zenesz_logo.png



Úgy tűnik a TC Electronic idén sem csak az énekesek kedvében szeretne járni, gitáros fronton sem akarnak lemaradni az élvonaltól, ugyanis a 2011-es NAMM show-n bemutatta a cég az új gitár effekt pedál szériáját, a TonePrint sorozatot.

Amikor az ember tudomást szerez egy-egy nagy cég új termékeiről, szériáiról, elfogja a kíváncsiság, vajon milyen újdonságokat tartalmazhatnak az új motyók, mit lehet még kitalálni, amit más még nem csinált meg, van-e egyáltalán új a nap alatt....?

Nos, van is, meg nincs is. Minden új termékcsaládhoz, új reklám szlogen is tartozik. Jelen esetben ez valahogy így hangozhat: Álmaid gitárhangját keresed? Olyan hangzást, amit a híres gitárosok használnak? Hát most itt vannak a TonePrint pedálok, két kattintással ott lehetnek kedvenc gitárosaid effekt hangzásai a pedálodban!

 

Egy USB porton keresztül csatlakoztathatjuk mindegyik pedált a számítógépünkhöz és azon keresztül feltölthetjük rá a kívánt hangzást, amit előzőleg a TC honlapjáról letöltöttünk és már a rendelkezésünkre is áll az a sound, amit mondjuk John Petrucci, Doug Aldrich vagy akár Orianthi használ, ilyen egyszerű az egész. Ez számít újításnak jelen esetben a gitáreffektek történetében, erre épül ez a hét pedálka, illetve nyolc, ugyanis a korábban bemutatott és azóta hatalmas sikereket elért PolyTune hangoló is ide tartozik. A hang minőségét tekintve hozza mindegyik pedál a jól megszokott TC minőséget, gyakorlatilag a rackes TC effekteket csoportosították és préselték bele kispedálokba. Félreértés ne essék, természetesen digitális effekt pedálokról van szó, cserébe a felső kategóriás digitális kategóriáról beszélünk.


A hét pedál a következő: FlashBack Delay, Corona Chorus, Vortex Flanger, Hall of Fame Reverb, Shaker Vibrato, MojoMojo Overdrive, Dark Matter Distortion.

 

A hét pedálból ötöt volt szerencsém kicsit közelebbről is megvizsgálni, meghallgatni, nézzük akkor sorban őket!

 

A FlashBack Delay a maximális 6 másodperces késleltetési idejével egy elég komoly szerkezetnek hat..., az is! Igaz, hogy az ilyen lehetetlen kategóriás késleltetési időket 50 gitárosból 47 egyáltalán nem fogja használni, de jól hangzik, hogy legalább ilyesmire is van lehetőségünk. 10 különböző delay hangzás közül választhatunk, illetve egy TonePrint hangzásunk is van. Ez a 10+1 lehetőség gyakorlatilag ki is meríti az ismertebb delay hangzások tárházát. A módválasztó kapcsolón kívül egy FX Level, egy Delay és egy Feedback potméter, illetve egy kis három állású kapcsoló található még a pedálon. A kis három állású kapcsolóval gyakorlatilag a késleltetett hangot tudjuk ritmizálni, az alap funkció mellett másik két lehetőség áll még a rendelkezésünkre. A tap funkciót érdekesen oldották meg a pedál fejlesztői, ugyanis nem a hagyományos módon, a lábkapcsoló „egymás után nyomkodásával” lehet betappelni a tempót, hanem a lábkapcsoló lenyomása után a gitárpengetések sűrűsége adja az ismétlések gyorsaságát. Sztereó és True bypass. Két dolgot hiányolok ennél a pedálnál, a tiszta hang és az effekt hang arányát nem lehet szabályozni, csak az effekt jelút hangerejét lehet hozzákeverni a tiszta jelúthoz, illetve a loop funkciónál, hasonlóan az előző problémához, a tiszta jelút hangerejét és a felvett loop hangerejét egyszerre tudom csak szabályozni, nem tudom az arányokat változtatni...

 

Az új széria kórus pedálja a Corona Chorus nevet kapta, szintén nagyon jó minőségű hangról van szó. A kis 3 állású kapcsolóval két klasszikus kórus hangzás és a feltöltött TonePrint hangzás között lehet választani. A kapcsoló felső állásában a TC SCF pedáljának klasszikus hangját kapjuk, középállásban a TonePrint hangot, alsó állásban pedig egy modernebb kórus soundot, amit a fejlesztők TriChorus-nak neveztek el. Az utóbbi mód nagyon érdekes hangképet ad, olyan hatása van, mintha 3 kórus effekt lenne bekapcsolva egyszerre. A jól megszokott kezelőszerveken kívűl ellátták a pedált még egy passzív Tone szabályzóval, hogy az analóg kórus pedálok hangjához hasonló hangszínt is ki tudjunk keverni. A finomabb, lágyabb kórus hangzásoktól az extrémebb űrhangokig, sokmindent ki tudunk csalni ebből a kis pedálkából. Sztereó és True bypass.

