zenesz_logo.png



A ZENÉSZ megújult oldala jelenleg teszt üzemmódban működik.
fejlec_graf_zenesz.svg
Keyboardok
Az Alesis Ion szintetizátor lehet, hogy viszonylag későn érkezett a virtuális analóg szintetizátorok táborába, de ez, hallgatva a végeredményt, sok szempontból talán előnyt is jelent a számára.

 

Alesis_1.jpg

 

Míg az Ion polifónia fokban, beépített effektek és szolgáltatások területén esetleg elmarad több mai, már ismertebb márkától, a hangszínek minősége és sokfélesége tekintetében mindenképpen az egyik legjobban sikerült analóg emuláció.

 

A szintetizátor felületén alapvetően az ezüst és némileg a vörös színek uralkodnak. A nagydarab, jól megfogható, gumírozott tekerőgombok nagyjából a megszokott helyeken találhatók és logikailag is jól követhető az elrendezés. Egy dolgot leszámítva. Az oszcillátorok és a filterek elrendezése a megszokott fordítottja, azaz alul található az egyes és felette a kettes (és oszcillátor esetében a hármas). Az Ion külső megjelenésének egyik érdekessége a háttérvilágított három modulátor kerék a szokott helyen, a hangszer bal oldalán. Ezek vagy nagyon hamar megértenék. A kijelző egyébként úgy működhet, hogy abban a pillanatban, ha akármelyik fizikai kezelőszervhez hozzáérünk, akkor a megfelelő menü ablak megfelelő paraméterére vált a kijelzés. Ez persze némely szituációban zavaró is lehet, így van rá lehetőség, hogy állandóan világítanak, vagy úgy is be lehet állítani, hogy a pozíciótól függően a megvilágítás erőssége is változzon. A hangszer közepén egy 160x160 méretű LCD is található, amely elég jó felbontásban és fényerővel ad információkat az éppen szerkesztett paraméterekről. Mivel a hangszer teljesen lapos és a kijelző sem lett kiemelve a síkból, így azért programozáskor kissé fölé kell hajolni, hogy megfelelően lássa az ember, de nagyon hasznos grafikus információkkal teszi könnyebbé a szerkesztéseket. Ez különösen igaz a hullámformák és a burkoló görbék megjelenítésénél. Sok esetben éreztem úgy, hogy például, ha egy kezdőnek kellene elmagyarázni az analóg szintetizátorok összetevőinek lényegét, akkor az Ion kijelzőjén megmutatva a kijelzés csak a minden szekcióban megtalálható edit gomb megnyomása után váltson. A paraméterek száma egyébként több mint a fizikai kezelő eszközöké, így a menü rendszert bizonyos esetekben használni kell. Ez is hozzászokást igényel, ugyanis a legtöbb szintetizátoron leágazó rendszerű menü található, míg az Ion esetében csak horizontálisan navigálhatunk. Minden egybevetve az Ion kezelőfelületének megítélése részben szubjektív dolog, a kezelőszerek közül a tekerőgombokat szerintem jó érzés kezelni (nagy felbontású, végtelenített kontroller mindegyik), míg a kezelőgombok talán kisebbek a megszokottnál. A billentyűzet elég könnyű érzetű és sajnos nem tud aftertouch információt közvetíteni a hangszínek felé (viszont képes note off velocity küldésre) a harmadik kerék vagy kontroll pedál használatával ezt némileg lehet kompenzálni.

 

 

Alesis_2.jpg

 

 

Az Ion esetében három oszcillátort használhatunk hangonként, és lehetőség an a hullámformák folyamatos változtatására, azaz például fűrészfog forma esetében változtathatjuk a meredekség szögét, ívét, irányát is. Mindegyik oszcillátort transzponálhatjuk és finoman hangolhatjuk is. Ezt a szekciót a komoly FM és sync moduláció lehetőségek teszik teljessé. Az oszcillátorok jele egy filter előtti keverő szekcióba kerül, ahol még egy zajgenerátor és az analóg bemenetek jelét is hozzákeverhetjük. Mivel két filter is található a hangszerben, így azt is meghatározhatjuk, hogy a kettő közül melyikre, vagy milyen arányban kerüljenek a jelek, illetve lehetőség van a filter szekció megkerülésére is, ilyenkor például az adott oszcillátor közvetlenül a post filter mix szekcióba kerül.

