zenesz_logo.png



A ZENÉSZ megújult oldala jelenleg teszt üzemmódban működik.
fejlec_graf_zenesz.svg
Erősítők

- KERES TIBOR - Az Ortega 2019 őszén mutatta be első akusztikus gitárerősítőjét, a H One 100 W-os fejet és a hozzá tervezett S One és S Two ládákat. A most megjelent akusztikus kombó, a 100 W-os C One, az akkor elindított Ortega Acoustic Amplification logikus folytatásának tekinthető.

Már amikor 2019-ben az említett Ortega akusztikus stack-et tesztelte kollégám egy kicsit csodálkoztam, hogy az Ortega cég elsőként egy fej + láda, sőt fej + dupla láda összeállítással lepte meg az akusztikus gitárosokat, és nem egy kombóval indította új termékvonalát, hiszen a legtöbb akusztikus erősítőt gyártó cég inkább a kombó kivitelt preferálja. Később, 2020 januárjában a Meinl News Day 2020 eseményen volt szerencsém élőben hallani a kétládás összeállítást, és tény, hogy a nagy felület jót tesz az akusztikus (és minden hangszer) megszólalásának.

Valószínűnek tartom, hogy az Ortega is azért hozta ki kombó kivitelű kétcsatornás akusztikus cuccát, hogy azoknak a gitáros-énekeseknek vagy ukulele játékosoknak is rendelkezésére álljon egy kiváló minőségű, de még könnyebben hordozható erősítő, akiknek nincs szükségük akkora felületre, mint amit az említett stack kivitel biztosít. Hozzáteszem, hogy mind a fej + láda, mind az új kombó rendelkezik szimmetrikus D.I. XLR kimenettel, amivel a PA rendszer felé lehet jelet küldeni. Vagyis az akusztikus erősítő elsősorban a gitáros-énekesnek és zenésztársaknak kell, hogy a színpadon jó minőségű hangzást nyújtson, ha vonalban úgyis kiküldik az erősítő jelét a keverőre. Persze kisebb klubokban erre nincs feltétlenül szükség, a 100 W teljesítmény bőven elég lehet, és effektekben sem kell hiányt szenvednünk.

Ortea C One front 700x

 Ismerkedés

A dobozából kivéve az Ortega C One kombót, egy kicsit meglepődtem, hogy viszonylag apró méretéhez képest azért van súlya, de szerencsére a két kihajtható füllel, két kézzel felkapva vidáman lehet vele haladni. Hozzám a sötét diószínű kombó került, ami szerintem gyönyörű, nekem sokkal jobban tetszik, mint a natúr változat, de ez persze ízlés dolga. A fekete – stilizált Ortega logóval és Ortega C One emblémával díszített – hangszóróvédő előlapot az alján található füllel könnyedén ki lehet venni a helyéről, és máris láhatjuk a 6,5 inches hangszórót és a 3 inches tweetert. Az is kiderül, hogy basszus-reflex ládával van dolgunk, aminek a reflexnyílása előre néz. A hangszórótartó falemezt is sötét diószínűre pácolták, vagyis így, levett előlappal is esztétikus a kombó megjelenése.

A kezelőszervek nagy része – két kis kapcsoló és a főkapcsoló kivételével – a kombó matt fekete felső kezelőpaneljére került. A matt fekete fémpanel a kombó hátoldalán folytatódik, itt találjuk a kimeneteket és a tápkapcsolót is. Az Master hangerő kivételével minden potméter fekete gombot kapott, a kapcsolók krómszínűek, a kombó megjelenése kifejezetten elegáns.

ortega cone control 700x

Felépítés, kezelés, kimenetek

Ahogyan a legtöbb akusztikus erősítő, az Ortega C One is kétcsatornás, az első csatornát gitárra optimalizálták, a másodikat pedig mikrofonra, de itt kell megjegyezni, hogy a mikrofoncsatorna is tud gitárt fogadni.

