zenesz_logo.png



A ZENÉSZ megújult oldala jelenleg teszt üzemmódban működik.
fejlec_graf_zenesz.svg
Kiegészítők
Talán nem a legelső vas, amit stúdióba vagy színpadi hangosításhoz vásárolunk, talán nem is a legfontosabb eleme a rendszernek, de annyi biztos, hogy az igényességet tükrözi az EQ használata. Mert számtalan esetben szükséges, különösen az akusztikai tértől függően a hangosítás műfajában.

Olyan EQ-t kerestünk, ami megfizethető és a hazai piac talán legversenyképesebb példánya. És újra az LD System lett a befutó.

 

Természetesen vannak olyan audiofil puristák, akik elleneznek mindenfajta beavatkozást a hangzás eredeti jellegébe és ezért számukra egy grafikus EQ elég ahhoz, hogy vadul elkezdjenek hadonászni egy fokhagymafüzérrel a használó felé. Arra azért emlékezhetnének közben, hogy nincs olyan elektronikus hangrögzítési eljárás, sem pedig reprodukálási folyamat, amelyik ne avatkozna bele egy hangszer vagy bármilyen hang eredeti jellegébe, legfeljebb olyan létezik, amelyiknek szeretjük a hangzását. Annak ellenére, hogy mindenfajta hangszínszabályozás rengeteg kompromisszumot követel és elkerülhetetlenül sok gyenge pontjuk van, mert nem csak a frekvencia átvitelt változtatják meg, ami persze elvárás velük szemben, hanem például a fázismenetet és intermodulációs torzítást is, mi mégis lelkesen  használjuk őket, mert léteznek olyan problémák, amiket nem tudunk úgy megoldani, hogy közben ne kelljen valami másból beáldozni egy kicsit.

Az LD Sytems egy egység magas rackbe szerelhető kétcsatornás grafikus EQ-ja minden olyan tulajdonsággal rendelkezik, ami ebben a kategóriában elvárás. Masszív fémházba építették, ezért kevésbé kell miatta aggódni a koncertek megpróbáltatásai között. Átviteli tartománya 10-50000 Hz-ig terjed, jel/zaj viszonya 90 dB felett van, dinamika tartománya pedig 108 dB. A bemeneti érzékenység plusz/mínusz 12 dB-vel szabályozható, a bemenet túlvezérlését LED jelzi, a kimeneti szintet pedig -10 és +18 dB  között négy szegmensű LED kijelző mutatja. Szabványosnak számít az is, hogy a szabályzási frekvenciák kétharmad oktávonként vannak. A szabályzás mértéke 6 illetve 12 dB lehet, attól függően, hogy pontosabb, de kisebb tartományú szabályzást szeretnénk vagy alaposabban bele akarunk nyúlni egy hangzásba. Leggyakoribb felhasználása az ehhez hasonló berendezéseknek például a színpadi hangosításoknál a monitor rendszer hangzásának a terem akusztikájához való igazítása.

 

 

 

 

Ebben az esetben egyébként a 40 Hz-es 18 dB/oktáv meredekségű mélyvágó szűrő is nagyon hasznos lehet, hiszen megakadályozza a színpad rezonanciáiból származó kellemetlen hangszórógyilkos gerjedéseket és egyébként is kevés énekest ismerek, aki 40 Hz alatti hangok kibocsájtására képes. Hangosítási rendszerekkel tökéletesen kompatibilissé teszik a szimmetrikus XLR ki- és bemenetei, de mivel jackes csatlakozókat is elhelyeztek rajta, nyugodtan kipróbálhatjuk más funkcióban is, például gitárosoknak az LD Systems EQ 215 grafikus hangszínszabályzója nagyszerű lehet egy komolyabb effekt rack részeként is, ha valaki sztereo erősítőt használ, akkor kórus vagy flanger után, vagy a reverb és delay hangzásának finomítására. Mono gitárcuccoknál lehetőség van vele az erősítő különböző csatornáinak eltérő hangszínelésére, mindössze azzal, hogy a grafikus EQ- nak egyik vagy másik oldalát az effekt hurokba kapcsoljuk. Az LD System EQ 215 hazai forgalmazója az Elimex Kft.