hogy önmagában mindenkinek minden igényét lefedje. Pont abban rejlik a nagy erénye, hogy minden megtalálható benne és emellett nagyon kisméretű. Instant módon nyilván nem érhető el annyi minden, mint egy 10 kapcsolós egységnél, de ha valaki soundonként 6 effektből össze tudja rakni a számára megfelelőt, akkor ez a tökéletes megfejtés. Ráadásul kis mérete miatt eleve egy rendszer-kiegészítőként is tekinthetünk rá (erről bővebben később a „Be-, és kimenetek, felhasználási lehetőségek”-nél írunk).

 

Aki nem ismeri a Line 6 Helix termékeit annak az effektek minősége elsőre egészen biztosan megdöbbentő. A Line 6 ugyanis a Helix családdal lépett a nagypályás multieffekt gyártók közé, messze felülmúlva az addigi modellezős termékeit. Egy korábbi Helix felhasználónak pedig az lehet a „képzavar”, hogy a már jól megszokott soundok, erősítők modellek, effektek ilyen kis dobozba passzírozva szólalnak meg. (Ez az élmény egy pillanat alatt lerombolja a „nagy cucc= jó hang, kis cucc= játékszer” nézetet.)

 

Az effekteknél rengeteg lehetőség közül válogathatunk, és a mennyiség mellett szerencsére már igazi minőséget is kapunk. Csak, hogy pár példát említsünk: nagyon jól használható, természetes hangzású, blend-elhető kompresszorok, gyönyörű sztereó modulációs- és téreffektek, ésszerűen paraméterezhető EQ-k, találhatók benne. A reverbeknél a klasszikus zengetések mellett már megtalálhatók a shimmer-jellegű, felharmonikus dús, modern terek. A delay-eknél gyönyörűek a swell-jellegű (behangosodó) effektek. Ez utóbbi két blokk effektjeit már mellé lehet tenni, a méltán híres Strymon által gyártott Big Sky reverb, és Timeline delay pedálok mellé, melyek a világ egyik legjobb reverb, illetve delay pedáljainak lettek kikiáltva.

 

Hangminőség terén egy blokkot említenék, mint gyengébb láncszem, és az nem más, mint az overdrive/distortion blokk. A többi effektblokkal összehasonlítva itt nem olyan homogén módon kiemelkedő a színvonal. Vannak meglehetősen élethű, és jól használható drive effektek (a TS808 például nagyon elnyerte a tetszésemet), de nem mind az. Nem mondhatnám, hogy minden egyes overdrive pedál-modell analóg élményt biztosít. Míg például a korábban említett delay, vagy reverb blokkok esetében ez nem lehet kérdés.

 

 

10042018-hx-stomp_pedalboard-hero-650x340.jpg

 

 

Mint azt a Helix Floornál már tapasztalhattuk: az erősítő-, és láda szimulációk is új szintre léptek. Nagyon élethű, játékérzetre is komfortos, zenében jól használható soundok keverhetők ki az adott erősítőkkel, ládákkal, melyek rendkívül dinamikus hangot produkálnak. Használhatunk előre párosított kombinációkat (erősítő+láda), mely nagyon jól jön a hat blokkos limit miatt, mert így csupán egy blokkot foglal le a „fej+láda”. Külön is választhatjuk őket, ekkor nő a kombinációs lehetőségek száma, azonban ekkor két külön blokkot foglalnak el (egyet az erősítő, egyet a láda). Harmadik lehetőség, hogy az erősítőknek csak az előfokát használjuk. Ezzel a lehetőséggel egy erősítőhöz gyakorlatilag több előfok is hozzárendelhető, tehát a fent említett drive-kérdéskör már meg is oldódott. Véleményem szerint az erősítő modellek, előfokok minősége általánosítva erősebbnek mondható a drive blokkban található modellek minőségénél, így nagyon jól használható előfok-jellegű overdrive, illetve distortion megoldásokat kaphatunk.

 

Fontos még megemlíteni, hogy a gyári láda szimulációk mellé feltölthetőek rá külső IR-ek (Impulse Response). Ezek nem mások, mint a manapság népszerű konvolúciós technológiával készített bemikrofonozott láda-, vagy akusztikus gitár test modellek. Ha egy erősítő szimuláció mögött kedvenc ládánk „digitalizált” hangját, vagy egy netről megvásárolt már kész verziót szeretnénk használni, akkor ezt a HX Stomppal minden további nélkül megtehetjük. Ez nagy lehetőség azoknak, akik például egy akusztikus gitár piezo hangszedőjét szeretnék „életre kelteni”. A Fishman cég által gyártott Aura 16 és Aura Spectrum pedálok ugyanilyen IR modelleket, „lenyomatokat” tartalmaznak különböző népszerű bemikrofonozott akusztikus gitárokról.

