zenesz_logo.png



A ZENÉSZ megújult oldala jelenleg teszt üzemmódban működik.
Technika
Brian May 16 éves korában repülőgépmérnök édesapja segítségével saját maga készítette első gitárját, mert nem volt pénzük márkás hangszert venni. Ő sem gondolta volna, hogy ez a hangszer egy életen át elkíséri és speciális hangja mások számára válik elérhetetlenné.

 

brianmay_011_700.jpg

 

 

Brian May-t, a Queen gitárosát nem kell senkinek sem különösebben bemutatni. Az is köztudott róla, hogy a 16 éves korában repülőgépmérnök édesapja segítségével saját maga által fabrikált Red Special gitárját, illetve annak másolatait használta hosszú pályafutása során. 1981-ben May hozzájárult, hogy a Guild Guitar Company kihozza a Red Special sorozatgyártott verzióját. A Red Specialt napjainkban a Brian May Guitars készíti.

 

A Premier Guitar magazinnak lehetősége nyílott, hogy Pete Malandrone, May gitártechnikusának segítségével betekintést nyerjen a napjainkban is turnézó Queen gitárosának fegyvertárába.

 

A Queen turnézik? Igen a Queen 2014 nyarán Adam Lamberttel, a 2009-es American Idol felfedezettjével turnézik Amerika-szerte. Adam Lambertet már 2009-ben, Freddie Mercury utódaként emlegették, és sokan várták, hogy fel fog lépni a Queennel. Ez 2011-ben az MTV Video Music Awards gálán, majd egy rövid európai turné során meg is történt. Adam Lambert nem Freddie Mercury, hanem egy nagyon jó képességű énekes, és úgy tűnik ezt a Queen tagjai is pontosan tudják, így a 2014-es nyári amerikai turnét a QUEEN + Adam Lambert címen hirdették meg. A Queen próbálkozásai új frontemberük megtalálására szintén megérne egy misét, de ez az írás most Brian May hangszereiről, erősítőiről szól.

 

 

 

 

 

red spec 3.jpg

 

 Red Special, Red Special zöld, Guyton Red Special

 

 

 

 

Gitárok

 

Mint említettük, Brian May pályafutása összefonódott az 1964-ben épített Red Special-lel. A három Burns single-coil hangszedővel felszerelt, dupla cutaway formájú, akkoriban különlegességnek számító, hangszedőnkénti fáziskapcsolóval, és ki-be kapcsolóval megbolondított hangszerből May nagyon sokféle hangszínt tudott elővarázsolni. Elmondása szerint a most használt első számú gitárja tulajdonképpen az a hangszer, amit édesapjával készített, a hangolókulcsok és a húrláb alkatrészein kívül semmi nem változott rajta.

 

Egy koncert alatt Brian May általában két dalnál cserél gitárt. Az egyik a “Fat Bottomed Girls”, melynél egy DADGHE (dropped-D tunning) hangolású gitárt használ, ami a Red Special zöld színű másolata. Ezt a hangszert egy kiváló brit hangszerkészítő, Andrew Guyton építette.

 

A “Crazy Little Thing Called Love”-nál pedig egy másik Guyton Red Special hangszeren játszik melyen „f” lyuk látható, (ez az eredeti Red Special tervben is szerepelt, de szerszámok hiányában May nem tudta megvalósítani) a húrláb vibrátó kar nélküli, és egy belső piezo pickup is segíti az üres húrok szép megszólalását. Mindegyik hangszeren Optima 24 Carat Gold .009–.042 húrok vannak.

 

 

 

May-coins_res.jpg

 

 

 

May meglehetősen szokatlan pengetőt használ, egy angol hatpennys pénzérmét, ami elég kis átmérőjű, és a széle recézett. Azért döntött a hatpennys érme mellett, mert a műanyag pengetőket túlságosan hajlékonynak találta. A halkabb, lágyabb részeknél Brian gyakran újjal penget és csak a keményebb részeknél használja a hatpennyst, melynek recézett széle a húrral való találkozáskor érdekes hangzást eredményez.

 

 

 

 

6yvaqase_700.jpg

 

 

VOX AC30 hegy

 

 

Erősítők

 

Brian May VOX AC30 erősítőket használ. Ezt a tipikusan brit, „A” osztályú, két hangszórós erősítőt használta anno a Beatles és a Shadows is. Brian a NORMAL csatornákat használja, amelyeknél a hangerőt maximumig feltekeri, ez előhozza az erősítők természetes csöves torzítását, a hangerőt és a torzítás mértékét a gitár hangerő potijával szabályozza. A VOX erősítőket hármas csoportokba, úgynevezett wet-dry-wet konfigurációba állítják. A középső erősítő effekt nélküli jelet kap, míg a két szélső erősítőre különböző mértékben késleltetett jel jut. Ez a ping-pong effekt a színpadi monitorokban is megjelenik, melyeket May rendkívül hangosra állíttat, hogy megfelelően érezze a kapcsolatot gitárja és az erősítők között.

 

Mindegyik erősítő jelentősen átalakított, a May számára felesleges összetevőket (reverb, tremoló áramkörök) eltávolították, ami egy kissé az erősítők hangszínét is befolyásolja, valamint enyhén növeli a teljesítményüket.

 

 

 

 

 

May-Rack-WEB_450.jpg

 

 

A rack felső részében a vezeték nélküli rendszer két vevője látható (az egyik tartalék) az alsó részében pedig az a tápegység, amely a világ minden részén biztosítja a 220/230 V feszültséget.

 

 

Effektek

 

Brian May valójában nem használ túl sok effektet. Van egyszer egy Fryer Treble Booster, ami a gitár hevederére van erősítve, aztán két TC Electronic G-Major 2 delay egység rackbe szerelve (az egyik 800 ms-ra a másik 1600 ms-ra állítva) amiben természetesen más modulációs effektek (pl. kórus) is találhatók és egy Dunlop Cry Baby rackbe szerelt Wah-Wah effekt, ez az egyetlen, amit ő kezel lábbal. Az összes többi – előre beállított – effekt variációt dalonként kezeli gitártechnikusa, Pete Malandrone egy KAT MIDI controller segítségével.

 

 

 

May-FX-Controller-WEB.jpg

 

 KAT MIDI controller, amit a technikus kezel

 

 

 

Aki további részletekre kíváncsi és egy kicsit ért angolul, nézze meg az alábbi videót, melyben Pete Malandrone bemutatja Brian cuccát, és Brian May beszél a Red Special-ről, ami élete részévé vált.

 

 

 

 

 

 

Forrás: Premier Guitar, Terry Burrows: Guitar Family Trees

<k>