A gitárcsatorna bemenete szabványos 6,3 mm-es jack, a bemeneti szintet egy Gain potival kezelhetjük. A háromsávos EQ mellett (Low, Mid, High) az effektek kezelésére szolgáló potméterekkel és kapcsolókkal alakíthatjuk hangzásunkat. A Chorus tekerő Off és Stormy állása között finoman kezelhető, ízléses kórus effekttel színezhetjük akusztikus gitárunk hangját, de a középálláson túltekerve már tényleg meglehetősen stormy hangzásokkal találkozhatunk. Egy háromállású kapcsolóval választhatunk a Room, Plate és Cathedral karakterű zengetések közül, és a Reverb C1 potival az intenzitását adagolhatjuk. Gyakorlatban ez a háromféle zengetési mód, a zengetés erősségének szabályzása és a kórus effekt elegendő egy akusztikus gitár szép megszólalásához, akinek pedig további effekt igényei merülnek fel, annak rendelkezésére állnak a hátoldalon elhelyezett Effect Send / Return aljzatok további effekt bekötéséhez.

Kipróbáltam külső effekt hozzáadását is, és azt tapasztaltam, hogy talán egy Delay az, ami bizonyos szituációkban jól jöhet, azt azonban hozzá kell tenni, hogy ilyenkor a beküldött effekt mindkét csatornán megjelenik, tehát ha mikrofont is használunk, akkor az éneken is.

A gitárcsatornán még további két kapcsolót helyeztek el, ezek a Color és a Phase. A Color egyik állásban fényesebb, a másikban középdúsabb hangot nyújt, a Phase pedig a gerjedéseket hivatott kiküszöbölni.  

A mikrofoncsatornát egy XLR / jack kombó bemenettel látták el, és egy Line / Mic kétállású kapcsolóval választhatunk a mikrofon és jelszíntű bemenet között. A bemenet 48 V fantomtápot is tud biztosítani, úgyhogy kondenzátor mikrofonnal is használhatjuk azt. Ezen a csatornán is a Gain és a független háromsávos EQ szabályzóival találkozhatunk, az effekt részben azonban nincs kórus. A Reverbet viszont két potméterrel tudjuk kezelni, az egyik a lecsengés hosszát, a másik az intenzitását állítja. Kipróbáltam dinamikus mikrofonnal is a kombót, és kifejezetten jó minőségű, használható hangot kaptam. A mikrofoncsatorna szabályzói után helyezték el az AUX bemenet hangerő gombját és a narancssárga Master Volume potmétert.

ortega cone wnd rear 700x

 

A hátsó panelen a már említett Effekt Send/Return társaságában találjuk a Speaker Out hangfal kimenetet, amivel 8 Ohmos ládát tudunk meghajtani, az AUX In bemenetet, amivel akár színpadon, akár gyakorlásnál kísérősávot tudunk az erősítőre küldeni, és a fejhallgató kimenetet. A fejhallgató csatlakoztatása kikapcsolja a hangszórót, vagyis az AUX bemenettel kiegészítve ideális gyakorláshoz. Vonalkimenetből kettő áll rendelkezésre, egy aszimmetrikus 6,3 mm-es jack kimenet és egy szimmetrikus XLR DI output, amellyel bármilyen hosszú kábellel problémamentesen lehet kiküldeni az erősítő kevert jelét. Az XLR kimenethez tartozik még egy Post / Pre EQ kapcsoló, amivel eldönthetjük, hogy a hangszínezett vagy hangszínezetlen jelet továbbítjuk. Persze egy ilyen erősítőről nem hiányozhat a Ground Lift kapcsoló sem, amivel a földhurok okozta „brummot” lehet kiiktatni.

 

ortega cone wnd 520xHogy szól?

Az Ortega akusztikus kombót egy nem éppen fiatal Ovation gitárral teszteltem, de kipróbáltam egy újabb, nem túl drága, nagyobb testű háromsávos EQ-val szerelt akusztikus gitárral is – mindkettő acélhúros hangszer. A gitárokon a hangszíneket, EQ-t szándékosan alaphelyzetben hagytam. Nyilván a két hangszer – vékonyabb test / vastagabb test – karaktere közötti különbség a megszólalásban is megjelent, de összességében mindkét hangszerrel némi állítgatás után kellemes és jól használható akusztikus gitárhangot kaptam. Természetesen elsősorban a gitárcsatornával teszteltem a kombót, de kíváncsi voltam, hogyan szól a gitár a mikrofoncsatornán, ha például két akusztikus gitárt szeretnénk az Ortega C One kombóval hangosítani.