 

 

 

Line6-HX-Stomp-rear 700.jpg

 

 

Be-, és kimenetek, felhasználási lehetőségek

 

A HX Stomp egy nagyon jól bővíthető multieffekt. Sok felhasználási területen, sok igényhez mérten önmagában is megállja a helyét, de nagyon jól integrálható egy nagyobb rendszer részeként. Bemenetét tekintve monó, vagy akár sztereó bemeneti lehetőségeket is ad, vagyis megvan a lehetőség, hogy a teljes jelutat tekintve bizonyos sztereó effektek után helyezzük el. Rendelkezik egy sztereó effekt looppal, vagyis más pedálokat is bevonhatunk effektláncunkba úgy, hogy a HX Stompon belüli láncba bárhová elhelyezhetjük őket. Az effekt hurok használható AUX módban is, vagy egy külső lejátszóról egy sztereó jelet küldhetünk ide, és kedvünkre gyakorolhatunk, jammelhetünk kedvenc zenéinkre, backing trackre. AUX módban a loopba kapott jelet nem befolyásolja az effektláncunk, tehát nem kerül rá semmilyen effekt, ekkor külső, párhuzamos hangforrásnak tekinti a return bemeneten érkező sztereó jelet. Ezek után már nem meglepő, hogy a kimenetét tekintve is lehetőségünk van a monó, illetve a sztereó megoldásra.

 

 

Line6-HX-Stomp-left 700.jpg

 

 

A HX Stomp rendelkezik MIDI (IN/OUT) be-, és kimenetekkel, vagyis képes a MIDI-vezérlésre. Tehát a megfelelő erősítő, előfok, vagy egy másik effekt vezérelhető MIDI csatornán keresztül is, ugyanakkor a HX Stomp alkalmas MIDI parancsok fogadására, tehát egy nagyobb egység részeként ő maga is vezérelhető MIDI parancsokkal.

 

A HX Stomp tökéletesen alkalmas vonalból történő felvételek készítésére (erősítő, és láda szimulációinak köszönhetően), és élő játékra is. Nagyon jó eszköz lehet, például egy fülmonitoros megoldásnál. Kiválóan használható akár erősítő elé kötve, vagy a „négykábeles metódussal” az erősítő elé, és annak effekt loopjába is kötve. Erre a célra ugyan a Line 6 már megalkotta a HX Effects-et, de ha nem szükséges annyi lábkapcsoló, továbbá még annál is kisebb méretre törekszik valaki, akkor a HX Stomp tökéletes megoldás. Nem beszélve arról, hogy ha élő szituációban az erősítővel bármi történik (cső felmondja a szolgálatot, stb.), akkor rögtön kéznél van a pótmegoldás: vonalban, a HX Stomp erősítő modelljével folytatódhat a mutatvány.

 

 

 

Line6-HX-Stomp right 700x.jpg

 

 

Megint csak a méretére hivatkozva: nagyon jól használható otthoni vagy úti (turné közbeni) gyakorlásra, ugyanis rendelkezik fejhallgató kimenettel, és adott esetben bizonyos, nagyobb kapacitású power bank-okról üzemeltethető (Megjegyzés: a gyártó csak a saját, gyári Line 6 adapterével javasolja a használatot!)

 


Összegzés, ajánlás


A HX Stomp kiváló választás mindazok számára, akik egy nagy tudású, jó hangminőségű multieffektre vágynak a lehető legkompaktabb formában. Méreténél és tudásánál fogva a HX Stomp a tökéletes tartalék motyó. Életmentő lehet, bármely szituációban, amikor az elsődleges felszerelés (erősítő, effekt, vagy a pedálboard bármely eleme) felmondaná a szolgálatot. Mi több, adott esetben bőven elég egymaga, mint elsődleges cucc. Talán a „kicsi a bors, de erős” analógiájára kijelenthetjük, hogy a napjainkban létező legkisebb multieffektek közül talán a Line 6 HX Stomp a legnagyobb tudású.

 

Kapható a hivatalos Yamaha viszonteladóknál.
Ár és specifikáció: Mezzoforte Hangszeráruház.

Share |
top

A hozzászóláshoz kérjük jelentkezzen be, ha még nem regisztrált a regisztráció linken megteheti!

E-mail

Jelszó

Regisztráció | Elfelejtett jelszó

bottom
Impresszum
Betöltés: 0.162378 másodperc.