zenesz_logo.png



A ZENÉSZ megújult oldala jelenleg teszt üzemmódban működik.
fejlec_graf_zenesz.svg
Erősítők
Victor Smolski neve ugyan nem ismert minden háztartásban, de egy gyors keresés után azok is, akik még nem ismerik, hamar rájöhetnek, hogy egy nagyon metálos és kiemelkedően tehetséges gitárosról van szó.

Orosz születésű, de jelenleg Németországban él és a Rage nevű metál bandában gitározik, nem is akárhogy, ezért az erősítőjének is nagyon sokoldalúnak kell lennie. Itt jön a képbe az Engl cég, akik legkevésbé sem újoncok a high gaines erősítők világában, és akik létrehoztak egy egészen különlegesen sokrétű funkcionalitású metál erősítőt. Négy 6L6 cső dolgozik a végfokban, négy ECC83 cső pedig az előfokban. Az első lényeges jellemző a csövek biztonságos működéséhez kapcsolódó P.T.M. (Power Tube Monitoring) funkció, amelyik folyamatosan ellenőrzi a végfokcsöveket, és amint valami instbilitást vagy feszültséggel kapcsolatos problémát észlel valamelyik csőnél, akkor ezt jelzi és standby módba kapcsolja az erősítőt.

Az ENGL ENGL Victor Smolski signature


A négy csatorna két hangszínszabályozó egységet tartalmaz, közös a tiszta és crunch, valamint a két high gaines csatornának. A rugalmasság növelése miatt azonban a tiszta és crunch csatorna független magas szabályzást kapott, az egyik high gaines csatorna pedig egy szabályozható középemelést. Ezen kívül két master, Presence és Depth Punch szabályzás áll rendelkezésre. A tiszta csatorna hangzása ragyogóan fényes, feszes és hihetetlenül gyorsan reagáló. Erre szükség is van, hiszen Smolski slappel is és mindenféle elképesztő trükköket alkalmaz játék közben, így ne is várjunk vintage tweed hangzásra még a tiszta csatornán sem. A gain magasabb értékeinél szépen csúszik át a hangzás egy finom overdriveba, ami azonban még mindig nagyon érzékeny marad a játék dinamikájára. A crunch csatorna talán nem akkora telitalálat, mint amilyen a tiszta volt, mert kicsit túlprocesszáltnak tűnik. Crunch alatt én valami jó zaftos AC/DC hangot értek és Engléknél crunch terén néha kicsit túlfeszítik ezt a dolgot. Persze ettől még rengeteg jól használható rock hangot kapunk ettől a csatornától is, csak nem olyan zamatosan, mint amit a crunch hangzásról megálmodhatunk. Viszont, akiknek egy jó crunch hangzás a fő dolog úgysem ezt az erősítőt veszik meg. A két high gaines csatorna viszont igazi Tour de Force minden metálfejnek.

 

A hármas csatorna elsősorban akkordos riffeléshez, a négyes pedig különálló hangokhoz, szólókhoz illik. Hangzásilag közel vannak egymáshoz, azonban a négyes csatorna kicsivel több mélyközéppel rendelkezik. A gain szabályzó közép állásánál is nagyon brutális hangzást lehet elérni, mert a Depth Punch szabályzó igazán komoly mélyeket tud produkálni. Feszes, precíz és agresszíven morgós. Nem fullad és nem lesz a hang fuzzos. A négyes csatorna a több középnek köszönhetően kicsit melegebb, de egyáltalán nem kevésbé brutális. A Z9 pedál használatával bármelyiket a két high gain csatorna közül beállíthatjuk, mint kísérő/riffelő csatorna és a Mid Voiced Control bekapcsolásával átugorhatunk a szóló hangzásra. Ez a Mid Voice még tovább gazdagítja az alsó-közép tartományt. Krémes, nyúlós szólóhangokat kaphatunk, így azonban mindig kellően artikuláltan még a nyaki hangszedővel is. Az ENGL forgalmazója a Fejesker Kft.

 

ENGL Fireball 100

Az Engl Fireball 60 és a hozzá hasonló egyszerű felépítésű erősítők mindig is népszerűek voltak a rock műfajban, hiszen nem kell sokat agyalni ahhoz, hogy egy jó hangot ki tudjunk hozni belőlük.

Ehhez többnyire az egyszerű felépítésű áramkör miatt egy nagyon direkt, dinamikus és erőteljes hangzás is párosul. A nemrégiben megjelent nagytesó a Fireball 100 igyekszik az összes fentebb említett jó tulajdonságot megőrizni és csak néhány dologban tér el az elődjétől. Ezek közül a legfontosabb, hogy a végfok négy 6L6 csővel dolgozik és így száz wattosra sikerült felpumpálni. Ezzel természetesen hangerőben alig nyerünk valamit, hiszen hatvan és száz watt között alig pár decibel hangnyomás különbség van, az egész dolog sokkal inkább a hangzást szolgálja. A Fireball 100 hangja sokkal testesebb és vastagabb, valamint a dinamikája is sokkal szélesebb tartományt képes kezelni. Amúgy rém egyszerűen kezelhető erősítő. A tiszta csatorna gain szabályzója meglepően tág határok között működik és ezért nem csak tiszta hangokat várhatunk ettől a csatornától, hanem magasabb gain állásnál a gitár jelszintjétől függően elég kellemes crunchos torzítást is megvalósíthatunk vele.


engl-fireball-100-e-635.jpg

 

 

Az ENGL Fireball 60

Alap karaktere nagyon fényes, pregnáns hangzást biztosít. A Bright kapcsolóval ezt még tovább fokozhatjuk, a Bottom kapcsoló pedig a mély tartományban képes egy kis többletet adni, ha szeretnénk a hangzást testesebbé tenni. Ez a két kapcsoló egyébként mindkét csatornára egyformán hatással van. A torzítós csatorna hangja nagyon karcos és jó értelemben véve agresszív. Sokkal jobban alkalmas modern zúzós zenékhez, mint mondjuk olyan valakinek, aki Led Zeppelint akar játszani. Magas gain állásnál is erősen fókuszált és átütő a hangja, nem keni el a hangokat, ezért még lehangolt gitáron történő gyors riffek is érthetőek maradnak. Természetesen a Bright és Bottom kapcsolók itt is jelentősen módosíthatják a hangzást.

Súlyos hörgős hangokat tudunk például a Bottom kapcsoló használatával elérni. Annak ellenére, hogy a két csatorna közös magas, közép és mély hangszínszabályzáson osztozik, nem okozott ez problémát, mert a két csatorna karaktere nagyon jól illik egymáshoz. A torzítós csatorna természetesen rendelkezik saját hangerő szabályzással, hogy ki lehessen egyenlíteni a két csatorna közötti hangerő különbséget. Egy apró, de nagyon hasznos új funkció még, amivel a Fireball 100 rendelkezik, a lábkapcsolóval is működésbe hozható Mid Boost, amelyik kitűnően használható szólókhoz. Jelentős emelést kapunk vele a közép-mélyközép tartományban, amitől sokkal vastagabban szólalnak meg a különálló magas hangok is. Ezen kívül egy master Presence, valamint A és B master hangerő szabályzásra is lehetőség van, ami szintén lábkapcsolóval váltható a Clean/Lead választástól függetlenül. Mivel leginkább high gaines alkalmazásokhoz készült, az erősítő hátulján találunk még egy állítható érzékenységű zajzárat is. Forgalmazó a Fejes Ker. Kft.

 

GP