A legelső benyomásom mindkét gitárral az volt, hogy a 6,5”-os hangszóróhoz képest meglepően sok méllyel rendelkezik az Ortega kombó, az EQ-n a Low potméterrel jelentősen vissza kellett venni a mély frekvenciákból. A közép frekvenciák nagyjából középső állásban elegendőek, nekem a szépen szóló magasakhoz a High potit maximumra kellett tekerni, de persze ez ízlés dolga is, és ha valakinek még ez is esetleg kevés lenne, a Color kapcsolóval még fényesebb magasakat lehet elérni. Ennél több magas hangszínre viszont szerintem nincsen szükség, mert az már túlságosan csilingelne, és nem a gitár natúr hangját kapnánk, hanem egy túl hangszínezett, nem természetes hangot.

 

ORT C One fül 700x

 

Ezek az értékek persze gitárfüggők is, és egy nejlonhúros vagy egy Dreadnought testű hangszernél feltehetően más EQ beállításokkal érhetjük el, hogy a hangszer természetes, vagy csak minimálisan korrigált, erősített hangját hallhassuk. A háromsávos EQ meglehetősen széles tartományban dolgozik, és nagyon finoman kezelhető. Érzésem szerint mindkét gitár akusztikus hangját természetesen adta vissza az Ortega kombó. A kórus és zengető effekteket is pontosan adagolhatjuk és bár, ahogyan említettem, az erősítőre külső effekteket is küldhetünk, ezzel a két effekttel is nagyon jól el lehet boldogulni.

A mikrofoncsatornát Line állásba kapcsolva kipróbáltam, hogyan szól gitárral ez a csatorna, és azt kell mondanom, hogy hangszínben nincs nagy különbség. Igaz, itt nincs Phase és Color kapcsoló, ezért gerjedékenyebb, és kicsit kevésbé fényesek a magasak, de ha valaki le tud mondani a kórus effektről, simán használható gitárral is a mikrofoncsatorna. Cserébe egy kicsit érzékenyebb csatornát és másféle, de két potméterrel szabályozható zengetőt kap. (A két csatorna zengetője egymástól teljesen független.)

Tok 700x

Összegzés és ajánlás

Jó pár napig nálam volt az Ortega C One kombó, újra és újra visszatértem hozzá, hol egyik, hol másik gitárral próbáltam, és egyre jobban tetszett a hangja, a kezelhetősége és a megjelenése is. Bár ez a fényes, sötét diószínű fa kivitel nagyon elegáns, de tartok tőle, hogy sérülékenyebb, mint egy műbőr bevonattal és sarokvédőkkel ellátott kombó, azonban ez a dizájn jobban illik az Ortega világához. Kapunk hozzá egy vékony védőtokot, de gyanítom, hogy ez nem védi meg a hátoldal kiálló sarkait. A hangja és tudása alapján bátran ajánlható bármilyen elektroakusztikus gitárhoz, akár kísérő, akár szólójátékról, vagy a kettő kombinációjáról legyen szó. A mélyátvitele egészen meglepő, a méretét nézve nem gondolnánk, hogy ilyen basszusok jöhetnek elő a kis ládából. Igaz, a gyártó még akusztikus basszushoz is ajánlja a különféle más – ukulele, banjo, mandolin – hangszerek mellett, valószínűleg nem véletlenül. A sokféle ki- és bemenet mind gyakorlásra, mind színpadra, stúdióba ideális eszközzé teszi az Ortega akusztikus kombóját. Ha valamit mégis hiányolok róla, az talán a lábkapcsolóval kezelhető zengető és kórus. Színpadon jól jöhet, ha konferálásnál a zengetőt egy lábmozdulattal ki lehet iktatni, de más szituációkban is hasznos lehetne ez az opció.

Az Ortega C One kombó „személyében” egy karakteres, sokoldalú, jól kezelhető és meglepően nagyhangú akusztikus erősítőt ismertem meg, szerintem gitáros-énekesek, gitáros előadók vagy akusztikus formációkban zenélők ideális társa lehet az Ortega új kombója.

 

Fontosabb adatok

Ár: 214 000 Ft
Gyártó: Ortega
Forgalmazza: Meinl Distribution Hungary
Teljesítmény: 100 W RMS
Hangszórók: 6,5” szélessávú, 3” magassugárzó
Csatornák száma: 2
Frekvenciaátvitel: 40 Hz – 20 kHz
Effektek: beépített digitális zengető és kórus
Ki- és bemenetek: XLR DI-Out, Line Out, Effekt Send/Return, hangszóró és fejhallgató kimenet, AUX bemenet
Méretek: 295 x 388 x 279 mm (szélesség x magasság x mélység)
Súly: 10,5 kg