zenesz_logo.png



A ZENÉSZ megújult oldala jelenleg teszt üzemmódban működik.
Keyboardok

– LIPPÉNYI GÁBOR – Az idei virtuális NAMM Show keretében jelentette be a Yamaha az YC73 és YC88 színpadi billentyűket, amelyek már napokon belül kaphatóak lesznek a boltokban.


yc_overview_700x.jpg

 

Yamaha YC73

 

Nagyjából egy éve, a 2020-as téli NAMM Show újdonságai kapcsán írtunk a Yamaha cég orgona hangokra és orgona játékra kihegyezett új színpadi billentyűjéről, az akkor bejelentett YC61 modellről. Az már akkor is kiderült, hogy azért korántsem csak egy kiváló orgonát kapunk, hanem az egyéb billentyűs és szintetizátor hangzások is hasonlóan magas színvonalat képviselnek a hangszerben. A Yamaha cég a hírek szerint sok kérést kapott billentyűsöktől és zongoristáktól, hogy ezeket a lehetőségeket nagyobb, súlyozott billentyűzettel ellátott modellekben is el lehessen érni. Így a mostani, csak a neten megrendezett virtuális NAMM Show keretében a cég bejelentette az YC73 és YC88 modelleket, amelyek már napokon belül kaphatóak is lesznek a boltokban.

 

 

YC-88_productphotos20_004_700x.jpg

 

Yamaha YC88

 

 

Az YC73 a névből is kitalálhatóan 73 billentyűvel rendelkezik és a Yamaha YC73 BHS Balanced Hammer mechanikáját kapta meg. Ez sokban hasonlít a MODX8 billentyűzetéhez, kicsit könnyebb, mint a nagyobb zongoráké, de nagyon játszható, kifejező dinamikákkal lehet ezen is zenélni. A hangszer ezzel a billentyűzettel is elég könnyű maradt, egy kicsivel több mint 13 kilogramm.

 

 

YC73_o_0001 625x.jpg

 

 

Az YC88 az NW-GH (Natural Wood-Graded Hammer) mechanikát kapta 88 billentyűvel. Ez három érzékelőt tartalmaz billentyűnkként, ami optimális a zongorajátékhoz. A harmadik érzékelő lehetővé teszi, hogy szimulálja a hangversenyzongora billentyűjének fizikai viselkedését, amikor a hangot meg lehet ütni mielőtt a billentyű visszatérne az alaphelyzetbe. A valódi fa billentyűk szintetikus elefántcsont és ebonit borítást kaptak, így a billentyűk viselkedése mellett a tapintásuk is az eredeti akusztikus hangszerhez nagyon hasonló érzést közvetít az ujjaknak. Ezzel a mechanikával és a nagyobb mérettel nyilván nehezebb valamivel a hangszer, de így sem éri el a súlya a 19 kilogrammot.

 

 

YC73_b_0001 700x.jpg

 

Az új billentyűzetek mellett, az YC61-hez képest a hangszerek a jack formátumú aszimmetrikus kimenet mellett XLR szimmetrikus kimeneteket kaptak. Így nagyobb színpadon direct box nélkül is küldhetjük a hangszer jelét a keverő felé. Mivel a kétféle kimenet egyszerre is tud működni, így ebben a szituációban is használhatunk egy saját billentyű erősítőt, amivel a saját monitorozásunkat megoldhatjuk. A másik esztétikai különbség, hogy bár a kezelőpanel teljesen megegyezik a kisebb modell paneljével, de a pitch és modulációs kontrollerek elrendezése nem. Míg az YC61 esetében ezek eltolva, egymásra merőlegesen lettek elhelyezve, addig a két nagyobb modellnél ezek a kontrollerek egymással párhuzamosan és a billentyűzethez képest átlósan lettek kialakítva.

 

 

 

YC88_o_0001 700x.jpg

 


A már említett egy évvel ezelőtti cikkben részletesebben írtunk az YC61 hangrendszeréről és ez valójában nem változott az YC73 és YC88 esetében sem. A hangszerek különlegességét jelentő orgona szekció egyrészről a VCM (Virtual Circuitry Modeling) technológiát tartalmazza, illetve egy 8 operátoros FM technológiát. Az orgona hangzáshoz nélkülözhetetlen Leslie szimuláció szintén a VCM technológiával képezi le a forgó hangszórós effektet.

 

A billentyű szekció – Keys Section – hangszínei nagyobb hangsúlyt kapnak a dinamikus billentyűzetekkel. Egyrészt a minta alapú (az AWM2 szintézist alkalmazó) nagyon jó zongorákra és elektromos zongorákra lehet itt gondolni, de az utóbbi kategóriában az FM technológiával létrehozottakra is. A szekciónak ezeken kívül még két kategóriája van, a Synth (szintetizátorok) és az Others (egyéb). A Key Section része két külön kapcsoló az A és B részre (két önálló hangszín) és egy A/B átkapcsoló is így két előre beállított hangszín között azonnal tudunk váltani, ha szükséges.

 

 

 

 

Az YC73 és YC88 megjelenésével a firmware is frissítve lett. A legújabb OS v1.1 verzió legtöbb újdonsága, nem véletlenül, az akusztikus és elektromos zongorák kategóriájában található. Az akusztikus zongoráknál bekerült egy Nashville C3 grand zongora és a Live CF3 koncert zongora is. Ezekről már a CP73 és CP88 zongorák v1.4 szoftver frissítése kapcsán írtunk egy pár hónappal ezelőtt. Az elektromos zongoráknál is két új modell lett hozzáadva, ezek a 73Rd Studio és a 74Rd Stage.

 

Mind a három modellhez profi félkemény tokot is ajánl a Yamaha. Az YSC-YC61 a 61 billentyűs modellhez, ennek van vállra akasztós vagy hátizsákként hordható lehetősége is. A nagyobb modellekhez az YSC-YC73 illetve az YSC-YC88 készült, ezeknek a tokoknak már masszív kerekük is van.

 

 

SC-YC88_o_0002_2560 700x.jpg


A Yamaha YC széria a két új modellel teljes választási lehetőséget kínál színpadi billentyű kategóriában szinte minden elképzelhető szituációra. Hogyha nagyon könnyen hordozható, elsősorban orgonajátékra használt billentyűzetet szeretnénk (esetleg második billentyűként) arra tökéletesen megfelel az YC61. Ha billentyűsként egy elég könnyű, de nagyon sokoldalú színpadi hangszert használnánk, akkor az YC73 lehet jó választás. Végül, ha zongoristaként nagyon jó mechanikával ellátott, nagyon érzékeny 88 billentyűs hangszeren tudnánk megvalósítani az elképzeléseinket, akkor erre az YC88 lehet a megfelelő. Mindegyik modellben megtalálhatjuk a legfontosabb hangzásokat nagyon jó minőségben és nagyon könnyen, jól áttekinthetően kezelhető formában.

 

 

 

 

 

Az YC73 és YC88 billentyűket hamarosan megtalálhatjuk a hazai Yamaha kereskedők kínálatában. További információkat megjelenésről, árról is ezeknél, illetve a Yamaha hivatalos oldalain lehet megtudni.