 

Egy analóg jellegű szintetizátornál szinte a legfontosabb rész a hangszín alkotás szempontjából a filter, azaz a szűrő szekció. Az Ion két szűrőjében nem kevesebb, mint tizenhét filter típus közül válogathatunk. Ezek közül az első hét valamilyen régebbi és híres analóg szintetizátorszűrőnek az emulációja, míg a többi az Alesis saját fejlesztése, és itt például több fajta formáns típusú szűrőt is megtalálhatunk.

 

Alesis_3.jpg

 

 

Az Ion modulációs lehetőségei is elég szélesek. Összesen három envelope generátor használható, ezek közül kettő a szokásos módon, fixen hozzá lett rendelve a hangerő és szűrő modulálásához, de a harmadik szabadon is használható. (Fizikai kontrollerrel egyszerre csak egy envelope paramétereit változtathatjuk és egy dedikált gombbal válthatunk az envelope szettek között.) Ezen kívül még két LFO oszcillátor és egy külön Sample and Hold generátor is rendelkezésre áll, mint hagyományos (és több szekcióban közvetlenül választható) moduláció forrás. A modulációs lehetőségek azonban ennél is szélesebbek, ugyanis minden hangszínhez egy modulációs mátrix tábla is található, amiben összesen 12 modulációs útvonalat jelölhetünk ki. Ez nagyon hasonlít arra, ami az Oberheim Matrix szintetizátorokban található, csak még összetettebb lehetőségekkel.

 

Az Ion effektszekciója meglehetősen egyszerű, egy drive és egy master effekt részből áll. A drive rész kompresszor és torzító típusú effekteket tartalmaz, míg a master részben phaser, chorus és más modulációs lehetőségek találhatók. Az effektek nem rosszak csak szerintem elég szűkösek a szintetizátor összetettségéhez képest. Különösen hiányoltam egy hosszabb delay lehetőségét. (Egy maximum 80 ms hosszúságot produkáló slap back delay található a master effektek között.)

 

Négy hangszín bankban összesen 512 hangszín használható az Ion szintetizátorban. Ezeket a bankokat színek szerint (Red, Green, Blue) nevezték el, illetve az utolsó (egyébként sárga színű) hangszínbank a User nevet kapta. Ez egy kicsit megtévesztő, ugyanis valójában mind a négy hangszínbankba programozhatunk saját hangszíneket, csak alaphelyzetben az első három bank védett állapotban van. Gyárilag feltöltve mindegyik hangszínbankban nagyjából kategóriák szerint következnek a hangszínek, először basszus, majd szóló hangszínek, pad-jellegű, perkusszív és effekt hangok követik egymást. A hangszínek között nagyon jókat is találtam, de nagyon könnyen programozhatunk saját hangszíneket is, ezekből kiindulva vagy akár teljesen alapállapotból kezdve. Legjobban talán a basszus hangszínek pregnáns indítása és sokfélesége fogott meg elsőre, de szinte minden kategóriában nagyon használható hangszínekre képes az Ion. Multitimbrális módban egyszerre négy hangszín használható és 64 setup programhely áll rendelkezésre az ilyen beállítások elmentésére.

 

A hangszínek játszhatóságát több előadási (performance) eszköz is segíti. Egy komolyabb szerkeszthető portamento szekció is rendelkezésre áll, ahol a különféle unisono beállításokat, a pich wheel használatát befolyásoló paraméterek állítását, illetve analógszerű hangolási pontatlanságot produkáló beállítást is végezhetünk. Az arpeggio szekcióban 32 pattern közül válogathatunk, egy tempo gombbal beüthetjük a tempót, illetve dedikált tempó potméter is rendelkezésre áll.