 

A harmadik tesztelt pedál a Shaker Vibrato. Szintén kristály tiszta sound, felépítése hasonló az előzőekben tárgyalt kórus pedáléhoz. Igazából nem értem, hogy ezt a két effektet miért hozták ki két külön pedálban, kényelmesen meg tudták volna oldani egy pedálon belül... (vagyis nyílván értem én a dolgot, de hát akkor is).

 

A klasszikus vibrato sound és a TonePrint hang mellett ellátták a pedált egy harmadik funkcióval is, egy úgynevezett Latch funkcióval, ami annyit jelent, hogy az effekt csak akkor működik, ha rálépünk a lábkapcsolóra és csak addig, ameddig azt lenyomva tartjuk. Jópofa dolog ez, olyan hatást tudunk elérni vele, mintha a gitár tremoló/vibrátó karjával vibrátóznánk. A RiseTime potméterrel a moduláció típusát tudjuk állítani. True bypass a pedál, továbbá az egész szériára jellemző, hogy a tiszta analóg jelúthoz keverik hozzá az effektezett digitális jelet, így gyakorlatilag egy lépéssel közelebb áll mindegyik pedál az analóg pedálokhoz.



A negyedik pedál a Vortex Flanger. Viszonylag kevesen használnak Flangert, pedig jó beállításokkal, finom jelenléttel a nyers gitárhangot nagyon ízlésesen lehet színezni. A Vortex pedig arra ad lehetőséget, hogy a vintage flanger hangzástól a modern hangzásig bármit alkalmazhatunk a zenénkben. A hatvanas évek flanger hangzásai éppen úgy kihozhatók a pedálból, mint a mai hangzások, amiben egyébként is élen jár a TC. A középen található mikrokapcsolóval tudjuk állítani a hangkaraktereket, illetőleg a Feedback potméterrel tudunk a szélsőségekig eljutni. Általában a pozitív Feedback (poti állása 12 órán túl) hangzását használják a gitárosok, ilyenkor vastag a hang, de a negatív állásban (12 óra előtti állásban) használható koncepciópedálként is. Lehet, hogy egy riffre kell majd a lemezen, de eredeti hangzást kap a gitár. De amikor a pedál lehetőségeit úgy érezzük, hogy kiaknáztuk, még mindig ott van a Toneprint mód, csatlakozunk az internethez és letöltjük az effektre az újabb flanger hangzást és kezdhetjük elölről a kiaknázást, azaz kapunk egy másik flanger pedált.

A Hall of  Fame az ötödik pedál, ami nem más, mint egy Reverb. Többnyire az erősítőben van reverb, így ez sem szokott a pedálboard legfontosabb egységeként szerepelni a szettben, de változhat ez még… Mondjuk azért, mert az erősítőkön egy potival állíthatjuk az egy reverb hangzásunkat, esetünkben pedig ismét számtalan lehetőségünk van. Az alapvető, hogy a pedál zengető hangja gyönyörű, életszerű, így a plusz funkciók egy biztos jó hangzásra épülhetnek. 10 fajta reverb hangzás lakozik a pedálban, hozzá a toneprint alkalmazás, ami újabb számtalan lehetőséget ad. Például a Room, Hall, Spring, Plate, Church hangzások mellett a Mod állásban chorus szerű hangot képezhetünk, vagy akár olyan hosszű lecsengést, amivel a hangerőpoti segítségével akár hosszan csengő akkordokat is beúsztathatunk. Olyat, amit eddig inkább csak delay pedállal tudtunk megoldani. Őszinte leszek, engem legkevésbé a Hall Of Fame érdekelt a pedálok közül, de most ennek visszavitele vált a legkérdésesebbé a nagykerhez.

Alapvetően egy nagyon jó hangú, közép/felső kategóriás termékcsaláddal ismerkedtem meg, találkoztam egy-két kiváló technikai újítással, illetve egy-két számomra kérdéses megoldással. Aki ismeri és szereti a TC termékeket, az ezekben a kis pedálokban sem fog csalódni. Sok sikert hozzá.

 

Forgalmazó az Audiomonde Kft.

 

A Toneprint pedálok ára:

 

 

K.A. és G.T.